Riikka Tuohimetsä, selkokielen kirjoittaja ja kouluttaja

Riikka Tuohimetsä, selkokielen kirjoittaja ja kouluttaja

Jaa

Koulutan selkokielestä ja selkeästä kielestä sekä muokkaan kaikenlaisia tekstejä selkokielelle

Photos from Riikka Tuohimetsä, selkokielen kirjoittaja ja kouluttaja's post 28/05/2026

Juhlapäivä! Tänään vietetään kansainvälistä selkokielen päivää (joka on myös minun syntymäpäiväni - ihmeellinen sattuma).

On ihanaa tehdä työtä, jonka koen merkitykselliseksi ❤️. Käännän kirjoja selkokielelle, koulutan selkokielestä ja ohjaan selkokirjojen lukupiirejä.

Kiitos lukijat ja kiitos kirjailijat, jotka annatte luvan selkomukautuksen tekemiseen.

Selkokirjat ovat tärkeitä! Monelle ne ovat hyvä keino harjoitella lukemista tai oppia suomen kieltä. Joillekin ne ovat ainoa mahdollinen tapa päästä kirjojen maailmaan.

Kuvassa huippuhyvää lukemista selkokielellä: Mirjami Sirenin Kaupunki ilman koteja, Katri Alatalon Kesäkuu, Atte Virolaisen Lääkäri Atte - Selviytymisopas elämään sekä Salaperäisiä tarinoita (toim. Satu Leisko) - selkokielisiä novelleja.




atte





13/05/2026

Selkotunnus tutuksi!

Suomessa suomen- ja ruotsinkieliset selkomateriaalit tunnistaa selkotunnuksesta. Voit hakea maksutonta tunnusta esimerkiksi esitteille, oppaille, verkkosivuille ja -sivustoille, kirjoille, oppimateriaaleille ja näyttelyteksteille.

Suomenkielisille materiaaleille tunnuksen myöntää Selkokeskus ja ruotsinkielisille LL-Center. Kaikki kirjat ja oppimateriaalit tarkistaa selkokirjatyöryhmä. Viestimme vain julkaisuista, joille on myönnetty selkotunnus.  

Jos tunnuksen saanutta materiaalia päivitetään myöhemmin huomattavasti, tunnusta on syytä hakea uudelleen. Näin varmistetaan, että materiaali on yhä selkokielinen. Pienemmät päivitykset eivät kuitenkaan vaadi uutta tarkistusta. Tunnuksen käyttö ei siis estä esimerkiksi verkkosivujen pieniä muokkauksia. Katso ohjeet selkotunnuksen hakemiseen osoitteesta selkokeskus.fi / ll-center.fi.

Postaus on osa LL-Centerin, Selkokeskuksen ja Selkokirjailijat ry:n kampanjaa, jossa tehdään selkotunnusta tutuksi. Lue postaus ruotsiksi LL-Centerin tilillä.



12/05/2026

Selkotunnus tutuksi!

Suomessa suomen- ja ruotsinkieliset selkomateriaalit tunnistaa selkotunnuksesta. Tunnus auttaa selkokieltä tarvitsevia ihmisiä ja heidän kanssaan työskenteleviä ammattilaisia löytämään selkomateriaalit helposti.

Selkotunnuksen ansiosta esimerkiksi opettajan tai ohjaajan ei tarvitse arvuutella, onko selkokieliseksi nimetty materiaali aidosti selkokielinen. Tunnus auttaa myös erottamaan selkokieliset materiaalit selkeästä yleiskielestä, joka on sadoille tuhansille suomalaisille liian vaikeaa.

Katso ohjeet maksuttoman selkotunnuksen hakemiseen osoitteesta selkokeskus.fi / ll-center.fi.

Postaus on osa LL-Centerin, Selkokeskuksen ja Selkokirjailijat ry:n kampanjaa, jossa tehdään selkotunnusta tutuksi. Lue postaus ruotsiksi LL-Centerin tilillä.



11/05/2026

Selkotunnus tutuksi!

Tiesitkö, että Suomessa kaikki selkokieliset materiaalit tunnistaa selkotunnuksesta? Tunnus on merkki siitä, että materiaalin kieli ja ulkoasu noudattavat selkokielen periaatteita. Tunnuksen voi saada suomen- ja ruotsinkielisille materiaaleille.

Tunnus auttaa varmistamaan, että selkomateriaalit ovat riittävän helppoja selkokieltä tarvitseville ihmisille. Kuka tahansa voi hakea maksutonta tunnusta ja saada samalla jonkin verran palautetta materiaalistaan. Selkomateriaalit tarkistaa aina selkokieleen perehtynyt asiantuntija, mikä ylläpitää niiden laatua.

Katso ohjeet selkotunnuksen hakemiseen osoitteesta selkokeskus.fi / ll-center.fi.

Postaus on osa LL-Centerin, Selkokeskuksen ja Selkokirjailijat ry:n kampanjaa, jossa tehdään selkotunnusta tutuksi. Lue postaus ruotsiksi LL-Centerin tilillä.



10/04/2026

Hyvää suomen kielen päivää! On hienoa, että kirjoja voi lukea myös selkokielellä. Selkokirjat ovat myös kiva tapa oppia suomea!

Tänään vietämme Mikael Agricolan
ja suomen kielen päivää. 🇫🇮
Agricola on tärkeä henkilö suomen kielelle.
Hän julkaisi ensimmäiset
suomenkieliset kirjat.

On tärkeää, että kirjoja
voi lukea myös selkokielellä. 📚
Vinkkaamme kaksi selkokirjaa,
jotka sopivat Helmet-lukuhaasteeseen.

🤖 Kohta 14. Kirjassa on robotti, drooni
tai jokin vastaava laite: Komeetta Olas.
Kirjan on kirjoittanut Tuomas Kilpi.
Kustantaja on Oppian (2025).

🦅 Kohta 15. Kirja, jonka kannessa
tai nimessä on lintu:
Purppura-usvan animaagit, Karakalin voima.
Kirjan on kirjoittanut Helena Immonen.
Selkomukauttaja on Riikka Tuohimetsä.
Kustantaja on Tammi (2025).

Haasteen idea on, että löydät uusia kirjoja
ja saat iloa lukemisesta. 😊
Voit valita kirjoja haastekohtien avulla.
Jokainen kohta liittyy erilaiseen kirjaan.
Esimerkiksi haasteen kohdassa 28
voit lukea kirjan, jossa joku tanssii. 💃

Lukuhaaste on leikkimielinen,
ja kuka tahansa voi osallistua siihen.
Selkokielinen haaste on
osoitteessa selkokeskus.fi. 🔎




Helmet-kirjasto

23/03/2026

Nyt Selkosanomat tarjoushintaan!

Tilaa painettu Selkosanomat kotiin tai työpaikalle edullisesti!

Selkokeskuksen julkaisema Selkosanomat-lehti sopii kaikille, joille yleiskieliset uutiset ovat liian vaikeita. Tilaamalla Selkosanomat tuet myös selkokielen ja -viestinnän kehittämistä.

📢 Nyt kannattaa tilata Selkosanomat, sillä tarjoamme sen alennettuun hintaan kevätkampanjassamme. Saat kahdeksan numeroa Selkosanomia 20 prosentin alennuksella, kun tilaat lehden viimeistään 30.4.2026. Normaalisti kestotilaus maksaa 30 euroa, m***a kevätkampanjan ajan sen hinta on vain 24 euroa.

🗞️Tilaa Selkosanomat: https://selkosanomat.fi/mainos/tilaa-selkosanomat/


05/03/2026

Uusi selkokirja saapui!

Tässä kelassa avataan paketti, joka sisältää jännittävän seikkailun yli 9-vuotiaille: Purppurausvan animaagit - Kokelaiden koitos (osa 2).

Kirjan on kirjoittanut huipputaitava Helena Immonen! Selkomukautuksen tein minä. Kirja on osa Tammen uutta Selkee-sarjaa.

Selkokirja voi auttaa, jos lukeminen tuntuu vaikealta tai tylsältä. Selkokirjojen avulla on myös kiva oppia suomea!








11/02/2026

Tänään on 112-päivä. Hätätilanteissa jos milloin tarvitaan selkokieltä!

Tänään on 112-päivä. Päivän avulla pyritään tekemään kaikkien elämästä turvallisempaa.

Lue hätäkeskuksen palveluista selkokielellä: https://112.fi/selkokieli


10/02/2026

🥳 🥳 🥳 Tässä vielä viikonlopun juhlatunnelmia: selkokirjojen lukupiiri ja minut sen vetäjänä palkittiin Vuoden keskisuomalainen kirjateko –tunnustuspalkinnolla Vanhan Kirjan Talvi –tapahtumassa. Onpa hienoa, että selkokieli ja selkokirjat saavat näkyvyyttä!

Selkolukupiirin vetäminen on ollut tosi antoisa kokemus, ja opin itsekin joka kerta paljon uutta. Kiitos siis rohkeat ja mukavat lukupiiriläiset ❤️. Suuri kiitos myös Jyväskylän kaupunginkirjasto, ja !

Selkolukupiiri kokoontuu Jyväskylän pääkirjastossa kaksi kertaa kuussa, ja se on suunnattu aikuisille, jotka haluavat oppia suomea. Lukupiirissä luetaan lyhyitä tekstejä ja puhutaan helppoa suomea. Erona tavalliseen lukupiiriin on, että kirjaa ei tarvitse lukea yksin kotona, vaan teksti luetaan yhdessä paikan päällä. Vähän väliä pysähdytään sanojen äärelle ja puhutaan siitä, mitä luettiin. Tavoite on, että kaikki voivat kokea lukemisen iloa. Samalla opitaan rennosti suomen kieltä ja tutustutaan suomalaiseen kulttuuriin.

Kuvassa palkinnon jakanut Keskisuomalaisen varapäätoimittaja Inkeri Pasanen ja minä. Kuvan on ottanut Tiiu Koistinen.





10/02/2026

Lauantain juhlatunnelmia 🥳. Kiitos vielä kaikki, jotka äänestitte, sekä Jyväskylän kaupunginkirjasto, Vanhan Kirjan Talvi ja KSML.fi - Keskisuomalainen vuoden keskisuomalainen kirjateko -tunnustuksesta! Ja ennen kaikkea kiitos selkolukupiirin jäsenet ❣️

Vuoden keskisuomalainen kirjateko -palkinnon on saanut selkomukauttaja Riikka Tuohimetsä, selkokielen kirjoittaja ja kouluttaja ja selkolukupiiri, jota Riikka vetää Jyväskylän kaupunginkirjastossa. Hiphei ja lämpimät onnittelut!

Riikka on selkokielen asiantuntija ja opettaja. Hän myös kääntää kirjoja selkokielelle. Riikan ohjaama selkolukupiiri kokoontuu pääkirjastossa kevätkaudella kymmenen kertaa.

Selkolukupiiri on suunnattu suomen kieltä opiskeleville aikuisille. Rento lukupiiri on kaikille avoin ja mukaan voi tulla milloin vain. Ryhmässä luetaan selkokielisiä tekstejä ja uutisia ja keskustellaan niistä helpolla suomella.

Vuoden keskisuomalainen kirjateko -tunnustuspalkinnon myönsi lauantaina 7.2. Vanhan Kirjallisuuden Ystävät ry. Yhdistys järjesti yhdessä Keskisuomalaisen kanssa äänestyksen palkinnon voittajasta.

Kuvassa vasemmalla tunnustuspalkinnon ojentanut Keskisuomalaisen varapäätoimittaja Inkeri Pasanen ja Riikka Tuohimetsä.

Kuva: Tiiu Koistinen

https://keskisuomievents.fi/home?text=selkolukupiiri

Oma koulu listan huipulle Koulu Jyväskylä :ssa?

Klikkaa tästä saadaaksesi sponsoroidun listauksen.

Puhelin

Osoite


Jyväskylä
40400