07/03/2021
Dette er et utdrag fra et innlegg jeg hadde i BT i september 2020. Ved å bruke det jeg har lært ved å øke min emosjonelle intelligens kan jeg se på hva de følelser som vekkes i meg skylder. Jeg kan lettere sortere ut og forstå følelsene som oppstår når jeg leser slike overskrifter som jeg refererer til her. Jeg kjenner at jeg reagerer, prøver å gjenkjenne reaksjonen min, forstår hva som ligger bak. På den måten kan jeg få bearbeide det, og gå videre med en forståelse for min reaksjon.
«Jeg er sikkert ikke den eneste som blir svett og skjelven, når jeg leser i avisen at en person kan ha smittet 70 personer. Jeg føler meg truffet og tenker at snart står det om meg også, snart kan jeg være skyld i overskriften. Jeg kjenner denne følelsen ettersom jeg som 14-åring fikk tuberkulose, eller pest, som mange også kalte det.»
Debatt: Solfrid skammet seg over sykdommen hun fikk som barn. Nå advarer hun mot koronaskam. «Det å være årsaken til at hele klassen min, hele koret mitt, venner og familie måtte teste seg og holde seg unna meg fordi jeg var smittet og syk, preget meg i lang tid.»