دي جروباتنا يا شباب
جروب التليجرام: https://t.me/mohamed01l2
وموجود عليه معلومات كتير
جروب الفيس: https://www.facebook.com/groups/515039206790337/?ref=share&mibextid=NSMWBT
RN: Mohamed Mattar
Nursing world
كل ما يخص المريض
او نورايبنيفرين Norepinephrine
الاسم التجاري : ليفوفيد Levophed او ليفوفرين
#الاستخدااام
🔴بيستخدم فى حالات انخفاض ضغط الدم الشديد ويعتبر اقوى علاج Bp⬇
🔵يستخدم في حالات ال Cardiogenic shock
____________________________
*******************************
🔴بيتحل على D5% امبول او اتنين ع حسب حالة المريض وعلى حسب ما الدكتور مايحدد ف 50 سم جلوكوز وبيمشي ع سيرنج بامب بمعدل معين...واوعى تفكر تديه شووت ابداااا
🔴وممكن يتحل امبول ع 50 سم ودا اسمه سينجل دوز
🔴وممكن يبقي امبولين ودا اسمه دبل دوز
🔴والmaximum dose هي 2 امبول ع 50 جلوكوز
🔴ولو جاي على شكل امبول بني يبقي يتلف في ورق فويل وهو علي لاين السرنجه الكهربيه لانه بيتفاعل بالضوء
❤👈 ولازم ف central line عشان ميعملش peripheral extravasation🔴ولازم ع سيرنج بامب
❤👈وال guidline الجديد قالوا لو سينجل دوز وماشي بريت قليل اقل من 5 ممكن يمشي ف كانيولا طرفيه بس يكون الديامتر بتاعها كبير زي الخضراء والرصاصي
____________________________
*******************************
❤👈تقيس الضغط Blood pressure كل ساعه
❤👈اهم Side effects⬅ارتفاع ضغط الدم Bp⬆
❤👈ولازم تتابع urine output لانه مع انخفاض الضغط هيقطع بول ولما الضغط يزيد renal perfusion هيتحسن وبالتالي هيجيب بول
❤👈وبتخلي بالك من الsigns of peripheral vascular insufficiency ....ذي نقص ف الcapillary refill و وشحوب وزرقان في الجلد
🔴لو بعمل CARE مينفعش افصل المريض عن الليفو مهما كان السبب لأن لو اتفصل عنه الضغط هيقع والمريض هيأرست بعدها.... ولو هتقيس الCVP فبنقيس عادي واللاين موجود..
🔴ولو هيتوقف فبيقف بالتدررريج واحده واحده لحد ما الضغط يتظبط.... ولازم يبقا في سيرنج تاني استوك ليه قبل متخلص الاولانيه بخمس أو عشر سم لازم تلحق تحط التانيه ومتدفعش بالسيرنج وانت بتغيرها ممكن تموت الحاله
🔴مثال لو الليفو ماشى بمعدل 6 فى الساعة نقل نص سم فى الساعة كل ساعة بعد قياس الضغط
🔴طب الحاله ارست بردو متوقفش الليفو خليه ماشي🚶
________________________________________
********************************************
السلام عليكم ازيكم يا شباب حد قالي لو جالي حاله 25 اسبوع او pre term يعني دورك اي كتمريض.... صل علي النبي
شوفتك وانتا بتصلي علي النبي علي فكره 🥰
اولا الحالات اللي بتبقي زي دي دورك معاها زي اي حاله عاديه خالص هو في الغالب نسبه انها تخرج بالسلامه بتكون ضئيلة جدا تكاد تكون 10 ٪
*دورك اي بقي...... بتبقي زيها زي اي حاله عاديه اللي هتعمله معاها نفس اللي هتعمله مع العاديه بس في فرق& الحالات اللي زي دي بتدخل علي فنت علي طول وفي الغالب بتتحقن سرڤانتا وطبعا انتا مش هتشفط اصلا يعني ممكن متشفطش غير مره في ال24 ساعه وضغط الجهاز يكون واطي خالص خالص وطبعا وانتا بتتعامل معاها يكون بلطف خالص وتحركها براحه خالص لانها بتكون اكثر عرضه يجلها نزيف في المخ وطبعا اهم حاجه اهم حاجه اهم حاجه تظبط درجه حرارتها لانها بتفقد حراره كتير ممكن تلفها في ابرون مثلا الفكره في الحالات دي تظبط حرارتها علشان الحراره هتاثر علي السكر وعلي النبض كمان وكمان مهم جدا جدا تتابع الضغط لان بيكون الضغط واطي وبنضيف دوبامين ودوبتركس
سيبك من الهري ده كله
♕المختصر ♕
تتابع حراره الاول وبعدين سكر وبعدين ضغط
لينك جروبنا.... https://t.me/mohamed01l2
RN-Mohamed Matter
21/08/2024
هنتكلم النهارده عن ال CVC
يعني اي بقي CVC مش CVB😄
صل علي النبي....... شوفتك علي فكره وانتا بتصلي علي النبي
*ال cvc دي اختصار. لcentral venous catheter اي يعني يطلع اي دي قسطره بتتركب في وريد مركزي ولازم دكتور اللي يركبها ببساطه تعتبر كانيولا كبيره راكبه في وريد كبير
**في الغالب بتلاقي ليها 3 فروع او 3 لاين انا عامل البوست ده علشان اعرفك استخدامهم 😎
1-اللاين البني وده بيكون اكبر لاين فيهم وده بتستخدمه علشان نسحب منه الدم وده لازم بعد ما اسحب منه افلاشه بمحلول ملح بمعني اصح ميبقاش فيه دم علشان هيتجلط وتتسد
2-اللاين الازرق وده بيبقي مخصص للمحاليل
3-اللاين الابيض وده يستخدم في اعطاء العلاجات
**في بعض الاماكن بتمشي هيبارين محلل مع المحاليل علشان ميحصلش تجلط للدم فيها وتتسد
يفضل اننا نفلاشها بمحلول ملح كل كير تقريبا
***ال cvc بتبقي مصدر كبير اوي للعدوي لازم نتعامل معاها بحرص قبل استخدامها نمسح اطرافها بكحول ونتعامل معاها بجلافز
**لو لقدر الله اتسدت لازم تتشال علشان لو فلشتها عافيه 😐 الجلطه هتدخل للقلب وهتعمل مشاكل كتير اشهرهم pulmonary empolism
دمتم في رعايه الله
لينك جروبنا 😄
https://t.me/mohamed01l2
RN-Mohamed Matter
30/05/2024
27/05/2024
لو شوفت الطفل فى الوضع دا دى حالة طوارى بسبب انه المؤشر الاول لاصابه الطفل بالتهاب الخلايا السحائيه فى المخ meningitis ودى عدوى بتحصل بسبب التهاب فى الجسم ووصل للمخ او ارتفاع نسبه الباليرولبين فى المخ لدرجه انه عدى bbb الحاجز بتاع الدماغ الى بيمنع دخول البروتينيات من الدم الى المخ
شوفت الحاله دى قبل كدا ؟
23/05/2024
Click here to claim your Sponsored Listing.
Location
Category
Telephone
Website
Address
Shebin Al-Kom