Faculty Of Dentistry - Tanta University
In the academic year 76/1977 was separated to become autonomous
The faculty of Dentistry, University of Tanta had been established in the academic year 73/1974 and it was annexed to the Faculty of Medicine as a department of its departments..
03/10/2016
تسلسل طباعة ورقة ال٢٠٠ بيتحسب بتسلسل رقم من ٧ خانات.
حرف ال ( ى ) بيرمز لنوع الورقة المطبوعة ( ال٢٠٠ )
الرقم الصغير بيزيد، كل ما الرقم الكبير اللى من ٧ خانات مايوصل لأقصى حد ( ٩٩٩٩٩٩٩ )، و يرجع يعد من أول و جديد (٠٠٠٠٠٠١ )، و هكذا. يعنى الرقم الصغير بيمثل عدد الدورات للرقم الكبير
ال٣ ورقات اللى فى الصورة مطبوعين فى عهد ٣ محافظين للبنك المركزى.
أيام فاروق العقده، الرقم الصغير ٢١ ( يعنى ٢١ دورة طباعة من ال٧ أرقام )
و أيام هشام رامز، بتاريخ ٢٠أكتوبر ٢٠١٥، وصل إلى ١١٦ دورة ( يعنى ٩٥ دورة طباعة زيادة )
و حاليا مع طارق حسن عامر، بتاريخ ١٠ ديسمبر ٢٠١٥، وصل إلى ٣٠٠ دورة ( يعنى ١٨٤ دورة طباعة )
إجمالى الدورات اللى اتطبع فيهم ورقة ال٢٠٠ جنيه فى ٥٢ يوم حوالى ١٨٤ دورة ، فما بالك فى ٣ سنوات من ٣ فبراير ٢٠١٣ ( تاريخ تعيين هشام رامز )لحد اليوم. و الدورة من ٧ أرقام،
فى مقابل ٢١ دورة فقط من أول ما ظهرت الورقة اللى ب٢٠٠ جنيه لحد ٢٠٠٩
يعنى فى حسبة صغيرة نقدر نقول الآتى:
- فى ٥٢ يوم تقريبا، البنك المركزى طبع ورقة ال٢٠٠ جنيه حوالى ١٨٤ X ٩٩٩٩٩٩٩ = ١ مليار و ٨٤٠ مليون ورقة X ٢٠٠ جنيه = ٣٦٨ مليار جنيه.
يعنى فى المتوسط حوالى ٧ مليار و ٧٧ مليون جنيه يوميا.
اعمل نفس الحسبه فى الورقة اللى ب١٠٠ جنيه
و نفس الحسبه فى الورقة اللى ب ٥٠ جنيه
بس طبعا حجم طباعة الورقة اللى ب٢٠٠ اكتر من ال١٠٠ اكتر من ال٥٠ بسبب تكلفة الطباعه اللى بتقل مع الورق الكبير و بتزيد على الورق الصغير.
، اول ما تشوفو الورقة اللى ب٥٠٠، اعرفو ان تكلفة الطباعه تخطت الجدوى من طباعة الورقة اللى ب٢٠٠ و بكده يبقى احنا على اعتاب التضخم الجامح و انهيار كلى للجنيه المصرى.
الحكومة المركزية بتطبع فى الجنيه عشان تغطى مصاريفها، و مرتبات اجهزتها الأمنيه و القضائية المتضخمة.
الورق النقدى ( الجنيه ) اللى بتطبعه الحكومة المركزية لا يمثل اى قيمة. ده مجرد ورق ملون و عليه شوية ارقام. الفلوس الحقيقية هى الأراضى، العقارات، البضائع، وقتك و شغلك و حياتك اللى بياخدوها منك مقابل شوية ورق مطبوع قيمته بتقل كل شويه.
البنك المركزى بيتحول إلى مطبعة فلوس لما يكون تحت ايد السلطة التنفيذية عشان تغطى مصاريفها وتنهب براحتها، و ممكن يكون أداه رقابة على جشع البنوك لو تحت سلطة برلمان حقيقى بيمثل الشعب. و مافيش برلمان هيمثل الشعب فعلا إلا إذا تحولت مصر إلى الفيدرالية، و انتقلت السلطة بموجب التحول إلى قوة فى إيد الشعب.
سأل شاب شاب آخرٍ : انت شغال فين ؟
فقال له : فى المكان الفلاني،
وبتاخد كم فى الشهر ؟
قال له: باخد 1000جنيه
فيرد عليه مستنكراً: 1000جنيه !!!!
انت ازاى عايش كده ؟ ده ميكفونيش سجاير !!
يا ابنى انت بتتعب فى الشغل و الشغل ميستحقش منك جهدك ولا يستاهل تعبك بالشكل ده .
فأصبح كارهاً عمله، واصبح مقصرا فيه , وبعد فتره ، أصبح بلا عمل،
كان يعمل .. أما الآن فهو بلا عمل .
,,,,
,,,,
سألت أحداهن الزوجة عندما جاءها مولود:
جوزك جابلك هدية ايه بمناسبة الولادة ؟ قالت لها: مجابليش حاجه.
فأجابتها متسائلة:
معقوله !!! ؟ ازاى ؟ المفروض كان جابلك حاجه ؟ المفروض كان قدرك وفرحك ..
ألقت بتلك القنبلة ومشت.
جاء زوجها ظهراً إلى البيت فوجدها غاضبة فتشاجرا، وتلاسنا، واصطدما، فطلقها.
من أين بدأت المشكلة ؟
من كلمة قالتها إمرأة .
,,,,
,,,,
يرى أبا مرتاح البال..
فيقول له امال ابنك فين ياحاج , مبنشوفوش كتير يعنى !!؟
لا والله اصله مشغول فى شغله الله يقويه مبيفضاش ييجى كتيرغير كل فتره.
ازاى يعنى مش فاضى , المفروض يفضى نفسه يطمن عليك , هو مش انت ابوه ولا ايه !! امال كنا بنخلفهم ليه , مش علشان ياخدو بالهم مننا لما نكبر !!
فيتعكر صفو قلب الوالد ليبدأ الجفاء بعد الرضا.
إنه الشيطان يتحدث بلسانه.
قد تبدو أسئلة بريئة متكررة في حياتنا اليومية.. :
لماذا لم تشتري كذا ؟
لماذا لا تملك كذا ؟
كيف تتحمل هذه الحياة أو هذا الشخص ؟
كيف تسمح بذلك؟
نسألها ربما جهلاً ، أو بدافع الفضول ، أو "الفضاوة"
ولكننا لا نعلم ما قد تبثه هذه الأسئلة في نفس سامعها .
مضمون القصة :
"لا تكن من المفسدين ولا تتدخل فى أمور الآخريين..
ادخل بيوت الناس أعمى.. و اخرج منها ابكم..،،،،
#منقول
22/06/2016
ﻋﻨﺪ ﺇﻗﺎﻣﺔ ﻋﻼﻗﺔ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﺰﻭﺟﻴﻦ
ﻓﺎﻧﻪ ﻳﻨﺰﻝ ﺇﻟﻰ ﺳﺎﺣﺔ ﺍﻟﻤﻌﺮﻛﺔ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎّ ﻣﺎ ﻳﻌﺎﺩﻝ 180 ﻣﻠﻴﻮﻥ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻣﻨﻮﻱ ..
ﻣﺎ ﻳﻌﺎﺩﻝ 7 ﺃﺿﻌﺎﻑ ﻋﺪﺩ ﺳﻜﺎﻥ ﺳﻮﺭﻳﺎ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎً , 5 ﺃﺿﻌﺎﻑ ﻋﺪﺩ ﺳﻜﺎﻥ ﺍﻟﻤﻐﺮﺏ .. 5 ﺃﺿﻌﺎﻑ ﻋﺪﺩ ﺳﻜﺎﻥ ﺍﻟﺠﺰﺍﺋﺮ .. ﺿﻌﻒ ﻋﺪﺩ ﺳﻜﺎﻥ ﻣﺼﺮ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ..
ﻛﻠﻬﻢ ﻳﻤﻮﺗﻮﻥ ﻓﻲ ﺣﺮﺏ ﻃﺎﺣﻨﺔ ﻋﻠﻰ ﺑﻮﻳﻀﺔ ..
ﻛﻠﻬﻢ ﻳﻤﻮﺗﻮﺍ ﻭﻳﻨﺠﻮ ﻣﻨﻬﻢ ﻭﺍﺣﺪ .. ﺍﻟﻠﻲ ﻫﻮ ﺍﻧﺖ ..
ﻭﻳﺘﻢ ﺍﻟﻠﻘﺎﺡ ﻭﺍﻟﺤﻤﻞ .. ﻭﺑﺘﺸﺮﻑ ﺣﻀﺮﺗﻚ ﻓﻰ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ
ﻛﻨﺖ ﻣﻘﺎﺗﻶ ﻭ ﻋﺸﺖ ﻣﻘﺎﺗﻶ ﻭ ﺳﺘﺒﻘﻰ ﻣﻘﺎﺗﻶ ..
ﻳﻌﻨﻲ ﻋﻨﺪﻣﺎ ﻳﺴﺄﻟﻮﻧﻚ ﻋﻦ ﺍﻧﺠﺎﺯﺍﺗﻚ ﻓﻲ ﺍﻟﺤﻴﺎﺓ ..
ﺃﺧﺒﺮﻫﻢ ﺑﺃﻧﻚ ﺷﻘﻘﺖ ﺍﻟﻄﺮﻳﻖ ﻭﺣﺪﻙ ﻭ ﺍﺣﺘﻠﻠﺖ ﺍﻟﻤﺮﻛﺰ ﺍﻷﻭﻝ ﻣﻦ ﺑﻴﻦ 180 ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻣﻘﺎﺗﻞ ﻓﻲ ﻣﻌﺮﻛﺔ ﺃﻛﻮﻥ ﺃﻭ ﻻ ﺃﻛﻮﻥ ..
ﻻ ﺗﻘﻠﻞ ﻣﻦ ﻗﺪﺭﺍﺗﻚ ﺃﺑﺪﺍّ .. ﻑ ﻳﻮﻣﺎ ﻣﺎ ﻛﻨﺖ ﺍﻷﺳﺮﻉ .. ﻛﻨﺖ ﺍﻷﻗﻮﻯ !
ﻛﻨﺖ " ﺣﻴﻮﺍﻥ ﻣﻨﻮﻱ "
ﻭﺍﻷﻥ ﺃﺻﺒﺤﺖ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﺣﻘﻴﻘـﻰ
في اضراب الأطباء 2014 عشان زيادة ميزانية اصحة وزيادة مرتبات الأطباء اللي كانت 600 جنيه ساعتها طلع عنتر شايل سيفه وقال ان مستشفيات القوات المسلحة والشرطة قادرة انها تثبت ان مستشفيات الحكومة ودكاترتها ملهومش لازمة اصلا
الجدير بالذكر ان القطاع الطبي بوزارتي الداخلية والدفاع اعلنوا انسحابهم بعد 4 ساعات فقط لعدم قدرتهم على استيعاب الحالات التى توجهت اليهم على الرغم من ان ميزانية الصحة اللي بتعالج 90 مليون طلعت قد ميزانية مستشفياتهم اللى بتعالج مليون وعشان البهوات الضباط قرفوا من المواطنين في مستشفياتهم
النهاردة بحكم القانون حصول هذه المستشفيات على مليم من موازنة الصحة اللي هية 3% من الناتج القومي طبقا للدستور ملهوش غير معنى واحد ان المستشفيات دي ملك للشعب كله وان البهوات الضباط مش على راسهم ريشة عشان يتعالجوا بفلوس الشعب لوحدهم
العلاج والصحة حق اصيل لكل مواطن مش لفئة بعينها
مفيش حاجة اسمها مستشفيات القوات المسلحة \الشرطة\ البترول\ الكهربا
في حاجة واحدة بس مستشفى تابع للدولة لكل المواطنين
واعتقد ساعتها بردو يبقى مرتبات الأطباء في مستشفيات الدولة كلها تبقى واحدة طالما كلنا بنقدم نفس الخدمة في نفس الجهة لنفس المواطن ولا ايييييه :)
20/06/2016
سر ضحكة سمر
بخصوص اعلان ورسم القلوب.... اللي في الصورة دي اسمها سمر.. عارفين ايه السر ورا ضحكة سمر فى الصورة وهى بتبص لإيديها ..
سمر طفلة يتيمة الأب والأم من يوم ما اتولدت، في شهورها الأولى الدكاترة فى وزارة الصحة أتعاملوا معاها على إن موتها مسألة وقت بسبب مرض شديد فى القلب، مسئولة الأيتام في الجمعية الخيرية اللي تسلمتها من الوزارة بتحكي عن سمر إنهم حاولوا منعها من استلامها لأن موتها من وجهة نظرهم حاجة حتمية والأولى تاخد طفل غيرها، لكنها بتحكي إن كان فى شئ غريب بيدفعها تجاه سمر.
سمر فى أول سنة من عمرها أجرت أول جراحة فى القلب.. فى عامها الـ 3 أجرت تاني جراحة.. في عامها التاسع أجرت تالت جراحة في مستشفى الدكتور مجدي يعقوب، تاني يوم للجراحة سمر جالها جلطة نتج عنها تسمم كامل فى الدم، الكل قال خلاص سمر هتموت، بس سمر عاشت، لكن اضطروا لبتر أطرافها، الطبيب المسئول قال إن الأمل الوحيد لتجنب البتر هو إنهم ينقلوا ليها دم من والدتها! اللى مكنتش موجودة للأسف.
لما سألت سمر عن سر ضحكتها اللى مش بتفارقها قالت:"ربنا عايز كده"، وقالت إن جزء منها سبقها للجنة.
قابلت سمر فى رحلتي اللى زورت فيها مستشفيات ومراكز صحية فى قرى الصعيد عشان كتاب رحلة يوسف، شوفتها فى مؤسسة مجدي يعقوب ولفت انتباهي ضحكتها اللى مش بتفارقها أبدا.. للأسف معرفش ايه اللى حصل شغلني عنها ورجعت القاهرة من غير ما أعرف قصتها... لكن الصدفة وحدها كانت سبب فى إنى أوصل لمكان سمر فى القاهرة عن طريق كفيل سمر المحامي Mostafa Darsh .. ورغم إنى كنت انتهيت من الكتاب لكن عملت تعديلات فى اللحظات الأخيرة عشان أضيف فصل أحكي فيه حكاية سمر .. وبسببها قررت إن نص أرباح المؤلف من الكتاب تروح لمؤسسة مجدي يعقوب والسبب مش مجرد إنهم عالجو سمر من غير واسطة ولا محسوبية ولا انت بنت مين فى مصر وما بصوش لإنها نزيلة دار أيتام... لكن الإنسانية فى المؤسسة دى وصلت لدرجة إنهم قرروا يركبوا طرف صناعي لسمر على حساب المستشفى .. سمر سافرت انجلترا بعد رمضان اللى فات وعملت عملية كلفت 2 مليون جنيه دفعتهم مؤسسة مجدي يعقوب بالكامل ... والصورة دى لسمر في لندن وهى بتشوف أطراف إيديها سليمة لأول مره بعد عملية البتر.. وعرفت النهاردة انها نجحت فى المدرسة بتفوق .. وهو دا سر ضحكة سمر!
ها.... يلا كل حد يقولي هيفطر أيه النهاردة ؟ :)
ألف مبرووووووك لأجمل دفعة .. الدفعة 37 :)
Stars Family ... One soul .. One Goal :)
25/08/2014
الحمد لله .. تم العثور علي جثمان الفقيد الغريق محمد بكر (الفرقة الرابعة) ... وسيتم الاعلان عن ميعاد تشييع الجنازة
ادعوا لمحمد بكر بالرحمة
24/08/2014
إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا لفراقك لمحزونون
محمد بكر (الفرقة الرابعة) ... إدعوا له بالرحمة
04/07/2014
دفعة 37 طب أسنان طنطا
دفعة من ذهب
Click here to claim your Sponsored Listing.
Location
Category
Telephone
Address
Tanta