18/10/2020
Alhamdulillah selesai 2 hari kelas membaca utk minggu ini. Lama rasanya nak tunggu seminggu lagi...
Kita guru ni teruja, setiapkali datang hujung minggu, semoga kalian pun sama tak luntur ilmu dan semangat nak datang..
Mengajar membaca tak semudah yang disangka. Tahap penerimaan mereka pun berbeza-beza. Sebelum mula, kita merayu2 padaNya Allah Ya Alim, Ya Hakim, Ya Rashid semoga dimudahkan pemahaman dan fokus dengar tunjuk ajar.
Pendekatan komunikasi "baby talk" seperti menarik.. Komunikasi seperti seorang ibu kepada anak2. Perlahan-lahan. Perkataan demi perkataan. Sebelum suruh, bacakan dulu.. Dah boleh, berikan ganjaran. Paling tidak pun pujian.
Gunakan intonasi atau bermain dgn intonasi dgn harapan anak2 kita bersedia menjadi seorang pembaca yang lebih baik. Adakala kita buat2 nangis sbb tak boleh2, biar tersentak. Tiba2, terus dapat 😁
Namun sejak guna kaedah Fonik sepenuhnya, nampak banyak kesan dan peningkatan. Dengan kaedah bunyi dan gabung bunyi, anak2 ini lebih cepat faham. Alhamdulillah...
Mengajar ni kena banyak sabar, bukan sahaja yang belajar, malah lebih2 lagi yg mengajar. Jiwa ibu bapa juga harus kental. Jika kita fikir baik, InsyaAllah, yang hadir dlm hidup kita juga yang baik2. Aamiin 🌻
Mudah2an anak2 ini dapat pengalaman berharga untuk dikenang kemudian hari.
Syukur Allah Ya Fattah takdirkan jadi pengantara dan PEMUDAHCARA...