17/04/2026
Dere trodde kanskje at vi var i vinterdvale? Neida, her hviler ingen! Vi har bare vært opptatt med så mye annet at vi helt har glemt å dele, med våre kjære følgere, hva vi holder på med! 😄
Men i dag må vi bare ta oss tid til å dele! Gruppa på hus 2 har vært på på Hegra og hatt fjøsstell. Vi visste at det hadde kommet noen lam, og gledet oss veldig til å hilse på og kose med de! 🧡
Det første vi gjorde da vi kom fram var å finne arbeidsinstruksen vår. Vi skulle blant annet se til søyene som ikke hadde lammet enda. Da vi kom inn i fjøset var det første som møtte oss verdens søteste lamunger. Vi satte oss rolig på huk, lokket litt, ventet og etter hvert ville både store og små hilse på og få litt kos. Deretter gikk vi inn i neste binge for å se til de drektige søyene. Jammen var det mange store mager der, og plutselig fikk vi øye på noe gjennomsiktig slim på bakenden til den ene. Så spennende, tenk om det kommer lam mens vi er her!😍 Vi hentet gårdskona Anna, og ganske så riktig, her var det fødsel på gang. Vi fikk være med på hele forløpet, ventet i spenning, så på at søya jobbet hardt, stampet litt med bena, rykket til flere ganger og plutselig kunne vi se at det var en bylt på vei ut. Det tok ikke så lang tid før det jammen kom en til.
Det var litt av en opplevelse! 💛 Etterpå fulgte vi nøye med på at mammaen tok vare på ungen sine, og etter hvert forsøkte de å gå opp på kne, de søkte etter spenene og etter mye prøving og feiling kom de seg opp på beina!
Siden det var så fint vær bestemte elevene at lammen skulle hete Sol og Ylva. Sol er todelt i fargen og hele bakparten er hvit, så henne kommer vi nok til å kjenne igjen også når hun blir voksen. Ylva lignet nok mer på mammaen og blir nok ikke like lett å kjenne igjen. Det spørs om vi må lære oss nummeret som står på øremerket etter hvert. Vi gleder oss allerede til neste besøk!
Mon tro hvor store Sol og Ylva har blitt neste gang vi kommer.
Vi legger ved noen bilder av de andre dyrene som vi stelte og koset med også 🥰
21/12/2025
Tradisjonen tro avsluttet vi skoleåret med en rolig og høytidelig adventshage i fjøset på Fuldseth gård. I bakgrunnen kunne vi så vidt høre sauene som tygget høy, og noen av hønsene hadde også trukket inn for å være med oss under lyssettingen.
Til nydelige toner fra gitarene gikk en og en inn i spiralen og ga mer og mer lys i mørket.
I dag er den mørkeste dagen, og snart har vi lyset på vår side igjen! 💛
Vi ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nyttår! 🎄
Hilsen alle oss på Momo Waldorfskole ✨
30/11/2025
Videregåendegruppa vår har laget «vikingstoler» og hagebenk i furu i høst. Her er tålmodigheten øvet, de har saget, høvlet, pusset og oljet. Ble det ikke flotte hagemøbler? 🤩
Godt jobbet, gjengen vår! 🙌👏
29/11/2025
Gruppa på hus 2 har målt, saget, høvlet, dreid og satt sammen delene sine med å bruke kile. Praktiske og flotte krakker ble det, og et godt stykke arbeidet er øvet og gjennomført.
Well done! 🤩
06/02/2025
I dag har videregåendegruppa vært i Snåsa og feiret samenes nasjonaldag på . Vi har fått god guiding og både fått prøve ut, lyttet, sett og lest om samenes historie og kultur i museets utstilling.
Nå sitter vi på toget på tur hjem, litt slitne, men veldig fornøyde etter en fin, rørende og lærerik dag.
Vi kommer gjerne tilbake, og anbefaler alle å besøke Samien sitje. 🫶
Lahkoe Biejjine! ❤️
21/12/2024
I høst har vi blant annet jobbet med materialer som glass, tre og papir. På torsdag hadde vi en koselig avslutning med foreldre og besteforeldre hvor vi lagde julekranser av granbar, og hadde utstilling av noen av høstens produkter i snekkerbua vår ❤️
20/12/2024
Tradisjon tro avslutter vi siste skoledag før jul på Fuldseth gård🐏🐖🐓Elevene hører Legenden om julerosene, spiser grøt (i år med egenlaget og allergivennlig mandel av pastinakk😃)og tenner lys i adventshagen. Nå har julefreden senket seg og vi ønsker alle våre venner en riktig god jul🎄✨❤️
Fuldseth
14/11/2024
Bli med inn i vår nye, flotte «snekkerbu»! 🪚🛠️
Elevene er i full sving med saging, og god arbeidsmoral. Kanskje er det noen som er heldige og får et sjakkbrett under juletreet i år 🎅
08/11/2024
Fredagsturen gikk nok en gang til Bymarka i Trondheim, men hvor var Ipa i dag? Det antas at hytta som er der ble reist rundt 1900, og under 2. verdenskrig ble hytta brukt som skjulested.
Forøvrig mente Ipa at turen ble litt kort så vi hoppet, travet, snuset og vimset oss videre til en kolle som har navnet sitt etter et tidspunkt og solas gang sett fra Tømmerdalen.
Dermed ønsker Ipa navnet på to steder i Bymarka i dag 🐶
Nå har skolehunden tatt helg, og fikk en vefortjent liten spabehandling etter at hun hadde dusjet av seg gjørma (se siste video😍).
Med dette ønsker vi elever, foresatte og alle våre følgere ei riktig god helg! Kanskje følger dere Ipas spor og går på tur i helga? 🤩
07/11/2024
I dag har elevene på videregående stykket opp et lam fra Fuldseth. De har også kvernet noe til kjøttdeig og alle fikk med seg et stykke kjøtt hjem. Et lam som de har kjent fra fødselen av💚