18/09/2018
JANGAN ajar anak menabung...... it is a big NO NO!
Selagi dia tak faham erti value. Ibarat suruh org yang tak mengantuk untuk tidur. Dia liat nak buat.
So, ajar dia nilai duit dulu. I give umar RM2 per day each day dia pergi sekolah. Sabtu ahad x dpt, MC atau ponteng tak dapat.
Everytime keluar, pergi mall, restaurant, petronas, bawak duit tu. Belikan wallet, saya beli wallet mickey tu dia kedai ECO RM2 sahaja. So, apa2 yang dia minta. Sruh dia guna duit dia. Ajar dia mcm mana nak tgk price tag.
Cth: RM5.50, saya akan cakap 5 keping. So dia kira 5 keping.
Apa yang membuatkan saya terkjut. Dia boros, suprise egg kinder , choki2, twiggies, u name it, one day dia termenung. I tnya kenapa umar? Dia jawab duit dia dah nak habis. KENA MENABUNG ni mama , jangan membazir . Allah! Dia faham nilai dan value duit. Dan menabung dgn sendiri tanpa i paksa terpekik. Budak 4 tahun dah faham, u want somthing you have to earn it. Kalau dia request untuk guna duit u instead. Bawak beg duit extra. Beg duit kosong. Tunjuk kat dia duit kta habis. Anak kecik kurang faham dgn audio, dia lebih faham visual. Dia tgk, dia faham.
2 mggu kami keluar dia tak minta apa2. Terkatup rapat mulut. Tiap2 hari belek wallet dia. Hehehhehe. Mggu ke tiga dia beli cheezy wedges untuk mama! Terharu nyaaaa! Kumpul duit untuk mama rupanya! ❤️
BUT! Only bg duit time dia nk g sekolah. Biar dia fhm kiter pergi keje cari duit, untuk belanja beli brg keperluan. Chores, kerja rumah. Jgn ajar upah, sbb itu adalah tggjwb. Buat dgn FREE and ikhlas. Sbb tkut anak jadi money oriented. Sikit2 mintak duit. 🙂
Sekian dari saya.
Kredit : Shanaa Amirah