02/04/2026
هو ليه كل ما بشتغل على نفسى بلاقى نفسى
رجعت لورى 🤧🙈
لو بتمرى بده فا ده صحى جدا ومن اهم علامات التشافى
فى عملاء كتير فاكرين ان خطوات التعافى واحده مع الكل
واول ما تحررى مشاعرك هتصحى تلاقى نفسك تمام
دى معلومه غير صحيحه مع الجميع ولا تعمم
خلينا متفقين لو انتى فى علاقه سا مه وقررت تشتغلي على نفسك هل طبيعى من جلسه واحده تلاقى نفسك طايره
اكيد لا
لان التعافى مراحل وادراك وقرار وريليز وممكن تلاقى نفسى بترجعي لورى وفى ملف محتاج معالج شاطر يحدد جذره فين بالظبط 😉
طيب يعنى هقعد قرن كده 🤧
اكيد لا
ودايما افتكرى ( ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا )🌺
مش ممكن ربنا هيضيع سعيك ابدا
كل الحكايه انتى ممكن ترجعى لورى عشان فى حاجه تعديلها او الخلاص منها هتطلعك لحته تانيه
زى السهم كده بيرجع وبيوصل اسرع بكتير
احتسبى تعبك عند ربنا واطلبى الدعم والاجر منه لان فعلا مرحله صعبه ودايما بقول للناس فى الجلسات كده
ان طبيعى يزعلوا وحقهم بس المكافأه والجبر من الله
عوضهم فى حته تانيه
والاكيد برضو كل مره بتشتغلى على جزئيه انتى بتنوري جواكى فوق مما تتصوري كأنك عماله تدخلى شمع فى اوضه ضلمه ✨️
وعشان انا عارفه صعوبه ادراك ده شرحت مراحل التعافى
والفرق بين الريليز والألم الحقيقى
ووضحت امتى تعرفى انك تشافيتى رغم وجود الشخص لسه والتأثير قل وامتى فعلا محتاجه شغل
ورشه #براح فيها شرح عميق لكل المراحل من اول خطوه للنهايه 💜
لحجز الورشه التواصل خاص
معادنا يوم ١٠ ابريل 😘
30/03/2026
قالتلى انا دايما مش بعرف انام كويس
حاسه ان اى حاجه هعملها هلاقى نقد واستخفاف وتريقه
دايما شك فى كلامى وتصرفاتى
ثقتى فى نفسى ضعيفه جدا
خايفه طول الوقت وتوتر وضغط نفسى عالى جدا
بسمع عن التسليم ومش قادره اعمل ده ابدا
مش ببطل تفكير شديد وقلق
صحتى فى النازل
مهما اعمل مافيش رضى من اللى قدامى
ولا بعرف اعبر وقادره اتكلم ولازم اسكت تجنب مشكله جديده
انا 🙏
قابلت كتير الأعراض دى فى جلساتى مع عملاء كتير
وكل ده مشترك عند الناس اللى جهازها العصبى فى كر وفر
واستعداد للهجو م
الفكره مش فى وجود العلاقات دى واستمراها بس
الفكره حتى لما الشخصيه بتيجى تتجوز او تشتغل أو تصاحب بتختار علاقات غير آمنه
من باب التعود وان ده الآمن ليها والمألوف
بجانب ان الشخص هنا مش بيقدر ابدا يعرف يتعامل بشكل مريح ولا بيعرف يعبر لان مش مطمن ابدا
عشان كده صممت ورشه #براح
اتكلمت عن علامات واضحه وريد فلاجز خاصه بالعلاقات
السا مه والمؤذيه ووضحت انماطها كويس
وازاى تبدأى تدركى بوعى انتى فين ومحتاجه ايه
وهل فعلا دى علاقه سا مه اصلا
ولا دى تروما قديمه
لحجز الورشه التواصل خاص
يوم ١٠ ابريل هتكون اونلاين ومسجله
29/03/2026
طلاقك مش هيريحك 👌
كنت اعرف ست من كام سنه كانت متجوزه ودايما فى خلافات مع جوزها ومشاكل اغلبها مش حقيقى
سمعتها جدا بهدوء وتركيز وكنت متفهمه قوى حجم غضبها من جوزها واصرارها تطلق عشان ترتاح وده الحل
سكت خالص وركزت معاها لقيتها بتقولى عندى حق صح ؟
ردى 😌
قولتلها مشاعرك من حقك بس لو اتطلقتى مش هترتاحى
قالتلى رغم كل ده
انا تصدقى اه لان المشكله مش فى جوزك اصلا
لان حجم غضبك مش منه اصلا
انتى كل غضبك من امك ولما كل الغضب ده ما اتعالجش
واتجوزتى فى عز المشاكل دى
مشاعرك طلعت لما لقت المساحه بس مع حد مالوش دعوه
واول ما تطلقى زى ما انتى عاوزه هترجعى بسرعه تحسى بندم وتسرع
دى مشكله ستات كتير والسبب الاساسى فى كم كبت المشاعر من غضب وغيره وعدم علاج والاعتراف بالمشاعر
دى وده بيسبب اجهاد الجهاز العصبى
عشان كده فى فرق شاسع بين جهاز عصبى آمن وجهاز عصبى غير آمن
حل المشاكل مش فى جوازه سريعه لان الجواز مش مضاد حيوي وكبسوله هتحل القديم
لان مع الخلافات فى العلاقه الجديده الغضب وكبت المشاعر هيطلع بشكل عالى وحاد
وهنا اى تسرع بالانفصال هيزود المشاكل اكتر
وهيخليكى تخسرى راجل فعلا كويس
وحتى لو فعلا جوزك ملاك هتلاقى نفسك انتى بتخترعى قصص عشان تغضبي وتزعلى لان جهازك العصبى عاوز
مشاكل لانه مش متعود على الهدوء
لو ما بذلتيش مجهود كبير لتشافى جهازك العصبى هتفضل تعبانه حتى لو لوحدك
علاقات صحيه = جهاز عصبى آمن
عشان كده فى الدبلومه كنت بركز على علاج جروح الطفوله
جرح الام والاب تحديدا لانهم بيأثروا جدا فى الجهاز العصبى
لحجز الدبلومه التواصل خاص
الحجز اونلاين
26/03/2026
من اكتر الريد فلاجز المميزه فى اى علاقه سا مه
انك لازم تحس بالذنب انك بتختار نفسك
طول الوقت انت سئ ادام بتختار مصلحتك
انت عايش عشان الطرف التانى وبس
ومميز فيهم جدا انك هتعامل بأسوأ شكل لما تختار احتياجاتك ونفسك حتى لو ده فى حاجات بسيطه
طيب والعلاج ايه
اوقات مش بتكون مدرك لكم الاذى انه اصلا مقصود ومتدارك من الطرف التانى وبسببه انت بتكون متعطل فعلا
وهنا انا كنت حريصه فى ورشه #براح اقدم علامات العلاقات دى وازاى تتعافى منها
وتوصل لمرحله قدرتك على قياده حياتك بحريه وأمان
حتى لو مضطر تكمل فيها بس هتحس انك اقوى
وهتحط خطه لحياتك 👌
وهنا بقدملك ورشه #بَراح 😌💜
ورشه بَراح 😌
( دليل التشافى من العلاقات المؤذيه والسا مه ) ⚘️
✨️ الورشه مدتها ٤ أيام 😊
هنتكلم فيها عن التعافى من أثر العلاقات السا مه وازاى تتعافى منها سواء قررتى الخروج منها او مضطره للاسف تكملى فيها
📌 اليوم الأول ✨️
- علامات العلاقه السا مه او المؤذيه
Red flags
- ألعاب نفسيه
- أنماط مؤذيه متكرره
📌 اليوم الثانى ✨️
شرح الأعراض الجسديه والنفسيه المزمنة 👌
( نوبات هلع - توتر وقلق مستمر - اضطرابات فى النوم - مشاكل وصعوبات فى التنفس - عدم القدره على فعل او انجاز او ممارسه الحياه بشكل طبيعى - مشاكل فى المعده والقولون وأمراض العظام - العزله والوحده بشكل مستمر - الاكتئاب وعدم الرغبه فى الحياه )
📌 اليوم الثالث ✨️
الإدراك والبصيره بحقيقه نفسك والعلاقه والشخص
وقرار التعافى داخل العلاقه او قرار الخروج
وشرح أدوات تعافى تنقذك من حاله تد ميرك من تأثيرها عليكى او تقليلها بشكل كبير
📌 مرحله الترميم الذاتى والتشافى من آثار العلاقه ✨️
والقدرة على البدايات وبناء ذاتك وتحررك من أذى العلاقه
بخطوات مستمره وثابته وفهم مراحل التعافى بخطوات عمليه للوصول لمرحله التشافى داخليا وخارجيا
استثمار الورشه ٢٠٠٠ لفتره محدوده 🌻
الورشه اونلاين ومتاح التسجيل
معادنا يوم ١٠ ابريل بإذن الله
24/03/2026
ورشه بَراح 😌
( دليل التشافى من العلاقات المؤذيه والسا مه ) ⚘️
✨️ الورشه مدتها ٤ أيام 😊
هنتكلم فيها عن التعافى من أثر العلاقات السا مه وازاى تتعافى منها سواء قررتى الخروج منها او مضطره للاسف تكملى فيها
📌 اليوم الأول ✨️
- علامات العلاقه السا مه او المؤذيه
Red flags
- ألعاب نفسيه
- أنماط مؤذيه متكرره
📌 اليوم الثانى ✨️
شرح الأعراض الجسديه والنفسيه المزمنة 👌
( نوبات هلع - توتر وقلق مستمر - اضطرابات فى النوم - مشاكل وصعوبات فى التنفس - عدم القدره على فعل او انجاز او ممارسه الحياه بشكل طبيعى - مشاكل فى المعده والقولون وأمراض العظام - العزله والوحده بشكل مستمر - الاكتئاب وعدم الرغبه فى الحياه )
📌 اليوم الثالث ✨️
الإدراك والبصيره بحقيقه نفسك والعلاقه والشخص
وقرار التعافى داخل العلاقه او قرار الخروج
وشرح أدوات تعافى تنقذك من حاله تد ميرك من تأثيرها عليكى او تقليلها بشكل كبير
📌 مرحله الترميم الذاتى والتشافى من آثار العلاقه ✨️
والقدرة على البدايات وبناء ذاتك وتحررك من أذى العلاقه
بخطوات مستمره وثابته وفهم مراحل التعافى بخطوات عمليه للوصول لمرحله التشافى
استثمار الورشه ٢٠٠٠ لفتره محدوده 🌻
الورشه اونلاين ومتاح التسجيل
معادنا يوم ١٠ ابريل بإذن الله
22/03/2026
قبل ما تدورى على الجواز على اعتبار انه حل ليكى
دورتى على نفسك ؟
ناجحه فى حياتك ؟
عارفه تقودى حياتك وتبقى مرتاحه وسعيده مع نفسك ؟
جربتى تحبى نفسك وتشوفى محتاجه ايه وتعمليهولها ؟
إجابتك على كل الأسئلة دى هتعرفك ايه الحل الاساسى
22/03/2026
مع الوقت هتفهمى ان العلاقه الصح بتبقى مرتاحه ومتطمنه وجهازك العصبى مستقر
مجهودك ليه مردود ومقابل
بتسعى وبتعملى اللى عليكى فيها وبتقدمى طاقتك
وبتاخدى مقابل ومردود من العلاقه والشريك
16/03/2026
ورغم انى عارفه انه مؤذى برضو بكمل وبرجع 😑
ده حال بنات وستات كتير 😌
عارفين ان العلاقه مش مناسبه والشخص مؤذى او سا م
وبرضو بتكمل او بترجع مهما عمل
ظاهريا هنا هى مش فاهمه
بس باطنيا فاهمه قوى
ببساطه اهلا بيكم فى جرح الاب وصدمات الطفوله
او معاناه وضحايا الاذى الأسرى 👉
لما ست تكون اتربت بدون حب وقبول ومعامله جافه وسيئه
وعمرها ماحست انها قيمه ومحبوبه من اهم ناس فى حياتها
ولا شافت ريحه امان وراحه وهدوء
طبيعى هتنجذب لعلاقات اسوأ
بس مش شرط تختار تكمل فيها طبعا
وده الفرق الشاسع
اغلب البنات هتختار اول حد يقدم دوبامين فى السما
وتجرى وتتعلق وتعمل عشانه كل حاجه
لانها نفسها تتحب وتعيش امان وراحه وتحس بقبول
وانها متشافه وده هيكون حال اى بنت مرت بده
بس بعد كده قله منهم هترفض تكمل
لو الشخص مؤذى ومتلاعب هتسيبه وتبعد
وهتبقى لوحدها مده محترمه او ممكن ما تتجوزش عادى
بس هترفض راجل متلاعب ومؤذى
وفى اللى هتوافق وتكمل وتقبل بفتات بدلا من مافيش
الفكره كلها فى القدره
الاذى بيبقى محسوس ومتشاف
والقلب بيقول رأيه بين راجل يخليكى تعيطى
وتخافى تردى على الفون وبين راجل بيهدى أعصابك
ووجوده امان ومعاه انتى محبوبه
مش بتلفى حوالين نفسك معاه واعصابك تعبانه
ومضطره ترضى بفتات بدلا من الوحده وعزله
لو انتى بتمرى بده فا الحل موجود بإذن الله بقدمهولك
من خلال مجموعه جلسات تعافى من العلاقات المؤذيه
اللى بتستنزفك
باكيدج جلسات للتعافى التحول فيها بيكون
🌹 تشافى صدمات وجروح الطفوله
🌹 بتعرفي اكتر جرح عندك وازاى تتشافى منه بوعى وتحرر من خلال تقنيات التحرر اللى بقدمهالك
🌹 بتبدأى كل يوم تطبقى خطوات قويه فى حب ذاتك
وانك تبنى علاقه قويه معاها
🌹 مش هتدورى على راجل ينقذك
هتدورى على راجل يشاركك حياتك وتحبوا بعض بسعاده
التواصل خاص وفى خصم جميل بمناسبه العيد ❤️
03/03/2026
هى ضحيه ولا جانى !!!!؟
يسرا اللوزى والدتها شخصيه غير سويه تماما ومؤذيه ويسرا طلعت متأثره جدا جدا وبتعانى من امها وواضح انها مافكرتش تتعالج من أثر ده
ولا فكرت تحط حدود صح او تعرف حقوقها
وعاشت مستباحه جدا من ام بتشوف ولادها اداه لمصلحتها
وحتى لما بيتجوزوا بتتحكم فى حياتهم
يسرا بعد الجواز من مصطفى راجل محترم فعلا فجأه ليله عيد ميلادها قررت تطلق
وشها باهت فاقده الحياه ومكتئبه وحزينه وبتتعالج عند طبيب نفسى ورغم محاولات جوزها الطيبه معاها
هى قررت تطلق بدون إنذار ومحاولات
وتسمح بفرص ليه
دى كمان فضلت تتمادى معاه بشكل صعب وغير اخلاقى
بعد الطلاق رغم كرمه وحبه وعشرته الطيبه
وانه اب كويس وممتاز !
طيب بتعمل كل ده ليه ! ؟
ببساطه لان جهاز عصبى غير آمن وعدم تعود على حياه هاديه بيخلى الشخص مش مرتاح
كمان هى عمرها ما كانت صاحبه قرار وحست انها عمرها ما اختارت بنفسها ولما ظهر حبها القديم
ادت مصطفى استماره ٦
ونسيت انه زوج كريم وطيب وانها ام بكل أسف
بقت تحملهم كل احتياجاتها اللى عمرها ما اخدتها
وهى اصلا مشكلتها مع امها قبل زوجها
وهنا هى بقت جانى
لان مشكله ستات كتير انهم متوقعين بشكل اوفر
ان الجواز إشباع لكل حاجه ما اخدوهاش
فى حين ان الراجل بيتجوز عشان يستقر ويريح دماغه
وبيدخل فى مشاغل الحياه الكتيره والصعبه
وان ما فيش وضع لا ست ولا راجل هياخد فيه كل حاجه
لازم فى نقص واحتياج
هنا جوازه حلوه اغلب طلباتها بتحصل زوج كويس اب ممتاز
قررت تنسحب عشان هى عاوزه تختار من الاول
مافيش مراعاه ان فى حياه قائمه
وان الانسحاب مش الحل ولا هيرجعلك حاجه
لانك هترجعى لام هتأذيكى بشكل أعمق انتى وبنتك
وده اللى امها عملته لما اقنعت حفيدتها تبعد عن ابوها
صدمات الطفوله والأهل حلها العلاج مش الهروب
المواجهه هى مربط الفرس
عادى انها كانت تروح لجوزها وتتكلم وتعاتب وتطلب مساعده وتبدأ بخطوات تحقق ذاتها وتتعلم تختار معاهم
وتقبل ان اللى راح مش شرط يرجع بالكامل
ده بالعكس بعد العلاج اوقات الحياه بتكون أجمل
وتكتشف ان حياتها حلوه
الطلاق مش دايما راحه وحريه اوقات بيكون اسوأ اختيار
لو بتعانى بجد خدى قرار تسمعى نفسك اكتر وتهدى
واطلبى المساعده من مختص بعدين ادرسى قرارك
وراعى العشره الطيبه وولادك
( ولا تنسوا الفضل بينكم )
02/03/2026
رسالتك النهارده
لو ربنا ماصلحش الموقف
هيستخدم الموقف عشان يصلحك انتى
02/03/2026
حسن ماسابش نور عشان ما بيحبهاش
ولا عشان عيل
ولا عشان ابنه
حسن مشى عشان لسه موجوع ان طليقته سابته واختارت نفسها وهو اتوجع قوى ولما قررت ترجعله اتردد رغم حبه لنور وانها الأحسن بس اختار طليقته برضو
لانه لسه فارق معاه ان طليقته سابته
وحط قيمته فى رفضها ولما قررت ترجع وجعه انه اتساب وكان مرفوض رغم انه اتمسك بيها زمان بس هى قررت تسيبه بإصرار وانها مش مبسوطه
فا مع السلامه انت يا حسن 👉
فضل معلم جواه الجرح والترك
ولما رجعت الوجع صحى
والألم خف واتعالج مؤقتا وحس انه مرغوب
طيب هل طليقته بتحبه بجد ؟
قطعا لا
هى رجعت عشان هى اللى دايما لازم تاخد القرار
تسيب هى وترجع هى
لان لو بتحبه مكنتش سابته
اللى بيحب مش بيمشى خالص
لما لقته هياخد غيرها قررت ترجعه وشويه وهتسيبه برضو
بس تتأكد ان مافيش غيرها وهكذا
هى مش بيفرق معاها غير هى عاوزه ايه ومصلحتها التوب
وبس وهتضحى بأى حد عشان نفسها وبس
شخصيه غير سويه
لما الراجل بيرجع لنمط علاقه متعبه بيكون عاوز يثبت حاجه فيها لانه موجوع ومافيش راجل موجوع يقدر يحب
عشان كده من اول مطب فركش برساله
المهم يهرب من نور وانها فعلا تتحب وهو بيحبها
عشان كده لو الراجل ماحلش قصته مع طليقته جواه
هيرجعلها مع أول مطب واول قرار مهما كان بيشتكى
وتعبان منها ومش مرتاح
خدى راجل عارف يحل مشاكله لوحده وقادر يحب ويفتح قلبه ليكى مش داخل ياخد مشاعر وحب واول مطب
هيقولك اسف تستاهلى راجل احسن منى
وللاسف نمط حسن هو القاعده مش الاستثناء زى ما الناس فاكره عشان كده الحب عاوز تعافى وقدره واستعداد
اختارى راجل قادر يختارك مش راكنك حسب ظروفه
عشان هتبقى كبش فدا
واحلى ريبوند فى الدنيا يوجعك
اتعلمى تختارى نفسك الاول
وكله بيتعوض اكيد ❤️✨️