03/05/2021
ARTIKEL [1] : TIPS BERHADAPAN DENGAN KATA2 ORANG LAIN
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Selamat pagi Selasa yang penuh kejayaan.
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Allah ﷻ dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad ﷺ, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Kata2 orang?
Orang s**a berkata2?
Berhadapan dengan golongan ini memerlukan "skill" supaya kite langsung tak amik hati..tak lekat dihati, difikiran malah tak amik port pun kata2 orang. Malah boleh bangkit semula melawan arus melintang tu (kata2 orang).
Benda small matter kalau belajar skill ni. Skill ni saya pelajari dalam AlQuran..bahasa mudah, didik diri menjadi , , .
Bahasa arabnya , , .
Dalam AlQuran adalah merujuk kepada golongan kafir, tidak mahu beriman, tidak mahu patuh perintah Allah, malah ditutup plk hatinya oleh Allah swt disebabkan keangkuhan, kedegilannya daripada memahami petunjuk dari Allah. Nauzubillah. Dijauhkan dari termasuk golongan ini.
Tapi, disebalik firman Allah ni..kite sebenarnya boleh menukar sketsa untuk mendidik diri sendiri menjadi summun, bukmun dan 'umyun apabila berhadapan dengan golongan yang s**a mengata kite.
Apabila kite dengar je golongan ini melontar kan kata2 negatif atau tidak disenangi hati kite, mengutuk kite, sedangkan mereka tidak mengenal kite secara benar atau tidak bertanya terlebih dahulu kepada kite, kite perlu didik telinga kite untuk menjadi summun, pekak supaya kite letak perisai di pintu telinga kite untuk tidak mendengar, memasukkan kata2 golongan tersebut. Skill ni adalah merupakan pertahanan yang pertama bagi mengelakkan diri kite terjerumus ke lembah kesedihan, kekecewaan, kemuraman dll bila kite serap kata2 tersebut. Tanda kite serap kata2 itu apabila kite mula mendengar dan berasa sedih atau tercalar dengan kata2 orang.
Itu baru pertahanan pertama..kenapa? Sebab pertahanan pertama ni penting untuk memastikan level seterusnya. Kalau level 1 ni out..sah2 level 2, 3 akan out.
Pertahanan kedua adalah bukmun..dah dengar kan kata2 orang..jd pekak..bila pekak kite seolah2 takkan dengar..bila kite tak dengar pancaindera seterusnya adalah mulut..bila kite langsung tak dengar, mulut kite takkan membalas walau sepatah..kite kene didik diri untuk bis**an mulut..bayangkan kalau tadi kite dengar, serap kata2 negatif orang2 pd kite, confirm2 hati sedih, sakit hati dll mulalah kalau jenis tak tahan, mulut akan melontarkan semula rasa ketidakpuashatian, kite plk berkata2 atau mengutuknya, membalasnya.. Dah tak pasal kite plk sama jer dengannya dapat Dosa kering..jadi dengan didik menjadi bisu, tidak membalas..malah nak lagi skill power..mendoakan lagi orang yang berkata2 tu diberi hidayah dan petunjuk supaya dapat melihat kebenaran..bukan sahaja dapat pahala mendoakan tapi dapat kebaikan untuk mengelakkan diri dari mengeluarkan kata2 yang tidak sepatutnya..
Sukar ke?
Tak susah kalau mula didik dari sekarang..
Proses itu ada..😊
Jadi yang tak pernah mulakan, mulakan dari sekarang..
Bukan untuk orang yang dewasa sahaja di tempat kerja, tapi pengalaman ini ditimba semasa belajar di sekolah, di universiti, di mana2 sahaja walau dalam apa jua hal yang dikata golongan itu.
Baru dua skill. Lagi satu skill.
Skill ketiga dan terakhir adalah 'umyun..buta.
Kenapa penting butakan mata sendiri plk? Sebab..bile berhadapan dengan golongan ni, kebiasaan orang dah taknak jumpe golongan ini..mengelakkan diri..berjauhan dan lain2 sebab nk elak diri terkesan dgn kata2nya. Tapi, bila ada skill ketiga ni...cayalah kite tak heran pun nak jumpa n berhadapan dengan golongan ini..malah, kite boleh buat2 takde berlaku apa2..kite anggap je itu perkara tersangatlah remeh..sehingga tak bagi kesan langsung..tak menggugat langsung. Kite boleh je berbual spt biasa, mesra, malah hati kite akan lebih ikhlas..(hanya Allah yang tahu) dan tak kisah pun nak berkawan dan lain2..sbb kite dah Butakan mata kite...kite seolah2 pejam mata je kalau dia berkata2 bukan2..di depan mahupun di belakang.
Huish memang bukan senang nak mahir gunakan skill ni..😁 Tapi cayalah..tak sia2 kalau power..dengan skill ni..
Kalau belajar kat sekolah ke kat universiti ke...kat tempat kerja sekalipun, ada yang istilahnya "dipulaukan" jd berpuak, ramai orang tak s**a, walaupun kadang2 kite pun tak tahu ape sebab dipulaukan. Iri hati ke..dengki ke..atau kalau ada salah bagi tahu, boleh minta maaf mungkin tanpa sedar atas keterlanjuran..tapi sebab tak dibagi tahu jadinya...haaa...inilah gunanya...
Bukan sahaja dalam aspek pendidikan n pekerjaan tapi dalam aspek kehidupan rumahtangga, kehidupan peribadi dan sebagainya.
Summun, Bukmun, 'Umyun
Pekakkan telinga, Bis**an mulut, Butakan mata
Barulah bile kite jaga baik2 ketiga2 pancaindera kite ni...sebarang kegagalan s**ar melekat, sebarang negatif s**ar meresap kat diri kite..malah kite akan terus ke depan dan ke depan dengan bantuanNya. Nak cemerlang, nak berjaya dalam apa jua yang diceburi, nak capai apa sahaja yang dihajati, jaga 3 pancaindera kite ni baik2.
In shaa Allah.
Jaga hati kite
Jaga mulut kite
Jaga fikiran kite
Jaga mata kite
Jaga telinga kite
Pasti..Allah akan pimpin dan pelihara kite.