27/08/2026
Jual pokok pun jualan berpuluh ribu.
Itulah, anda lambat sangat mula. Orang lain duk pulun buat duit dengan jual benda² asas dan juga kehendak, macam seller ni.
Kebetulan saya tengok cari pokok ni untuk buat pokok pagar, nohh kau dia dah jual lebih 10 ribu batang pokok calathea ni.
Kita masih duk risau "Ehh tak patah ke bila kena campak semasa delivery nanti?" atau "Pokok tak mati ke bila duduk dalam lori sampai 2-3 hari, siapa nak tolong siram?".
Huhuu, banyak naw masalah dia.
Dia punya runsing tu, macam nak buat bangunan 100 tingkat.
Kita yg nampak peluang ni, keep going & move forward.
Biarkan si luncai tenggelam dengan labu-labunya. 😅
Nanti mesti ada yg kata, angka units sold tu depa wayang ja kot. Tak masuk akai, katanya. Takkan jual pokok pun sampai 10k terjual. Siapa lah beli, ye.
Mung lebong sokmo, kata seorang kawan dari pata timur. Saya tak pasti ejaan betul atau tak, sebab saya orang utara. Tapi maksud dia saya faham.
Macam mana saya kata angka ni betul?
Senang saja, satu sebab saya sendiri adalah seller di platform tersebut dan yg kedua ialah kita boleh rujuk silang dengan data rating yg ada.
Berapa jumlah ratings tu anda darabkan dengan 3, maka itulah jumlah jualan terkumpul mereka selama ini.
2026 dah nak berlabuh tirainya pun masih kata jual di e-comm bukan ada orang beli pun, bukan boleh buat untung pun.
Orang buat ikut strategi, hang buat ikut dan saja.
Sendiri yg tak nak usahakan belajar lepas nak salahkan orang tak beli p**a.
Platform tu ada 11 juta lebih pengguna yg duk berkelitin siang malam pagi petang mencari barang untuk dibeli, macam mana boleh kata tak ada orang beli.
Contoh, kalau anda baru cuba nak berniaga teh ais balang kat tepi jalan tapi selepas seminggu masih tiada sambutan hangat macam yg anda duk terbayang. Apabila teh ais anda tak laku, boleh kah anda kata kat situ dah tak ada manusia atau orang tak berduit sekarang sebsb tu bisnes anda lingkup?
Hang yg tak betui lagi mau salahkan orang. Hihii, kenapa orang lain meniaga elok je laku sampai setiap duk post status salam sold out.
Dah pergi belajar ke cara bacuh teh ais yg betul dengan siapa² supaya jadi sedap & lemak manis?
Cara marketing ada belajar ke tak sebelum kau nak salahkan ekonomi dan segala mak nenek kecuali diri sendiri?
Orang buat okay je... siap boleh pakai kereta 4-5 biji hanya dengan jual ayor balang saja.
Macam tu lah e-comm ni, orang lain tak ada masalah pun tapi dia yg belum buat tapi duk merungut tentang masalah memanjang.
Buat kerja 1%, tapi komplen 99%.
Macam mana nak berjaya, ekk?
Pagi yg indah.
- 121Pcoaching -