- الدكتور حُسام موافي .. من اشهر دكاترة الباطنه في مصر والوطن العربي...
كان كل لما يروح حفله او يستضيفوه في برنامج يحكي موقف حصله...
بيقول انه في مَره إتصل عليه عالم كبير في الدين بيحجز عنده علشان يروحله العياده ويكشف....
الدكتور حُسام اتكسف منه وقاله: لا والله يامولانا انا اللي هاجيلك لحد بيتك ..
وبالفعل راح للشيخ ..
الدكتور حسام كشف على الشيخ واطمن علي صحته...
بعد الكشف سأله الدكتور حسام:
"ايه يامولانا أفضل عباده اعملها تقربني من ربنا سُبحانه وتعالي، خصوصًا إني في اواخر عُمري؟"
الشيخ قاله: خَمن انت يا دكتور حُسام ايه افضل عباده؟!!
الدكتور حُسام قاله: الصلاه؟
الشيخ قاله لا ..
قاله طيب الصيام؟ قاله لا ..
قاله العُمره ؟ قاله لا...
ورد الشيخ عليه وقاله افضل عباده هي:
"جبر الخاطر"
قاله ازاي ده يامولانا؟!!
دليلك ايه ع الكلام دا يا مولانا؟
فرد عليه الشيخ وقال له:
"من ألعن من الذي يكذب بالدين؟!"
يعني من ألعن من شخص بيقول مفيش ربنا ولا في رسول والعياذ بالله؟
قاله فعلا يامولانا مافيش اصعب من كدا !!
رد الشيخ وقاله ربنا بيقول أرأيت الذي يُكذب بالدين ؟!
شايف اللي بيكذب بالدين بيعمل ايه؟
"فذلك الذي يدُع اليتيم" يعني بيكسر خاطر اليتيم ..
ولا يحُض علي طعام المسكين"
يعني بيطرد المساكين ومبيأكلهمش ومبيجبرش خاطرهم !
تالت حاجه ايه بقي؟
قال:
"فويل للمصلين"
اذا تالت حاجه قالها الصلاه ! ..
يعني اول حاجتين ربنا ذكرهم هما:
جبر الخاطر والتالته الصلاه ! ..
- العبادات عامله زي الابواب " الصلاه باب .. الصيام باب .. جبر الخواطر باب ..
خلي باب مفتوح بينك وبين ربنا .. متعرفش هتدخل من انهي باب الجنه ..
حتة السمكه اللي بتحدفها لقُطه ممكن تكون سبب دخولك الجنه ..
متقفلش كُل الأبواب...
علماء المُسلمين بيقولوا " من سار بين الناس جابرا للخواطر أدركه الله فى جوف المخاطر! "
قلقان من امتحان ؟ اجبر بخاطر حد ..
خايف من بُكره ؟ اجبر خاطر ..
نفسك ربنا يحققلك شيء معين ايًا كان ف نظر الناس مُستحيل اجبر بخاطر حد ..
ربنا بيستحي من عبده انه يجبر بخاطر عباده وميجبرش ربنا بخاطره ! ..
ربنا متعبدش بحاجه افضل من جبر الخواطر ..
اللي مبيتغطاش كويس بيصحي الصُبح عنده برد .. اتغطي بجدعنتك وانسانيتك هتلاقي ربنا يكفيك شر المستخبي .. النبي علشان كَشر في وش اعمي ومش قاصد ! ربنا عاتبه في القُران ..
دا اعمي يارب ؟ ولو اعمي بس انسان !
ست عجوزه كانت عاوزه تصلي ورا النبي .. ومش قادره تمشي ..
راحلها بيتها هو والخادم بتاعه وصلي بيها ف بيتها ! ..
والله الدُنيا بحالها ماتسوي قصاد لمعان عيون بنتك او اختك او مراتك وانت جابر بخاطرها ومفرحها ..
اللي بيجبر بخواطر الناس لو راح لربنا مكسور الجناح ربنا مايرجعوش الا وهو طاير !
الامام مالك بن دينار ربنا هداه وتاب عليه عشان اشتري حلاوه لبنتين ايتام وجبر خواطرهم ..
القماشه الحلوه بتفرض نفسها ع السوق .. خلي قماشة قلبك نضيفه و ملهاش زي .. فارض نفسك وسط سوق بشر مليان قلوب مرقعه ! ..
اللي مالوش قلب طيب مالهوش رزق كبير !!
احب اقولك انك عبد مُميز عند ربنا عشان قريت الكلام دا وهداك تعرفه .. ليه ؟. لان النبي ﷺ
قال "إن لله أقواماً اختصهم بالنِّعم لمنافع عباده"
وما اجمل ان تنفع الناس بجبر خواطرهم :)) !
..
لم يقصد من البوست إهمال الصلاه فالصلاه عماد الدين من اقامها فقد اقام الدين ومن هدمها فقد هدم الدين وذلك ينطبق على بقية العبادات ايضا .
Millions.of.Muslims.On.Face.Book۞ Share It IF You Love Allah۞
ارجو نشر الصفحه من هنا http://on.fb.me/ubDZEb ارجو نشر الصفحة من هنا http://on.fb.me/ubDZEb
لا الة الا انت سبحانك .. انى كنت من الظالمين ..
23/02/2014
ﺷﺎﺏ ﻧﺸﺄ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﻌﺎﺻﻲ .. ﺗﺰﻭﺝ
ﺍﻣﺮﺃﺓ ﺻﺎﻟﺤﺔ ﻓﺄﻧﺠﺒﺖ ﻟﻪ
ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﻣﻦ ﺍﻷﻭﻻﺩ ﻣﻦ ﺑﻴﻨﻬﻢ
ﻭﻟﺪ ﺃ
ﺻﻢ ﺃﺑﻜﻢ .. ﻓﺤﺮﺻﺖ ﺃﻣﻪ ﻋﻠﻰ
ﺗﻨﺸﺌﺘﻪ ﻧﺸﺄﺓ ﺻﺎﻟﺤﺔ ﻓﻌﻠﻤﺘﻪ
ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭﺍﻟﺘﻌﻠﻖ ﺑﺎﻟﻤﺴﺎﺟﺪ ﻣﻨﺬ
ﻧﻌﻮﻣﺔ ﺃﻇﻔﺎﺭﻩ .. ﻭﻋﻨﺪ ﺑﻠﻮﻏﻪ
ﺍﻟﺴﺎﺑﻌﺔ ﻣﻦ ﻋﻤﺮﻩ ﺻﺎﺭ ﻳﺸﺎﻫﺪ ﻣﺎ
ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺍﻟﺪﻩ ﻣﻦ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭﻣﻨﻜﺮ
ﻓﻜﺮﺭ ﺍﻟﻨﺼﻴﺤﺔ ﺑﺎﻹﺷﺎﺭﺓ
ﻟﻮﺍﻟﺪﻩ ﻟﻺﻗﻼﻉ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﻨﻜﺮﺍﺕ
ﻭﺍﻟﺤﺮﺹ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺼﻠﻮﺍﺕ ﻭﻟﻜﻦ
ﺩﻭﻥ ﺟﺪﻭﻯ
ﻭﻓﻲ ﻳﻮﻡ ﻣﻦ ﺍﻷﻳﺎﻡ ﺟﺎﺀ ﺍﻟﻮﻟﺪ
ﻭﺻﻮﺗﻪ ﻣﺨﻨﻮﻕ ﻭﺩﻣﻮﻋﻪ ﺗﺴﻴﻞ
ﻭﻭﺿﻊ ﺍﻟﻤﺼﺤﻒ ﺃﻣﺎﻡ ﻭﺍﻟﺪﻩ
ﻭﻓﺘﺤﻪ
ﻋﻠﻰ ﺳﻮﺭﺓ ﻣﺮﻳﻢ ﻭﻭﺿﻊ ﺃﺻﺒﻌﻪ
ﻋﻠﻰ ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ
" ﻳﺎ ﺃﺑﺖ ﺇﻧﻲ ﺃﺧﺎﻑ ﺃﻥ ﻳﻤﺴﻚ
ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻦ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﻓﺘﻜﻮﻥ
ﻟﻠﺸﻴﻄﺎﻥ ﻭﻟﻴﺎً " ،
ﻭﺃﺟﻬﺶ ﺑﺎﻟﺒﻜﺎﺀ .
ﻓﺘﺄﺛﺮ ﺍﻷﺏ ﻟﻬﺬﺍ ﺍﻟﻤﺸﻬﺪ ﻭﺑﻜﻰ
ﻣﻌﻪ .. ﻭﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﺃﻥ
ﺗﺘﻔﺘﺢ ﻣﻐﺎﻟﻴﻖ ﻗﻠﺐ ﺍﻷﺏ ﻋﻠﻰ ﻳﺪ
ﻫﺬﺍ ﺍﻻﺑﻦ ﺍﻟﺼﺎﻟﺢ .. ﻓﻤﺴﺢ
ﺍﻟﺪﻣﻮﻉ ﻣﻦ ﻋﻴﻨﻲ ﻭﻟﺪﻩ ، ﻭﻗﺒّﻠﻪ
ﻭﻗﺎﻡ ﻣﻌﻪ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻤﺴﺠﺪ .
ﻭﻫﺬﻩ ﺛﻤﺮﺓ ﺻﻼﺡ ﺍﻟﺰﻭﺟﺔ
ﻓﺎﻇﻔﺮ ﺑﺬﺍﺕ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺗﺮﺑﺖ ﻳﺪﺍﻙ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﺻﻠﺢ ﻟﻨﺎ ﺍﺯﻭﺍﺟﻨﺎ ﻭ ﺍﻭﻻﺩﻧﺎ
ﻳﺎ ﺭﺏ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ ﻭﺍﺭﺯﻗﻜﻢ
ﺑﺎﻟﺰﻭﺍﺝ ﺍﻟﺼﺎﻟﺢ ﻳﺎﺭﺏ
أخى المبتلى
إنــك تعـرف الثواب على هـذا الصبــر
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم " إذا مات ولدالعبد قال الله تعالى
لملائكته : قبضتم ولد عبدي ؟ فيقولون : نعم فيقول : قبضتم ثمرة فؤاده .
فيقولون : نعم فيقول : ماذا قال عبدي ؟ فيقولون : حمدك واسترجعك
فيقول الله تعالى : ابنوا لعبدي بيتا في الجنة وسمّوه بيت الحمد "
. رواه الترمذي وقال : حديث حسن
يبقــا ( تهـون ) ولا ( متهونــش ) ؟؟
تذكر أن اللهيُعطـــى الصـــآبريــن بغيــر حســـاب
قال تعالى " نِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ * الّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلَىَ رَبّهِمْ يَتَوَكّلُونَ * "
ربنا بيبشــرك بالثواب الجزيـــل فى الدنيآ و الآخرة ..
قال تعالى " وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ
رَاجِعونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
نور مندى
23/02/2014
- اللهم عفوك ورضاك -
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ لَهُمْ : " أَتُحِبُّونَ أَيُّهَا النَّاسُ أَنْ تَجْتَهِدُوا فِي الدُّعَاءِ ؟ قَالُوا : نَعَمْ . قَالَ : قُولُوا : اللَّهُمَّ ، أَعِنَّا عَلَى ذِكْرِكَ ، وَشُكْرِكَ ، وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ " .
- اللهم عفوك ورضاك -
علمتني_سورة_الكهف
"فلينظر أيها ازكى طعاماً"
لاتأكل إلاطيباً ولاتُطعِم إلا طيباً
فالله طيبٌ لايقبل إلاطيباً."
〰علمتني_سورة_الكهف
( ولا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا )
الصديق الصالح من إذا صاحبته
تعلقتَ بالآخرة *
〰
أنه لا سبيل إلى نيل الهداية إلا من الله فهو الهادي المرشد لمصالح الدارين سبحانه (من يهد الله فهو المهتد )"
〰
: أن الرب الذي أمات أصحاب الكهف ثلاث مائة عام وازدادوا تسعا ثم أحياهم بعد ذلك قادر على أن يحيي أمتنا مهما طال سباتها ."
〰علمتني_سورة_الكهف
من الأدب مع الله تعالى أن لا يقول العبد سأفعل كذا مستقبلاً إلا قال بعدها إن شاء الله.
〰
"
" فانطلقا " " فانطلقا " " فانطلقا
أن النجاح يحتاج إلى
انطلاق ..."
〰
واذكر ربك اذا نسيت وقل عسى أن يهدينِ ربي لأقرب من هذا رشدا # ذكر الله والدعاء علاج للنفس والنسيان"
〰
أن عذاب الدنيا مهما بلغ
فإنه لا يقارن بعذاب الآخرة
{ ثم يرد إلى ربه فيعذبه عذابا نكرا }
نعوذ بالله من النار
#الكهف"
〰:
( احفظ الله يحفظك )
قال تعالى:
{ ونقلبهم ذات اليمين وذات الشمال }
قال لو لم يُقَـلّبوا لأكلتهم الأرض."
〰
أنها نور من بين كل جمعه وجمعه وحفظ عشر آيات أولها او آخرها يحفظك من المسيح الدجال ."
〰
أن على المسلم أن يأوي إلى سورة الكهف تلاوةً وتدبراً وعملاً لينجو من أعظم الفتن فتنة الدجال وفتنة الدين والمال والعلم والملك"
〰
قال تعالى: { ولا يشعرنَّ بكم أحدًا }
قال أهل العلم يستفاد من هذه الآية : مشروعية كتمان بعض الأعمال وعدم إظهارها .
〰
أنه أعظم علاج للنسيان هو الإكثار من ذكر الله !!
( واذكر ربك إذا نسيت .. ) !
يا من بيده اصلاح القلوب .. اصلح فساد قلوبنا
Click here to claim your Sponsored Listing.
Location
Category
Contact the school
Address
6 October City
6 October City