Kidsology Nursery

Kidsology Nursery

Share

افضل نظام تعليمي

02/02/2022

🧭تعلن حضانه kids ology 🏡.
علي من يرغب في تقديم الترم الثاني ،
إستقبال طلبات الأطفال الراغبين في الالتحاق بالحضانة من عمر سنه ونصف حتي سن دخول المدرسة

🧍الحضانه مجهزه بأعلي درجات الأمان وحماية الطفل🧍
المكان مراقب بالكامل بالكاميرات. 🧍
ومتابعه طفلك بالكاميرات من فونك في المنزل ،📱
💻إدارة علي درجة عالية من الكفاءة والخبرة. 👩🏻‍🏫
🖋️📖تأسيس الطفل للالتحاق بالمدرسة و إجتياز الانترفيو لمدارس الإنترناشونال واللغات. 👦🏻
💥متوفر استضافة يوميه .
👈تتيح الحضانة للطفل دراسة اللغة العربية بأحدث الطرق والقرآن الكريم بالتجويد. واللغات بالاضافه الي اساسيات الرياضيات🧮
👈تتيح الحضانه ايضا الي تدريس اللغه الانجليزيه والماث بدرجه عاليه من الاكسنت.
👈كما تخصص الحضانه كلاسات متنوعه من
Art 🎨
P.E🏃🏻‍♂️🏃‍♀️
وتعليم بمنهج المنتسوري

كل ذلك مع تأهيل الطفل وتعديل سلوكياته وتنمية قدراته للتعامل مع البيئه المحيطه.
💥💥التعقيم والنظافة من اساسيات المكان والاخذ بجميع الإجراءات الإحترازية🧼
🔵مواعيد العمل يوميا عدا الجمعه والسبت من الساعه ٨ صباحا حتي ال 1مساء.
🔵العنوان عند الباز للمشويات ش الإنتاج برج الحسيني
للتواصل علي بيدج الصفحهhttps://www.facebook.com/Kidsology-Nursery-106031758467546/

Photos from Kidsology Nursery's post 01/02/2022

💥💥لاول مره في فاقوس اول حضانه هاتقدر/ي تتابع/ي طفلك طول فتره الحضانه لايڤ بموبايلك والتدريس بمناهج المونتيسوري لتنميه المهارات والقدرات وسرعه البديهه وحل المشكلات💥

💥مقسمة إلى فصول دراسية مجهزة بالوسائل التي تيح للطفل التعلم و الاستمتاع وتنمية المهارات و اكتساب مهارات جديدة جانب صالة ألعاب داخلية

💥💥ارخص المصاريف مقارنه للامكانيات المتاحه والغير موجوده الا في kidsology

نوعية الخدمات المقدمه:

💥افضل المناهج الدوليه للغات

💥موقع الكتروني يتيح لأولياء الأمور رؤية أطفالهم من خلال جهاز الكمبيوتر او الموبايل الخاص بهم ومراقبه اطفالهم طول الوقت

💥تعليم باسلوب المونتيسوري لتنميه ( المهارات الابداعيه - سرعه البديهه - حل المشكلات المعقده)

💥 أنشطة متعدده لتنميه مهارات الطفل ( ألبومات صور تعليمية وترفيهية - اسطوانات تعليمية وترفيهية -بازل وألعاب وتركيب لتنمية زكاء الأطفال - تنمية مواهب الرسم والتلوين - لوحات ايضاحية وتعليمي.

💥تدريب كاراتيه من مدربين متخصصين
💥💥💥

وتدريب جمباز 💥💥
_
💥تجهيزات لممارسة الأنشطة الترفيهية وافضل الالعاب

،💥💥💥 وتنمية بشرية،💥💥💥وتعديل سلوك،💥💥💥💥
_أربع مراحل

مرحله BC من سن 2.5 _ 3.5 تنميه مهارات منستوري
مرحله Kg1 من سن 3.5_4.5
مرحله Kg2 من سن 4.5_5.5
مرحله Kg3 لمن فاتته اول سنه في التعليم الابتدائي واستضافة

13/12/2021

تأخر نمو اللغه عند الاطفال

تأخر الكلام عند الاطفال في عصرنا ده بقى سمه اساسيه في اي طفل و كتير من اولياء الامور بيقلقوا و بيسألو السؤال الشائع :
امتى اعرف ان ابني متأخر في الكلام ؟ او
"ابني عنده سنتين او ثلاثه و بيتكلم كلمات بسيطه زي (بابا - ماما - جده - امبو - مم )
هل كده متأخر في الكلام ولا ايه ؟؟ و لو متأخر اعمل ايه ؟؟

**الاجابه انه اكيد متأخر لغويا .... و عشان نعرف ليه اتأخر لازم نعرف حياته شكلها ايه ؟؟
يعني...
- هل لما بتندهي عليه بيبصلك و ينتبهلك ؟؟
- هل بينفذ اوامر اول ما تقولي و بيبقى فاهمك ؟؟
- هل بتنفذي طلباته قبل ما يتكلم او يشاورلك عليها حتى ؟؟
- هل بيشاور على طلباته او بياخدك من ايدك عشان تلبي طلبه ؟؟
- هل بيتفاعل مع الاخرين و الاطفال اللي زيه ؟؟
- هل بيتفرج على التلفزيون او ماسك الموبايل على طول ؟؟
- هل بيروح حضانه ولا لأ ؟؟
و بعد ما نجاوب على الاسئله دي كلها طبعا فيه سؤال مهم جدا و هو اذا كان فيه مشاكل صحيه قبل او اثناء او بعد الولاده ؟؟
طبعا لو فيه مشاكل يبقى كده عرفنا سبب التأخر ايه و هنا هيبقى محتاج فريق عمل يشتغل معاه من تنمية مهارات و تخاطب و تخصصات تانيه اذا تطلب الامر...

** ليه التلفزيون و الموبايل و التاب لأ ؟
الاليكترونيات و تأثيرها على نمو اللغه عند الاطفال :
حضرتكم بتسيبو الاطفال قصاد التلفزيون او الموبايل بالساعات و مش مقدرين ان ده سبب رئيسي من اسباب تأخر نمو اللغه عند اولادكم و بيحولهم لشخص مستقبل بس يعني معندوش فرصه انه يعبر...
الالكترونيات بشكل عام بتسبب تأخر في نمو و تطور اللغه - تشتت في الانتباه - تعلم سلوكيات سلبيه عشان محدش يقول بتجيب "توحد" !!
**لو مضطر تفتح التلفزيون يبقى ساعه واحده تكفي تقسم على مدار اليوم و يا ريت تعطى كمحفز قبل المذاكره او بعد المذاكره او مراعاة توقيت تقديمها( بلاش وقت الاكل يتفرج على الكرتون)
اختاروا محتوى البرامج اللي بيشوفها الطفل و تقسموا الساعه على مدار اليوم بالكامل متبقاش ساعه متواصله و متسبوش الطفل يتفرج لوحده يا ريت يبقى معاه حد و يشرحله اللي بيحصل في الكرتون و خلي فيه مناقشه بينكم يعني تسأليه ايه اللي بيحصل؟؟ او انت شايف ايه؟؟ او هو عمل ايه؟؟ خلي يبقى فيه تفاعل بين الطفل و بينك في موضوع الكرتون اللي شغال ...

**اعمل ايه لما اتأكد ان ابني طفل متأخر لغويا ؟؟
- لازم الطفل ينزل حضانه حتى لو "عمره سنه و نص" عشان يبدأ يتعلم ازاي يتفاعل مع الاطفال اللي زيه و الاخرين. "حضانه كويسه متركنوش قصاد تلفزيون"
- يتعمل تقييم لغوي ( اختبار لغه ). *اذا كان عنده محصول لغوي من الجمل من كلمتين
- يتعمل اختبار ذكاء.( افضل عمر لتطبيق اختبار الذكاء من 4 سنوات اذا كان الطفل عنده محصول لغوي يقدر يعبر بجمل"
- يبدأ جلسات تخاطب. "من جلستين الى 3 جلسات في الاسبوع او مكثف و مدة الجلسه من 30 الى 45 دقيقه" و ده بيحدده الاخصائي على حسب قدرة الطفل في التحصيل و الاستيعاب

- ارشاد اسري ( ماما هتعمل ايه معاه في البيت ) و ديه اللي عليها عامل كبيير في سرعة تطور الطفل .

**ماما هتعمل ايه في البيت ؟؟

- لازم نمنع التلفزيون و الموبايل و التاب و اي اليكترونيات.
- لازم تتكلمي معاه كتير و توصفي كل الاحداث خلال اليوم. " كوني له مدحت شلبي يكون لكي ابو تريكه و يبدع فالكلام "
- و انتي في المطبخ توصفي كل حاجه بتعمليها اغسل طماطم اقطع طماطم طماطم شكلها مدور شكلها دايره اكل طماطم و هكذا في الخضروات و الفواكه و الطعام و المشروبات)
-اخري استجابتك له لما يطلب بالاشاره و حفزيه للكلام ديما يعني هتعملي انك مش فاهمه هيشاور على مايه قولي عايز ايه ؟ هيشاور على مايه قولي عايز ايه تاني مش فاهمه ؟ هياخدك من ايدك لحد المايه قوليله اااه مايه عايز مايه او اشرب و بعدين يشرب شويه و نرجع نسأل دي ايه ؟ و نرد مايه حتي لو مكنش فيه استجابه منه عادي مع التكرار و التدريب المستمر هتلاقي نتيجه
- لازم يبقى فيه اوامر كتير و ينفذها و تحفيزه على الكلام. "مهم انك تكوني واثقه انه فاهم الطلب و الأمر عشان يقدر ينفذه"
- الاوامر البسيطه زي (هات - خد - افك - اركب - تعالى - روح - اقف - اقعد - اطلع - انزل - افتح - اقفل )
- نشتغل على مهارات ما قبل اللغه زي ( اصقف - ارفع ايد فوق - انزل ايد تحت - اخبط على ترابيزه )
- يفضل انه يندمج مع البيئه المحيطه حواليه و لما ينزل الشارع مع ماما او بابا طول ما احنا ماشين نسمي الاشياء حوالين الطفل زي (دي عربيه - دي قطه - ده كلب - ده حصان - دي طماطم - ده موز - ده لون احمر اصفر ازرق و هكذا)
- لازم انشطه كتير زي بازل - صلصال - مكعبات - خرز و خيط - لوحة الدبابيس

**مجموعه من الفتاوي اللي ملهاش اساس من الصحه..
-خلي الواد يقعد قصاد التلفزيون و هو هيلقط و يتكلم منه
-إدي (اعطي) الواد دوا سبيك سموث و هو هيبقى زي الفل
-الاوميجا 3 هيخلي الواد يتكلم بسرعه "بعض انواع الاميجا بتخلي الطفل عنده هايبره"
-التطعيمات بتخلي الواد يتأخر في الكلام
-جلسات الاكسجين المضغوط في بعض الحالات غير مجديه

**اللغه بتنقسم الى قسمين :
اللغه الاستقباليه : هي المحصول اللغوي او الاشياء اللي يقدر يتعرف و يشاور عليها الطفل (التعرف)
اللغه التعبيريه : هي المحصول اللغوي او الاشياء اللي يقدر يسميها باسمائها (التسميه)

**تطور لغة الطفل الطبيعي حسب عمره :
في السنه الاولى من عمر الطفل :هي فترة مناغاه و تكوين مقاطع صوتيه
من عمر سنه الى سنتين : يبدأ يقول كلمات مفرده و جمل بسيطه من كلمتين
من عمر سنتين الى الثلاث سنوات : بيكون جمل من كلمتين الى ثلاث كلمات زي " عايز اشرب مايه "
من عمر ثلاث الى اربع سنوات : بيكون جمل من ثلاث كلمات و جمل حواريه
من عمر اربع الى خمس سنوات: بيكون جمل حواريه و ضمائر و صفات و يحكي قصه
من عمر خمس الى ست سنوات : فهم الجمل البلاغيه و اكتمال اللغه...
#تخاطب #الاطفال #حضانات

06/11/2021
Photos from Kidsology Nursery's post 06/11/2021

Kids ology تتحدث عن نفسها

02/11/2021
Want your school to be the top-listed School/college in Faqous?

Click here to claim your Sponsored Listing.

Location

Category

Website

Address


برج الحسيني ابوسلام امام مطعم الباز _شارع الانتاج_فاقوس_الشرقيه
Faqous