Atelier Le Nôtre

Atelier Le Nôtre

Share

Page spécialisée en langues, le français en particulier, activités, révision des maths et sciences et ateliers artistiques.

Les cours d’«Atelier Le Nôtre» s’adressent à un public d’enfants, d’adolescents et d’adultes francophones – apprenant le français comme première ou comme deuxième langue tout en leur créant une ambiance purement francophone où l'on ne peut communiquer qu'en français

08/11/2025

Bonjour
Voter pour la leçon la plus compliquée d’après vous en vue de l’expliquer cette semaine

28/06/2025

Pour ne pas Perdre du temps
M. Alaa Hammadi a déjà postulé la correction de l’examen 2024

Je vais simplement :
- expliquer les réponses
- ⁠réviser les leçons:
- que indicatif / subjonctif
- ⁠Discours rapporté
- ⁠Voix passive & active
- ⁠Propositions: but/ conséquence / temps
- ⁠règle de “si”
- ⁠et toutes autres parties incompréhensibles dans le curriculum
-------------------------------------------------------------------------

Microsoft Teams meeting
Join on your computer, mobile app or room device
[Click here to join the meeting](https://teams.live.com/meet/9350504384638...)
Meeting ID: 935 050 438 463 8
Passcode: DB7EP9
[Download Teams](https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-teams/download-app) | [Join on the web](https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting)
[Learn More](https://aka.ms/JoinTeamsMeeting) | [Meeting options](https://teams.live.com/mee.../meetings/9350504384638/view...)

27/06/2025

Bonsoir
demain incha’Allah correction examen 2024 via Zoom à 2:00

10/01/2025

Voix active et voix passive

03/01/2025

Bonjour tout le monde
Il manque 3 places dans le groupe de 3ème Secondaire curriculum :
Champion 3 + Roman “Comte de Monte-Cristo”
Le groupe commencer cette semaine

05/12/2024

Commencement des cours de français
3ème secondaire

17/08/2024

باعتباري في سلك التربية و التعليم لمدة تتجاوز العشرين سنة
و باعتباري أم

أطالب بإلغاء نظام امتحانات الثانوية العامة عموماً و الاكتفاء بدرجات امتحانات قدرات تجريها كل كلية على حدى

أسوة بما يحدث بالخارج في الدول اللي عندها مخ

هنلاقي المدرس رجع يشتغل تاني كما يجب و مفيش دروس خصوصية إلا لو حد عنده ظروف معينة زي تحصيله بطيء او عنده مشكلات في التعلم … الخ

اقترح :
- ان يتم تقسيم ايام الدراسة الإعدادية و الثانوية الخمسة لتكون يومان في المدرسة لممارسة الرياضة و الرسم و الموسيقى و دخول المعامل
و الثلاثة ايام الاخر اونلاين او حصص مسجلة او بث في قنوات التعليم الحكومية بدرجات حضور
تجنباً لتكدث الفصول

- دراسة الدين و تعلمه : بالنسبة للمسلمين ان يتم تقسيم حفظ القرآن الكريم على جميع مراحل التعليم و يكون له درجات إضافية تماماً مثل التفوق الرياضي مع دراسة المعاملات و الاخلاق من خلال الأحاديث النبوية و العلوم الشرعية

نفس الشيء مع الطلبة المسيحيين مع اضافة الخدمة بالكنيسة بدرجاتيطلق عليها درجات تميز

- تعلم و دراسة اللغة العربية:
يتم تدريسعا من خلال النصوص القرآنية (باعتبار ان القرآن هو المرجع الاساسي للغة العربية) و كذلك بان يقوم الطلبة باختيار اي عمل ادبي سواء رواية او قصة قصيرة او مسرحية و يلخصها و يستخرج منها وجهة نظر الكاتب و يقوم بنقدها و ممكن مقارنتها بعمل ادبي اخر و عليه ننمي عند الطلبة الحس الثقافي و المهاري و اللغوي و التفكير النقدي على حد السواء

- تعلم اللغات الاجنبية يتم وفقاً لل٤ مهارات المعمول بها في مناهج الشهادات التي أقرها الإطار المرجعي الأوروبي المشترك للغات
لا ان يتم التركيز على تحصيل و حفظ القواعد النحوية فقط

- الإنسانيات و العلوم و الرياضيات : أنا مع تكامل العلوم و الرياضيات حيث انها طالما كانت كذاك منذ قديم الازل
ف ابن سينا كان عالم بارز في الفلسفة و هو أبو الطب في نفس الوقت
و الفارابي أتقن الطب و الفيزياء و الفلسفة و الموسيقى
و ابن الهيثم أتقن الرياضيات و الفيزياء و علم الفلك و الهندسة و الفلسفة و الطب و اشتهر في علم البصريات و طب العيون
و ليوناردو دا فينشي كان رسامًا ونحاتًا وأديبًا ومعماريًا وموسيقيًا ومهندسًا حربيًا وعالمًا في الفلك والرياضيات والفيزياء والجيولوجيا والنبات والخرائط. ويُقال عنه أنه أب الهندسة المعمارية وعلم الإحاثة (أي المتحجرات أو الأحياء القديمة)

- التاريخ و الجغرافيا :
مع ان يتم تقسيم دراسة التاريخ على مراحل الدراسة المختلفة مع تعميم تدريس اللغة الهيروغليفية على جميع المراحل الدراسية
و كذلك الجغرافيا
تفعيل الرحلات المدرسية حتى يستقر في عقل الطلبة ما يقوموا بدراسته

فلو كان التاريخ بلا قيمة كما يجهل البعض لما ذخرت به الكتب الدراسية في الشهادات الاجنبية حيث نجد دراسة تاريخ القرون الوسطى و عصر النهضة … إلخ

فلتُفتح الأبواب للاقتراحات لان الوزارة واضح انها مشغولة في التعتيم لغلق ملف فساد الثانوية العامة عموماً و هذا العام بصفة خاصة

15/08/2024

شيل دة من دة يرتاح دة عن دة

شيلوا اللغة التانية … حاضر
حط الفيزياء مع الكيمياء … حاضر
لا خلي الرياضة البحتة و شيل التطبيقية … حاضر
بلاش مواد ادبية لبتوع الادبي … حاضر
خطاهم إحصاء … حاضر

لما هو الموضوع سهل و بسيط و بيتحل من غير مجلس شعب و لا شورى و لا دياولو

لما القرارات بتتاخد فجأة بالليل و نلقيها فجأة الصبح ملعلعة كنتم مغلبينا ليه سنين العمر و تقولوا لازم يعرض على المجلس و تصويت و اصوات و زيطة و زمبليطة

هل مشكلة المرحلة الثانوية بصفة عامة و الثانوية العامة تحديداً من وجهة نظر الوزارة هي
اللغة التانية و الجيولوجيا و المواد الأدبية ؟!
دة حقيقي هو حد كان اشتكى لك

هل التطوير يتلخص عندكم في الماديات و الشكليات و سايبين عن قصد الخيبة كلها بسلطتتها و باباغنوجها

حضرتك بالنسبة للامتحان نفسه المليان اخطاء في الصياغة و في الترجمة و في الاجابات و اللي بيتسرب كل سنة و نموذج الاجابة اللي مليان اخطاء
و نمط الاسئلة نفسه اللي اثبت فشله و انه لا يقيس مهارة و لا مخرجات التعلم للطالب و مدارس لجان العباقرة اللي جايبين كلهم من ٩٠٪؜ ل ٩٥٪؜ … الخ

و تيجي في الآخر على اللغة التانية اللي بترفع المجموع اصلاً و تلغيها ؟!
طيب لما الفرونساوي تاعبك كدة هو و الالماني كنتوا عملتوه مادة اساسية في اعدادي ليه ؟!

ايه التخبط و الفشل و سوء الادارة لملف هو الأخطر في الدولة ؟!!!
دة بدل ما تطور منهجه بحيث يطقن الطالب لغة اجنبية بجد ؟!

طيب حضرتك تبادر إلى ذهنك النجيب ما هو مصير معلمي الفرونساوي و الالماني ؟
هل هتسرحههم مثلاً يبيعوا ترمس و ذرة على الكورنيش و لا هيكنسوا المدارس ؟!

يا ريس انت فين واضح انك لازم تتدخل بنفسك لان اللي سيادة رئيس الوزراء اختارهم بدل ما يكحلوها هيعموها و يفقعوا عينها كمان

14/08/2024

شوفتوا العصفورة ؟ كلكم اتلهيتوا و أكلتم الطعم خلاص ؟
نسيتوا مهزلة الثانوية العامة
مالنا احنا و مال السنين الجاية
مش يمكن نموت و ربنا يريحنا
حق العيال بتوع السنة دي فين ؟

المدارس اللي لجانها فوق ال٩٠٪؜ عملوا معاها ايه ؟

المدرسين اللي اشتروا الامتحان و متصورين فيديو عملوا معاهم ايه ؟

شعب ذاكرته اقل من ذاكرة الذبابة

13/08/2024

الله أكبر
خمسة علينا و على حوالينا
خد نادية و بلاها سوسو

خلينا مواد السنة الجاية خمسة علشان العين

شيلنا من أدبي المواد الأدبية و سيبنا لهم تاريخ و جغرافيا

و شيلنا من علمي رياضة الرياضيات التطبيقية و كفاية عليهم الرياضيات البحتة

و شيلنا من علمي علوم الجيولوجيا ماشي

و شيلنا من الثلاثة اللغة التانية اللي كانت بتلم لهم درجات

يالا كازيون

13/08/2024

ما حدث و يحدث في الثانوية العامة طال هيبة و كرامة الدولة و أصابها في مقتل

Want your school to be the top-listed School/college in Giza?

Click here to claim your Sponsored Listing.

Location

Category

Website

Address


Giza
N/A

Opening Hours

Monday 9am - 3pm
Tuesday 9am - 3pm
Wednesday 9am - 3pm
Thursday 9am - 3pm
Friday 9am - 3pm
Saturday 9am - 3pm
Sunday 9am - 3pm