25/12/2025
Vrolijk kerstfeest allemaal en op naar een sportief en leervol 2026! Dat we maar veel tsuki’s geri’s en ukes mogen maken 🥋💪🔥
Gezamenlijk naar een hoger doel trainen
25/12/2025
Vrolijk kerstfeest allemaal en op naar een sportief en leervol 2026! Dat we maar veel tsuki’s geri’s en ukes mogen maken 🥋💪🔥
20/11/2025
Volgende week zondag gaan we er weer voor! Met een record aan deelnemers belooft het weer een prachtige dag te worden ❤️🥋. Voor iedereen die mee doet; heel veel succes! En mocht je willen kijken, ben je ook van harte welkom!!
02/09/2025
Op 24 augustus hebben we met Genwakai Holland een heerlijke strandtraining 🌊 gehad. We hebben voornamelijk kata getraind en traditioneel afgesloten in de zee met tsuki’s en geri’s.
Het was prachtig weer ☀️ en een heerlijk temperatuurtje! Met dank aan een aantal ouders voor de mooie foto’s 🙏
04/08/2025
Ook tijdens de vakantie probeer ik altijd iets te doen qua sport. Al is t zwemmen, hardlopen, wandelen, fietsen of karate. Vandaag ging ik hardlopen/ wandelen over rotsachtige paden en hoge kliffen in Spanje 🇪🇸, en tijdens het hardlopen dacht ik eraan dat het wel een goede training is voor kumite.
Tijdens het lopen ben je gefocust op de volgende stap en niet zozeer de eindbestemming die in de verte ligt. Wanneer je namelijk alleen maar bezig bent met je eindbestemming ga je zeker weten vallen op de rotsen, want je moet je super goed concentreren waar je de volgende stap neer zet. Doe je dit op een puntige rots 🪨 , verzwik je je enkel. Til je je voet niet hoog genoeg op, struikel je over een andere rots.
En zo is het met kumite hetzelfde. Loop je in de ma-ai van de tegenstander, geef je hem/haar de gelegenheid om aan te vallen en een punt te maken. Denk je teveel na, ben je sowieso te laat, maak je een plan, valt het in duigen.
Het beste is om zoals een grote martial arts held het verwoordde ‘be like water 💦 ’. Water vind zijn weg altijd, ook al moet het om grote rotsen heen. Als water stroomt, is het in een flow, kom ook in die flow. Beweeg mee met je tegenstander, wees helder en scherp met een lege geest (empty mind). Dan komt vanzelf het inzicht waar de openingen van je tegenstander zich bevinden of in mijn geval vandaag, waar je je voet 🦶 moet neerzetten zodat je niet onderuit gaat.
Plus als je het tempo tijdens het lopen opvoert moet je sneller handelen, eerst kijken voor je je voet neerzet om vervolgens al vooruit te kijken voor de volgende pas en dat steeds sneller. Op die manier leer je anticiperen, reageren en snel handelen. Precies wat je tijdens kumite ook nodig hebt.
Fijne vakantie! ☀️
Bonusvraag; weet jij wie de grote martial arts held is die ik bedoel?
Als je dan toch op vakantie bent, kan je net zo goed een kata doen op een mooi plekje 💪👊🏼🌅
#和心道
04/07/2025
Afgelopen zondag hebben we vanuit Genwakai Holland de centrale training in het Amsterdamse Bos gehad, waarbij er veel leden van verschillende dojo aanwezig waren!
Na een wat rommelige opstart (ivm afsluiting van de bosbaan) begonnen we wat later.
Zoals we wel vaker doen, heeft elk niveau op z’n eigen manier les gehad van verschillende zwarte banders.
Ik vond het super gaaf om te zien dat we vanuit Genwakai karate Washindo dojo een mooi aandeel hadden in de groepsgrootte.
Iedereen bedankt voor hun komst en tot de volgende!! 👊🏼🥋💪🔥
03/06/2025
14 mei hebben er een heleboel karateka’s examen gedaan en mede door hun harde werken en flink trainen zijn ze allemaal geslaagd!!
23/10/2024
Afgelopen zondag waren we aanwezig bij de jaarlijkse kampioenschappen van Genwakai Holland. Waar we vorig jaar nog met één deelnemer deelnamen, waren we dit jaar vertegenwoordigd met 4 deelnemers! Als het zo doorgaat zijn we over 2 jaar met 36 deelnemers, lijkt me een mooi doel!
De kampioenschappen waren weer super goed georganiseerd waarvoor dank Genwakai Karate Budoshin Dojo en Genwakai Bushido dojo en Nishi dojo!!
Ook ben ik enorm trots op de karatekas die voor het eerst mee deden. Ze hebben het super goed gedaan! En ik wil iedereen bedanken die is komen supporten en kijken.
OSU!
12/09/2024
Goeie uitleg!
07/09/2024
Afgelopens woensdag bestond Washindo dojo één jaar! En als je jarig bent, deel je uit. Nogmaals iedereen bedankt die hieraan heeft bijgedragen. OSU! #和心道
| 19:00 - 22:00 |