11/04/2026
Dyrk . Dyrk potet. Og snakk med andre om hva du gjør og hvorfor så det blir flere som deltar og flere som kan!
Det er på tide å skaffe seg godkjente settepoteter (eller hente fram fra egen avling fra i fjor) og legge på . Settinga må nok vente litt til, men forberedelsene starter nå. Vi skal denne våren guide deg trinn for trinn gjennom potetproduksjonen i hagen så det er bare å henge på!
Fortell oss gjerne om din . Hvor bor du? Hvilken sort dyrker du. Og kanskje også hvorfor dyrker du?
25/03/2026
Denne uka har vi gjennomført nok en kurskveld i gartneriet på Skjetlein. Planlegging av kjøkkenhagen var på agendaen denne gangen. Vi er så glade for alt engasjement på tema "matproduksjon i egen hage", og ekstra nyttig føles det dette "totalberedskapsåret".
Vil du også starte hage så er det rikelig med tid til å rekke det denne våren. Vi kjører nye kurs etter påske. I mellomtida kan vi anbefale vårt digitale kurs "Beredskapshagen - En guide til matproduksjon i egen hage." Du kan kose deg med det hele påska og resten av dette året. Du finner det på www.gkms.no
02/03/2026
Forrige uke var det på Skjetlein. Smekkfullt kurs og jord og frø i fri flyt. ❤️ Takk til alle dere som kom og var med for både entusiasme og gode spørsmål! 🌱 Nå håper jeg det går bra med alle planter, både de ute og de inne, og så skal vi følge opp på nytt kurs om planlegging og småplantestell 25. mars.
Restene av frø ble sådd i helga og nå er det bare å vente på at chili og purre fra kurset skal titte opp.
Til dere som var med og som var med på terpen på frøblad og varig blad og tidspunkt for ompotting. Dette er et eksempel på chiliplante som er klar for ny krukke. (Sådato 30. januar så det går omtrent en måned.) Og den lille løkka som stikker opp på det første bildet er et eksempel på purreplante på vei ut i verden.
18/02/2026
Er du gårdbruker i sånn høvelig nærhet til Trondheim kommune?
Og kunne du tenke deg å bli med Trondheim kommune på et arbeid med mål om å få til mer lokalprodusert på kommunale tallerkener?
Om du driver smått eller stort, selger direkte eller til grossist i dag, produserer planteprodukter eller animalske varer: Kom og bli med på møte 26. februar klokka 18.30-20.30 på Skjetlein.
Du trenger altså ikke drive går I Trondheim kommune. Det holder at du definerer deg selv og gården din som "passe nær Trondheim".
Påmelding og litt mer info her: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf_jgSmbAC1I9KfSE3-eAj6XjCdKJucZ47iGseqaiaXrxWfPg/viewform
Trøndelag Bondelag Sør -Trøndelag Bonde og Småbrukarlag Økologisk Sør-Trøndelag
Dialogmøte - Vil du selge produktene dine til oss?
Trondheim kommune trenger tilgang på flere matvarer produsert i nærområdet og ønsker å se på mulighetene for å kjøpe fra deg! Vi inviterer derfor til et møte med gårdbrukere i nærområdet, sammen med Grønt kompetansesenter og Bybonden i Trondheim og Trøndelag. Trondheim kommune skal øk...
10/02/2026
Takk for oss, Økologikongressen 2026! På toget hjemover er det liksom tid for å oppsummere. Jeg noterer meg f.eks at det er fint å lokkes inn til konferanse av bukkehornspill og bilder av kyr på utmarksbeite, at økologisk solbær kan plukkes med maskin og er det rene mirakelprodukt som vi burde produsert og spist mer av, at jorda vi dyrker i og tråkker rundt på er så innmari kompleks at vi rett og slett er helt nødt til å ta vare på den, at du skal tenke på Pamela (Andersson ja) når du klipper epletrær til produksjon og at økoepler er fullt mulig å produsere, at økologer er så snille og har så hjemmestrikka sokker at de blir for passive i markedsføring og forsvar av seg og sitt (Hilsen Jon Almås), at økologisk landbruk er vesentlig i landets matberedskap på grunn av lavere avhengighet av innkjøpte innsatsfaktorer (hilsen Landbruksministeren Nils Kristen Sandtrøen) og at NHO SIN EGEN ADVOKAT SIER ØKOLOGISK MAT I OFFENTLIGE INNKJØP I STOR GRAD ER ET SPØRSMÅL OM VILJE. Tygg litt på den siste der...! Vilje.
Det er alltid en dårlig idé å forsøke å formidle noe gjennom bilder tatt av bilder på tvers av et digert møtelokale... Men det var altså så grønt og deilig å være på Gardermoen denne gangen, at jeg satser på at litt av det smitter over på deg som leser. Hilsen Bybonden Ingrid, på vei hjem for å vurdere på egen gård...
30/01/2026
Skal du dyrke grønnsaker i år?
Lys er en vesentlig faktor for å lykkes med godt oppal av småplanter. Bli med på webinar med oss på kompetansesenteret og lær mer om
🌱 hva lys betyr for plantevekst
🌱 at ikke alt lys er like bra lys
🌱 hvordan du kan planlegge for å få til et godt system for ditt planteoppal
🌱 hvordan du skal vurdere dine planter gjennom våren for å se om de trives.
Webinaret blir tatt opp, så om du ikke har tid på tidspunktet for sending så kan alle som har kjøpt billett se det i opptak i etterkant.
Lys til oppal av småplanter – 4. feb. 2026 – Grønt kompetansesenter Mære-Skjetlein
Alle har hørt om fotosyntese. Men hva gjør egentlig lys med planter? Og hvordan kan vi innrette oss praktisk når små grønnsaksplanter skal ales opp på våren?Lysstyrke, lysfarge, temperatur og flere andre faktorer i plantenes omgivelser har betydning for hvorvidt vi lykkes med oppal av småpla...
23/01/2026
Bli med oss på kurs om og . To digitale kvelder med etablering og drift av småskala jordbær- og bringebærproduksjon. 28. januar og 3. februar med mulighet for å se det i opptak. Billetter på www.gkms.no
22/01/2026
Skogbrukslærer Martinsen på Skjetlein har vært på vift og holdt kurs for ei bedrift. Oppdraget er gjennomført i samarbeid med Grønt kompetansesenter Mære-Skjetlein og vi er så glade for å kunne sende avgårde dyktige folk for å holde kurs når noen trenger det!
Trenger du også et kurs eller en aktivitet til din bedrift eller din organisasjon på våre fagområder, så ta kontakt med oss så ser vi hva vi får til. 🌱