Rietmavo Eindexamenjaar 1983

Rietmavo Eindexamenjaar 1983

Delen

Wie deed er allemaal eindexamen in 1983 op de Rietmavo aan de Violierstraat in Almelo?

16/12/2020

Helaas is ons weer een voormalig leerkracht ontvallen: Marc van Nus. Hoewel hij voornamelijk op locatie Bosmavo werkte zullen velen hem kennen.
Meneer van Nus is 83 jaar geworden.

14/07/2017

De Rietmavo is nu het Riethuys. Van de buitenkant nog herkenbaar, maar van binnen niet meer. Ik mocht bij de opening zijn en heb even heerlijk binnen gegluurd. Mocht zelfs de kelder nog een keer in, een plek waar ik van mijn vader (de congierge) nooit mocht komen,omdat het te gevaarlijk was. En nu snap ik dat pas: ik de vroegere jaren werd er nog op kolen gestookt en was het er heel heet.

Nog een leuk detail, iets dat vroeger de ronde ging, maar door niemand met zekerheid beantwoord kon worden: er is inderdaad een bunker geweest onder het gymlokaal! En nee, daar lagen geen dode Duitsers meer in, toen het gevonden werd.
De buren van de straten achter de school hebben daar tijdens de bevrijding in gezeten en zijn vanuit deze bunker bevrijd. De bunker is weggehaald op het moment dat het gymlokaal geplaatst werd.

23/04/2016

Wat denken we ervan mensen? Hebben wij ook zin in een reunie, alleen voor "onze" klas? Leuke locatie, drankjes etc. op eigen kosten, net als de andere klassen dat gisteren hebben gedaan?

Ken je nog klasgenoten, die niet op Facebook zitten, vraag het hen dan ook eens?

Het zou toch, na 33 jaar (aaarghhh) leuk zijn elkaar weer eens terug te zien!

Photos from Rietmavo Eindexamenjaar 1983's post 25/02/2016

Dit stuk staat op de website van Beter Wonen:

In de vroege ochtend van 24 februari ontstond een forse brand in de voormalige Rietmavo. Hieronder informeren wij u over de stand van zaken.

De situatie
Om 3.00 uur in de vroege ochtend van 24 februari is de melding van brand binnengekomen, waarna direct groot is uitgerukt door de hulpdiensten vanwege de indicatie forse brand. Van vier woningen zijn de bewoners uit voorzorg in veiligheid gebracht. Door de brandweer is met veel manschappen en materiaal uitgerukt. Begin van de dag kon de brandweer terugschalen naar normale brand en heeft daarbij de manschappen voor een deel teruggetrokken. Toen konden ook de bewoners weer terugkeren naar hun woning.

Overdracht aan gemeente
Het pand is in de loop van de ochtend door de brandweer overgedragen aan de gemeente Almelo die de zaak verder onderzoekt op veiligheid en constructie.

Geen persoonlijke ongevallen
Gelukkig mogen we constateren dat er geen slachtoffers zijn gevallen. Er is alleen sprake van forse materiele schade. De omvang ervan is nog niet bekend. Naar een oorzaak van de brand wordt onderzoek gedaan.

Afsluiten bouwterrein
De aannemer, bouwbedrijf Akor uit Rijssen, zet vandaag het pand dicht en zij sluiten het bouwterrein verder af.

Inzet Brandweer
Omwonenden zijn zeer te spreken over de inzet van de brandweer gedurende de hele nacht en tijdens het nablussen. Beter Wonen spreekt hier graag haar dank uit richting de mensen van de brandweer voor deze goede inzet.


het dak is weg, een directe doorkijk naar de lucht is het gevolg

Gevolgen
Op dit moment kunnen wij nog niets zeggen over de gevolgen van de brand voor het bouwplan. Beter Wonen hoopt nog steeds de voorgenomen appartementen in de voormalige school te realiseren. Zodra meer bekend is over de gevolgen voor het bouwplan, laten wij dat weten.

Bijzonderheden
Roet en/of reststoffen
In de tuinen direct rond de voormalige school kunnen roetdelen en of reststoffen zijn beland. Bewoners ontvingen het verzoek deze te laten liggen vanwege een lopend onderzoek. Op het moment dat Beter Wonen naar aanleiding van het lopende onderzoek een vrijwaring ontvangt, kunnen betrokkenen roet en reststoffen verwijderen.

Gevelelementen gespaard
De gevelbepalende elementen van het pand zijn in belangrijke mate nog aanwezig gebleven. Deze zitten vooral in de voorgevel.

24/02/2016

Update: omdat ik boodschappen moest doen op de Bornestraat toch maar even langs de Mavo gereden, om me een beeld te vormen hoe het eruit ziet.
Het valt (van buiten!) reuze mee. Alle muren aan de voor- en zijkant staan nog, al zit er wel een grote scheur in de zijmuur.
Het karakterestieke dakje aan de linkerkant heeft de brand overleeft, maar het dak is tot het middenstuk ingestort en het lijkt nu dus of je een plat dak ziet. Heel vreemd. Alle ramen links zijn weg; rechts zijn er maar een stuk of 2 geknapt.

Hoe erg het ook is - en ik heb geen idee hoe het er aan de achterkant uitziet en van binnen - dit zo te zien was toch een opluchting. Het ziet eruit of ze het, na grondig schoonmaken en opruimen, wel weer kunnen herstellen.

24/02/2016

Ach, wat een vreselijk bericht: grote brand bij de Rietmavo. Ik werd vannacht wakker van de aanhoudende sirenes, die ik langs hoorde komen (Aalderinkshoek). Was achteraf wel benieuwd wat het was. En dan lees ik in de krant dat het de Rietmavo is geweest... ben er werkelijk naar van. 21 jaar er direct naast gewoond, kind aan huis omdat mijn paps congierge was. We hebben er veel meegemaakt destijds. De brand die destijds bewust werd gesticht werd in het scheikundelokaal en het lokaal daarnaast: dat had - indien het doorgezet had - een huizenblok kunnen vernietigen. Maar dat ging goed. En nu lees ik dat er maar een derde van het gebouw in tact is gebleven... wat erg....

25/11/2015

Dhr. van Buiten, die ik ken van de lessen Duits, is na een kortstondig ziekbed overleden. Hij is 80 jaar geworden.

Er zijn intussen 5 van de heren van de Rietmavo niet meer onder ons.

(bijschrijft: het zijn er toch al veel meer, bedenken we ons nu. Ook meneer Meek, meneer de Jong, meneer Derks, meneer Groen en meneer Leeuw zijn overleden).

Mijn vader, meneer Engeman (de congierge), was de eerste die stierf. Hij is 82 jaar geworden. Niet lang daarna overleed meneer Kort, toen meneer Willemsen, meneer Harris en nu dus meneer van Buiten. Ze waren allemaal al (redelijk) op leefijd, maar ze zullen er niet minder om gemist worden.

12/09/2015

Vorige week las ik het overlijdensbericht van Dhr. Harris, voor velen van ons het bekende gezicht van Engels. Een man om lief te hebben of om huiverig voor te zijn. Hij wist op zijn eigen wijze respect te krijgen.

Meneer Harris is 75 jaar oud geworden.

12/09/2015

Vandaag was er open house in ons oude schoolgebouw. Als alle vergunningen verkregen zijn, wordt er dit jaar nog begonnen aan de renovatie en realisatie van nieuwe appartementen. Maar oh, wat moet er veel gedaan worden. Wat een droevige toestand was het binnen. Niet iets om warm voor te lopen. Zo jammer. Bovendien is een gedeelte van het gebouw niet meer voor publiek toegankelijk wegens instortingsgevaar. Wat zonde...

27/03/2015

Zo droevig om te lezen dat vorige week vrijdag een oud-klasgenoot van ons is gestorven. Ze is maar 47 jaar geworden en laat een man en kinderen achter.

13/05/2013

Ik mag het lijstje weer aanvullen!

Top op heden:

Henk Seckel
Monique van Buuren
Robert Mosca
Paul Ruiter
John Kijk in de Vegte

13/05/2013

Geweldig, de eerste mensen komen al "binnen".

Welkom Henk, Monique en Robert!

Een berichtje achterlaten is ook altijd leuk (misschien ook makkelijk?) voor een vervolg. Ik ga beginnen met het opstellen van een namenlijst per klas. Weet je heel toevallig ook nog in welke klas je zat, geef me dat alsjeblieft ook door!

Wilt u dat uw scholen hét hoogst genoteerde School in Almelo wordt?

Klik hier om uitgelicht te worden.

Plaats

Type

Website

Adres


Almelo
7601GR