18/06/2026
كائن ولا بيدفع نت ولا كهرباء ومتقدرش تغير التلفزيون 😂
Crèche et préscolaire" Rawda zouina" agréée par l'état On prend en charge les enfants de 3 mois à 6 ans à partir de 7h30 avec repas . regulier ou occasionnelle.
نعتني بالأطفال من 3 أشهر إلى 6 سنوات إبتداءا من الساعة 7:30 صباحًا مع الوجبات .
طوال اليوم أو نصف يوم.
منتظم أو عرضي. Toute la journée ou demi journée. Lien pour google Maps : https://goo.gl/maps/d5WCjnZLtNkA2onE7
18/06/2026
كائن ولا بيدفع نت ولا كهرباء ومتقدرش تغير التلفزيون 😂
18/06/2026
👶 التيتينة (اللهاية): أمان وراحة أم عادة مقلقة⁉️🤔
كثير من الأمهات والآباء بيقعوا في حيرة: "هل ندي البيبي التيتينة ولا بلاش؟"
اللهاية مش مجرد أداة لتهدئة الطفل، هي سلاح ذو حدين، ليها فوائد عظيمة وليها برضه عيوب لازم ناخد بالنا منها.
عشان تاخدي القرار الصح، جمعنا لكِ أهم المميزات والعيوب بناءً على توصيات أطباء الأطفال:
✨ أولاً: الفوائد والأهمية (ليه ممكن نستخدمها؟)
• تقليل خطر متلازمة موت الرضع المفاجئ (SIDS): أثبتت الدراسات أن استخدام اللهاية أثناء النوم (القيلولة أو النوم ليلاً) بيحمي الطفل بشكل كبير.
• إشباع غريزة المص الطبيعية: الرضع عندهم رغبة قوية في المص لتهدئة نفسهم، والتيتينة بتلبي الرغبة دي بره أوقات الرضاعة.
• تسكين الآلام والتهدئة الفورية: بتساعد جداً في تشتيت انتباه الطفل وتهدئته أثناء التطعيمات، المغص، أو السفر بالطائرة لتخفيف ضغط الأذن.
• سهولة التخلي عنها: مقارنة بعادة "مص الأصابع"، التخلي عن التيتينة أسهل بكتير لأنك تقدري تخفيها أو ترميها لما السن يكبر، عكس صباع الطفل اللي دايماً معاه!
⚠️ ثانياً: العيوب والأضرار (امتى تكون مشكلة؟)
• التأثير على الرضاعة الطبيعية: إذا تم إدخالها بدري قوي، ممكن تسبب "ارتباك الحلمة" للطفل.
• زيادة احتمالية التهابات الأذن الوسطى: ربطت بعض الدراسات بين الاستخدام المستمر للهاية بعد عمر 6 شهور وزيادة فرص الإصابة بالتهابات الأذن.
• مشاكل الأسنان (مع الاستخدام طويل الأمد): الاستخدام العادي في السنة الأولى مش بيأثر، لكن استمرارها بعد عمر سنتين إلى 4 سنوات ممكن يسبب مشاكل في محاذاة الأسنان ونمو الفك.
• الاعتمادية واضطراب النوم: لو البيبي اتعود ينام بيها، هيصحى يعيط كل ما تقع من بوقه بالليل عشان تحطيها تاني!
💡 روشتة الاستخدام الآمن (نصائح ذهبية)..👇🏻🙏🏻
١-التوقيت الصح: لا تقدمي اللهاية إلا بعد استقرار الرضاعة الطبيعية تماماً (غالباً بعد 3 إلى 4 أسابيع من الولادة).
٢- لا تجبريه: لو الطفل رفضها، متضغطيش عليه.
٣-النظافة أولاً: عقميها بالماء المغلي باستمرار، وإياكِ وتنظيفها بفمكِ (عشان متنقليش بكتيريا التسوس للبيبي).
٤-الأمان: اختاري نوع قطعة واحدة، ولا تربطيها أبداً بحبل أو سلسلة حوالين رقبة البيبي لتجنب خطر الاختناق.
٥-الأمان: اختاري نوع قطعة واحدة، ولا تربطيها أبداً بحبل أو سلسلة حوالين رقبة البيبي لتجنب خطر الاختناق.
٦-وقت الفطام: يفضل البدء في تقليل استخدامها بعد عمر 6 شهور، وفطمها تماماً بحلول عمر السنة إلى سنتين كحد أقصى.
على رأي ماما
شاركينا في التعليقات: 👇
طفلك بيستخدم التيتينة؟ وايه كانت تجربتك معاها في الفطام؟
#الأمومة 👶 التيتينة (اللهاية): أمان وراحة أم عادة مقلقة⁉️🤔
كثير من الأمهات والآباء بيقعوا في حيرة: "هل ندي البيبي التيتينة ولا بلاش؟"
اللهاية مش مجرد أداة لتهدئة الطفل، هي سلاح ذو حدين، ليها فوائد عظيمة وليها برضه عيوب لازم ناخد بالنا منها.
عشان تاخدي القرار الصح، جمعنا لكِ أهم المميزات والعيوب بناءً على توصيات أطباء الأطفال:
✨ أولاً: الفوائد والأهمية (ليه ممكن نستخدمها؟)
• تقليل خطر متلازمة موت الرضع المفاجئ (SIDS): أثبتت الدراسات أن استخدام اللهاية أثناء النوم (القيلولة أو النوم ليلاً) بيحمي الطفل بشكل كبير.
• إشباع غريزة المص الطبيعية: الرضع عندهم رغبة قوية في المص لتهدئة نفسهم، والتيتينة بتلبي الرغبة دي بره أوقات الرضاعة.
• تسكين الآلام والتهدئة الفورية: بتساعد جداً في تشتيت انتباه الطفل وتهدئته أثناء التطعيمات، المغص، أو السفر بالطائرة لتخفيف ضغط الأذن.
• سهولة التخلي عنها: مقارنة بعادة "مص الأصابع"، التخلي عن التيتينة أسهل بكتير لأنك تقدري تخفيها أو ترميها لما السن يكبر، عكس صباع الطفل اللي دايماً معاه!
⚠️ ثانياً: العيوب والأضرار (امتى تكون مشكلة؟)
• التأثير على الرضاعة الطبيعية: إذا تم إدخالها بدري قوي، ممكن تسبب "ارتباك الحلمة" للطفل.
• زيادة احتمالية التهابات الأذن الوسطى: ربطت بعض الدراسات بين الاستخدام المستمر للهاية بعد عمر 6 شهور وزيادة فرص الإصابة بالتهابات الأذن.
• مشاكل الأسنان (مع الاستخدام طويل الأمد): الاستخدام العادي في السنة الأولى مش بيأثر، لكن استمرارها بعد عمر سنتين إلى 4 سنوات ممكن يسبب مشاكل في محاذاة الأسنان ونمو الفك.
• الاعتمادية واضطراب النوم: لو البيبي اتعود ينام بيها، هيصحى يعيط كل ما تقع من بوقه بالليل عشان تحطيها تاني!
💡 روشتة الاستخدام الآمن (نصائح ذهبية)..👇🏻🙏🏻
١-التوقيت الصح: لا تقدمي اللهاية إلا بعد استقرار الرضاعة الطبيعية تماماً (غالباً بعد 3 إلى 4 أسابيع من الولادة).
٢- لا تجبريه: لو الطفل رفضها، متضغطيش عليه.
٣-النظافة أولاً: عقميها بالماء المغلي باستمرار، وإياكِ وتنظيفها بفمكِ (عشان متنقليش بكتيريا التسوس للبيبي).
٤-الأمان: اختاري نوع قطعة واحدة، ولا تربطيها أبداً بحبل أو سلسلة حوالين رقبة البيبي لتجنب خطر الاختناق.
٥-الأمان: اختاري نوع قطعة واحدة، ولا تربطيها أبداً بحبل أو سلسلة حوالين رقبة البيبي لتجنب خطر الاختناق.
٦-وقت الفطام: يفضل البدء في تقليل استخدامها بعد عمر 6 شهور، وفطمها تماماً بحلول عمر السنة إلى سنتين كحد أقصى.
على رأي ماما
شاركينا في التعليقات: 👇
طفلك بيستخدم التيتينة؟ وايه كانت تجربتك معاها في الفطام؟
#الأمومة
Jeux d'équilibre
14/06/2026
13/06/2026
اللهم لا تفجعني في ذريتي ولا في أخلاقهم ولا في عافيتهم
ولا في دينهم ولا في خِلقتهم ❤ ..
و احفظهم اللهم من شر النفوس وهموم الدنيا وسوء الصحبة ،،
واجعل لهم من نصيب الدنيا أوفره وارفع قدرهم كما رفعت السموات السبع من غير عمد وقر عيني بهم فهم من اجمل نعمك علي ✨ ..
09/06/2026
ابن اختي لما نختفي عنه دقيقه.