ازاى ارد على الأسئلة الجنسية عند الطفل ؟
بعد عمر 6 سنوات لازم هتلاقي الاسئلة دي من ابنك او بنتك وده طبيعي جدا .. بس لازم تعرفي تردي عليهم رد سليم و منطقي و صح و يقدر يستوعبه 👇
هو يعنى اية جواز ؟
يعنى راجل وامرأة بيحبوا بعض وبيكونوا اسرة وبيت وعيلة وبيجيبوا اطفال 👪
الاطفال بيجوا ازاى ؟
بعد ما الراجل والمرأة بيحبوا بعض ويتزوجوا ربنا بيحط البيبى في بطن الأم وبيفضل 9 شهور لحد ما يكتمل ويجي لينا بيبى 👶
امتى بنتجوز ؟
لما بنكبر ونخلص تعليم ونعرف نختار ونتحمل مسؤلية
بيت واسرة 👌
طب انا ينفع اتجوز اخويا او اختى ؟
لا الاخوات اسمهم محارم ومينفعش نتجوز منهم ✋
وبنتجوز حد خارج الاسرة او الاقارب من ابن الخال او الخالة او العمة بس مش دلوقتي ويفضل ميكنش من الاقارب عشان بيحصل مشاكل فالحمل والولادة والامراض الوراثية 👌
هو الحب حرام وعيب ؟
الحب مش حرام وعيب ولكن له وقت مناسب وبطرق شرعية ( هيسأل يعني ايه طرق شرعية : طرق حلال ربنا هو اللي حددها ومن حق اي انسان ) عشان يكتمل ويستمر ونحافظ على قلبنا ونعطيه للى يستحق ❤️
❤️
Love Your Kids
Teaching Science & English
Faculty of Science
Diploma of General Education Technology Course
Innov
كنت قاعدة مع ناس ف لاقيت ام بتقول :
انا مش بعاقب ولادى خالص .. اصل العقاب ده موضة قديمة و حاجة همجية .. الطفل لازم يقتنع و يعمل كل اللى هو عايزه بحرية .. و كل حاجة تبقى بالتفاهم عشان ميتعقدش .. لازم أتناقش معاه فى كل حاجة ولو مقتنعش هسيبه يجرب بنفسه أكيد هيكبر و يتعلم ..
يا مامى حضرتك اكيد أم لطفل من الاطفال اللى بنقابلهم كل يوم و بنستغرب ازاى هما ناقصين رباية كده 🙂
للأسف دعاوى عدم عقاب الاطفال على اخطاؤهم بقت منتشرة جدا تحت عنوان ان دى ( التربية الحديثة ) 👌
التربية الحديثة اللى حضراتكم بتتكلموا عنها بتقول ان الطفل يغلط و يتعلم لما يغلط لما أفهمه و أوجهه ..
ولو عمل التصرف الغلط تانى بعلمه تانى و تالت و عاشر بطرق مختلفة و بلجأ للتربية و طرق العقاب التربوية و يكون فاهم انه بيتعاقب بسبب غلطته 👌
لكن مش أسيب الطفل اللى أنا ك أم دليله و مصدر معلوماته فى التفرقة بين الصح و الغلط و أقول أنا مش هعاقبه ، مبقدرش ، حرام ده كيوت ، بيصعب عليا ، ده طفل بكرة يكبر و يفهم ، هما كل الأطفال فى السن ده كده ، معنديش غيره لازم أحافظ عليه و على نفسيته ، ده بيعيط لا مقدرش على كده قلب ماما و غيره و غيره ......!!!!!
الأبحاث بتقول ان الاطفال اللي بيتم توجيهم و بيعرفوا ان اخطاؤهم هيتحاسبوا عليها و بيعيشوا فى بيئة فيها حزم و عدم تسيب بيبقوا أنجح فى حياتهم الدراسية و العملية 😉✌️
الطفل اللى مش بيتوجه و يتعاقب وهو صغير بيكون اقل قدرة على مواجهة ضغوط الحياة لما بيكبر و بيميل للعنف و المشاكل ( معظمهم لما بيكبر بيقبل على الانتحار لصعوبة الحياة و عدم تحمله لمشقتها )
بنستغرب لما نلاقى شباب صغير فى مدارس أو جامعات و معندهوش أخلاق و متسيب و مستهتر و كل شئ مباح بالنسباله و مش بعيد نلاقيه متحرش كمان !
بنلاقى بنات صغيرة لم تكتمل أنوثتهم و كل تركيزهم فى جمالهم و لبسهم و الميكب و آخر صيحات الموضة و التيك توك و غيره دون أى تدخل من أهلهم !
هما دول حصيلة الأمهات اللى مش عايزة تعاقب و عايزة
تتدلع بس و الابهات المشغولين عن ولادهم و اهم حاجة انهم بيصرفوا عليهم كويس و مش منقصينهم حاجة ، سايبين العبء كله على طرف واحد !!
انتوا السبب فى تدنى أخلاق المجتمع اللى احنا بنواجهه دلوقتى و فساد أطفال ضحية انهم متوجهوش صح او بمعنى أدق متلقوش تربية سليمة 🙄
ربوا ولادكم كويس .. علموهم الأخلاق .. فهموهم الصح من الغلط .. قربوا منهم .. عاقبوهم اذا لزم الامر (طرق العقاب التربوى السليم السوى معروفة و منتشرة محدش جاب سيرة الضرب خالص) .. متسيبوش تعبكم يضيع لما تنسوهم قدام النت و التلفزيون يوصلولهم معلومات غلط !!
عُمر ما كانت التربية و التقويم للطفل موضة قديمة و اللى بيربوا ولادهم مش هيبقوا بيئة و مش متفتحين و الأطفال هيطلعوا أسوياء مش معقدين ولا حاجة 👊
ربوهم و ازرعوا جواهم مبادئ و قيم و أخلاق علشان منشوفش اللى بنشوفه دلوقتى !!!
🤍
26/07/2022
ليه غلط اقول لابني
انا بحبك علشان انت شاطر
وبتسمع الكلام ؟؟
لسببين ✌️
السبب الأول ☝️انتي عرفاه
علشان كده فهمته ان بحبه بس علشان شاطر وبيسمع الكلام
لو مسمعش الكلام مش هحبه
( حب مشروط ومش هينفع نحب ولادنا بشروط )
ومن هنا بلغي شخصيته ورأيه ولازم يسمع الكلام علشان يبقى محبوب😑
وهيتكون عنده معتقد خاطئ انه لو مسمعش الكلام مش هيتحب😒
فممكن يغصب نفسه في حاجة علشان يفضل محبوب
وممكن حد يغصبه على حاجة ويعملها علشان يفضل محبوب 😑
السبب التاني ✌️
انه هيفتكر ان الشطارة يعني سمعان الكلام 🙄
هيتكون عنده معتقد مُعطلLimiting belief
انه لازم يسمع الكلام علشان يبقى شاطر 😐
فبردوا يتغصب على اللي مش عايزه ويسمع الكلام
علشان يبقى شاطر
ولو من جواه رافض مش هيقدر يعبر عن رأيه 🤐
لان عنده معتقد مكتفه صوت جواه
لو مسمعش الكلام هيقوله يا خاااايب
ويبقى مش قادر ياخد قرار لوحده
لازم يدور على حد يقوله أيوة تمام شاطر
بشكل مَرضي مش مجرد استشارة
لأ .. مستني حد يديله ال approval
ولو مشي في قرار لوحده وفشل لأي سبب
صوته الداخلي المبني من الطفولة على المعتقد المعطل
يقولوله شوفت أديك مشيت بدماغك يا خايب🚫
عايزة ابنك يبقى كده
تايه ومش عارف ياخد قرار ؟!!
ولما يوصل لمرحلة يزهق فيها من سمعان الكلام
في وقت هيكون رأيه مختلف مع اللي حواليه
هيقول انشالله عنهم ما حبوني ومش سامع الكلام وان كان عاجب 😤
عايزة توصلي للنتيجة دي ؟!!
أكيد لأ
الحل :
1 - حبي ابنك حتى لو عمل حاجة غلط وعبري عن ده
قوليله : انا بحبك حتى لما بتعمل حاجة غلط انت بتتعلم وانا كمان بغلط وبتعلم ❤️
" أنا مش بقول لأبني اسمع الكلام . بقوله أفهم الكلام اللي بتسمعه "
2 - ابنك انسان له رأي احترمي رأيه
وعبري انتي كمان عن رأيك .. واتفقوا ..
مش شرط يسمع الكلام .. يعمل اللي هو عايزه ولو غلط يتحمل عاقبته
" أنا مش بقول لأبني اسمع الكلام .. بقوله قولي أنت عايز إيه "
الكلام طبعا أسهل من الواقع
أنا عايشة في الواقع وبجرب
أحيانا أصيب وأحيانا أخطئ
وبتعلم👌✅️
تربية الصبيان مش سهلة في الزمن ده
التحديات حوالينا في كل مكان
في البيت وبره البيت
احنا مش هنقدر نحميهم
دورنا كمربيين نكون قدوة ليهم
ونسمع لهم و نكون دعم ليهم
❤️
24/07/2022
اتقوا الله في ذكريات أولادكوا ❤️
🤍
11/07/2022
حاجات مينفعش نجبر ولادنا عليها في العيد 👇
١. انهم يكونوا مبسوطين غصب عنهم 😎
اه افتكري ان حتي انتي و جوزك بتتخانقوا خناقة العيد، العيد فرحة ولازم نفرح بس الاطفال خاصة تحت سن ٣ سنين ميعرفوش دا و عندهم مشاعر كتير بيعبروا عنها فمش اجبار و ابنك مش قاصد ينكد عليكم العيد 😰 عدوها و افرحوا و حاولوا تشركوه معاكم 😌
٢. الطفل مش مجبر يشارك حاجته في العيد 🥰
يعني لو روحنا لضيوف لازم ناخد معانا شوية العاب خاصة بأولادنا و منزعلش من الطفل صاحب البيت انه مشاركش لعبه مع ابننا ولا العكس يعني منجبرش ولادنا عشان عندنا ضيوف انهم يشاركوا العابهم لو مش حابين 👌 بس لو عايزين تعلموهم المشاركة ممكن نعمل اكياس حلوي او سناكس او العاب بسيطة نديها للاطفال اللي هيجوا يزورونا 😍
دي مش حاجتنا دي حاجة احنا هنعملها تشان نفرح طفل جاي يزورنا في العيد ❤
٣. انهم ميمروش بنوبة غضب 😪
التواجد بالأطفال في تماكن مزدحمة زي المطاعم و المولات او الافراح و اماكن الصخب و الدوشة او الامامن اللي فيها مغريات كتير زي محلات الالعاب او الملاهببتخلي الطفل نفسيا مش مرتاح و مش عارف هو محتاج ايه واحنا بنترجم دا غلط علي ان الطفل نكدي او قاصد ميفرحش عشان كدة نحاول منروحش اماكن جديدة كليا علي الطفل ممكن نروح مكان عارفين ان الطفل متعود عليه و بيفرح فيه و مش بيسبب له اي ضيق ⚘
٤. انهم يبوسوا اي حد يديهم عدية او العاب 😹
مبدأيا الطفل لحد ٥ سنين ميعرفش يعني ايه عيدية ولا يعني ايه كلام حلو بنقوله كمجاملة عشان نفرح اللي جاب لنا هدية او ادانا فلوس، ولو الطفل اجبر علي كدة هيتعلم الكذب خصوصا لو الهدية اللي جتله فعلا مش حلوة او مش عجباه 🥲 فلو اتسأل ايه رأيك و قال وحشة مينفعش الدنيا تقوم و دا مش معناه ان الطفل قليل الادب او معندوش ذوق هو ميعرفش يجامل و لو قال العكس هيتعلم الكذب 😒
٥. انه ياكل لحمة 🥴
هو اه عيد اللحمة بس الطفل مش محتاج ياكل بروتين غير مرتين في اليوم و ممكن كل احتياجه لا يتعدي ال ١٥ جرام لو بياخدهم من شوربة عدس او فول او بيض او فراخ او شاورمة او زبادي يوناني او سمك فدا عادي و هو كدة مش ناقصه حاجة بلاش نقلبها خناقة و نطلع منها خسرانين استمتعوا بالعيد علي قد ما تقدروا 😌
الاطفال مش بتبوظ العيد احنا اللي فاهمينهم غلط او لسة مش عارفين نتعامل معاهم زي ما هما محتاجين 🥰
متنسيش تعرفي بابا كمان ⚘
وكل سنة وانتم طيبين و عيد سعيد عليكم ❤
🤍
06/07/2022
ممكن تقابل من ولادك اسئلة كتير الفترة اللي جاية لما يشوفوا قوس قزح نزل في بوست او لما تحرمه من كارتون كان بيشوفه او لاي سبب ..
و عشان يكون عند اولادك ثقافة دينية و جنسية و يكون مدرك للي بيحصل حواليه الايام دي ..
ده سيشن عباره عن قصه للاطفال ❤️❤️
تفهمهم بيها اللي بيحصل بصورة بسيطة و مفهمومة
يارب تنفعهم وتفيدهم وتعمل توعيه ليهم علي اللي هيقبلوه الفتره دي 👌
❤️
05/07/2022
مرة كان فيه طفلين عايزين يتفرجوا علي فيلم كارتون ...بس الفيلم ده كان فيه لقطة صغيره جدا سيئة ...لقطه سريعه لإتنين شـ ـواذ بيبوسوا بعض....لكن باباهم رفض تماما ومنعهم من انهم يشوفوا المنظر ده.
وقتها قالوله مش من العدل ابدا انك تحكم علي فيلم كامل عشان لقطه واحده...مش منطق يعني وكمان سريعه.
تاني يوم صحيوا من النوم لقوا باباهم محضرلهم تورتة شيكولاته شكلها تحفه وريحتها تجنن...اتبسطوا جدا وقبل ما يبدأوا ياكلو قالهم :
قبل ما تاكلوا محتاج اقول لكم ان في قطعه صغيره جدا من ( براز ) الكلب بتاعنا موجوده في الكيكه....قطعه صغيره جدا مش هتحسوا بيها ...لكن باقي الكيكه تمام لا تقلقوا.
الشئ الغريب ان الاطفال رفضوا تماما يلمسوا حتي الكيكه!!!
وكمان قالوله الكيكه دي كلها تترمي في الزباله...ده مكانها الطبيعي!!!
قالهم انا مش فاهم فين المشكله ....دي قطعه صغيره جدا لدرجة يمكن حتي ما تجيش في القطمه اللي حا تاكلوها ....مش معقوله يعني تحكموا علي الكيكه كلها وتقولوا عليها زباله وما تنفعش بسبب قطعه صغيره!!!
الاطفال وضحوله ان حتي قطعه صغيره من القرف ده طبيعي تبوظ الاكله كلها وتحولها لشئ مقرف لا يصلح للأكل ابدا!!
ابتسم ابوهم وقالهم :
صح ....وعشان كده ما ينفعش نشوف افلام فيها ما لايرضي الله وانتكاس للفطره حتي ولو لقطه صغيره ....الفيلم كله باظ ...ومكانه مزبلة التاريخ!
الاطفال فهموا وقتها وسكتوا بعد ما حسوا بحقيقة الموضوع.
خللي بالك.....
دايما الخداع 99% عسل ...
و 1 % سم ...
🤍
04/07/2022
أفكار لأنشطة وألعاب لتنمية مهارات الطفل ❤️❤️
🤍
استدراج الاطفال عن طريق السوشيال ميديا والالعاب 👇
صباح الخير. ..كان عندنا حالة الايام اللي فاتت أم دخلت تكلمنا .. انها اكتشفت ان بنتها اللي عمرها ١٠ سنين في شاب عمره ٢٤ سنه بيكلمها .. والمصيبة الأكبر انه طلع بيستغلها جنسياً وكمان خلاها تكلم بنت خالتها اللي عمرها ٨ سنين ويخليها تكلمه .
انتو متخيلين ياجماعة وبيطلب منهم طلبات ينفذوها وبيهددهم بالقتل ..لو منفذوش اللي بيطلبه .
وبالصدفه الأم ماسكه موبايل بنتها الطفل لقيت المحادثة ولما كلمت بنتها البنت كانت مرعوبة … وبدأت تعترف من الخوف انه يقتلها .
المهم طلبنا من الأم نعرف ازاي دخل كلمها عشان نوعي الناس وفهمناها تاخد اجراء قانوني ازاي لكن هي اختفت
منعرفش هل خوف من الفضيحة كعادة أغلب اولياء الأمور او حصل ايه لعل المانع خير ..نتمني تكلمنا ونتطمن عليها وعلي بنتها.
لحد ما تظهر تاني ياريت بعد إذنكم تتابعوا موبيلات اطفالكم.. اولادكم في خطر وبيتم استدراجهم وانتو مش حاسين .. ممكن عن طريق لعبة- عن طريي سوشيال ميديا عن طريق تيك توك
#منقول
🤍
👌👌
15/06/2022
من كام يوم كنت بتكلم عن أحد أفلام ديزنى
قبل الأتجاة الجديد اللى تم الأعلان عنه صراحا و هو تمثيل شخصيات مثلية فى كل أعمال ديزنى القادمة
من أسبوع كنت بشوف النماذج اللى تم انتاجها خلال ال ١٠ سنوات الماضية
و كان مشكلتى فى بعض القيم الغربية اللى لا تناسب دينا مجتمعنا أو الخيال اللى لا يتفق مع الواقع
لكن بدأت الاقى تحول تدريجى فى المحتوى
اللى بينطبق عليه السم فى العسل
كلام كله جميل فى مجمله مدسوس فيه مفاهيم تتسحب لعقلنا الباطن و تستقر
دلوقتى الموضوع عدى مرحلة السم فى العسل
و بقى pure poison معمول له branding
و هى دى الكارثة لما الغلط يقوى لدرجة السطوع
و التمرد على الظلام
بعد نزول اول فيلم فيه مشهد صريح و رفض بعض الدول العربية عرضه 💪
القوة لنشر الخطأ و الرذيلة
دى جت من انتشار الميديا
و أدمان اطفالنا لها
و استسلامنا ادامها بضعف و خنوع
تحت حجة … ما كل الأولاد كده
ازاى نحارب فى عمس التيار
بلاش نقوى الغلط لمجرد أنه بقى منتشر و صوته أعلى من الصح
لا يصح الا الصحيح
- لازم نتفرج قبل اولادنا و نحلل المضمون
- ممنوع ممنوع نهائيا الشاشات قبل سن ٣ سنوات
الطفل فى هذا المرحلة يتحرك و يكتشف بحواسه ما هو واقع و موجود
- من سن ٣-٦
نعرضه بشكل مقنن جدا لألعاب تنمى مهاراته
و لا نتركه امام مضمون كارتون فيه خيال لا يستطيع تميز الخطأ فيه من الصح
- من سن ٧-٩
اكتشاف مواهبه و مناقشته فى أى مضمون تحت اشرافنا
لتأهيله لضغوط الأقران و العالم الخارجى
- من سن ١٠- ١٤
يكون فى دور للمدارس و المؤسسات الدينية معانا فى التوعية
لأن الطفل فى هذا السن لا يسمع للأهل و بيتأثر بأفكار من هم خارج دايرة اسرته
لو عملنا الخطوات السابقة مهمتنا هتكون اسهل من سن ١٥
لأن تم غرس قيم الفطرة السليمة من الصغر وو وجد ما يشغل وقته فى المفيد و تم تحصينه من كل ما هو بغيض
نركز اوى اوى الفترة الجاية مع اولادنا
و لا نضعف و نستسلم امام زنهم و تقليد الأخرين الخطأ اللى فى سنهم
حتى لا نندم بعد فوات الآوان
على ما تعاملنا معه و هم صغار بأستهتار و إستخفاف
ربنا يحفظ أولادنا جميعا
❤️
12/06/2022
الرِّجلين لِطفلين عندهم 3 شهور و مولودين ولادة طبيعية و كاملين النمو و الإثنين بيرضعو طبيعي
الاتنين وزنهم طبيعي لا اللي على اليسار عندُة زياده وزن و لا اللي على اليمين عنده سوء تغذية ..
الإثنين يمثلوا المعدل الطبيعي للوزن في هذا العُمر ..و المليان أول ما يحبي و يمشي وزنه هيقل شوية و الرفيع لما يبدأ يتحرك كتلة العضلات هتنمو عندو و وزنه هيزيد شويه ..
لازم نفهم أنو كلمة طبيعي مجالها واسع و طالما الطفل بيكبر و نشاطه كويس و تطوره الذهني و العضلي بخير بلا مقارنه ببعض و نؤمن جيدًا إن كُل واحد فينا مُختلف عن الآخر تمامًا .لان هناك عامل الوراثة اللي بيحدد الطول والوزن النهائي لكل واحد فينا
لا تقارن طفلك باي طفل اخر كل واحد متميز وسابق في حاجه
❤️
Click here to claim your Sponsored Listing.
Location
Category
Website
Address
El_Agamy
Alexandria