Urtehagen Barnehager

Urtehagen Barnehager

Del

Urtehagen barnehager AS består av 4 barnehager, alle i Bydel Gamle Oslo. Flere enn 250 barn kommer daglig til barnehagene i gode og spennende miljøer.

Urtehagen Barnehager AS

Urtehagen barnehager AS består av 4 barnehager, alle i Bydel Gamle Oslo. Vi skal "ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling" (Barnehageloven). Dette er barnehagenes oppgave. Målrettet utvikling

Vi har som mål å sikre at barn vokser og utvikler seg i sitt eget tempo, er sunne og trygge. I Urtehagen barnehager se

Photos from Urtehagen Barnehager's post 27/06/2023

Lille Grønland barnehage ut på tur:)

Det var en spent gjeng som hoppet på t-banen en mandags morgen denne uken. Vi skulle nemlig reise helt til andre siden av byen for å besøke vakre Vigelandsparken! Det var strålende sol, og det syntes på alle barnas ansikter at de gledet seg til å dra av gårde på eventyr! Vel framme i parken valgte vi å sjekke ut lekeplassen aller først.
Det var en gigantisk lekeplass og hadde noe for alle aldre og nivåer. Mange av barna synes det var spennende å utfordre seg selv med å klatre i de store stativene for de eldste barna, med litt hjelp og tilsyn fra de voksne så klart. Det er så kult å se hvor modige barna er og den gleder de viser når de mestrer større og mer avanserte kroppslige utfordringer! Det bygger selvtillit og inspirerer til videre utforskning med egen kropp og hva den er i stand til å utføre! Etter hvert begynte vi å kjenne på varmen og det begynte å rumle i et par mager. Vi gikk derfor videre til et fint sted i nærheten av vannet for å spise litt lunsj. Ikke verst med litt skygge, utsikt og noe godt å bite i. Ved vannet var det deilig å være og mye spennende å se på. Det var gøy å titte på fuglene, helt til de forstod at vi hadde med oss mat! Da bestemte de seg for å forstyrre den deilige matstunden vår, og vi måtte forte oss av gårde og søke ly fra de sultne nebbene. Mange av barna begynte å bli slitne og varme, og lengtet til et kaldt og mørkt rom å hvile seg i. De fleste av barn og voksne dro derfor tilbake til barnehagen, mens en liten gruppe ville bli igjen for å utforske parken videre. Det var ekstra stas! På vei ut av parken gikk vi forbi en gatemusikant og barna ville veldig gjerne stoppe opp for å høre på og ta en liten dans. Det måtte vi selvfølgelig gjøre! Et av barna lurte på om musikanten ikke kunne spille litt "baby shark". Den sangen kunne han visst ikke, men vi danset baby shark til musikken hans allikevel. Et humoristisk og herlig øyeblikk!
Takk for en fantastisk tur!

Bilder og tekst: Lea Garseg

Photos from Urtehagen Barnehager's post 07/06/2023

I dag hadde vi årets Sommerfest i Grønland barnehage🎉🌸🌱🎈
Alle avdelingene fremførte sanger som de hadde øvd på, og alle var kjempeflinke 💕 Foreldrene hadde med herlige matretter og desserter. Barnehagen bidro med salat, risretter, brød, frukt, drikke og is🍰🥘🍉
Det var stort oppmøte og det ble en fest med flotte barn, foreldre og ansatte, god stemning og litt godmodig kaos😊🥰

God sommer alle sammen!💕☀️




Photos from Urtehagen International's post 25/04/2023
Photos from Urtehagen Barnehager's post 13/04/2023

Rollelek - Vi leker Lille Grønland sykehus!
Vi har den siste tiden observert at barna har blitt mer og mer opptatt av rollelek- leger som kurerer mystiske sykdommer, skumle troll, mammaer og pappaer som tar seg av en gråtende baby osv. Barna viser stor interesse for å gå inn i forskjellige roller, ta i bruk språket og sin fantastiske fantasi i leken. Det har vi ønsket å bruke som utgangspunkt for det videre pedagogiske arbeidet med temaet kroppen. Da passet det ypperlig å leke sykehus!
En liten gruppe fra Pluto og Venus fikk møte et nytt lekemiljø på kjøkkenet i dag. Lille Grønland sykehus!
Barna tok seg god tid til å utforske det nye lekemiljøet. Det var mange pasienter som trengte tilsyn, og mange leger og lite utstyr. Da fikk barna også øve seg på å dele og vente på tur. Barna ble helt oppslukt av det de holdt på med og det var fin flyt i leken.
"Fra et språkutviklingssynspunkt er rolleleken den viktigste formen for lek. I rolleleken er barnet en annen, og det snakker og oppfører seg i tråd med sin rollepersonlighet. Tid, sted, gjenstander og omgivelser omformes i fantasien til noe annet enn de er i virkelighet. Ved hjelp av språket skaper barna i rolleleken en oppdiktet verden som de veksler mellom å dikte videre på og selv være inne i." (Høigård, 2016, s. 93)
Vi kommer til å fortsette med sykehus-rollelek i tiden fremover slik at barna får mulighet til å repetere og videreutvikle leken over tid.

Bilder og tekst: Lea Garseg

Photos from Urtehagen Barnehager's post 03/04/2023

Gamlebyen barnehage har vært på utstilling med 400 superfine påskeegg som barna fra flere barnehager i byen har pyntet. Barna i Gamlebyen barnehage har dekorert pappegg som ble med på utstillingen. Eggene forteller hva påske betyr for barna og skaper god påskestemning. I dag var vi invitert til å se «Kykkelikunst" utstillingen som Gamlebyen barnehage har deltatt i.

God Påske fra oss i Gamlebyen barnehage😊

Photos from Urtehagen Barnehager's post 03/04/2023

På fredag hadde vi en felles påskesamling i Grønland barnehage.
Både påskeharen og påskekyllingen var med på samlingen.
Etterpå var det herlig påskelunsj med omelett, eggerøre, kokte egg, vafler, masse ferske grønnsaker og frukt og godt brød☺️

God Påske fra oss i Grønland barnehage😊

Photos from Urtehagen Barnehager's post 03/04/2023

Fredag hadde vi påskelunsj i Lille Grønland barnehage. Vi bakte rundstykker, pyntet bordet og hadde godt pålegg. Påskeharen kom også innom til stor fryd for barna. I kurven sin hadde påskeharen med noe godt å spise.

God Påske fra oss i Lille Grønland barnehage☺️

Photos from Urtehagen Barnehager's post 28/03/2023

Påskeforberedelsene er godt i gang i Lille Grønland barnehage. Vi har hatt ulike påskeaktiviteter hvor barna har fått male på melkekartonger, kaniner og egg. Noen av barna har også begynt å så karse og vi får se hvordan det spirer fremover. Barna syntes maleaktiviteter er veldig spennende. Noen spiser på malingen, mens andre maler på ansiktet og hendene. Før vi sådde snakket vi sammen med barna om hva vi skulle gjøre. Barna fikk kjenne på bomull og plassere den inn i kartongen sin. Deretter strødde de frø over bomullen 😊

Photos from Urtehagen Barnehager's post 28/03/2023

Femåringene i Mosaikk deltar hver vinter på skiskole i regi av skiforeningen. De fleste av barna står på ski for første gang og de får lære en del teknikker. Årets skiskole var en stor opplevelse for barna, og de ville gjerne stå på ski igjen😀

28/03/2023

På mandag hadde vi i Gamlebyen barnehage felles førskole med boklesing. Vi leste boka "Da Lille Larsens hus blåste bort". Vi fikk til gode refleksjoner og undring sammen med barna. Ekstra hyggelig når barna er så engasjerte og har så gode ideer og meninger.

Høytlesing har mange positive effekter. Å lese for barn skaper samhørighet og gode opplevelser mellom barn og voksne. Det bidrar også til å øke barnas ordforråd og konsentrasjon, samt til å stimulere fantasien deres. Forskning viser dessuten at jo større betydning bøker har i barnas liv fra de er små, jo mer forberedt er de på å lære å lese når de begynner på skolen.

Vi er med på et språkprosjekt, Språksterk. Prosjektets første formål er å videreutvikle, gjennomføre og evaluere effektene av et pedagogisk opplegg for barnehagebarn i alderen 1 til 6 år. Prosjektet er et samarbeid mellom Institutt for pedagogikk og Naturfagsenteret ved Universitet i Oslo. Vi får utdelt gode bøker og disse bøkene har vi valgt å ha fokus på felles førskolen på mandager.

Photos from Urtehagen Barnehager's post 24/03/2023

Tur til zoologisk museum

På torsdag gikk Komet fra Grønland barnehage til zoologisk museum. Siden vi fortsatt jobber med temaet "dyrene våre" hadde vi valgt ut dette da det er en fin måte å få sett nærmere dyrene som bor i nabolaget vårt. Som bonus fikk vi også sett på eksotiske varianter som vi kun er vant til å se bilder og videoer fra andre land. På veien opp til museet stoppet vi opp og tittet på de dyrene vi møtte på veien. Vi så en stor fugleflokk, et fuglerede og en hund.
Våren har kommet, men det er ikke overalt vinterens spor er borte, så veien gjennom botanisk hage var isete og glatt. Det stoppet ikke oss. Det ble en fin motorisk øvelse for både store og små. Og med litt tålmodighet kom vi oss opp uten noe særlig knall og fall.
Vel fremme ved museet var barna veldig entusiastiske. Vi hadde snakket om dette i mange dager og nå var vi her. Vi gikk samlet inn men det ble en naturlig inndeling med en fortropp og baktropp etter hvert som vi gikk innover og vi brukte litt forskjellig tid til å ta inn de forskjellige utstillingene. Vi startet i bunn og fikk se skjeletter av forhistoriske skapninger før vi kom videre og fikk se utstillinger med dyr fra bystrøk, resten av landet og store deler av verden. Dette fenget barnas oppmerksomhet og interesse veldig bra. For nesten hver eneste monter vi kom til var det utbrudd av overraskelse og glede. Ofte løp barna tilbake til vennene som var ved monterte før de for å hente de. "Dere MÅ se dette…" Det at utstillingene er interaktive ved at de kan trykke på knapper og lyssette spesielle deler av monterte for å utheve dyr og spille av respektive dyrelyder var et virkemiddel som de og likte godt.
Etter å ha sett over utstillingene gikk vi ut igjen. Planen var å leke en liten stund i pileparken, men siden det hadde begynt å regne så kraftig satte vi heller kursen mot barnehagen. Alt i alt en kjempeflott tur som vi håper å kunne gjenta om ikke så lenge.

Vil du plassere din skole på toppen av Skole-listen i Oslo?

Klikk her for å få din Sponsede Oppføring.

Sted

Type

Adresse


Norbygata 1, Norbygata 34, Lakkegata 19, Oslo Gate 17
Oslo
0187