Valpkurs o unghundskurs kommer starta första veckan i augusti. Tisdagar o måndagar.
Happy Dogs Hundkurser
Ja håller hundkurser i Bankeryd nära Jönköping i Dogedu hundhall, valpkurs, unghundskurs, aktiveringskurser, tävlingslydnad m.m.
Jag håller hundkurser med parollen Lekfull träning för lekfullt lärande. Välkommen att titta in på min hemsida.
Träningskompisen har "hemmabyggt" sitt vittringssystem till sin unge kille som ska hjälpa till att "mota Olle i grind" 😅 Utan för mycket hetta är alltså tanken. Ska bli spännande att följa. Film 1 Rak linje, en godis framför första pinnen, en godis mellan varje pinne o ett antal godisar i slutet. Tomsök. Ingen egen pinne med.
Film två. En godis i starten, inga fler godisar. Egen pinne med. På söndag ska jag få se utvecklingen. Tack Lena Edberg för att jag fick dela filmen på dig o Josh 🙏
25/05/2026
Jag var så stolt igår när jag såg två av mina elever med sina unga kelpiesar jobba så fint på deras första Speedlydnadsdag som varade stor del av söndagen. Smarta upplägg, förarna fixade snabbt lite ändringar efter min feedback om dom behövde det när dom skulle in på planen igen. Det var en fröjd att se dom och en fröjd att se hur roligt dom hade
Dom andra fyra som var med gjorde också en massa fint. Det var en blandning av de som varit med förut och några nya på det här upplägget.
Vid lunchen, som blev sen och låååång så gick vi igenom alla ekipagen och alla verkade verkligen uppskatta det och var bra på att lyssna på varandra och ta med sig råd som dom också kunde ha nytta av.
Eftermiddagen bestod av träning efter önskemål, gruppmoment för några, att bara vara med i miljön med de yngsta, och lite annat smått och gott för de som fortfarande var pigga.
Att ha med feedback sa alla att dom uppskattade och det var roligt att höra.
Nu bjuder jag in till en ny chans:
SPEEDLYDNAD MED FEEDBACK 7 juni kl 10.00-ca 17.00
Plats: Drösphults gård mellan Bankeryd och Jönköping
Tävlingsträna lättsamt, kul och väldigt nyttigt!! 🥳
Behöver du träna dina nerver och hålla fokus med din hund när du har folk runt omkring?
Tränar du mest själv och vill passa på att både få "funkisar" på planen, kanske någon som filmar och så lite feedback efteråt från mig?
Har du lite dålig koll på hur det passar att värma upp din hund för att ni ska få bästa chansen att gå in på planen och göra ett bra jobb? Här får du möjlighet att träna på just detta flera gånger.
Hur gör du om något inte blir som du tänkt! Kan du ändå släppa det, fortsätta jobba och inte sänka din hund? Det är ju också något man behöver träna sig på.
Den här träningen är toppen för att kunna checka av rutiner innan ingång på planen. Checka av momentrutiner.
Ja, det finns hur många fördelar som helst tycker jag och själv vill jag gärna få till massor av sån här träning när jag har en ung hund. Hoppas det är många som tänker likadant, jag räknar med fler tillfällen framöver.
Din träning planerar du själv, det kan vara något din hund älskar att göra, några små trix och konster eller små checkain-övningar i en följd, det kan vara leka sig förbi folk, det kan vara precis vad som helst för att din hund ska introduceras till "tävling" så det inte blir svårt utan bara roligt!!!
Det kan vara moment och kedjor där du hjälper så mycket eller lite som du själv vill om du kommit lite längre, allt efter vad du och din hund behöver.
Kanske är flyt viktigare än precision med den unga hunden? Vad vill du att den ska uppleva och hur vill du själv vara. Finns ju så mycket roliga saker att tänka till om. Sånt här kan vi diskutera på lunchen tex 😁
Det kommer vara 3 ekipage som tränar i femminuterspass och däremellan har chans att få lite kort feedback efter varje pass om man vill.
De andra 3 hjälper till som funktionärer och ställer upp på det man själv vill ha hjälp med när man är inne på planen med sin hund.
När alla har kört ett antal pass så tar vi lunch ihop och då går vi igenom varje ekipage. Jag kommer sitta med och skriva ner det jag ser och kan tipsa om.
På eftermiddagen jobbar man i grupp om tre stycken och tränar så länge man vill, en hund i taget. Alla hjälps åt. Kanske gruppmoment om några vill det. Jag hjälper till och kan tipsa om det är något särskilt man vill ta upp.
På förmiddagen tränar du med samma hund. På eftermiddagen väljer du själv om du har någon mer hund med dig och vill träna med den istället.
Träningen passar valp till vuxen alltså oavsett var du är i träningen. Du måste dock ha en hund som inte har svåra reaktiva problem mot andra hundar eftersom jag vill att träningen ska kännas väldigt trygg och bra för alla. Man får räkna med att det kan bli som på tävling att någon värmer upp nära planen.
6 ekipage
Pris för en heldag 395 kr inkl fika efter lunchen🤗
Välkommen att PM:a mig på min privata fbsida Ditte Andersson om du vill ha en plats eller maila mig på [email protected]
Jag kommer inte svara på anmälan i den här tråden ☺️ Visa färre
SPEEDLYDNAD 24 maj kl 10.00-ca 17.00
Plats: Drösphults gård mellan Bankeryd och Jönköping
Nytt koncept!! Träning med feedback!!
Tävlingsträna lättsamt, kul och väldigt nyttigt!! 🥳
Behöver du träna dina nerver och hålla fokus med din hund när du har folk runt omkring?
Tränar du mest själv och vill passa på att både få "funkisar" på planen, kanske någon som filmar och så lite feedback efteråt från mig?
Har du lite dålig koll på hur det passar att värma upp din hund för att ni ska få bästa chansen att gå in på planen och göra ett bra jobb?
Hur gör du om något blir som du inte tänkt! Det är ju också något man behöver träna sig på.
Den här träningen är toppen för att kunna checka av rutiner innan ingång på planen.
Ja, det finns hur många fördelar som helst tycker jag och själv vill jag gärna få till massor av sån här träning när jag har en ung hund. Hoppas det är många som tänker likadant, jag räknar med fler tillfällen framöver.
Din träning planerar du själv, det kan vara något din hund älskar att göra, några små trix och konster eller små checkain-övningar i en följd, det kan vara leka sig förbi folk, det kan vara precis vad som helst för att din hund ska introduceras till "tävling" så det inte blir svårt utan bara roligt!!!
Det kan vara moment och kedjor där du hjälper så mycket eller lite som du själv vill om du kommit lite längre, allt efter vad du och din hund behöver. Kanske är flyt viktigare än precision med den unga hunden? Vad vill du att den ska uppleva och hur vill du själv vara. Finns ju så mycket roliga saker att tänka till om. Sånt här kan vi diskutera på lunchen tex 😁
Det kommer vara 3 ekipage som tränar i femminuterspass och däremellan har chans att få lite kort feedback efter varje pass om man vill.
De andra 3 hjälper till som funktionärer och ställer upp på det man själv vill ha hjälp med när man är inne på planen med sin hund.
När alla har kört ett antal pass så tar vi lunch ihop och då går vi igenom varje ekipage. Jag kommer sitta med och skriva ner det jag ser och kan tipsa om.
På eftermiddagen jobbar man i grupp om tre stycken och tränar så länge man vill, en hund i taget. Alla hjälps åt.
På förmiddagen tränar du med samma hund. På eftermiddagen väljer du själv om du har någon mer hund med dig och vill träna med den istället.
Träningen passar valp till vuxen oavsett var du är i träningen. Du måste dock ha en hund som inte har svåra reaktiva problem mot andra hundar eftersom jag vill att träningen ska kännas väldigt trygg och bra för alla. Man får räkna med att det kan bli som på tävling att någon värmer upp nära planen.
6 ekipage
Introduktionspris (feedback ingår) 350kr för hela dagen 🤗
Välkommen att PM:a mig om du vill ha en plats.
Unga hundar kommer ha företräde den här första gången men chansa och maila ändå, det kan ju vara så att inte så många med unga hundar kan och då tar jag in äldre hundar också.
Jag kommer inte svara på anmälan i den här tråden ☺️
Vikten av en tydlig signal som hunden känner igen.
På valpkursen skulle vi träna jaktinkallning o en liten hund var inte leksugen just då så jag lämnade över några pannkaksbitar till lillhusse som skulle springa iväg från valpen. Den lille valpen fastnade hos mig o undrade var pannkakan tog vägen 😏 o den nya inkallningssignalen som lillhusse försökte med funkade ju så klart inte när jag hade stört valpen med den frestande doften. Ropa Godis föreslår stormatte då o jajamen, valpen kommer som ett skott o får sin pannkaka. Självklart kan man ha Godis som inkallningssignal 😁 Det handlar ju främst om vad valpen känner igen. Och den signalen hade den hört många gånger med godis som belöning. Förra veckan när vi gick igenom litegrann om inkallningssignal så hade just de här tre inte varit med. Men det blev lärorikt för alla när vi pratade om hur det gått i slutet på kvällen.
På filmen är det en annan valp från kursen som får testa övningen. Bra går det!! ❤️
Har du en valp, ung hund, el omplacering o behöver grunder o träning i grupp så har jag några platser kvar på valpkursen som börjar 13 maj, två onsdagar o fyra måndagar. Välkomna att maila mig på [email protected]
Första gången på valpkursen som började nyligen. I början o i slutet så samlas vi o tar det lite lugnt o tar tid för frågor också. . Superduktiga lugna, fina mattar o hussar, små o stora människor, alla såg dom till att deras hundar haft ett fint första tillfälle på valpkursen. Goda erfarenheter bland andra hundar är viktigt för dom små. Att ha roligt när vi ska lära valparna o oss själva nya saker är också jätteviktigt. Då blir allt mycket lättare. Att följa valparna o se utvecklingen i relationen med sin människa är underbart ❤️❤️
Letar du valpkurs för dig o din hund så finns det några platser kvar på valpkursen som börjar den 13 maj, två onsdagar o fyra måndagar kl 18-19.30. Kursen går utomhus i gårdsmiljö mellan Bankeryd o Jönköping. Länk till hemsidan i kommentarsfältet.
För en månad sen ungefär så sökte jag lite träningskompisar som kunde träna dagtid o det blev ett antal svar, så kul! Vi är nu s*x stycken som träffats tre gånger o det har varit väldigt värdefullt. Min tanke med träningen var att fra unga hundar ska få en bra första start med hundar runt omkring. Den öppna träningen som klubben har är toppen men passar inte en ung bckille som är lättstörd 😝 Så helt med tanke på vad jag o Freddie behöver så bjöd jag alltså in till en grupp där jag hoppades att fler hade samma behov. Efter att vi satt ut lite material o delat hallen på mitten så börjar vi varje gång med att lugnt gå runt i hallen. Första gången 10 minuter o sen gick vi ner till 7 minuter de andra gångerna efter önskemål. Därefter 7-10 minuter med lugn träning, inga lekbelöningar o inga höga ljud inga konskick, rutskick edyl o vi får träna oss på att fånga upp hundens intresse o motivation ändå. (kanske har du varit på någon tävling där du varit tvungen att vara lågmäld en stund innan det är dags att inta scenen 😅, självklart behöver vi träna på detta också! 💪) När alla förstått upplägget så har det blivit väldigt bra för de unga hundarna. Jag tror att det kan vara väldigt lätt att lägga på stress o för stora svårigheter om vi inte tänker till vad just den egna hunden behöver. Många av oss vill ju vara med i sammanhang som kanske egentligen inte passar våra hundar, i alla fall inte så tidigt i livet. Hur som, efter denna lugna start är vi indelade i 2 grupper o en hund i taget tränas o då blir det ju bara en annan hund som kan vars svår för den egna. Jag jobbar med motbetingning på svårigheterna främst o det har gått väldigt bra. Förra veckan var det lite svårare då Freddie endast går i koppel efter en skada så det var definitivt svårt med fokus utan några lekbelöningar o roliga springmoment 🥳. Men lite smågrejer fick vi till o det är Guld värt att ha tillgång till två andra personer på plan som kan hjälpa till att filma, komma med råd, ta tiden, kommendera el bara finnas runt en i träningen. Freddie har tyckt att det varit svårt med folk runt omkring men det börjar lossna o jag är verkligen glad över dessa tillfällen 😍
Dusty har både ryggproblem o artros i tårna men lekfullheten o glädjen över att få träna o utvecklas är stor. Mitt lilla smackljud betyder att han ska gå sakta. Att filma med en hand o kasta med den andra är min största utmaning 😅
Efter flera dagar med lydnadsträning så får både Freddie o Dusty lite hundgympa. Jag tycker den här träningen är väldigt kul tack o lov 🙏 😉o ser värdet i att hundarna får mycket kroppsmedvetenhet förutom rörlighet, självförtroende, koncentration o styrka mm. Det blir bra för lydnsdsträningen oxå. Freddie ska lära sig "stepup" nu tänkte jag. Nytt för honom. Jag kommer starta en grupp på högst fem ekipage med ganska små hundar här hemma hos mig. Du behöver vara träningsvan o din hund likaså med belöningsbaserad träning som grund. Och din hund behöver kunna vistas i hemmiljö med andra hundar. Vi kommer jobba på o med olika material o i olika rum med banor o annat kul. Torsdagar start 12 mars 18.00-19:30, varannan torsdag. Låter det kul! En plats kvar!! Kursplats, strax utanför Jönköping, ca 15 minuter fr Bankeryd o Mullsjö. Ps. Kursen ligger ej ute på min hemsida. Pm till mig vid intresse eller maila på [email protected] 🤗
Freddie ska få lära dig att springa över flera targetmattor. Han var lite ivrig fram mot mattorna o ville inte riktigt ta godis så jag börjar med att påminna honom om att det är viktigt. Slarvar jag med det så kommer han snart att skippa godis i väntan på bättre belöningar 😝. Och skippar han godiset så försvinner ett verktyg o gör träningen mycket svårare. I all träning jag gör med honom så måste jag hålla koll på att han inte "låser sig" på något sätt. Det handlar om vardag såväl som när jag är fullt medveten om att vi tränar 😁. Allt hör ihop!!! Själva övningen med targetmattorna gör vi för första gången så efter några repetitioner kunde jag sen lägga på lite mer avstånd. Att ha "rätt" belöning underlättar. Luftbollen är lite svår att gripa bra.
Vad ska vi ha denna träning till? Ja, jag får se lite om det kommer passa Freddie. Använt mig av kunskapen att fortsätta springa över flera mattor till några tidigare hundar för att utveckla flera moment. Roligt är det hur som tycker både Freddie och jag 🥳
Klicka här för att få din sponsrade notering.
Plats
Typ
Telefon
Webbplats
Adress
Drösphults Gård 1
Jönköping
55594