Noora Korhonen OAJ:n valtuustoon 2022

Noora Korhonen OAJ:n valtuustoon 2022

Jaa

Olen Noora Korhonen, 30-vuotias luokanopettaja. Olen ehdolla OAJ:n valtuustoon Pääkaupunkiseudun vaalipiiristä.

OAJ:n valtuustoon valituista yli puolet on uusia 08/04/2022

OAJ:n valtuustovaalien tulos on selvillä ja minut on valittu valtuuston jäseneksi seuraaviksi neljäksi vuodeksi! Valtava kiitos kaikille minua äänestäneille! Kiitos myös heille, jotka eivät ole pystyneet minua näissä vaaleissa äänestämään, m***a ovat halunneet osoittaa tukensa muulla tavoin. Odotan innoissani sitä, että työskentely entistäkin paremman opettajien edunvalvonnan ja ammattijärjestön eteen voi konkreettisesti alkaa!

Edellä mainitun seikan lisäksi olen erittäin iloinen siitä, että
🍏 äänestysprosentti nousi edellisten vaalien 37,4 prosentista 41,1 prosenttiin
🍏 OAJ:n valtuustoon valituista yli puolet on uusia ja nopealla vilkaisulla myös nuoria valtuutettuja löytyy mukavasti.

Hurjasti onnea myös kaikille muille valtuustoon jäseniksi ja varajäseniksi valituille! ✨

Täältä löytyy tietoa valtuustovaalien tuloksesta:

OAJ:n valtuustoon valituista yli puolet on uusia OAJ:n valtuustovaalin tarkistettu ja vahvistettu tulos on nyt selvillä. Valtuustoon valittiin 150 varsinaista ja 150 varajäsentä. Kokoonpano muuttuu huomattavasti, sillä tärkeässä luottamustoimessa aloittavista 84 on uusia.

12/03/2022

Lämmin, m***a painokas kehoitus: ÄÄNESTÄ!

OAJ:n valtuustovaalien sähköinen äänestys on auki vielä pari päivää - maanantaihin 14.3. saakka. Käytä siis ääntäsi nyt!

Voit äänestää minua numerolla 10, jos
🔸 Olet OAJ:n jäsen
🔸 Olet peruskoulun tai lukion opettaja (=yleissivistävät opettajat eli YSI)
🔸 Työskentelet pääkaupunkiseudulla

Mikäli koet, että en ole oikea ehdokas sinulle, OAJ-YSI Pääkaupunkiseudun vaalipiiristä löytyy yhteensä 53 ehdokasta, joista valita oma lemppari. Minun listaltani eli Espoon ja Kauniaisten OAY:n vaaliliitosta löytyy myös m***a loistavaa vaihtoehtoa. Alla olevassa kuvassa näkyvät kaikki vaaliliittoni ehdokkaat.

Jos et voi äänestää ysiläistä pääkaupunkiseudulla, myös muista vaalipiireistä löytyy loistavia ehdokkaita äänestettäväksi. Annan mielelläni suosituksia, jos mietit, ketä omassa vaalipiirissä kannattaisi äänestää. Tärkeintä on, että käytät ääntäsi, sillä vain äänestämällä voit vaikuttaa siihen, miltä OAJ:n valtuusto näyttää seuraavina vuosina ja mihin suuntaan ammattijärjestöämme jatkossa kehitetään.

28/02/2022

OAJ:n vaalikone on auennut tänään ja sain vaalikoneesta yllättäen 100% samanlaiset vastaukset itseni kanssa. Täältä voit käydä lukemassa näkemyksiäni vaalikoneen teemoihin: https://www.oaj.fi/oaj/oaj-esittaytyy/valtuustovaalit/vaalikone/ #/ehdokkaat/CANDIDATE_bRwH6eF9KSGtaoKiAitawp?lng=fi

Täällä taas voit katsoa, kuka ehdokkaista olisi näkemystensä kanssa lähimpänä sinua: https://www.oaj.fi/oaj/oaj-esittaytyy/valtuustovaalit/vaalikone/ #/

Samalla kun vaalikone on avattu, myös ennakkoäänestys on alkanut. Nyt voit siis äänestää ehdokastasi kirjautumalla OAJ:n verkkosivuille. Jos haluat äänestää minua, löydät minut ehdokasnumerolla 10. Tarkemmat ohjeet äänestämiseen löydät täältä: https://www.oaj.fi/oaj/oaj-esittaytyy/valtuustovaalit/nain-aanestetaan/

23/02/2022

Kun mietin aiempien valtuustojen päätöksiä, mieleeni tulee heti kaksi esitystä, joiden olisin suonut menevän läpi. Sen sijaan valtuusto hylkäsi ne. Molemmat esitykset liittyvät suoraan valtuuston työskentelyyn ja siihen, millaisena OAJ näyttäytyy jäsenistölle. Minä haluaisin, että OAJ olisi edistyksellinen, eteenpäin katsova ja osallistava järjestö, jonka päätöksenteko on ketterää ja avointa. Kantaa näihin molempiin aiheisiin kysyttiin myös vaalikoneessa, joten tässäpä nyt olisi teille esimakua omista vaalikonevastauksistani.

🍏 Opiskelijat äänivaltaisiksi OAJ:n hallituksessa ja valtuustossa! On peräti noloa, että esitys tätä asiaa koskien äänestettiin syysvaltuustossa kumoon. Akavan isoista liitoista OAJ on ainoa, jossa opiskelijoilla ei vielä ole äänivaltaista edustusta järjestön toimielimissä. Opeopiskelijoiden täysivaltaisesti mukaan ottaminen ja sitouttaminen toimintaan on ennen kaikkea OAJ:n etu. SOOL edustaa kattavasti jokaisen valtuustoryhmän opiskelijoita ja valmistuvia opettajia, ja tuo keskusteluun monipuolista näkemystä opettajankoulutuksesta sekä vastavalmistuneiden siirtymisestä työelämään. Opeopiskelijoiden mukaan ottaminen tasa-arvoisina valtuuston ja hallituksen jäseninä sitouttaisi opeopiskelijoita toimintaan ja tekisi tiettäväksi, että myös opiskelevat opettajat saavat järjestössä äänensä kuuluviin.

🍎 Valtuuston koko nykyistä pienemmäksi! Nykyinen OAJ:n valtuusto on järjettömän suuri. Jos Suomen kokoisen valtion asioita hoitaa 200 kansanedustajaa, kyllä OAJ:n kokoiselle ammattijärjestölle riittäisi hieman pienempikin ylin päättävä elin kuin 150 edustajan valtuusto. Paitsi että, pienempi valtuusto tekisi päätöksenteosta ketterämpää, se myös vähentäisi valtuuston kuluja reippaasti ja pakottaisi valtuutettuja kehittämään yhteistyötä paikallistoimijoiden ja jäsenistön kanssa nykyistä tiiviimmäksi. On vaikea perustella nykyisen kokoista valtuustoa jäsenistölle, jolle päätöksenteko näyttäytyy raskaana, hitaana ja kalliina koneistona ja jonka rahoitus tulee suoraan korkeasta jäsenmaksusta.

22/02/2022

OAJ:n työelämäoppaan mukaan palvelussuhteita koskeva lainsäädäntö lähtee siitä, että määräaikaiset palvelussuhteet ovat poikkeuksia. Tämä ei kuitenkaan tunnu vastaavan todellisen työelämän realiteetteja. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että vastavalmistuneen ajatellaan tekevän määräaikaisuuksia työuransa ensimmäiset vuodet.

Määräaikaiselle palvelussuhteelle tulee aina olla laissa säädetty peruste. Jos palvelussuhteessa ei ole perusteita määräaikaisuudelle, se on laiton. Samoin määräaikaisten työsuhteiden ketjuttaminen on laitonta. Jos työ on vuosittain jatkuvaa, on opettaja palkattava vakituiseen virkasuhteeseen.

Koska määräaikasten työsuhteiden ketjuttamisia on riitautettu, ja tapauksista on saatu opettajille oikeusvoittoja, kunnat ovat ryhtyneet asian suhteen varovaisiksi. Määräaikaisuuksilla kikkailu on mennyt ns. nextille levelille. Kun opettaja on tehnyt vuoden verran töitä määräaikaisena perusteetta, mietitäänkin ensin sitä, miten hänelle voitaisiin tarjota uutta määräaikaista tehtävää ilman pelkoa käräjille joutumisesta, eikä sitä, miten hänelle saataisiin luotua uusi virka koululle. Ketjuttamista kierretään mm. niin, että pitkään määräaikaisuuksia tekeville mietitään joka kevät erikseen, kenen sijaisuutta he voisivat tällä kertaa tehdä. Parhaassa tapauksessa vinkataan kierrellen ja suoraa ehdottamatta, että opettaja voisi oma-aloitteisesti laittaa viranhoitomääryksessä ruksin kohtaan, jossa sanotaan, että toimii omasta pyynnöstään määräaikaisena.

Näihin asioihin pitää saada muutosta:

💎 Koko vuoden työstä koko vuoden palkka! Määräaikaisten opettajien kesätyöttömyys on ongelma, josta on puhuttu vuosikausia ja joka edelleen vaatii pikaista korjausta. Määräaikaiset opettajat tekevät koko vuoden töitä ammattitaitoisesti ja työhönsä panostaen siinä missä vakituiset viranhaltijat, m***a saavat työstään vähemmän palkkaa. Samalla heille kertyy vähemmän eläkettä ja he saavuttavat työvuosien määrään sidonnaiset lisät hitaammin. Tämä ei ole millään mittarilla oikeudenmukaista. Koko vuoden tehdystä työstä pitää maksaa koko vuoden palkka.

💎 Määräaikaisuuksilla kikkailu kuriin! Monessa koulussa virat tuntuvat olevan kiven alla, vaikka osaaville opettajille on selkeästi seuraavillekin vuosille tarvetta. Vakituinen työ tuo turvaa työntekijälle, kun ei tarvitse pohtia sitä mahdollisuutta, että jäisikin tämän lukuvuoden jälkeen työttömäksi. Vakituisista opettajista on myös työnantajalle hyötyä: on nimittäin työntekijän näkökulmasta luontevampaa sitoutua työyhteisöön ja työpaikkaan, joka on yhtälailla sitoutunut työntekijäänsä.

💎 Määräaikaiset opet täysivaltaisiksi jäseniksi työyhteisössä! Olen huomannut, että määräaikaiset opet ovat koulujen sisäisessä hierarkiassa monessa suhteessa alemman kerroksen porukkaa. Monilla kouluilla esim. johtoryhmään voivat tulla valituiksi vain virkasuhteessa olevat opettajat - siinäkin tapauksessa, että virkasuhteisista opettajista ei löytyisi suurta kiinnostusta tehtävää kohtaan ja määräaikainen opettaja taas kihisisi innokkuudesta päästä mukaan. On koulun etu, että määräaikaiset opettajat, jotka usein ovat uusia, nuoria ja innokkaita, otetaan koululla täysivaltaisiksi työyhteisön jäseniksi siinä missä vakituisessa työsuhteessa olevat.

21/02/2022

Valtuustovaalit ovat jo ihan nurkan takana. Vaalikone aukeaa ja sähköinen ennakkoäänestys alkaa nimittäin jo ensi viikolla!

Voit äänestää minua numerolla 10, jos
🔸 Olet OAJ:n jäsen
🔸 Olet peruskoulun tai lukion opettaja (=yleissivistävät opettajat eli YSI)
🔸 Työskentelet pääkaupunkiseudulla

Mikäli yllä olevat asiat eivät päde sinuun, voit kuitenkin tukea kampanjaani seuraamalla sivuani, tykkäämällä postauksistani tai jopa kommentoimalla ja jakamalla niitä. Vinkkaathan minusta myös ysiläisille opetuttavillesi pääkaupunkiseudulla!

Tässä vielä muistutuksena valtuustovaalien tärkeät päivämäärät:
🔹 Ennakkoäänestys 28.2. – 14.3.2022​
🔹 Varsinaiset vaalipäivät 4.-5.4.2022

20/02/2022

Kuluneella viikolla on julkaistu uusi Opetusalan työolobarometri 2021. Tutkimuksen tuloksissa nousee esiin monia huolestuttavia seikkoja opettajien työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin liittyen. 60% vastaajista koki, että töitä on liikaa erittäin tai melko usein. Vakavaa ja toistuvaa epäasiallista kohtelua tai kiusaamista oli kokenut keskimäärin 30 % vastaajista. Lisäksi työstressin määrä oli kasvanut ja työnilon määrä taas vastaavasti laskenut.

Barometrin tuloksissa näkyy tietysti vallitsevan pandemiatilanteen vaikutus. Sen taakse on kuitenkin turha piiloutua, sillä työhyvinvointiin kuuluu panostaa kaikkina aikoina. Tässä muutama ajatus siitä, mitä pitäisi tehdä työhyvinvoinnin parantamiseksi:

🌻 Työn määrä kuriin. Opettajan työpöydälle valuu jatkuvasti uusia tehtäviä, jotka vievät aikaa siitä tärkeimmästä: opetus- ja kasvatustyöstä ja sen suunnittelusta. Työmäärä on liian suuri siihen käytettävään aikaan nähden. Työmäärää on rajattava ja opettajien on annettava keskittyä opettajan perustehtävään.

🌷 Lisää vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön ja koulun toimintaan. Pandemia on monessa oppilaitoksessa vähentänyt koko työyhteisön välistä keskustelua ja koulun toimintakulttuurin jatkuvaa kehittämistä. Lisäksi monessa koulussa yhteisöllisyys on kokenut kovan kolauksen. Näihin asioihin voi kuitenkin panostaa myös etänä ilman kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta. Lisää osallisuutta ja yhteistyötä kaivataan kipeästi työyhteisön hyvinvoinnin tukemiseksi!

🌹 Turvallisemman tilan periaatteet käyttöön. Häirintään, epäasialliseen kohteluun ja kiusaamiseen tulee puuttua aina. Lisäksi työpaikalla täytyy olla selkeät ohjeet siihen, miten tulee toimia, jos kohtaa epäasiallista kohtelua. Kouluilla tulisi olla turvallisemman tilan periaatteet, jotka ovat sekä oppilaiden että opettajien ja muun henkilökunnan tiedossa ja käytössä.

🌼 Tyhy-toimintaa nyt eikä pandemian jälkeen! Moni ensimmäisiä vuosia töitä tekevistä ei ole vielä päässyt tutustumaan kaikkiin työkavereihin pandemian vuoksi. Porrastetut pullakahvit koulun ruokalassa eivät voi korvata työyhteisöä, joka on hyvin ryhmäytynyt ja puhaltaa yhteen hiileen. Tyhy-toimintaa ei voi loputtomasti siirtää eteenpäin vaan sen järjestämiselle on löydettävä muita mahdollisuuksia.

Täältä löydät Opetusalan työolobarometri 2021 -julkaisun kokonaisuudessaan:https://www.oaj.fi/contentassets/14b569b3740b404f99026bc901ec75c7/oaj_opetusalan_tyoolobarometri_2021.pdf

27/01/2022

💡 Olen Noora Korhonen, 30-vuotias luokanopettaja. Opetan tällä hetkellä 60 oppilaan yhteisluokkaa Espoossa yhdessä työparini kanssa. Olen ehdolla OAJ:n valtuustoon Pääkaupunkiseudun vaalipiiristä.

💡 OAJ:n valtuustovaalit käydään keväällä 2022. Valtuusto käyttää OAJ:ssä ylintä päätösvaltaa ja uusi valtuusto valitaan vain joka neljäs vuosi. Niinpä näissä vaaleissa äänestetään siitä, miltä seuraavat vuodet OAJ:ssä näyttävät.

💡 Haen OAJ:n valtuustoon, koska haluan nostaa esiin opettajan työssä havaitsemiani haasteita ja vaikuttaa siihen, että niihin saadaan muutosta. Suuret ryhmäkoot, opetustiloista säästäminen ja lisääntyvät työtehtävät eivät ainoastaan näy opettajien työhyvinvoinnissa vaan myös perusopetuksen laadussa. Opettajan perustehtävään keskittyminen on mahdollistettava, työhyvinvointiin on panostettava ja määräaikaisuuksilla kikkailu on saatava kuriin.

💡 Tällä sivulla kerron ajatuksiani opettajan työhön ja vaaliteemoihini liittyen. Tervetuloa seuraamaan!

Oma koulu listan huipulle Koulu Helsinki :ssa?

Klikkaa tästä saadaaksesi sponsoroidun listauksen.

Alue

Nettisivu

Osoite


Pääkaupunkiseutu
Helsinki