10/04/2026
Två förskolor, två olika världar - nu en gemensam framtid.
Vi kommer från olika håll, med olika erfarenheter och traditioner, men delar samma hjärta för barnen och deras utveckling. När vi nu bildar en ny helhet gör vi det med nyfikenhet, respekt och en vilja att lära av varandra.
Som en symbol för vår gemenskap vill vi välkomna varandra med en del av vår egen personalkultur , värme, omtanke och gemenskap genom knytkalas. Att samlas kring mat, skratt och samtal blir ett sätt att mötas, lära känna varandra och bygga något nytt tillsammans.
Tillsammans skapar vi en trygg, inspirerande och glädjefylld plats för både barn och vuxna. 🌱💛
13/02/2026
Under veckan har vi arbetat med en aktivitet om självkärlek och att ta hand om sig själv i samband med Alla hjärtans dag. På förskolan har vi fokuserat på trygghet, känslor och enkla vardagsrutiner som hjälper barnen att ta hand om sin kropp och sina behov. I lek och samtal har vi pratat om att alla är viktiga och bra som de är.
📚 Vi läste Färgmonstret och pratade om olika känslor och om vad kärlek kan vara – att vara snäll mot sig själv och andra.
🎨 Barnen fick färglägga mallar om självkärlek och vardagsrutiner som att vila, ge sig själv en kram och tvätta händerna.
🫧 Vi skapade också vår egen Kärlekstvål med hjärt-paljetter och samtalade om hygien, hälsa och hur vi kan undvika bakterier.
En fin vecka fylld av omtanke, lärande och små steg i att ta hand om sig själv 💫
16/01/2026
Vi skapar vintermagi på Agnesberg i form av olika utomhusaktiviteter! ❄️
Under veckans gång har vi bland annat Tullverket vår egen delikata mjukglass, mitt i vintern! Vi grävde först en grop i snön, strödde salt och ställde ner skålen ihållande vispgrädde och florsocker. När saltet kom i kontakt med snön bildades en reaktion som gjorde att snön smälte och sedan frös till is. Därefter började det roliga: att vispa! Tack vare kylan och barnens hejjarglädje gick det snabbt, och på bara några minuter hade vi skapat vår alldeles egna mjukglass. 🍦❄️
I den följande aktiviteten målar vi i snön med vattenfärger. Vi använder snön som ett stort vitt papper, där snön också fungerar som vatten, det vill säga att inget extra vatten krävs för att skapa alla möjliga konstverk mellan himmel och jord! 🎨✨
Hos oss gömmer vi oss inte inne utan utforskar naturens möjligheter.
✨ Inget dåligt väder, bara dåliga kläder! 😄🧤🧦
utforskanaturen vintermagi
24/12/2025
En spännande och händelserik höst ligger nu bakom oss, fylld av många lärorika och minnesvärda stunder.
Nu ser vi fram emot ett nytt år, fullt av äventyr, utveckling och glädje 💫
Vi på önskar er alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År 🎄
21/12/2025
✨🕯️ Glad fjärde advent 🕯️✨
Den gångna veckan har varit fylld av härliga julstunder – julpyssel, julbord för barnen och knytlunch för pedagoger samt mysig morgonfika i närområdet 🎄☕️
Nu vill vi passa på att önska er en riktigt god jul och ett gott nytt år ✨
14/12/2025
Glad tredje advent 🕯️🕯️🕯️
Denna vecka har vi haft mycket att fira på förskolan. I samband med Nobeldagen har vi pratat om Nobelpriset i kemi och utforskat vad kemi kan vara genom spännande experiment – bland annat vulkan- och lavalampaexperiment 🌋✨. Barnen har med nyfikenhet undersökt hur ämnen kan reagera och förändras.
Med inspiration från Nobelpriset i litteratur och boken Greta och jättarna har barnen också fått ta del av en berättelse som visar att även den som är liten kan göra något stort 📚🌍.
I vårt skogsarbete har barnen visat mod, omtanke och ansvar – för naturen, för maskar och för varandra 🌲💚. Som en hyllning till deras engagemang fick barnen ett eget “Nobelpris”: medaljen Jag räddar skogen 🏅.
Veckan avslutades med ett fint luciafirande där äldre barn lussade för yngre, och ett trevligt mingel tillsammans med vårdnadshavare 🤍🎄
✨ En vecka fylld av mod, nyfikenhet och gemenskap ✨
07/12/2025
Glad andra advent! ✨🕯️
Vilken vecka det har varit – fylld av små guldkorn, fina stunder och härliga glimtar från vardagen. Här kommer några blickar från dagarna som passerat, innan vi tar sikte på en ny adventsvecka. ❤️✨
30/11/2025
Glad första advent!
Vilken fullkomligt magisk dag på julmarknaden, tack till alla som kom förbi, pratade med oss och spred så mycket värme. Vi har träffat så många härliga familjer, delat inspiration och fått så mycket fin feedback. Det betyder så mycket att få dela vår verksamhet, vårt arbete och vår glädje med er. Vi är så tacksamma för alla fina möten. ✨🎄✨🎄✨
20/11/2025
✨ Veckans utflykt: Besök hos ✨
Den här veckan gjorde vi ett inspirerande besök hos Watoto Art, en dockverkstad som skapar dockor med fokus på hållbarhet, mångfald och omtanke om både miljö och människor. ♻️💛
Förra terminen var vi hos Fatma för att laga kläderna till våra nyinköpta dockor och hitta hållbara lösningar. Nu var det dags att återvända – både för att hämta de lagade dockorna och för att låta barnen själva få skapa dockor, kopplat till årets projekt ”Vad är det som händer runt hörnet?”
Som en del av projektet arbetar vi med karaktärerna Greta och pojken från berättelsen Greta och jättarna, som påminner oss om att ingen är för liten för att göra skillnad. 🌱✨
Med stor tilltro till sin egen förmåga fick barnen prova något nytt i verkstaden: sy, använda nål och tråd och skapa dockor som speglar deras egna tankar och idéer kring figurerna. 🧵🪡
Inför besöket pratade vi om att Greta och pojken är olika – precis som alla människor – och att olika är bra. ❤️
För att hjälpa barnen fokusera på figurerna använde vi AI för att skapa modeller som liknar Greta och pojken i boken. Barnen studerade noga både kläder och frisyrer, och föreslog att pojken skulle ha blont/gult hår istället för brunt – en idé vi självklart följde! 💡✨
En dag full av kreativitet, mod och nyfikenhet. 🌟