Ayana Crunchy

Ayana Crunchy HQ for Sambal Nyet Ayana Kitchen & Sambal NL Serbaguna

27/08/2026

Kalau di beri pilihan antara bisnes fizikal dengan online, anda pilih yg mana?
Saya pilih dua². 😆 Kalau boleh jalan serentak , kenapa nak buat satu saja, kan.

Kenapa ulang² cerita yg sama? Itulah cara buat awareness atau nak buat marketing. Kalau nak faham marketing tu apa sanga...
27/08/2026

Kenapa ulang² cerita yg sama?

Itulah cara buat awareness atau nak buat marketing. Kalau nak faham marketing tu apa sangat² mudah.

Suatu perkara di ulang sampai seribu kali, itulah cara marketing supaya orang ingat dan percaya.

Cuba kira seumur hidup anda dari umur tadika sampai sekarang dah berapa ribu kali anda tengok iklan milo, maggi, kfc dan petronas?

Lost count, tak terkira banyaknya dan mereka ulang benda yg sama saja sampai kita tak boleh buang dari ingatan kita selama-lamanya.

Lagi pun dalam marketing, kita ulang² benda yg sama sebab akan ada orang yg baru pertama kali tahu tentang jenama kita walaupun bagi anda dah nak jemu tengok.

Sama juga nak buat awareness tentang peluang yg ada di sekeliling kita macam e-commerce yg saya selalu buat sharing.

Nak mula buat selepas terbaca posting saya, silakan. Bukan perlu belajar dengan saya kalau nak buat, saya hanya tunjuk contoh saja.

Benda tu percuma & terbuka untuk semua orang.

Cuma bila dah ada PROVEN result yg boleh dijadikan rujukan, itu lebih mudah untuk orang baru nak berjinak-jinak berniaga online.

Sebab tu ulang² cerita yg sama.

Lagi 5 tahun pun saya rasa akan ada yg tak pernah tahu tentang e-comm nih. Wait & see.

Dan ramai orang yg berjaya buat side income dengan e-comm ni, ada yg dulu sekupang pun tak pernah dapat dari online bisnes. Sekarang dah ribu² dan ratus ribu jualan yg dia pernah buat hasil dari keberanian dia buat langkah pertama.

Tapi kalau nak melangkah pun tak berani, sampai ke tua pun tak akan ke mana.

- 121Pcoaching -

27/08/2026

People don't pay you because you have business, they pay you because your business solves their problem.

Jual pokok pun jualan berpuluh ribu. Itulah, anda lambat sangat mula. Orang lain duk pulun buat duit dengan jual benda² ...
27/08/2026

Jual pokok pun jualan berpuluh ribu.

Itulah, anda lambat sangat mula. Orang lain duk pulun buat duit dengan jual benda² asas dan juga kehendak, macam seller ni.

Kebetulan saya tengok cari pokok ni untuk buat pokok pagar, nohh kau dia dah jual lebih 10 ribu batang pokok calathea ni.

Kita masih duk risau "Ehh tak patah ke bila kena campak semasa delivery nanti?" atau "Pokok tak mati ke bila duduk dalam lori sampai 2-3 hari, siapa nak tolong siram?".

Huhuu, banyak naw masalah dia.

Dia punya runsing tu, macam nak buat bangunan 100 tingkat.

Kita yg nampak peluang ni, keep going & move forward.

Biarkan si luncai tenggelam dengan labu-labunya. 😅

Nanti mesti ada yg kata, angka units sold tu depa wayang ja kot. Tak masuk akai, katanya. Takkan jual pokok pun sampai 10k terjual. Siapa lah beli, ye.

Mung lebong sokmo, kata seorang kawan dari pata timur. Saya tak pasti ejaan betul atau tak, sebab saya orang utara. Tapi maksud dia saya faham.

Macam mana saya kata angka ni betul?

Senang saja, satu sebab saya sendiri adalah seller di platform tersebut dan yg kedua ialah kita boleh rujuk silang dengan data rating yg ada.

Berapa jumlah ratings tu anda darabkan dengan 3, maka itulah jumlah jualan terkumpul mereka selama ini.

2026 dah nak berlabuh tirainya pun masih kata jual di e-comm bukan ada orang beli pun, bukan boleh buat untung pun.

Orang buat ikut strategi, hang buat ikut dan saja.

Sendiri yg tak nak usahakan belajar lepas nak salahkan orang tak beli p**a.

Platform tu ada 11 juta lebih pengguna yg duk berkelitin siang malam pagi petang mencari barang untuk dibeli, macam mana boleh kata tak ada orang beli.

Contoh, kalau anda baru cuba nak berniaga teh ais balang kat tepi jalan tapi selepas seminggu masih tiada sambutan hangat macam yg anda duk terbayang. Apabila teh ais anda tak laku, boleh kah anda kata kat situ dah tak ada manusia atau orang tak berduit sekarang sebsb tu bisnes anda lingkup?

Hang yg tak betui lagi mau salahkan orang. Hihii, kenapa orang lain meniaga elok je laku sampai setiap duk post status salam sold out.

Dah pergi belajar ke cara bacuh teh ais yg betul dengan siapa² supaya jadi sedap & lemak manis?

Cara marketing ada belajar ke tak sebelum kau nak salahkan ekonomi dan segala mak nenek kecuali diri sendiri?

Orang buat okay je... siap boleh pakai kereta 4-5 biji hanya dengan jual ayor balang saja.

Macam tu lah e-comm ni, orang lain tak ada masalah pun tapi dia yg belum buat tapi duk merungut tentang masalah memanjang.

Buat kerja 1%, tapi komplen 99%.

Macam mana nak berjaya, ekk?

Pagi yg indah.

- 121Pcoaching -

26/08/2026

Antara 8 perkara yg orang berjaya tak pernah buat;
They never complain more than their work & never blame luck for failure.

26/08/2026

Unsuccessful people give up easily but successful people, they stay persistent.
Yg satu duk fikir masalah & yg satu lagi fokus cari solusi.

Tengah berkebun pun order masuk. Ishhh kalau tak nak buat duit online lagi macam ni punya santai, taktau lah nak cakap a...
26/08/2026

Tengah berkebun pun order masuk.

Ishhh kalau tak nak buat duit online lagi macam ni punya santai, taktau lah nak cakap apa.

Tapi dengar kabo dari lepas pkp duk mencari side income, takkan sampai sekarang pun masih tak jumpa.

Hairan binti Ajaib. 😆

Sebenarnya peluang buat duit di negara kita bersepah sepah, cuma kita yg takut nak cuba. Negara kita macam Arakan yg sebutir bangunan pencakor langit pun tak ada, kan.

Sehari boleh dapat 80-150 order, kira okay sangat lah.

Faceless & Voiceless punya bisnes, siapa nak bagi duit macam ni punya santai. Bangun tido ada order, tengah makan cekodok 5 biji pun order masuk bertalu talu.

Ucap Alhamdulillah & Keep going.

- 121Pcoaching -

26/08/2026

Keep LEARNING because money always rewards knowledge. Tak percaya? Yg sales kencang jarang tak mahir ttg product & marketing.

26/08/2026

Ada tak e-comm lokal yg hanya caj 5% fees & charges sahaja? Ada jer, dah lama pun wujud. Jadinya kalau ada yg kata platform luar duk sakau duit org kita tu kurang tepat.

Buat iklan di e-comm ni sangat mudah, bukan macam kita bakar lemang okay. Kalau bakor lemang nak kena tunggu jaga api su...
26/08/2026

Buat iklan di e-comm ni sangat mudah, bukan macam kita bakar lemang okay.

Kalau bakor lemang nak kena tunggu jaga api supaya tak terlalu kuat, nanti rentung lemang kau. Kena pusing² lemang supaya masak sempurna kedua- dua belah.

Nak pusing² lemang tu p**a, nak kena guna sarung tangan yg basah supaya tangan tak melecur kena buluh yg panas.

Nak kabo punya lah susah.

Tapi buat iklan di e-comm (shopee) ni sangat mudah. Hanya perlu set 3 - 4 benda sahaja, lepas tu kau biar saja Ai buat kerja.

Kita buat apa?

Goyang kaki dan tadah tangan tunggu order masuk, gituh saja.

Nak kabo punya mudah, itu pun masih ramai yg risau tentang iklan di e-comm yg semuanya berjalan secara auto.

Sekali set saja, iklan kita akan berjalan non-stop sampai bila² selagi kita tak Stop atau Pause dan sudah tentu selagi ada kreditnya.

Perlu topup kredit ni asas yg semua orang dah faham, tak perlu hurai. Sama macam kita bawa kereta, kau boleh teruskan perjalanan selagi minyak ada.

Minyak tak isi, tapi tau nak tekan je mana mau nyer kereta nak bergerak. Kredit itu ibarat petrol kepada iklan, kalau yg ni pun tak faham susah la nak berniaga.

Tapi, kenapa iklan perlu berjalan 24 jam?

Tak boleh ke buat sejam lepas tu berhenti & tunggu order masuk?

Banyak cantik muka kau. 😅

Ingat kau pop**ar sangat ke... huhuu. Orang perlu tengok iklan kau berulang kali sebelum terasa nak cuba beli.

Okay.

Kita bukan KA yg jual apa pun berjuta orang beli, belum cuba rasa lagi dah beli 4 botol sambil memuji sedap sedap.

Kan.

Kita orang biasa ni kena buat iklan sampai orang meluat tengok dan sampai orang rasa simpati, baru depa beli.

Ishh, kesian la tengok brader ni duk lalu lalang kat feed sejak 2 minggu lepas. Seorang pun tak beli kat dia, aku support pi lah.

Jangan tanya soalan tak relevan begini, "Simpai bila saya kena buat iklan?"

Nanti bagi jawapan tak masuk dek akai, sentap p**ak ye. 😆

Pejam mata dan buat.

Simple punya tip untuk yg baru nak belajar tentang iklan.

- 121Pcoaching -

Address

Jalan Baharu
Parit Buntar
34200

Opening Hours

Monday 08:30 - 19:00
Tuesday 08:30 - 19:00
Wednesday 08:30 - 19:00
Thursday 08:30 - 19:00
Friday 08:30 - 19:00
Saturday 08:30 - 13:00

Telephone

+601132210196

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Ayana Crunchy posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The School

Send a message to Ayana Crunchy:

Shortcuts

Share