Mrs. Noran Bedair's page for English

Mrs. Noran Bedair's page for English

Share

يلا نعلم اطفالنا سوا الصوتيات بطريقه بسيطه و سهلة

28/08/2024

مساء الخير عليكم جميعا حبايبي ♥️
من ضمن الاسئله اللي بنتعرض ليها كمدرسين للغة الانجليزيه هي ازاي اعلم ابني أو بنتي كتابه الحرف وهل اكتبه فالاول الحرف small بس ولا capital بس ولا اعمل ايه ؟؟

ركزوا معايا بقي ..

علشان نعلم الحرف بتتبع الخطوات دي 🌄🌻

١/ هتعلمي حرف capital اول مره بعد ما يكتبه ف نفس السيشن نكتب حرف small بعدين ال homework يكون capital and small together ..

٢/ وانتي بتعملي الحرف ما تنسيش تديله الصوت بتاعه علشان لما يتعلم كتابه الحروف كلها يكون عرف الاصوات كلها فتبدأي الخطوه اللي بعدها وهي،

٣/أنه يعمل blending يعني ربط للحروف دي نبدا ب CVC words يعني كلمات بتتكون من تلات احرف أو أربع ع الشكل التالي

a consonant+ a vowel sound + a consonant

زي cat أو goat لو تاخدي بالك أن الحرفين اللي ف النص اللش شايفينهم في كلمة goat دول(oa) بيدونا صوت واحد علشان كده كتبت لك أن الكلمه هتكون من تلات احرف أو من اربعه لكن بيكون فيها ٣ اصوات لان الحرفين المتحركين اللي جنب بعض دول هيدوكي صوت واحد .
٤/واحنا بقي بنعمل blending بنشتغل علي writing skill فما تنسيش وانتي بتكتبيه يكتب الكلمه كلها ب small letters لحد ما يبدأ ف تكوين الجمله و يعرف اجزائها فنبدا نديله قواعد ال punctuation اللي هتساعده ف الكتابه الصحيحه امتي اكتب capital وانتي اكتب small وده طبعا قبل شرح اي حاجه بمجرد ما تعرفيه يعني اي noun / verb بعد الخطوه دي بقي تبداي تديله grammar بسيط خالص ع حسب سنه ..

وانتي ف خطوه الكتابه ركزي جدا ف طريقة كتابه الحرف ومش ننقل علي كتابه حرف جديد الا بعد اتقانه و اوعي تشتغلي ع حرفين ف يوم واحد ابدا علشان التشتت حبيبتي وربنا يوفقكم جميعا

طبعااااااااا
لو طفل عنده اربع سنين ابداي معاه بنظام Oxford وهو انك تعلمي الحرف كله و الصوت و بعد ما تخلصي حروف نشتغل بقي blending
لكن لو طفل فوق ال ٤ يعني ٥ مثلا ..
يفضل معاه منهج Jolly phonics وهو أننا نديله الحروف بنفس الترتيب ده علشان ندمج مع تعليم الخرف والصوت خطوة ال blending لانه هيكون أكثر استيعابا ..

نصيحه لأولياء الأمور ، اهتموا بخط أولادكم علشان مش بعد ما يتعلم الحروف ترجعوا تقولوا خطه وحش جدا لان الغلط هنا هيكون راجع علي المدرس و الام ف نفس الوقت لانهم ما اهتموش بكتابة الطفل من الاول ..

أسسوا صح علشان ما تنضغطوش انتم و أولادكم بعد كده.
معلومه علي الماشي ♥️
Mrs. Noran Bedair's page for English
اي استفسار فالماده ابعتوا علي البيدج ومش هنتاخر فالاجابة أن شاء الله ونسالكم الدعاء ♥️

27/08/2024

صباح الخير جدا 😃😃 هنبدا يومنا النهارده بمعلومه جديده ، طبعا كلنا عارفين ان uncle معناها عم او خال
وaunt عمة او خالة..
طيب لوووووووووووووووو

لو عاوزين نوضح عم (من ناحية الأب) نعمل اي ، هنستخدم علي طول كلمة
Paternal uncle
ولو عاوزين نقول خال (من ناحية الام)
نقول
Maternal uncle
وكذلك نفس الحاجه هنعملها مع grandpa

Paternal grandfather
دي جدي لوالدي (بابا بابايا 🤣🤣)

و Maternal grandmother

جدي لأمي وهكذا

وبناء عليه دي الطريقه اللي هنفرق بيها بين قرايب مامتي و قرايب بابايا ،

يعني لو عاوز اقول واوضح ان هذة خالتي.. اقول
This is my maternal aunt.
ولكن لو جيت قلت
This is my aunt.
هنا معناها العمه او الخاله بشكل عام فلو هتحدد استخدم maternal مع أقاربك من الأم و paternal مع أقارب الأب

معلومه علي الماشي ♥️♥️

Mrs. Noran Bedair's page for English

15/08/2024

رسميا.. مواد الصف الأول والثاني والثالث الإعدادي للعام الدراسي الجديد والمفاجأة.. مفيش لغة أجنبية ثانية 👇

أولا: مواد الصف الأول الإعدادي وتضاف للمجموع:

اللغة العربية والخط العربي من 80 درجة
اللغة الإنجليزية من 60 درجة
الدراسات الاجتماعية من 40 درجة
الرياضيات من 60 درجة
العلوم من 40 درجة

بمجموع للطالب 280 درجة

مواد النجاح والرسوب ولا تضاف للمجموع

التربية الدينية من 40 درجة
التربية الرياضية من 20 درجة
التربية الفنية من 20 درجة
التربية الموسيقية من 20 درجة
الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات من 20 درجة.

ثانيا: المواد المقررة على الصف الثاني الإعدادي:

اللغة العربية والخط العربي من 80
اللغة الإنجليزية من 60
الدراسات الاجتماعية من 40
الرياضيات من 60
العلوم من 40
المجموع الكلي من 280

المواد غير المضافة للمجموع : التربية الدينية من 40 ، والتربية الفنية من 20 ، والحاسب الالي وتكنولوجيا المعلومات من 20

ثالثا: المواد الأساسية للصف الثالث الإعدادي:

اللغة العربية والخط العربي من 80
اللغة الإنجليزية من 60
الدراسات الاجتماعية من 40
الرياضيات من 60
العلوم من 40
المجموع الكلي من 280

المواد غير المضافة للمجموع: التربية الدينية 40 درجة والتربية الفنية 20 درجة والكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات من 20 درجة.

= كل ما سبق صدر به قرار وزاري اليوم موقع عليه من وزير التربية والتعليم 👌
الصحفي القدير الأستاذ/ أحمد حافظ

Photos from IQ academy's post 15/08/2024

من افضل الاماكن اللي اشتغلت فيها والله و أكن الواحد في بيته التاني ♥️♥️

اللهم زدهم ولا تنقصهم وبارك لهم يارب

31/07/2024

ابوس ايدك يامو بيبو 🤣🤣 شوفي ل بيبو مدرسة تانيه غيري ابوس ايدك انقذيه ، مش علشان هو مش شاطر و هنجلط منه و كرهت التدريس بسببه لا خالص 🤣😭 هو يستاهل مدرس او مدرسة اشطر مني ابوس ايدك 🤣🤣🤣

08/06/2024

هذا من فضل ربي ♥️
♥️
اللهم زدهم وارفع شئنهم بالعلم يارب واستخدمني يارب و لا تستبدلني
مبروك يا اياد تقفيل time و level اللهم بارك ماشاء الله

27/05/2024

الاجازه جات و عاوزين ولادنا بدل ما يمسكوا الموبايلات يشغلوا وقتهم ويطوروا من لغتهم !



١/ ابنك لسه ما بيعرفش يقرأ انجليزي خالص يبقي هتشتركي معانا في كورس ال phonics سواء كان Jolly phonics or Oxford و هنعلمه ازاي يطور مهاره ال reading و في وقت منجز جدا و تحدي عن أي مكان أو trainer تاني مع احترامي للجميع ده مش ثقه ده غرور 🤣🤣🤣🤣🤣

٢/ ابنك عنده كميه vocabulary كبيره بس مش عارف يوظفها خالص يبقي تعالي بقي و اشتركي ف كورس ال grammar و بالمناسبه الكورس ده متقسم لمرحلتين مرحله خاصه ب صغار المتعلمين و مرحله التانيه لحبايبي اللي خلاص بدأوا يخلصوا المرحله الابتدائيه أو حبايبي اللي ف مرحله الاعدادي و عاوزين يقووا تكوين الجمله و توظيفها و يشتغلوا علي writing وبردو اتحدي بأن خلال فتره قصيره جدا و الولاد بفضل ربنا هيعملوا اجمل جمل و المهاره دي هتكون عندهم برفيييكتو 👌

٣/ ابنك بقي عنده كوووووول ده بس بيتقتق وهو بيتكلم أو ما بيعرفش يفهم الجمله لو سالتيه اكتر من سؤال بالانجليزي و يقف و يحاول يفهمك يبقي عليكي بقي وعلي كورس listening and speaking وده كورس شامل فونكس وجرامر و كله و هيطبق كل سيشن كلام فردي عن موضوع معين أو هيندمج في conversation room

٤/ لو انتي مدرسه أو حابه تدخلي مجال الدروس و تأسيس اللغه و عاوزه تعرفي كل تفصيله ف منهج تأسيس الانجليش للاطفال تعالي و اشتركي في كورس hello teacher اللي هيكسر الدنيا أن شاء الله و خلي بالك لو حتي ظروفك ما تسمحش تاخدي الكورس بسبب ماديات تعالي واكتبي اسمك و مالكيش دعوه بس ابعتيلي واتس كلمه السر بس (hello teacher) وماتكتبيش غيرها و ايدي ف ايدك لحد ما تبداي شغلك أن شاء الله بس ما تنسيش تفتكريني من دعاكي ♥️

اخر تنويه بقي ...

جملتي اللي عمري ما هبطل اقولها واللي اتعامل معايا عارف اني بنفذها ، اوعي تمشي أو ما تجييش تشتركي فالكورس لمجرد أن سعره عالي عليكي ولادك ولادي عرفيني و هنتفق سوا علي اللي يريحك فالمصروفات باذن الله وكفايه دعاكو ليا بالدنيا، هتدخلو تعرفوا اختكم و انا كفيله بأولاد اخواتي في الله ♥️

اخر حاجه بقي الحقوا خصوماتي للاخوات و الاصحاب و الأقارب و اي يتيم أب له خصم ١/٣ المصروفات ♥️

لحجز الكورس تواصلوا علي رقم اكاديميه IQ academy ‏‪0102 724 1531‬‏

أو عن طريق البيدج بتاعتهم

أو برساله علي الواتس الخاص بتاعي 1066503996
هتنوروني في اي كيو اكاديمي ♥️

26/05/2024

جالي رسائل كتير جدا من حبايبنا اللي قريبين من منطقه صبري ابو علم و البشائر و شارع باريس و المرور الجديد و المرور القديم و موقف الشهداء بأنهم حابين يشتركوا معايا في كورس Jolly phonics وكمان Grammar course أو كورسات English فالعموم اللي بنعملها كل سنه والحمد لله متميزين فيها من ٢٠١٨ بفضل ربنا ♥️
و كمان زملائي ف المهنه اللي حابين يعرفوا كل حاجه عن كورس Jolly and Oxford وازاي يطبقوه داخل حضاناتهم أو في شغلهم ..
أن شاء الله بدأنا حجز المجموعات في سنتر نوليدج بالبشاير و ده اعتقد اقرب مكان ليكم فالمنطقه دي هتنوروني أن شاء الله و اتمني يكون كورس موفق ليكم ولينا جميعا يا رب ♥️♥️
الحجز عن طريق رقم الاكاديميه
01555541778
https://www.facebook.com/elbashairacademy?mibextid=ZbWKwL

أو عن طريق مسدج علي Whatsapp الشخصي بتاعي
1066503996

هتنوروني و ان شاء الله يكون كورس جميل كالعاده باذن الله
مش هفكرركم بقي أن ...

اي حد عنده ظرف مادي اوعي يمشي من المكان أو يتردد يحجز لابنه أو لبنته علشان المصروفات يدخل يكلمني شخصيا و ههندل له المصروفات علي قد إمكانياته باذن الله ولادكم ولادي ♥️ واحنا واحد

Want your school to be the top-listed School/college in Shebin al-Kom?

Click here to claim your Sponsored Listing.

Location

Category

Telephone

Website

Address


Shebin Al-Kom

Opening Hours

Monday 8am - 9pm
Tuesday 8am - 9pm
Wednesday 8am - 9pm
Thursday 8am - 9pm
Saturday 8am - 7:30pm
Sunday 8am - 9pm