Sjömansskolan Stockholm

Sjömansskolan Stockholm

Dela

Gymnasiefriskola på Långholmen i Stockholm, som utbildar lättmatroser och vaktgående maskinperso

Photos from Sjömansskolan Stockholm's post 10/06/2026

Vecka 20-22 var åk 1 på liten APL i skärgårdstrafiken. Oerhört värdefullt och uppskattat och Sjömansskolan tackar alla rederier och besättningar som ställer upp för oss! På frågan ”vad är det viktigaste du lärt dig” svarar eleverna ”Vikten av bra kommunikation”, ”Var alert hela tiden - allt kan hända”, ”Ha högt säkerhetstänk”, ”Våga fråga om du inte fattar”, ”Stressa inte för då kan det gå dåligt” samt ”Våga ta egna initiativ- vänta inte på att någon ska säga åt dig vad du ska göra”.
Massor av kloka insikter alltså och första klivet in i sjömansyrket är taget! Än en gång: TACK till alla inblandade! 🙏

Photos from Sjömansskolan Stockholm's post 05/06/2026

Student 2026. Lycka till i livet nu!

Photos from Sjömansskolan Stockholm's post 04/06/2026

Idag har vi haft vår sedvanliga avslutning på Kaknäs Sjömansservice, för årskurs 1 och 2. Sjömansidrott, häng, brännboll, hamburgarlunch, pris och premier samt Den blomstertid nu kommer. Stort tack till Kaknäs som låter oss komma och leka och dessutom ger oss lunch!
Seamen's Service

08/05/2026

Nu drar årskurs ett ut på sin lilla APL-praktik i tre veckor. Tusen tack till alla skärgårdsredare som ställer upp och tar emot våra ivriga elever. Det skulle aldrig funka utan er hjälp! (och ni får dessutom provtrycka blivande kollegor - nästa sommar har eleverna behörigheterna i sina händer!)

Photos from Sjömansskolan Stockholm's post 06/05/2026

Årets ”vip-kväll”, då vi bjuder in nior som sökt till oss i höst i första eller andra-hand, avslutades med sedvanlig rundtur i livbåten. Ett stort TACK till våra elever som gjorde ett mycket bra jobb - utan er skulle detta inte funka! 🙏

Photos from Sjömansskolan Stockholm's post 05/05/2026

Svetsgänget från åk 3 flyttade undervisningen utomhus och monterade nytt staket vid skolan. Gôtt väder!

Photos from Sjömansskolan Stockholm's post 24/04/2026

Dags för nationellt prov i svenska för årskurs ett! Lycka till och tänk på mottagarperspektivet! 🤓

16/04/2026

Du kanske undrar hur det går för oss i frågan om kajplats 26? Här kommer en LÅNG sammanfattning om läget just nu och en del av vad vi har gjort.
Vi har svårt att nå fram till stadens folk, och de duckar alla frågor och ger svävande svar. Vi har överklagat uppsägningen med hänvisning till att varken Stockholms stad eller Stockholms hamnar har följt barnkonventionen och undersökt vad konsekvenserna för eleverna blir, om de flyttar Polfors.
Vi har mailat trafikkontoret (sedan i februari), olika handläggare samt Lars Strömgren för att få någon som helst motivering till varför kajplats 9 skulle vara en fullgod ersättningsplats för oss. Ingen har svarat oss.
Vi har kontaktat Utbildningsnämnden för att påtala konsekvenser av en flytt för stadens elever (även om vi är en friskola är staden ansvarig för sina Stockholmselever). Inte ett endaste svar har vi fått.
Vi har frågat Stockholms hamnar om beslutet, men de slår ifrån sig och säger att de bara utför uppdraget för stadens räkning. Vi ÄR kallade till möte på fredag 17/4, med hamnen och någon representant från Trafikkontoret. Vi försökte få dem att komma till oss på Långholmen och att vi kunde ta en promenad till kajplats 9 för att underlätta för dem att kunna visualisera platsens lämplighet, men det gick de inte med på. De insåg kanske att mötet skulle behöva förlängas med en dryg timme om vi skulle gå på promenad?
På sidan ”Stockholm växer; Söder Mälarstrand” har en av våra fantastiska föräldrar ställt frågor. Med hens tillåtelse publicerar vi hela konversationen (för att illustrera hur stadens olika representanter svarar):
____________________________________________________
Hej,
Jag skriver till er med anledning av planerna på att flytta Sjömansskolans utbildningsfartyg Polfors för att ge plats åt en bastuanläggning. Som förälder till en elev på sjömansskolan och även som medborgare ser jag med stor oro på detta förslag, då det riskerar att direkt försämra kvaliteten på en viktig yrkesutbildning.
Att flytta Polfors handlar inte bara om en kajplats; det handlar om tillgänglighet och utbildningsmiljö. Här är tre kritiska punkter jag ber er beakta innan ett beslut fattas:
• Utbildningens kvalitet:Polfors är en integrerad del av elevernas dagliga undervisning. Att flytta fartyget längre bort från skolan innebär förlorad undervisningstid och logistiska utmaningar som slår direkt mot elevernas praktiska färdigheter. Det finns på skolan flera elever som reser långt för att komma till skolan vilket skulle påverka eleverna negativt.
• Kompetensförsörjning:Sjöfarten skriker efter utbildad personal. Att försvåra för Sjömansskolan sänder en signal om att Stockholm inte värdesätter praktiska yrkesutbildningar, trots att dessa är avgörande för stadens infrastruktur och näringsliv.

• Prioriteringar i stadsrummet: Stockholm växer, och trycket på våra vattenlinjer är stort. Men en fungerande utbildning som leder till jobb måste rimligtvis väga tyngre än rekreationsytor som bastuanläggningar, hur trevliga de än må vara.
Jag uppmanar er att ompröva beslutet och istället föra en dialog med Sjömansskolan för att säkerställa att Polfors kan ligga kvar på en plats som fungerar för eleverna. Vi bör värna om de få praktiska utbildningsplatser vi har kvar centralt i staden.
Jag ser fram emot ett svar på hur ni planerar att säkerställa Sjömansskolans fortsatta förutsättningar.
Med vänlig hälsning, (förälders namn)
____________________________________________________
Svar från TF
Hej.
Kajplats 26 där M/S Polfors ligger idag har identifierats som en lämplig plats för aktivitet, vistelse och bad i och med att ytan mellan kajen och körbanan på Söder Mälarstrand är bredare på denna delsträcka och kan omvandlas med relativt enkla medel. Solläget på denna delsträcka är bättre än vid lägen längre österut vilket förbättrar förutsättningarna för vistelse och bad.
Fartyget har fått en ny plats på Söder Mälarstrand närmare Slussen. Vissa ändringar kommer göra på platsen för att se till att den fungerar för verksamheten, det handlar till exempel om en lastficka för att underlätta varutransporter, förenkla tömning av avloppsvatten och tanka färskvatten.
Med vänlig hälsning,
(representant från Trafikkontoret)
____________________________________________________
Föräldern följer upp med följande mail:
Hej!
Tack för ditt svar och för klargörandet kring prioriteringarna för kajplats 26.
Jag måste dock återkoppla kring de praktiska konsekvenser denna flytt innebär för skolan och dess elever, då jag upplever att barnens perspektiv och studiero har hamnat i skymundan av önskemål om bad- och vistelseytor.
Jag vill lyfta följande punkter för Trafikkontorets kännedom:
• Logistik och undervisningstid: Flytten till en plats närmare Slussen innebär en avsevärt längre väg för eleverna mellan skolans lokaler och lektionerna på Polfors. Denna ökade gångtid måste tas någonstans ifrån, vilket i praktiken innebär minskad effektiv lektionstid eller förkortade lunchraster för eleverna. Har en konsekvensanalys gjorts gällande hur flytten påverkar elevernas skolgång?
• Prioritering av ytor: Om det är tekniskt och logistiskt möjligt att bereda plats för Polfors på en annan kajplats (t.ex. nr 9), bör det väl vara lika möjligt att förlägga de föreslagna bad- och bastuanläggningarna där istället? En bastuverksamhet är betydligt mer flexibel i sin placering än en skolverksamhet som är beroende av närhet till sina huvudlokaler.
• Alternativa sollägen: Stockholms stad har ett stort intresse av att skapa levande kajstråk, men det bör finnas gott om andra alternativ utmed Söder Mälarstrand som erbjuder gott solläge utan att det sker på bekostnad av barnens utbildningsmiljö.
Jag emotser svar på hur staden planerar att kompensera för den förlorade undervisningstiden och hur ni har vägt allmänhetens rekreation mot elevernas behov av en fungerande logistik i sin skolvardag.
Med vänlig hälsning, (förälders namn)
____________________________________________________
På detta mail svarar Trafikkontoret på följande vis:
Hej. Staden har gjort bedömningen att den nya platsen som M/S Polfors har erbjudits längs Söder Mälarstrand, kajplats 8-9, är ett centralt och bra läge. Den nya placeringen innebär att avståndet mellan fartyget och Sjömansskolans matsal på Långholmen ökar. Samtidigt är den nya placeringen enklare att nå med kollektivtrafik i och med närheten till Slussen. Innan M/S Polfors fick sin nuvarande plats på Söder Mälarstrand, kajplats 26 låg fartyget på Norr Mälarstrand och hade då skollokaler på Åsö gymnasium. Sträckan mellan M/S Polfors nya kajplats och lokalerna på Långholmen är kortare än mellan Norr Mälarstrand och Åsö gymnasium. Stockholm Hamn AB bedömer att skolverksamhet kommer kunna bedrivas på den nya platsen men att vissa justeringar kan behöva göras.
Kajytan vid kajplats 26 är bred och oanvänd, vilket gör den möjlig att utveckla till en plats för vistelse och rekreation för allmänheten. Kajytan i närheten av kajplats nr 9 har inte samma förutsättningar för utveckling.”
____________________________________________________
I svaren från Trafikkontoret syns det ganska tydligt att de inte har kunskap om de aktuella problemen. Att prata om hur det såg ut 1997 och använda det som ett argument idag är ganska skrattretande. Det har skett stora förändringar på många områden, både gällande utbildningens utformning och placering, och läget för sjöfarten sedan dess.
Sjömansskolans tolkning av det totala OINTRESSE som både Trafikkontoret, Utbildningsförvaltningen samt Stockholms Hamn AB har visat för vår verksamhet tyder på att de helt enkelt inte bryr sig om vare sig skolan, eleverna eller sjöfarten. Deras brist på kunskap om utbildningen samt brist på sakligt bemötande av våra frågor och oro sedan december tolkar vi som att staden, med Lars Strömgren i spetsen, inte är intresserade av fakta och är förblindade av planen på den totala ombyggnad som de vill göra av Söder Mälarstrand för att skapa rekreationsytor. INGEN från staden har varit i kontakt med oss sedan vi fick uppsägningsbeslutet.
Kampen fortsätter!

Photos from Sjömansskolan Stockholm's post 12/04/2026

Eleverna i årskurs 2 är ute på sin andra behörighetsgivande praktik och Theodor är uppe i Bottenviken, på isbrytare Frej. Han skriver ”Vi ligger just nu till kaj och har avslutat vår säsong precis, så just nu håller vi på med en massa underhållsarbete som t.ex. knackar rost, målar, renoverar. Alla ombord är trevliga och snälla.” Åsså norrsken!

Vill du placera din skola/högskola längst upp i Skola/högskola-listan i Stockholm?

Klicka här för att få din sponsrade notering.

Plats

Typ

Telefon

Adress


Mälarvarvsbacken 2-4
Stockholm
11733