Kijk in de Praktijk

Kijk in de Praktijk

Delen

In 3 maanden dyslexiespecialist
⭐️ alles wat je écht nodig hebt om je leerlingen beter te helpen Je bent al jarenlang leerkracht of RT-er.

Je merkt dat je meer kennis wil hebben van lezen, spellen en dyslexie. Het hele traject: van signalering tot diagnose en daarna behandeling. Je hebt al inhoudelijke kennis, maar je zoekt verdieping. Zodat je de kinderen écht kan helpen. Je zoekt niet alleen theoretische kennis maar vooral praktische evidence-based handvatten. Zodat je meteen aan de slag kan op een manier die bij jou en jouw leerli

19/02/2025

Ik weet nog goed hoe ik me voelde toen ik net begon als leesspecialist. Ik dacht: "de DMT is een belangrijke toets, dus we moeten zorgen dat leerlingen hier goed op scoren." En eerlijk gezegd was er ook wel wat druk vanuit de schoolleiding. Dus… liet ik leerlingen in mijn leesgroepjes extra oefenen met woordrijen. Veel woordrijen.

Ik vond er niks aan. En de kinderen ook niet. Supersaai. En eerlijk gezegd leverde het ook niet veel op: ik had niet het idee dat mijn leerlingen goed vooruit gingen.

Dit had ik veel eerder had willen weten:

👉🏼 Oefenen met woordrijen verbetert de leesvaardigheid niet. Sterker nog, het helpt nauwelijks om beter te scoren op de DMT zelf. En het heeft vrijwel geen effect op tekstlezen, laat staan op begrijpend lezen.

👉🏼 Oefenen met woordrijtjes is killing voor de motivatie. Wil je dat kinderen een hekel krijgen aan lezen? Dan moet je vooral veel saaie woordrijtjes gaan oefenen.

Had ik dat toen maar geweten… Dan had ik veel sneller ingezet op wat wél werkt: werken aan klank-tekenkoppeling en herkenning van woordstructuur, rijke teksten, leuke boeken en een faciliterende leesmethodiek.

📌 Wat ik nog meer had willen weten?

👉🏼 Bijvoorbeeld dat je na eind groep 4 in veel gevallen kunt stoppen met afname van de DMT.
👉🏼 En dat een lage DMT-score niet altijd betekent dat een leerling een leesprobleem heeft.
👉🏼 En dat een gemiddelde of hoge score niet alles zegt en zelfs een leesprobleem kan verhullen.

Hoe ga jij om met de DMT? En hoe ga je om met 'tegenvallende' resultaten?

Photos from Kijk in de Praktijk's post 04/02/2025

Herken je jezelf? Of een collega? 😁

👇🏼

12/08/2024

Wist jij dat de kans op dyslexie in Nederland veel lager is dan in Engelstalige landen? In Engelstalige landen heeft 10-15% van de bevolking dyslexie, terwijl dit in Nederland rond de 5-10% ligt.

𝙒𝙖𝙖𝙧𝙤𝙢 𝙙𝙞𝙩 𝙫𝙚𝙧𝙨𝙘𝙝𝙞𝙡?

Engels is een nachtmerrie als het gaat om klanken en spelling. Dit komt doordat de Engelse taal een complexe orthografie heeft. Denk aan woorden zoals 'through', 'tough', en 'though'.

Spreek ze maar eens hardop uit, dan begrijp je de verwarring! 🤯

In Italië is de spelling trouwens juist simpel en consistent, waardoor dyslexie daar veel minder voorkomt. (2-3%)

𝙒𝙖𝙩 𝙗𝙚𝙩𝙚𝙠𝙚𝙣𝙩 𝙙𝙞𝙩 𝙫𝙤𝙤𝙧 𝙟𝙤𝙪 𝙖𝙡𝙨 𝙡𝙚𝙚𝙧𝙠𝙧𝙖𝙘𝙝𝙩 𝙤𝙛 𝙗𝙚𝙜𝙚𝙡𝙚𝙞𝙙𝙚𝙧?

👉🏼 Omdat de Nederlandse taal redelijk klankzuiver is, kunnen we dyslectische leerlingen heel effectief begeleiden. Daarom besteden we in een behandeltraject (ook bij oudere leerlingen!) uitgebreid aandacht aan de klank-teken-koppeling, wat voor Engelstalige landen veel moeilijker is door hun complexe taalregels.

👉🏼 Besteed in je klas veel aandacht aan de klank-teken-koppeling. Niet alleen in groep 3 en 4, maar ook in de hogere groepen. Dit is voor alle leerlingen enorm nuttig en is de basis voor het goed leren lezen en spellen en het automatiseren van de spellingregels.

-------------------------------------------------------------------------

Ingrid Raven

“Ik heb meer dan 30 jaar onderwijservaring en werk al ruim 20 jaar als dyslexiebehandelaar. Sinds 2019 leid ik onderwijsprofessionals op tot dyslexiespecialist met mijn praktijkgerichte post-HBO opleiding.”

Wil je meer weten over de opleiding en hoe je de klank-teken-koppeling effectief kunt aanbieden en inslijpen? Stuur mij gerust een berichtje.⁣

Leuk om van je te horen!⁣

07/08/2024

𝙎𝙖𝙧𝙖𝙝 𝙝𝙚𝙚𝙛𝙩 𝙚𝙚𝙣 𝙨𝙥𝙚𝙡𝙡𝙞𝙣𝙜𝙣𝙞𝙫𝙚𝙖𝙪 𝙫𝙖𝙣 𝙚𝙞𝙣𝙙 𝙜𝙧𝙤𝙚𝙥 3 𝙩𝙚𝙧𝙬𝙞𝙟𝙡 𝙯𝙞𝙟 𝙞𝙣 𝙜𝙧𝙤𝙚𝙥 5 𝙯𝙞𝙩. Zij kan het niveau op school echt niet aan. Zij mist de basis. De regels ‘landen’ niet.⁠

Daarom krijgt zij hulp buiten school. Bij mij.⁠

Op een doodgewone dinsdagochtend ploft er een mail van Anneke in mijn inbox. Anneke is de leerkracht van Sarah. Zij vraagt of ik wil aansluiten bij de spellingmethode van de school. "Het is zo belangrijk," schrijft ze, "dat Sarah niet in de war raakt"⁠

𝙀𝙣 𝙙𝙖𝙩 𝙞𝙨 𝙚𝙚𝙣 𝙚𝙣𝙤𝙧𝙢 𝙢𝙞𝙨𝙫𝙚𝙧𝙨𝙩𝙖𝙣𝙙!⁠

Ik hoor dit veel te vaak: "aansluiten bij de spellingmethode van de school is de beste manier om leerlingen te helpen"⁠

Maar is dat wel zo? Mijn ervaring zegt iets heel anders. ⁠

⬇️⁠

‘𝙈𝙚𝙚𝙧 𝙫𝙖𝙣 𝙝𝙚𝙩𝙯𝙚𝙡𝙛𝙙𝙚’ 𝙙𝙤𝙚𝙣? 𝘿𝙖𝙩 𝙬𝙚𝙧𝙠𝙩 𝙜𝙚𝙬𝙤𝙤𝙣 𝙣𝙞𝙚𝙩 ⛔️⁠

Leerlingen zoals Sarah hebben niet voldoende aan verlengde instructie. En herhaling van de spellingcategorieën die op school zijn aangeboden helpt ook niet.⁠

Vasthouden aan de schoolmethode alsof het een reddingsboei is, is een vorm van schijnveiligheid en het staat de ontwikkeling van je leerling in de weg.⁠

Het is een veel beter idee om (al dan niet tijdelijk) los te koppelen van die methode en te kijken naar wat het kind écht nodig heeft.⁠

𝙒𝙖𝙩 𝙢𝙤𝙚𝙩 𝙟𝙚 𝙙𝙤𝙚𝙣?⁠

👉🏼 Bepaal waar een leerling écht staat en niet waar de methode denkt dat hij of zij moet zijn 📊⁠

👉🏼 Zet de juiste oefeningen en hulpmiddelen in. Zodat die daadwerkelijk aansluiten bij de behoeften van de leerling 🛠⁠

𝙃𝙤𝙚 𝙙𝙚𝙣𝙠 𝙟𝙞𝙟 𝙤𝙫𝙚𝙧 𝙝𝙚𝙩 𝙖𝙖𝙣𝙨𝙡𝙪𝙞𝙩𝙚𝙣 𝙗𝙞𝙟 𝙙𝙚 '𝙢𝙚𝙩𝙝𝙤𝙙𝙚'?⁠

Heb jij de mogelijkheid, kennis en expertise om het ANDERS te doen? Of is daarin nog werk aan de winkel?⁠
‌⁠
Ik ben benieuwd naar jouw mening en ervaring hiermee!⁠

22/03/2024

𝙅𝙚 𝙜𝙚𝙚𝙛𝙩 𝙚𝙚𝙣 𝙙𝙞𝙘𝙩𝙚𝙚. 𝙅𝙚 𝙯𝙞𝙚𝙩 𝙟𝙚 𝙡𝙚𝙚𝙧𝙡𝙞𝙣𝙜 𝙖𝙖𝙧𝙯𝙚𝙡𝙚𝙣: 𝙄𝙨 𝙝𝙚𝙩 𝙥𝙖𝙧𝙙𝙚𝙣 𝙤𝙛 𝙞𝙨 𝙝𝙚𝙩 𝙥𝙖𝙖𝙧𝙙𝙚𝙣?

Karten of karten?

Dit LIJKT een fout in de klank-teken koppeling

Maar dat is het (meestal) NIET.

Want wat is er aan de hand bij deze leerling:

👉🏼 Je leerling is in de war geraakt bij het aanbieden van de spellingregels m.b.t. de open en gesloten lettergrepen en heeft geen idee meer wanneer hij/zij de aa-klank met 1 letter of met 2 letters moet schrijven.

“Bij het woord ‘paden’ hoor je toch ook aa? En je schrijft maar 1 letter op. En bij ‘paarden’ schrijf je wel aa? Waarom dan?”

⬇️

Dit kind heeft moeite met het verdelen van woorden in klankstukken en het toepassen van de spellingregels, NIET met de klank-tekenkoppeling!

Werken aan de klank-teken koppeling heeft bij deze leerling geen zin

𝘿𝙖𝙖𝙧𝙤𝙢 𝙫𝙞𝙣𝙙 𝙞𝙠 𝙝𝙚𝙩 𝙯ó 𝙗𝙚𝙡𝙖𝙣𝙜𝙧𝙞𝙟𝙠 𝙙𝙖𝙩 𝙟𝙞𝙟 𝙙𝙚 𝙠𝙚𝙣𝙣𝙞𝙨 𝙝𝙚𝙗𝙩 𝙤𝙢 𝙫𝙚𝙧𝙙𝙚𝙧 𝙩𝙚 𝙠𝙞𝙟𝙠𝙚𝙣 𝙙𝙖𝙣 𝙚𝙚𝙣 𝙤𝙥𝙥𝙚𝙧𝙫𝙡𝙖𝙠𝙠𝙞𝙜𝙚 𝙛𝙤𝙪𝙩𝙚𝙣𝙖𝙣𝙖𝙡𝙮𝙨𝙚. 𝙕𝙤𝙙𝙖𝙩 𝙟𝙚 𝙠𝙖𝙣 𝙖𝙘𝙝𝙩𝙚𝙧𝙝𝙖𝙡𝙚𝙣 𝙬𝙖𝙩 𝙚𝙧 é𝙘𝙝𝙩 𝙖𝙖𝙣 𝙙𝙚 𝙝𝙖𝙣𝙙 𝙞𝙨.

Maar goed, die leerling. Hoe help je die verder?

Neem de tijd om de basis opnieuw aan te bieden.

👉🏼 Werk eerst met een klankbord

👉🏼 Bied daarna de splitsregels voor het verdelen van woorden in klankstukken aan (en nee, het woord in stukjes kunnen klappen is dan niet voldoende!)

Zonder deze basis kun je de spellingregels herhalen tot je een ons weegt. Het gaat bij deze leerling niet helpen.

Is de basis in orde?

Dan kun je weer verder met de rest van de spellingregels. En je zult zien, dat je leerling ze dan wél snapt en kan onthouden. En toepassen.

Spreekt dit je aan? Wil jij veel meer weten over dat klankbord en die splitsregels? ⬇️

𝙄𝙠 𝙜𝙚𝙚𝙛 𝙚𝙚𝙣 𝙝𝙚𝙡𝙚 𝙜𝙖𝙫𝙚, é𝙘𝙝𝙩 𝙥𝙧𝙖𝙠𝙩𝙞𝙟𝙠𝙜𝙚𝙧𝙞𝙘𝙝𝙩𝙚, 𝙥𝙤𝙨𝙩 𝙃𝘽𝙊-𝙤𝙥𝙡𝙚𝙞𝙙𝙞𝙣𝙜 𝙬𝙖𝙖𝙧𝙞𝙣 𝙞𝙠 𝙟𝙚 𝙙𝙞𝙩 (𝙚𝙣 𝙝𝙚𝙚𝙡 𝙫𝙚𝙚𝙡 𝙢𝙚𝙚𝙧) 𝙡𝙚𝙚𝙧.

Zodat jij de kennis hebt om je leerlingen ZELF verder te helpen. Zonder dat je dure, nieuwe materialen moet kopen. Maar gewoon met je eigen methode. In je eigen klas of praktijk 🔥

Wil je meer weten? Stuur me gerust een DM. Of ga naar de website: www.kijkindepraktijk.nu

06/03/2024

3 𝙭 𝙚𝙚𝙣 𝙀-𝙨𝙘𝙤𝙧𝙚 𝙤𝙥 𝙙𝙚 𝘿𝙈𝙏 𝙚𝙣 𝙖𝙣𝙙𝙚𝙧𝙨 𝙝𝙚𝙗 𝙟𝙚 𝙜𝙚𝙚𝙣 𝙙𝙮𝙨𝙡𝙚𝙭𝙞𝙚? Is dat waar? Dit is het onderwerp van mijn nieuwsbrief deze week. Wil jij die nieuwsbrief ontvangen? Dat kan! Scroll naar beneden in deze post en kijk hoe je dat kunt regelen ⬇️

𝙃𝙖𝙖𝙠 𝙟𝙚 𝙣𝙪 𝙖𝙛 𝙗𝙞𝙟 𝙝𝙚𝙩 𝙬𝙤𝙤𝙧𝙙 𝙣𝙞𝙚𝙪𝙬𝙨𝙗𝙧𝙞𝙚𝙛? Snap ik, ik krijg ook veel teveel rommel in mijn inbox. Maar ik beloof je, mijn nieuwsbrief is écht écht anders 🤞🏼

Dit is wat Sophie erover zegt:

"𝘋𝘳𝘪𝘦 𝘳𝘦𝘥𝘦𝘯𝘦𝘯 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘰𝘮 𝘪𝘬 𝘫𝘰𝘶𝘸 𝘯𝘪𝘦𝘶𝘸𝘴𝘣𝘳𝘪𝘦𝘧 𝘭𝘦𝘦𝘴:
👉 𝘑𝘦 𝘴𝘤𝘩𝘳𝘪𝘫𝘧𝘵 𝘰𝘯𝘵𝘻𝘦𝘵𝘵𝘦𝘯𝘥 𝘭𝘦𝘶𝘬, 𝘪𝘬 𝘻𝘪𝘦 𝘫𝘦 𝘻𝘰 𝘻𝘪𝘵𝘵𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘵𝘶𝘪𝘯 𝘮𝘦𝘵 𝘬𝘳𝘢𝘯𝘵 𝘦𝘯 𝘒𝘦𝘦𝘴
💡 𝘑𝘦 𝘩𝘢𝘯𝘥𝘪𝘨𝘦 𝘵𝘪𝘱𝘴. 𝘐𝘬 𝘣𝘦𝘥𝘰𝘦𝘭: 𝘦𝘦𝘯 𝘬𝘯𝘰𝘧𝘭𝘰𝘰𝘬𝘳𝘢𝘴𝘱𝘴𝘤𝘩𝘢𝘢𝘭𝘵𝘫𝘦… 𝘥𝘢𝘵 𝘷𝘦𝘳𝘻𝘪𝘯 𝘫𝘦 𝘻𝘦𝘭𝘧 𝘵𝘰𝘤𝘩 𝘯𝘪𝘦𝘵!
🤣 𝘑𝘦 𝘥𝘶𝘳𝘧 𝘦𝘯 𝘩𝘶𝘮𝘰𝘳. 𝘞𝘌𝘓𝘒𝘌 𝘰𝘱𝘭𝘦𝘪𝘥𝘦𝘳 𝘻𝘦𝘵 𝘦𝘳 𝘯𝘰𝘶 𝘦𝘦𝘯 𝘵𝘪𝘱 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘦𝘦𝘯 𝘱𝘭𝘢𝘴𝘵𝘶𝘪𝘵 𝘪𝘯 𝘻𝘪𝘫𝘯/𝘩𝘢𝘢𝘳/𝘥𝘪𝘦𝘯𝘴 ( 𝘫𝘢 𝘫𝘢…) 𝘯𝘪𝘦𝘶𝘸𝘴𝘣𝘳𝘪𝘦𝘧. 𝘉𝘳𝘪𝘭𝘫𝘢𝘯𝘵!"

Kijk even naar de foto bij deze post. Gezellig ziet dat eruit, hè? Dit was tijdens een cursusdag van een paar jaar terug. Ik vind het nog steeds een gave foto. En hij is illustratief voor het sfeertje van mijn nieuwsbrief: lekker bijkletsen met je collega’s in een cafeetje ☕️

In een café gaat het gesprek niet alleen maar over werk. Maar ook over die leuke nieuwe serie waar je verslaafd aan bent geraakt (hello New Amsterdam 👋🏼) of die fijne lippenbalsem die je hebt gekocht. En zo gaat het in mijn nieuwsbrief ook.

Daarom is de naam ook anders:

𝙒𝙚𝙡𝙠𝙤𝙢 𝙞𝙣 𝙝𝙚𝙩 𝙍𝙏-𝙘𝙖𝙛é 🙋🏻‍♀️

Ik schrijf mijn nieuwsbrief-mails graag in het weekend. Kees 🐈‍⬛ in dromenland op het logeerbed. Ik met de laptop op schoot in mijn luie stoel op mijn werkkamer. En dan gezellig aan de praat 😁

Deze week gaat mijn mail dus over dyslexie. En of je écht wel 3 keer een E-score nodig hebt om in aanmerking te komen voor diagnostiek.

En verder bevat 'ie tips voor een geweldig stedentripje naar Den Haag en een link naar een heel gaaf informatieboek voor je leerlingen met leesmotivatieproblemen.

En hij gaat over tomatensoep 🍅

Kortom:

☕️ In mijn RT-café krijg je een gezellige mix van kennis over lezen en spellen en dyslexie én een kletspraatje met mij als jouw collega (met alle bijbehorende aanbevelingen en tips) ✨

𝙒𝙞𝙡 𝙟𝙚 𝙢𝙞𝙟𝙣 𝙢𝙖𝙞𝙡𝙨 𝙫𝙖𝙣𝙖𝙛 𝙣𝙪 𝙤𝙤𝙠 𝙤𝙣𝙩𝙫𝙖𝙣𝙜𝙚𝙣?⁠ 𝘿𝙖𝙩 𝙠𝙖𝙣 ⬇️

👉🏼 je zet een 📩 in de comments en ik stuur je de link om je in te schrijven toe

👉🏼 of je stuurt me een DM, dat kan ook 😊

Welkom collega!

See you on the other side 😉❤️ 🙋🏻‍♀️

22/02/2024

Joeri haat spelling. Hij zit in groep 6 en spelling is een ramp voor hem. Hij worstelt elke dag: Joeri krijgt verlengde instructie van zijn juf en snapt dan goed wat hij moet doen. Hoera! De volgende dag is Joeri de spellingregel ‘vergeten’ en schrijft hij wéér ‘hapen’ in plaats van ‘happen’. Joeri is zo langzamerhand wanhopig en zijn juf ook.

Samen met 2 andere kinderen zit Joeri ook nog in een RT-groepje: de spellingregels worden stuk voor stuk herhaald. Maar dit helpt niet voldoende: Joeri blijft V-scores halen.

Hoe kan dat nou? Iedereen doet zo zijn best.

En toch werkt het niet 🤷🏻‍♀️

Joeri is mijn leerling. En dit is zijn verhaal.

Joeri is niet de enige met dit verhaal. Het is het verhaal van veel kinderen op veel verschillende scholen. Misschien zie jij dit ook wel bij jou op school of in jouw praktijk. Je volgt de methode, je oefent je suf maar de leerlingen blijven spelling lastig vinden en de spellingregels blijven niet hangen.

❓Waarom is dat zo?

Bij leerlingen met hardnekkige spellingproblemen heb je méér nodig dan je standaard spellingmethode.

Wat heb je nodig?

👉🏼 kennis

👉🏼 lef

👉🏼 materialen

⬇️

🧠 kennis

Een leerkracht of RT-er met kennis van de opbouw van de Nederlandse spelling en de kennis om een goede nulmeting te doen. Zo kun je echt bepalen waar een leerling staat: niet waar de methode denkt dat hij zou moeten zijn. (En nee, een Pi-dictee afnemen en vervolgens de categorieën extra oefenen is niet wat ik bedoel)

💪🏼 lef

Het lef om de methode (al dan niet tijdelijk) los te laten. Vasthouden aan de schoolmethode alsof het een reddingsboei is, is een vorm van schijnveiligheid en het staat de ontwikkeling van je leerling in de weg. Meer van hetzelfde doen helpt niet bij deze leerlingen.

✏️ materialen

De juiste oefeningen en hulpmiddelen inzetten. Zowel thuis als op school, moeten we hulpmiddelen en oefeningen gebruiken die echt aansluiten bij de behoeften van de leerling. Dit kan betekenen dat je andere materialen gebruikt dan de methode levert. Dat is zelfs een heel goed idee

Hoe denk jij over het loslaten van de spellingmethode?

En wat vind jij het belangrijkst?

Kennis? Lef? Of materialen?

06/12/2023

WAAROM daalt ons leesniveau? Een derde van onze 15-jarigen is laaggeletterd. Ik schrik er van. Hoe komt dit? 👇🏼

Er is te weinig aandacht voor de basis van het (leren) lezen.

𝙒𝙖𝙩 𝙞𝙨 𝙙𝙖𝙣 𝙙𝙞𝙚 𝙗𝙖𝙨𝙞𝙨 𝙫𝙤𝙤𝙧 𝙝𝙚𝙩 (𝙡𝙚𝙧𝙚𝙣) 𝙡𝙚𝙯𝙚𝙣?

📚 leestechniek

❤️ leesmotivatie

𝙀𝙣 𝙬𝙖𝙩 𝙜𝙖𝙖𝙩 𝙚𝙧 𝙢𝙞𝙨? 👉🏼

📚 We investeren onvoldoende tijd (en geld) in het leren lezen van AL onze leerlingen. Een leesachterstand wordt veel te snel (noodgedwongen) geaccepteerd. We weten uit onderzoek dat als je niet snel ingrijpt, die achterstand alleen maar groter wordt.

❤️ Alles staat of valt met leesmotivatie. En daar komt leestechniek weer om de hoek kijken. Kinderen die niet goed kunnen lezen en niet mee kunnen komen met de groep zijn niet gemotiveerd om te lezen. Daarnaast is het natuurlijk ook enorm belangrijk om lezen centraal te zetten in de klas. Boekpromotie. Heel veel voorlezen. Leesactiviteiten. Thematisch onderwijs met rijke teksten. Je kunt er een boek over schrijven 😁

𝙒𝙖𝙩 𝙠𝙪𝙣𝙣𝙚𝙣 𝙬𝙚 𝙙𝙤𝙚𝙣?

✨ Praktisch gerichte nascholing. Leerkrachten willen weten WAT ze kunnen doen met hun leerlingen. En HOE ze dat inpassen in hun enorm drukke programma.

✨ Meer aandacht voor de DIDACTIEK van het leren lezen op de PABO’s.

✨ De beste leerkrachten in groep 3 en 4. Ervaring is een pré, dus koppel een jonge leerkracht aan een leerkracht met ervaring.

✨ Zorg voor een leesspecialist op school: die begeleidt ZELF de leerlingen met de grootste moeilijkheden en ontlast zo de leerkracht.

✨ Begeleiding van leesproblemen gebeurt door leerkrachten en leesspecialisten. NIET door de onderwijsassistente.

𝙒𝙖𝙩 𝙫𝙞𝙣𝙙 𝙟𝙞𝙟 𝙝𝙞𝙚𝙧𝙫𝙖𝙣?

Deel je mijn analyse? Heb je aandachtspunten en/of aanvullingen?

Ik lees het graag, samen weten we meer 👇🏼😊




Wilt u dat uw scholen hét hoogst genoteerde School in Amersfoort wordt?

Klik hier om uitgelicht te worden.

Plaats

Type

Telefoon

Adres


Laaxumstraat 20
Amersfoort
3826AJ