De Klusklas - De Dorpsakker

De Klusklas - De Dorpsakker

Delen

Op 13 februari 2019 is OBS De Dorpsakker gestart met de Klusklas.

De Klusklas is bedoeld voor kinderen uit groep 7 en 8 die meer begaafd zijn op praktisch gebied en dus Gouden handjes hebben!

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 14/03/2022

Hoe fantastisch is dit. Dit hebben de kinderen uit de klusklas gemaakt voor de verkoop voor school. De witte eieren zijn 40 cm hoog en te koop voor €6. De grijze eieren zijn 45cm en te koop voor €8. De paashaas is 70cm en te koop voor €18. De kleuren en plantjes kunnen aangepast worden. Heeft u interesse, dan kunt u zich melden bij juf Nel.

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 15/12/2020

It's beginning to look a lot like Christmas 🎄

In de Klusklas hangt een gezellige kerstsfeer, er wordt namelijk kerstmuziek afgespeeld. Alles wat de kinderen maken, heeft te maken met kerst.

Zoals kerstplankjes. Die hebben ze besprayd met een spray die op sneeuw lijkt. Op de kerstplankjes staan onder andere een elfje, een hertje en mos. Op de foto is te zien hoe het erop wordt geplakt en hoe het besprayd wordt.

Dan is er nog een kerstboom op een plankje die wordt gemaakt van houtstukjes. Op de foto’s zie je die.

Verder worden er hertjes gemaakt met hoornen.
De kerstplankjes, de kerstboom en de hertjes zijn al mee naar huis.

Interview met J. uit groep 7
Mag je soms zelf je kleurtjes kiezen? Ja dat mag je mag zelf kiezen wat.

Wat vind je het moeilijkst in de Klusklas? Geconcentreerd blijven tijdens het werk.

Wat vind je het makkelijkst in de Klusklas? Verven, je hoeft amper iets te doen.

Wat wil je nog leren? Rechter leren zagen.

Wat is het leukst dat je hebt gemaakt? Het kerstplankje.

Wat vind je het stomst? Dat als je iets maakt, dat het dan niet goed is.

Wat vind je het leukst? Dat je allemaal verschillende dingen maakt.

Helaas is ook deze week het bericht wat later. Dit was het bericht voor deze week. In verband met de Coronamaatregelen is dit voorlopig ons laatste bericht.

Namens ons en de Klusklas wensen we jullie een fijne vakantie en een gelukkig nieuwjaar! 🎆

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 07/12/2020

Hallo allemaal,

Deze keer is het verslag wat later door wat tegenwerkende omstandigheden.

De kinderen uit de Klusklas hebben bij de gnomen de zijkanten geschilderd en de neusjes erop geplakt, nu zijn alle gnomen af.

Op de kerstplankjes komen landschappen. Er komt ook een elfje op die ze maken met potjes.
Hieronder zie je de foto’s.

Interview met D. Uit groep 7.

1. Wat vind je het leukst in de Klusklas?

Schuren, omdat je er lekker snel mee klaar bent.

2. Wat vind je het stomst in de Klusklas?

Als je met een decoupeerzaag zaagt, omdat dat heel veel herrie maakt.

3. Wat vind je het makkelijkst in de Klusklas?

Verven, tekenen en lijmen. Met lijmen ben je gewoon aan het smeren. Tekenen is gewoon leuk en je bent heel creatief bezig. Verven, je kan kleuren kiezen en je kan verschillende patronen maken.

4. Wat vind je het moeilijkst in de Klusklas?

Met een decoupeerzaag omdat je dan gehoorbeschermers op moet en dan hoor je niet wat de anderen zeggen.

5. Met wat kan je het fijnst werken?

Met een hamer kan ze het fijnst werken, want dan kan je je agressiviteit eruit halen.

6. Wat vind je het leukst dat je hebt gemaakt in de Klusklas?

De uiltjes, omdat je die leuk op je kamer kan zetten.

7. Vind je het leuk in de Klusklas?

Ja, omdat je creatief bezig bent en omdat je aan het rekenen bent op een andere leukere manier.

8. Wat wil je nog leren in de Klusklas?

Graffiti sp***en, het ziet er cool uit en je kan je naam schrijven in coole kleuren en letters.

Laat weer vragen achter in de reacties als je wat wilt weten van de kinderen uit de Klusklas.

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 20/11/2020

Beste lezers,

Eerst willen we jullie nogmaals bedanken voor de leuke reacties op onze verslagen. Dan komt nu de informatie over de Klusklas.

De kinderen uit de Klusklas zijn nog steeds bezig met de vogelhuisjes schilderen en tekeningen erop maken. Er zijn er al een paar klaar, maar nog veel kinderen zijn bezig. In de foto’s hieronder zie je hoe ze geschilderd worden en het resultaat.

Ze zijn kerstplankjes aan het maken. Als ze die hebben gemaakt dan mogen ze die schilderen. Ze worden grijs.

De Klusklassers zijn nog steeds bezig met de gnomen. Ze worden geschilderd met horizontale lijnen die doorlopen tot aan de zijkanten. Ook de baard is geschilderd, die is wit. Hieronder zie je foto’s met hoe ze geschilderd worden en de resultaten.

Juf Nel was niet in de Klusklas, alleen de twee vrijwilligers waren er. Gelukkig werd er alleen maar geschilderd en een beetje geboord met het maken van de kerstplankjes.

Vanaf volgende week gaan we één Klusklasser in de spotlight zetten. We gaan één persoon interviewen. We gaan vragen stellen die jullie in de reacties zetten. Dus weet je een leuke vraag zet het in de reacties!

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 13/11/2020

Hallo, hier zijn Saar en Lisa weer met een nieuw weekbericht.

Eerst willen we jullie bedanken voor de leuke reacties op onze weekberichten. Dan gaan we nu verder met de informatie.

Bij de gnomen worden de mutsjes geschilderd en de neusjes ook. Als de neusjes geschilderd en droog zijn, worden ze op de gnomen geplakt met houtlijm.

De uiltjes zijn klaar. In de foto’s hieronder zie je het eindresultaat. De uiltjes zijn al mee naar huis.

Ze gaan beginnen met dennenbomen maken voor de Kerst. Ook zijn ze bezig met kerstplankjes. Op de kerstplankjes komen kerstlandschappen.

We zijn erachter gekomen dat je met de decoupeerzaag gehoorbeschermers op moet. Als de anderen zien dat de decoupeerzaag gebruikt gaat worden pakken ze ook gehoorbeschermers. Dat zie je in de foto’s hieronder.

Na het gebruik van de Klusklas wordt alles weer goed opgeruimd. De kinderen helpen ook mee. Er wordt gestofzuigd, geveegd, gestoffer en blikt en geswifferd. Als al het zaagsel weg is en de spullen zijn opgeruimd, gaan de kinderen weer terug naar de klas.

Volgende week weer nieuwe informatie over de Klusklas.

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 06/11/2020

Hallo beste lezers, hier zijn Lisa en Saar met de wekelijkse update over de Klusklas.

Eerst willen we jullie vertellen hoe veilig het is in de Klusklas. Niet veilig zul je denken, maar ze hebben een kapstok hangen met aan de haakjes mondkapjes, gehoorbeschermers, veiligheidsbrillen en schilderjassen. Ze mogen er zelf voor kiezen om de gehoorbeschermers op te doen, want J. zegt: ‘Het is wel fijn als je oren beschermd zijn als alle machines aan staan.’ Bij de decoupeerzaag is het onder begeleiding van juf Nel en twee vrijwilligers. Met een normale zaag mogen de kinderen het zelf doen.

We hebben weer wat informatie over de gnomen. De kinderen uit de Klusklas zijn bezig met het schilderen van de gnomen. Hieronder zien jullie een foto van hoe het moet worden. Alles van de gnomen is al uitgezaagd. De muts, het neusje en het lichaam van de gnoom.

Er zijn al een paar kinderen klaar met het schilderen van de vogelhuisjes. De meesten zijn blauw, maar er is één vogelhuisje met een wit of beigeachtige kleur. De foto hieronder zien jullie het vogelhuisje van D. met Snoopy erop. Laat in de reacties weten welke kleur het volgens jullie is.

De overige foto’s zijn de potjes met fruit gemaakt van brooddeeg, en de uiltjes waar de potjes opkomen.

Volgende week komt er weer meer informatie over de Klusklas.

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 30/10/2020

Hallo wij zijn Lisa en Saar en wij houden jullie de komende weken op de hoogte van de Klusklas.

Deze week zijn de kinderen uit de Klusklas bezig met uiltjes waar plankjes op komen. Op de plankjes komen potjes met van brooddeeg gemaakt fruit en sommigen hebben nog egels gemaakt. Verder zijn ze ook bezig met Gnomen, juf Nel noemde het ook wel dwergjes, die eerst met een decoupeerzaag gezaagd worden. Een decoupeerzaag is een soort elektrische zaag. Daarna worden ze geschuurd met een schuurmachine. Volgende week horen jullie meer over de Gnomen.

Er waren ook nog een paar kinderen bezig met het verven van zelfgemaakte vogelhuisjes. Als ze de vogelhuisjes hebben geschilderd dan mogen ze ervoor kiezen om er nog een leuk figuurtje op te schilderen. Als de vogelhuisjes af zijn komen ze op het kleine plein te hangen.

Volgende week komt er weer meer informatie over de Klusklas. De foto’s onder het bericht zijn van voor de vakantie.

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 28/11/2019

Onze toppers van de Klusklas hebben niet stilgezeten. Zij zijn bezig geweest met het maken van insectenhotels en vogelvoerbakjes.

Deze prachtige werkstukken zijn te koop en de opbrengsten worden gebruikt om materiaal te verzorgen voor de nieuwe projecten van de Klusklas.

De insectenhotels zijn: €20,- per stuk;
De vogelvoerbakjes zijn: €8,50 per stuk

Misschien leuk met het oog op Sinterklaas of Kerst 😉

Photos from De Klusklas - De Dorpsakker's post 03/10/2019
Wilt u dat uw scholen hét hoogst genoteerde School in Assendelft wordt?

Klik hier om uitgelicht te worden.

Plaats

Type

Telefoon

Adres


Brandakkerstraat 4
Assendelft
1566XD