17/06/2026
Messi ! Hattrick!
På grund av gårdagens fotbollskamp delar jag en sång från 2013. / Stefan
"I våran Busfabrik" - Öresundsparken åk F-1-2 i Landskrona
Öresundsparken sjunger "I våran Busfabrik". Musiklärare Stefan And...
16/06/2026
I augusti när höstterminen startar lämnas den olympiska musikelden över till F***y (åk 2-4) och Saga (åk 5-9) på Västervång! Välkomna!
11/06/2026
Skolavslutning idag för åk F-3 med en hemlig gäst! Starstruck!
08/06/2026
Tack elevrådet för en fin aktivitetsdag! Vädret ni beställt passade utmärkt . Det kampdrogs , förflyttades vatten, rockringar och mattor. Det doppades boll och sorterades både längder och födelsedagar. Och så fotboll förstås . I morgon ses vi igen och då vandrar sjuorna i de vackraste av dalar och åttorna paddlar kanot i slottsmiljö. Ha en fin kväll!
05/06/2026
Då var den över. Världshistoriens första filmgala på Västervångskolan. Den gyllene flamingon kommer nästa vecka att få sina första filmmakares namn på sockeln . Lucas och Lucas presenterade med den äran de åtta sceniska verk som valts ut av respektive klass. Och vips så var det över. Allt förarbete, all filmning och all editering som lett oss fram till idag. Stolta filmmakare lämnade aulan alla med förhoppningar om att vara just de som stod för årets film -och om inte -så visste de vilken de annars hade valt. Kamraterna har röstat. Vi valde metoden en man en röst istället för den där juryn vi tänkt . Demokrati. Rösterna är nu räknade. Resultatet är hemligt och avslöjas på lärarmiddagen nästa vecka.
Det där kaklet vi ska kämpa ända in i syns runt hörnet. Nu gör vi oss alla en fin helg . Med studenter och utan tar vi några djupa andetag och på måndag kör vi igen. Heja Västervång !🎈
03/06/2026
Nu närmar det sig! 8 filmer -2 från varje klass, kommer på fredag att tävla om publikens röster och få sina namn kopplade -i eviga tider - till Den gyllene flamingon -2026 . Årets film blir en av följande spännande titlar :
*Vad har hänt? -Finalen
*Para och problem
*Mörka vägen
*Från vänner till fiender
*Double sided bus stop
*Call of duty -out in real time
*Deep thoughts
*Han som följer
May the teknik be with us!
30/05/2026
Den kommande veckan har vi filmgala på skolan. Den gyllene flamingon ska delas ut till årets film. Filmerna som ska visas har skapats av eleverna i årskurs nio . Temat var identitet och utifrån det har man valt att skriva just sitt manus. Samma tema -väldigt olika filmer. Två filmer från varje klass visas på galan. I arbetet har man, förutom identitetstemat och manusskrivandet fått utlopp för sin kreativitet, tränat på att kompromissa , samarbeta och lösa de ”konflikter” som kan uppstå när man har olika visioner kring resultatet.
Flexibilitet blev ett av nyckelorden. Det blir inte alltid som man tänkt och hur gör man då? Många vägbulor har hanterats och passerats och nu ska vi få njuta av resultaten.. du som inte har turen att gå i årskurs 9 på Västervångskolan får nöja dig med att se några av de fantastiska filmaffischer som skapats. Men vem vet vilka frön som såtts och som kan ge oss framtida filmmakare /skådespelare . Allt som en gång blir stort börjar i det lilla …
27/05/2026
Idag var åttorna och visade upp sina simkunskaper och övade livräddning i ”nya simhallen ” . Livsviktig kunskap vi hoppas att de aldrig behöver använda
25/05/2026
År 5 är på exkursion i samarbete med Natur i fokus/ vattenråd och håvar i närområdet. Vi lär oss om miljö, dikning, dammar, vatteninsekter, övergödning mm. Vill man veta vilken fågel som kvittrar när man är i naturen kan man använda appen: Merlin
🐸🌱 🪶.
22/05/2026
Idag har hela år 5 cyklat till brandstationen. Vi har tränat på att släcka eld med brandfilt, med brandsläckare och lärt oss grundläggande brandsäkerhet.