01/05/2023
In communicatie is er altijd ruis op de lijn. Goede bedoelingen raken ondergesneeuwd door al dan niet openlijke conflicten. Patronen in onze communicatie draaien de boel alsmaar vaster. De communicatie met je broer eindigt altijd met vaagheid. Met die collega kom je elke keer weer in welles-nietes discussies en je vindt maar geen manier om het soepel te laten verlopen. Herkenbaar? Mooi, want herkenning is de eerste stap. Bewustwording van aspecten en patronen in communicatie geeft inzicht en handvatten om de communicatie vlot te trekken.
Herken patronen, verbeter je communicatie
Communicatie tussen mensen is zo ongeveer het meest complexe wat er is. Breng, zoals ik, een paar dagen met familie door en de casuΓ―stiek openbaart zich aan alle kanten.
18/04/2023
π
³π
Έπ
½ππ
Ώπ
Έππ
°ππ
Έπ
΄π
³π
°π
Ά Elke dinsdag een inspirerende quote
En die brandstof is nodig om het vuurtje brandend te houden. Iets willen, ergens aan beginnen en er vervolgens geen effort in stoppen zorgt ervoor dat je onderweg strandt.
Wat kies jij van binnenuit?
17/04/2023
Hoe vaak gebeurt het dat je iets voor ogen hebt, ernaar op zoek gaat en het vervolgens iets anders wordt? Als het gaat om een outfit, een huishoudelijk apparaat of iets uit βde snoepwinkelβ dan gebeurt het wel eens dat je naar buiten stapt met iets dat je niet nodig had. Maar als het gaat om een dienst, hulp, een oplossing voor je probleem dan is vaak het tegenovergestelde waar: je blijkt iets anders nodig te hebben dan je zoekt. Lees maar
Wat je zoekt is niet altijd wat je nodig hebt
Ik zoek een life coach of een businesscoach, mag één-op-één zijn maar in een groep is ook leuk, omdat ik een bedrijf start. Ik ben op zoek naar een coach, liefst een ervaringsdeskundige, die snapt wat je doormaakt als je hoogsensitief bent.
11/04/2023
π
³π
Έπ
½ππ
Ώπ
Έππ
°ππ
Έπ
΄π
³π
°π
Ά Elke dinsdag een inspirerende quote
Weinig aan toe te voegen... Alleen maar bezig zijn met een doel dat ergens in de toekomst ligt en dat ook steeds in de toekomst zal blijven liggen word je er een zoveel gelukkiger en gelukkiger persoon van als je ook geniet van elke stap.
Het doel is ergens (ver weg) voor je; de weg ernaartoe ligt onder je voeten.
Fijne dinsdag!
04/04/2023
π
³π
Έπ
½ππ
Ώπ
Έππ
°ππ
Έπ
΄π
³π
°π
Ά Elke dinsdag een inspirerende quote
Laatst zei nog iemand: mijn leidinggevende zegt dat de deur altijd open staat, maar meestal is de deur dicht. Je voelt direct wat het effect hiervan kan zijn. Welk voorbeeld geef je zo als leidinggevende?
Deze quote reikt verder dan leidinggevenden. Je kunt hem ook breder lezen:
- de betekenis van jouw communicatie is de reactie die je terugkrijgt
- je krijgt wat je geeft
- behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden
Om maar wat hieraan grenzende uitspraken te noemen....
Vaak verwachten we van een ander iets wat we zelf (ook) niet doen.
Wat dacht je bijvoorbeeld van:
- waardering
- aandacht
- duidelijkheid
Om (nogmaals) maar eens iets te noemen...
Hoe open is jouw deur?
Waar zet jij vandaag de deur voor open?
03/04/2023
De één lijkt veerkrachtiger in het leven te staan dan de ander. Komt dat omdat er minder tegenslagen of ingrijpende gebeurtenissen te verwerken zijn voor die persoon? Of beschikt de ene persoon nou eenmaal over meer veerkracht dan de ander? In dit artikel lees je over veerkracht als dynamisch proces. Elk mens beschikt over meer of minder latente veerkracht; het vermogen om zich aan te passen en terug te veren na iets waarvan je uit het lood geslagen bent. Het goede nieuws is: veerkracht kun je ontwikkelen.
www.linkedin.com
28/03/2023
π
³π
Έπ
½ππ
Ώπ
Έππ
°ππ
Έπ
΄π
³π
°π
Ά Elke dinsdag een inspirerende quote
Voor iedereen die twijfelt (en wie is dat niet?); Al enkele jaren v. C. zei Aristoteles: twijfel is het begin van wijsheid. Alleen als je iets in twijfel trekt ontstaat er ruimte om andere perspectieven te onderzoeken.
Heb jij twijfels? Probeer er niet vanaf te komen, onderzoek ze. Dat geeft ruimte om te groeien. Ruimte voor (innerlijke) wijsheid.
21/03/2023
π
³π
Έπ
½ππ
Ώπ
Έππ
°ππ
Έπ
΄π
³π
°π
Ά Elke dinsdag een inspirerende quote
Een doordenker deze week. Ik zeg er niet te veel over, ben vooral benieuwd wat deze met je doet. Leuk als je reageert.
Ik schreef er trouwens ook al eens een blog over: https://carinasampers.nl/afrekenen-met-je-bezwaren/waarom-je-jouw-problemen-niet-op-wilt-lossen/
20/03/2023
Iedereen heeft ervaringen van verlies en afscheid nemen. Verlies en afscheid kennen vele vormen. En wat het met je doet is ook weer voor iedereen anders. Niet zo vreemd dus dat wat helpt om ermee om te gaan ook niet standaard is. Toch is er in het algemeen iets te zeggen over verlies en afscheid en wat helpend kan zijn in het proces. Lees het in dit artikel, houd dit tegen het licht en filter er voor jezelf uit wat voor jou werkt.
www.linkedin.com
14/03/2023
π
³π
Έπ
½ππ
Ώπ
Έππ
°ππ
Έπ
΄π
³π
°π
Ά Elke dinsdag een inspirerende quote
Het MOET.
Het moet NU.
Je kent het vast wel. Er schiet je iets te binnen en direct heeft het de allerhoogste prioriteit. Of het nu gaat om die boodschap of om die carriereswitch.
Herken je dat?
Als je nu eens de eerstvolgende keer dat je (zo)iets te binnen schiet diep in- en uitademt en je afvraagt of dit over X tijd nog steeds zo urgent is?
Kan aardig wat ontspanning geven.
Fijne dinsdag!
07/03/2023
π
³π
Έπ
½ππ
Ώπ
Έππ
°ππ
Έπ
΄π
³π
°π
Ά Elke dinsdag een inspirerende quote
Ik heb nooit ruzie.
Misschien is dat wel je eerste reactie op het woord conflict. Een conflict is iets anders dan ruzie. Als tenminste één van de partijen de ander dwarsboomt of ergert of als er bij minimaal één partij sprake is van negatieve emoties die met de andere partij te maken hebben, spreken we (al) van een conflict.
En die hebben we allemaal wel eens, toch?
Ik ben geen ruziemaker, maar ik heb met enige regelmaat wel een conflict. Soms zonder dat de andere partij er weet van heeft. Herken je dat?
Als de andere partij er geen weet van heeft dan ligt het voor de hand dat het aan jou is om met het conflict te dealen.
Bij een duidelijk conflict waar twee partijen actief aan deelnemen ligt het altijd aan de ander. Dat is tenminste een logisch uitgangspunt. Want als er niets is waar je je aan ergert dan is er geen conflict.
Blijf je hopen of verwachten dat de ander tot inkeer komt dan blijf je actief deelnemen aan het conflict.
Wat gebeurt er als je afstand neemt en jouw deelname aan het conflict onderzoekt?
Waar gaat het werkelijk over? Wil je blijven deelnemen aan het conflict of kies je voor een andere weg?
Wil je gelijk of liever geluk?