Læs højt for børn

Læs højt for børn

Del

Alt for få børn får læst højt. Det er synd for børnene. Det er synd for deres forældre. Og i

13/12/2020

📒 📕 📗 Hej venner! 📘 📔 📙

Vi fejre nu den 3. søndag i advent, og hvad er mere hyggeligt at slå den søde ventetid ihjel med end en god bog! Det skulle da lige være at få læst højt, eller AT LÆSE HØJT for andre? Det sidste er nøjagtig hvad Marie-Louise Kannerup fra Bogormen bogbutik gør hvert år i december for hendes følgere på facebook. Og det er da også med ikke så lidt stolthed at jeg kan sige at min egen bog "Den vildeste jul" som er valgt i år. Ydmygt tak for det og god læse og lyttelys til de interesserede. Man kan finde Bogormen via nedenstående link: https://www.facebook.com/bogormen.hadsten

Og har man lyst til at springe på fra starten af historien så er der et link til kapittel 1 herunder:
https://www.youtube.com/watch?v=c3SEBYbAN_c&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0snWcR7oyclJLkwSRK-MKf3GDGxBC1tY1MEeHK0IuZX6ZupH6rlIm8X7o

Glædelig Jul!

René

www.youtube.com Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

20/03/2020

📒📕📗📘📙📒📕📗📘📙📒📕📗📘📙
THERE IS NO APP TO REPLACE YOUR LAP!
📙📘📗📕📒📙📘📗📕📒📙📘📕📕📒

Coronavirussen er over os. En farlig gæst for nogle og en udfordring for os alle. Fra sundhedsvæsen over virksomheder til institutioner og helt ud i de små hjem. Særligt børnefamilierne møder nye udfordringer. Her er der ikke kun uddelt helt nye roller til mor og far med undervisning og børnepasning. Man skal også forholde sig til, hvordan børn kan lege sammen uden at smitte hinanden. Må jeg foreslå, at man får det bedste ud af situationen og bruger noget af den fælles tid til at læse højt sammen. Husk THERE IS NO APP TO REPLACE YOUR LAP. Og er der legeaftaler? Så kan man sagtens læse for flere børn – her skal de blot ned på gulvet med lidt afstand imellem...

God weekend!

02/12/2019

🤔 Hvem har fået læst højt? 🤔

Der er stor sandsynlighed for, at barnet bag tegningen til venstre har fået læst højt. Højtlæsning bidrager nemlig til børns kreativitet på alle planer. Deres forestillingsevne. Og i sidste ende også til deres evne til at udtrykke og formidle. Så selvom begge tegninger tydeligvis gengiver et hus - så afspejler de også barnets evne til at grave indtrykket af et hus frem af deres bevidsthed og deres evne til at formidle dette indtryk i en tegning... 📗📒➡️👨🏻‍🎨🧑🏽‍🎨

21/11/2019

💰7 MILLIONER TIL ØGET LÆSELYST💰

Som jeg tidligere har beskrevet, er børns læselyst faldende. Børn læser mindre. Og de læser mindre i dybden. Det har politikerne heldigvis fået øje på og har afsat 7 millioner kroner i en såkaldt læselystpulje. Det giver vi lige en tommel op. Og så håber vi på, at nogle af pengene også bruges på at motivere forældrene. Højtlæsning er nemlig en fantastisk motivationsfaktor for børn. Det ved jeg fordi jeg har undersøgt det. Hvis et barn i alderen 8-12 år har fået læst højt af sine forældre - så er sandsynligheden for, at barnet selv læser bøger, ca. 10% højere end et barn, der ikke har fået læst højt. Så vi må håbe, at pengene ikke kun bruges på at motivere børnene. Forældrene trænger også til at blive motiveret...

05/11/2019

😃 Nu griber politikerne ind! 😃

Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke har bedt Sundhedsstyrelsen om at sammensætte et sæt gode råd til børn og unges skærmbrug.
Måske de ved samme lejlighed kunne give et par råd til de voksne om deres skærmbrug? Men "gode råd" lyder under alle omstændigheder godt. De kan i sagens natur ikke være dårlige. Og uanset hvad det udmønter sig i - så er debatten og opmærksomheden vigtig. Så det giver vi lige en tommel op 👍🏻
Og skulle de gode råde resultere i lidt overskydende tid - så tøver vi ikke med at anbefale, at noget af den bruges på højtlæsning for børn...

29/10/2019

LÆSNING ER GODT - men noget er bedre end andet... 📚🤔📱

Her på siden slår jeg et slag for, at børn skal have læst højt. Fordi det er godt for børn på næsten alle tænkelige måder. Herunder at det motiverer dem til at læse selv. En ny undersøgelse har nu peget på en ny sidegevinst ved at læse bøger højt for børn. I hvert tilfælde, hvis man læser op fra en bog af papir. Al højtlæsning er godt for børn. Uanset medie. Men hvis man læser højt fra en bog af papir, vænner man børn til at blive nysgerrige på det medie. Og netop brugen af papirbøger giver en langt bedre træning af evnen til at læse i dybden, almen læseforståelse og generel orientering i tekster.

Vi giver en tommel op til den nye viden. Du kan læse mere her:
(https://renefeodor.dk/blog/)

21/10/2019

Jeg kunne ikke være mere enig

Lars Theil Münster har skrevet bogen »Det læsende menneske«, der handler om, hvad læsning af skønlitteratur gør ved os.

"Det absolut særlige ved at læse litteratur er, at vi kun har ordene at gøre godt med. Men netop derfor har vi også friheden til at danne vores egne billeder. Når vi ser en serie eller en film, er indholdet lagt til rette for os på en helt anden måde, end når vi læser. Skuespillet, underlægningsmusikken, måden der klippes på er med til på forhånd at fortolke indholdet for os. Når vi læser, er vi selv instruktører, der iscenesætter teksten. Vi bruger mere af os selv, når vi læser, end når vi ser en serie på Netflix for eksempel".

Derfor så han gerne, at vi læste mere. Og at vi lærer vores børn at blive boglæsere.

"Det hele starter med børnene, og dermed med forældrene. Vi skal simpelthen huske at læse højt for vores børn, ikke kun når de er helt små. Læg telefonen og ipaden væk. Læs med dine børn i stedet for. Hvis børn oplever, at litteratur er en naturlig del af hverdagen, vil de også være mere tilbøjelige til selv at blive læsere senere hen".

Jeg kunne ikke være mere enig.

13/09/2019

VÆR TIL STEDE, NÅR DU ER TIL STEDE...

Nu koster det et klip i kørekortet at bruge sin mobiltelefon, når man kører bil. Måske skulle man overveje at indføre en lignende ordning i hjemmet? Vær til stede, når du er til stede. Når forskning viser, at højtlæsning - pga. netop samværet - er så godt for styrkelsen af børns empatiske og interagerende evner.... så er det måske også godt på mange andre planer i familierne...

10/06/2019

📘📕Bøger er bedre end film!📙📗

Vil man servere den hurtige og lette oplevelse for sine børn? Eller vil man give sine børn den bedste oplevelse? Se filmen eller læse bogen? I en moderne tidspresset familie kan højtlæsning af bogen være en ret stor investering. Men det giver til gengæld et langt større afkast. Bogen er nemlig bedre end filmen. Og det er ikke bare noget, jeg påstår. Det er noget, jeg ved. Jeg har nemlig spurgt 1.000 danskere i A&B Analyses Danmarkspanel. Og her svarer hele 91,1%, at de synes bogen var bedre end filmen – hvis de både havde læst bogen og set filmen.
Læs mere på min blog https://renefeodor.dk/5-hvilke-oplevelser-giver-du-til-dine-boern-film-eller-boeger/

18/04/2019

Børns læsefærdigheder er et spørgsmål om matematik!

Det viser et studie foretaget af The Ohio State University. Jo flere ord du hører - jo bedre er du stillet, når du skal lære at læse. "Kids who hear more vocabulary words are going to be better prepared to see those words in print when they enter school," konkluderer Jessica Logan.

I analysen opregner forskerne, at hvis du læser for dit barn hver dag, vil barnet i gennemsnit have hørt ca. 290.000 flere ord - end et barn der ikke har fået læst højt - før det starter i skole.

Højtlæsning er ikke spild af tid. Det er en investering.
https://renefeodor.dk/hoejtlaesning-er-ikke-spild-af-tid-det-er-en-investering/

05/04/2019

1886: Ingen læser mine røgsignaler
1950: Ingen læser mine telegrammer
1990: Ingen læser mine telefax
2005: Ingen læser mine breve
2015: Ingen læser mine e-mails
2020: Ingen læser mine sms-beskeder
2025: Ingen læser mine opslag på Facebook
2030: Ingen læser mine tweets
2035: Ingen læser...

DEL DETTE FØR DET ER FOR SENT...

03/04/2019

🍀 Så fandt vi vinderne! 🍀

Det blev Anne-Mette der nominerede Charlotte, så tillykke til dem!

God læselyst med bogen!

Der er nyt her på siden på fredag, del sagen her med højtlæsning for børn... endelig del... så er det lettere at råbe de rigtige op!

god dag!! 😃👍🏻

Vil du plassere din skole på toppen av Skole-listen i Odense?

Klik her for at gøre krav på din sponsorerede post.

Sted

Internet side

Adresse


Skibhusvej 65, 1. Sal
Odense
5000