29/09/2024
Nog subsidie basisvaardigheden over?
Denk ook aan het aanschaffen van een rekenkast.
Deze rekenkast van www.rekenkast.nl is ontworpen op basis van het rekenmuurtje van Bareka! Superhandig toch? Ondersteunende materialen en spelletjes gecategoriseerd per bouwsteen!
De groene lades geven de te automatiseren bouwstenen aan. Liever een andere kleur, formaat of logo op de kast? Neem contact op met Meer Dan Meubels en ze denken met je mee.
Op de site vind je ook mijn artikel over hoe je de rekenkast het beste kunt vullen en gebruiken in je school.
Mijn 10 favorieten spellen/materialen vind je in de comments.
Wie zou er wel zo'n rekenkast op school willen? En wat zou jij erin stoppen?
15/09/2024
Voor de basisschooldirecteuren, IB-ers, KC-ers en rekencoordinatoren die mij volgen ->
Werk je op een school waarbij met name het 1S niveau wel een boost kan gebruiken? Dan heb ik iets speciaal voor jullie iets ontworpen.
Vorige week heb ik veel rekentips voor leerkrachten gedeeld op mijn Linkedin. Maar er is natuurlijk meer nodig om het gecijferd gedrag van leerlingen te verbeteren en het rekenproces naar het 1S niveau te versterken.
Daarom hebben ik specifiek voor jullie een webinar gemaakt waarin ik de 10 belangrijkste inzichten deel om het 1S niveau te versterken. Een mooie mix van theorie en praktische tips. Zo vertellen mijn collegarekenspecialist en ik je meer over basis- versus variastrategieën, stampen versus inzicht, hoe cruciaal groep 2 is in de rekenontwikkeling en hoe je de 1S-potentiegroep bedient!
Er is uiteraard ook ruimte voor jullie eigen vragen/uitdagingen en jullie krijgen er tevens een hele handige checklist bij!
De webinar is op woensdag 2 oktober. Geef je op via deze link: https://cursussenvoorhetonderwijs.nl/cursus/versterk-het-rekenproces-naar-1s
Wie zie ik daar?
Liever de webinar intern? Neem gerust contact op. Op mij kun je rekenen.
28/04/2024
Vandaag ben ik jarig!
Kijk eens wat een WAANZINNIGE Rekenvaarttaart mijn zusje voor mij heeft gemaakt!!
En goed nieuws: deel 2 komt in juli uit!
Ik ga even mijn verjaardag en vakantie vieren.
Over 2 weken kunnen jullie weer op mij rekenen!
Fijne 🌞dag
14/04/2024
Jaaa hij is er! De vuurtoren van Rekenvlot. Echt een te gekke kaartenflipper waar kinderen enorm door gemotiveerd worden!
13/04/2024
Beste leerkrachten van groep 4 en Rekencoördinatoren
Wist je dat groep 2 en groep 4 de belangrijkste rekenjaren zijn?
Groep 2 omdat hier het fundament wordt gelegd voor het verdere rekenen: het getalbegrip.
Groep 4 omdat hier de basis gelegd wordt van het rekenen tot 100. Voor de verdere rekenontwikkeling richting het 1S Standaardniveau is het van groot belang dat leerlingen eind groep 4 onderstaande donkergroene bouwstenen (somtypes) beheersen op tempo.
Uit wetenschappelijk onderzoek aan de RUG blijkt dat veel leerlingen hier vaak wat langer over doen dat de methodemakers vermoeden.
Durf jij af te wijken van je rekenmethode en extra oefenstof aan te bieden indien nodig?
Ik geef je graag wat tips:
●Check nog voor de meivakantie welke somtypes je leerling hebben geautomatiseerd van de automatiseerdoelen van midden groep 4 (bijv. met de gratis papieren toetsen van www.Bareka.nl. Houdt hierbij de norm aan van minimaal 12 goed per minuut)
●Leerlingen die uitvallen op laag 1 en de onderste bouwstenen van laag 2 hebben per direct extra oefening nodig. 4x15 minuten extra automatiseren bovenop je rekenmethode zorgt ervoor dat er geen hiaten gaan ontstaan of leerlingen verderop stagneren in hun rekenontwikkeling.
●Met name de sprong over het eerste tiental (6+8 en 16-8) is hierbij cruciaal. Besteed hier dan ook de meeste tijd aan. Bijvoorbeeld door het spelen van rekenspellen die deze somtypes gericht en geïsoleerd intrainen zoals Rekenvlot: www.schoolsupport.nl/rekenvlot
(in de doos zitten 86 spelletjes voor maar €140 voor de sommen tot 20)
●De sprong over het (eerste) is dragend voor het automatiseren van de tafels. Maak een doorgaande lijn automatiseren op school.
●Zorg ervoor dat leerlingen plezier een positieve rekenbeleving hebben. Een simpele manier om leuk te oefenen is het inzetten van de Rekentoren/kaartenflipper. Kids love it♡!
●Verzamel alle oefenmateriaal in een rekenkast per bouwsteen. Ideaal voor leerkracht en leerling
Vragen of ondersteuning nodig? Stuur me een berichtje. Op mij kun je rekenen.
04/04/2024
Kennisfestival!
Ik hou ervan: rekenconferenties, bijscholingen, cursussen, boeken, artikelen en vooral kennisfestivals! Zeker met mijn maatje Sylvia Venema-Eissens
Ik probeer altijd op de hoogte te blijven van goede nieuwe ontwikkelingen op rekengebied en te bekijken hoe ik de vertaalslag kan maken naar de praktijk.
Vandaag heb ik 5 workshops gevolgd:
1. erwdprotocol uitgelegd
2. rekenangst
3. de rol van automatiseringstekorten bij rekenachterstanden
4. eerste hulp bij instructie
5. automatiseren en remediëren met het rekenmuurtje van Bareka
Mijn belangrijkste inzichten:
●als de kennis van feiten niet goed is dan loopt het in de procedures fout. Dus meer aandacht schenken in mijn trainingen aan feitenkennis.
●naast het rekenmuurtje 3.0 de 5 drempels die de grootste struikelblokken vormen en het meest dragend zijn beter uitlichten voor leerkrachten.
●25% van de leerlingen heeft rekenangst, en daardoor kunnen ze moeite krijgen met rekenen, niet andersom. Dus meer praktische tips doorgeven hiervoor aan scholen, zoals open opdrachten.
●het hoofdfasemodel als cirkel naast de trapvariant zetten om inzicht te verschaffen in dat een volgende fase versterkend kan werken.
●hoe meer we leerkrachten leren taakanalyses te maken hoe meer lef ze ontwikkelen in het maken van keuzes in de rekenmethodes. En dat is cruciaal!
Verder vond ik het zo leuk om te merken dat mensen zo enthousiast werden over Rekenvlot! En dat het genoemd werd in meerdere workshops! Ik krijg steeds meer bevestiging dat Rekenvlot echt bijdraagt:
○ omdat het eerst een somtype isoleert, ○omdat er zoveel herhaling inzit (beide componenten missen in rekenmethodes),
○omdat het zo motiveert en leuk is
○zo systematisch en stapsgewijs de belangrijkste bouwstenen automatiseert wat hiaten in de rekenontwikkeling voorkomt of verkleint.
Het was een mooi dag! Wie van jullie is ook geweest?
22/03/2024
Vandaag mocht ik een workshop verzorgen op de Nationale RekenCoördinatoren Dag over een doorgaande lijn automatiseren naar 1S.
Ik gaf de presentatie samen met Martine die als rekencoördinator werkt op 1 van de scholen die ik begeleid. Zij kon mooi vanuit haar perspectief vertellen wat de "quick wins" waren bij het opzetten van een groepsdoorbroken rekencircuit, waar je op moet letten en hoeveel het ze opleverde. (veel 😉)
Ik startte de bijeenkomst met mijn favoriete stelling: het uitgangspunt is dat leerlingen 1F halen. 1S is voor de leerlingen die meer kunnen. Gelukkig was niemand ermee eens en zijn er nu nog meer rekencoordinatoren die niet meer 1S als Streefniveau maar als Standaardniveau zullen doorgeven op hun school. Vervolgens bouwden we samen een leerlijn op en gaf ik ze de tip mee om leerlingen meer te laten oefenen geïsoleerd per bouwsteen en indien nodig met een leitnersysteem zoals bij Rekenvlot: www.schoolsupport.nl/rekenvlot
Zelf kregen we ook de kans om een workshop bij te wonen van Stanja Oldengarm en Susanne Der Kinderen over het nieuwe prioriteitenspel van SLO voor de sterke rekenaar. Een echte aanrader om te spelen met je team! Je kunt het hier gratis downloaden: https://www.slo.nl/@23270/prioriteitenspel-rekenbeleid-variant/
Bedankt NVORWO (Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs) voor deze blikwissel op de basis!
28/02/2024
Met hart en ziel zal ik me altijd blijven inzetten voor deze doelgroep ❤️
Ook al overkomt het maar 2/3% van ons, laten we samen een vuist maken om ze een diploma te gunnen en het ze niet nog moeilijker te maken in de maatschappij!
Kunnen ze op jouw steun rekenen?
Meer weten over dyscalculie en hoe een leerling met (een vermoeden van) dyscalculie het beste kan helpen? Neem gerust contact op. Maar laat ik je vast de belangrijkste tip geven: werk samen aan een positieve rekenbeleving! Want er heerst wel 90% rekenangst onder deze doelgroep en dat slaat snel over in verminderd zelfvertrouwen en faalangst met alle gevolgen van dien. Ik heb dit jarenlang meegemaakt in mijn eigen praktijk. Heartbreaking!
Dus help mee en teken de petitie! Dank (ook namens alle leerlingen die niet worden getest door scholen, omdat ze het nut er niet van inzien en er niet in willen investeren en hun ouders die zich machteloos voelen). Geef ze vrijstelling of haal de toets uit de zak-slaag regeling!
http://mbozonderrekentoets.petities.nl/
11/02/2024
"De sterke rekenaar is de meest ondervoede rekenaar in Nederland".
Is dit ook herkenbaar bij jou op school? Wij snappen hoe lastig het soms kan zijn om al die verschillende niveaus in je les te bedienen. Daarom hebben we voor jullie een hoop praktische tips op een rij gezet. Veel van deze tips bieden ook handvatten voor de zogenoemde 1S-potentiegroep; dit heeft dus direct effect op je opbrengsten.
Nieuwsgierig geworden? Woensdagmiddag geven mijn collega Marinda Blokzijl en ik hier een webinar over. Er is nog plek, dus geef je op en doe direct voldoende inspiratie op om de volgende dag al toe te kunnen passen. Zie voor meer informatie:
https://cursussenvoorhetonderwijs.nl/cursus/sterke-rekenaars-herkennen-en-uitdagen
Liever deze training in compagny en op maat?
Of heb je vragen? Stuur me gerust een PB of mail naar [email protected].
Op Cedin kun je rekenen.
Sterke rekenaars herkennen en uitdagen - webinar
Dit webinar geeft je praktische handvatten en inspiratie. Welke typen sterke rekenaars zijn er? Hoe herken je ze? Hoe daag je ze uit?
01/01/2024
Zo veel leuks komt er uit in 2024!
01/01/2024
2023 oud
Als ik terugblik dan was 2023 een van mijn betere jaren. Ook op werkgebied:
▪︎mijn Rekenvlot kreeg lovende kritieken op de NOT! (https://lnkd.in/dRYbkppb) en van de gebruikers.
▪︎de Rekenkast werd ruim 100x aangeschaft door scholen (www.rekenkast.nl)
▪︎ik werd gevraagd om een paar uur per week bij uitgeverij Lexima te gaan werken bij de rekengroep. Tip: probeer Rekenheld maar eens uit! https://lnkd.in/eyfgsfnH
▪︎als rekenspecialist bij Cedin heb ik genoten van veel teams die ik heb mogen begeleiden bij hun rekenverbetertracten
▪︎daarnaast heb ik zinvolle en inspirerende webinars en e-learnings voor rekenen ontwikkeld die goed in de smaak vielen! ☆☆☆☆☆ (https://lnkd.in/egSKfZNS)
2024 nieuw (taking a sneak peak)
Als ik vooruitblik dan staat er ook op werkgebied weer veel moois op de planning:
▪︎de rekenkast XL en XXL doen hun intrede om nog meer aan te sluiten op de behoeftes van scholen. Er is vanalles mogelijk. Mail gerust je wensen door.
▪︎Rekenvlot 2 komt uit! Allemaal spellen om de sommen tot 100 te automatiseren. Binnenkort vertel ik er meer over! Meer weten? Volg gerust een gratis webinar.
▪︎de rekentoren kaartenflipper komt uit! Ik moet het nog even geheim houden maar kinderen houden van deze tool! Wordt vervolgd...
▪︎ik ga met mijn collega Marinda Blokzijl superhandige stapstenen uitgeven via Eduforce! Wordt ook vervolgd...
▪︎ik heb met Remco Hoeymans een rekenstrategieschrift ontwikkeld. Dit komt ook binnenkort op de markt via Eduforce. Ik kan niet wachten!
▪︎bij Cedin mag ik dit jaar een opleiding doen over -adviseren in verandering-. Zo fijn dat ik meer kennis hierover kan opdoen en gelijk in de praktijk kan brengen. Ook krijg ik een leuke nieuwe collega erbij en leuke nieuwe opdrachten. Love my job.
Was is all good? Nee natuurlijk niet! Maar ik kies er even voor om de highlights te accentueren of zoals mijn vader altijd zo mooi zegt: "every cloud had a silver lining".
Ik wens iedereen een heleboel lichtpunten toe in 2024. En kom je er niet helemaal uit?
Op mij kun je rekenen.
Happy new year!
25/12/2023
Merry X-mas 🎄
Het afgelopen jaar heb ik veel klassenbezoeken mogen doen. De ideeën die ik daar in de lokalen opdoe zijn als een soort cadeautjes. Ik kan ze mooi weer doorgeven aan andere leerkrachten. Ik heb hier 10 kerstcadeautjes 🎁voor jou
(excuses voor de fotokwaliteit, ik maak ze vaak voor mezelf, maar deel ze graag)
1️⃣. voorbeeld voor her versterken van hogere orde vaardigheden, leerlingen maken ze (ook) zelf
2️⃣. hang altijd een analoge klok bij een digitale klok, zeker in de middenbouw
3️⃣. oh zo belangrijk om wat referentiematen te kennen. Iedere leerling zo'n beker en iedereen weet binnen no-time wat een liter is en ml is
4️⃣. mooie platen van EDI vooral voor bij de kleuters
5️⃣. een eigen kralenketting tot 100 per kind gemaakt met strijkkraaltjes
6️⃣. bij binnenkomst een bakje om zelf te oefenen met tafels
7️⃣. stoplichtcijfers om de richting te oefenen voor je schrijft
8️⃣. hoe leuk bedacht zo'n krukje met breuken en windrichtingen
9️⃣. wat is nu 1m2? Met dit soort vloerstickers onthoud je het beter
🔟. gespot voor in de kleuterklas een klok met dobbelsteenstructuur
Heb je vragen? Volgend jaar kun je weer op me rekenen. Nu even vakantie vieren!
Merry X-mas! ❤️💚