02/03/2021
Emosi ni ibarat KENTUT, bila tak diluah, kita yang terseksa, tak tenang, resah gelisah, serba tak kena. Lagi menakutkan bila tak diluah, bahaya bahkan boleh dapat sakit.
Bila diluah baru rasa lega dan nikmat. Hilang segala bebanan. Apa yang ditahan telah dilepaskan. Ringan rasa badan. Yang penting, lebih sihat.
Tapi kena berhati-hati bila meluah....
Salah tempat, salah cara, buruk padahnya.
Ada orang luahannya kuat. Semua orang boleh dengar..Ada orang perlahan...senyap-senyap. Macam ninja. tiba-tiba dah terhidu baunya. haha.
Bila terkuat ditempat awam, orang lain yang sengsara. Kita p**a dipandang hina, tidak berakhlak, tiada etika, macam dia seorang je boleh kentut dan macam-macam lagi. Tiada orang akan faham yang kita sudah tak tahan. Yang faham pun mereka yang jauh dan tak terkesan dengan kentut kita. Yang dekat? semua menjauh....
Melainkan orang yang rapat dengan kita, orang yang tau masalah kita yang kita ni banyak angin, atau ada masalah usus. Mereka ini lah yang tak berkira dengan kita.
Yang kedua adalah Doktor. Kerana mereka pakar. mereka nak bantu kita, mereka tau apa punca masalah kita. mereka telah dilatih untuk bantu kita. Mereka dah biasa dengan kesan kentut orang lain.
Ramai orang s**a menyalahkan. "kenapalah dia ni asyik kentut je?" Dibuat perbandingan dengan dirinya. Lalu merendah dan meremehkan orang lain.
Sedangkan setiap orang adalah unik dan tersendiri. Ada orang cantik, tapi kuat kentut. Ada orang biasa tapi jarang kentut. Usah dipersoalkan kuantiti kentutnya dan mengapa terjadi sedemikian.
Tapi terima lah seadanya dan bantulah dia untuk mengurus kentutnya agar kentutnya menyihatkannya dan tidak memudarat orang sekelilingnya.
Setuju?
Apatah lagi dalam rumahtangga kerana rumahtangga BUKAN SEKADAR CINTA.
Banyak lagi berkaitan kentut dan emosi, tapi cukuplah dulu. Kalau rajin nanti saya tulis part 2. heheh
kredit to Fadzli Aziz