DR- Aya Elaraby - Life Coach & Executive Coach

DR- Aya Elaraby - Life Coach & Executive Coach

Share

Life Coach & Executive Coach & Business Coach

د/ آية العربي
باحثة دكتوراة بجامعة حلوان تخصص إدارة أعمال
ماجستير إدارة أعمال تخصص موارد بشرية
دبلوم الدراسات المصرفية من جامعة عين شمس
مدرب معتمد من مركز إعداد القادة
كوتش معتمد
استشاري إداري وكوتش تنفيذي ومدرب لعدة شركات

02/06/2026

"أشياء تبدو طبيعية… لكنها مؤذية نفسيًا."
إنك تحس بالذنب
لو ما رديتش فورًا.
وتخاف الناس تزعل…
فتكون متاح طول الوقت.
حتى وإنت تعبان.
حتى وإنت محتاج مساحة.
مع الوقت…
بتتعلم ترضي الجميع…
إلا نفسك.
بتعرف تختفي شوية… من غير إحساس بالذنب؟
#حدود #علاقات #نضج

27/05/2026

كل عام وأنتم إلى الله أقرب، وعلى طاعته أدوم.
عيد أضحى مبارك، تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال.
أعاده الله عليكم وعلى الأمة الإسلامية بالخير واليمن والبركات.

26/05/2026

يوم عرفة هو أفضل الأيام للدعاء؛ لقول النبي ﷺ: "خيرُ الدُّعاءِ دعاءُ يومِ عرفةَ، وخيرُ ما قُلتُ أَنا والنَّبيُّونَ من قبلي: لا إلهَ إلَّا اللَّهُ وحدَهُ لا شريكَ لَهُ، لَهُ الملكُ ولَهُ الحمدُ وَهووَ على كلِّ شيءٍ قديرٌ

25/05/2026

«اللهم في يوم التروية اروِ قلوبنا بفيض رحمتك وعظيم مغفرتك، وأنزل علينا السكينة والطمأنينة، وارزقنا شربة هنيئة من حوض نبيك وحبيبك لا نظمأ بعدها أبداً».

20/05/2026

"في نوع من الناس…
ما بيجرحكش بشكل مباشر.
بس يخليك
تشُك في نفسك طول الوقت."
كل ما تتكلم…
تحس إنك "مبالغ"
كل ما تزعل…
تحس إن المشكلة فيك
كل مرة تواجه…
يقلبك أنت الغلطان
لحد ما تبدأ تسأل نفسك:
"هو أنا فعلًا حساس زيادة؟"
العلاقات الصحية
ما تخليكش تحارب نفسك.
عمرك حسيت إن حد خلاك تشك في مشاعرك؟
#مشاعر #حدود

18/05/2026

"مش كل اللي بيضحك مرتاح…
وفي ناس بتهزر
علشان ما تنهارش."
#مشاعر #وعي #عمق

12/05/2026

"أكثر الناس هدوءًا…
غالبًا مرّوا
بأكثر الحروب ضجيجًا."
#هدوء #مشاعر #نضج

11/05/2026

"أحيانًا نضجك الحقيقي…
يبدأ يوم ما تبطل
تشرح نفسك."
#نضج #وعي #حدود

05/05/2026

"مش كل اللي جواك… هتعرف تقوله."
في زعل
ما اتقالش

في احتياج
اتكسفنا نطلبه

في وجع
عدّى من غير ما يتفهم

بس رغم كده…
بيظهر

في سكوتك
في ردودك
في بعدك
في حاجة جواك… عمرك ما قولتها؟
#مشاعر #عمق #نضج

03/05/2026

في ثقافتنا…
بنروح للدكتور لما جسمنا يتعب.
لكن لما نفسنا تتعب؟
بنقول: عادي… هتعدّي.
فنستحمل
ونسكت
ونكمل كأن مفيش حاجة
لحد ما التعب
يبان في تفاصيل حياتنا:

في طريقة كلامنا
في علاقاتنا
في طاقتنا

الحقيقة إن:
الوجع النفسي
مش أقل من الوجع الجسدي.
طلب المساعدة…
مش ضعف.
لو احتجت تتكلم… هتختار تسكت ولا تطلب دعم؟
#مشاعر #نضج

Want your school to be the top-listed School/college in Cairo?

Click here to claim your Sponsored Listing.

Location

Category

Telephone

Address


Elmokattam
Cairo
11571

Opening Hours

Monday 10am - 5pm
Tuesday 10am - 5pm
Wednesday 10am - 5pm
Thursday 10am - 5pm
Sunday 10am - 10pm