30/11/2021
- ي مس والله انا معملتش حاجه هو الغلطان..
😂😂😂😂
Biology Teacher in Obour City ��
30/11/2021
- ي مس والله انا معملتش حاجه هو الغلطان..
😂😂😂😂
30/11/2021
شوية معلومات من #التركات عشان نحل علي النظام الجديد 2ث
الدرس الأول التغذية الذاتية ♥️♥️
١- المياة بتتنقل من المحلول المخفف إلي المركز
٢- المياة بتتنقل من الضغط الأسموزي المنخفض إلي المرتفع ( عشان المياة و الضغط الأسموزي علاقة عكسية)
٣- الخلية النباتية لما تاخد مياة تنتفخ طب لو خدت مياة و احنا شايلين الجدار الخلوي تنفجر
٤- الخيلة الحيوانية معندهاش جدار خلوي فلما تاخد مياة تنفجر
٥- فرق أوي أوي ما بين نقل جزيئات و مياه
*أمتصاص المياة* (انتشار- اسموزية- نفاذية - تشرب)
*أمتصاص الأملاح* (أنتشار- نفاذية- نقل نشط)
تعرف أن مذاكرة الدرس في النظام الجديد مش هي دي الزتونة !!
اومال الزتونة إية ؟!
الحل ثم الحل ثم الحل أكتر طريقة تخليك تضمن أنك كدا قفلت الدرس ده 😍
أهتموا بحل الأسئلة و معرفة سبب الأجابة ♥️
هنزل شوية معلومات تقدر تساعدك فالحل لكل درس بأذن اللة 😍😍
النظام الجديد في ثانوي صعب جدا و أحنا مش عارفين نذاكر 💔🥺🥺
النظام الجديد سهل جدا و مديك كل المساحه انك تفهم بجد و تقلل حفظ كتير كتير يعني ♥️!!
طب المفروض اتعامل معاه أزاي ؟!!
المفروض نحل كتير و نعرف افكار مش هتكون سهله في الأول خالص و هنحس ان الدنيا صعبه و بعد كدا هتبان الحقيقة أنها سهله خالص♥️
اعرف بس السؤال ممكن يجيلك ازاي و مطلوب منك تعرف ايه و هتبقي زي الفل و ثق ف نفسك و فكر صح 🤗
أنت قدها💪♥️
25/01/2020
1st♥️♥️