23/03/2021
Der er pænt meget knald på kurser online. Mens vi venter på at vi må holde nogle forrygende kursusdage med mange personer og fysisk fremmøde! Her indbyder en af landets store fagforeninger deres TR til en dag med læring i forhandlingsteknik og gennemslagskraft. Vi har aftalt at gøre dagen max aktiv for deltagerne. Der bliver IKKE tid til facebook undervejs :-) Jeg sætter mig og forbereder mig helt fra bunden hver eneste gang for at få så meget som muligt ud af mediet og situationen. Og for mig er det så sandelig også en læring, skal jeg lige love for. Indtil nu har jeg mest erfaring med Teams, og hvis nogen vil snakke om deres undervisning på Teams eller Zoom, er jeg frisk på at udveksle erfaringer.
25/02/2021
Han har papir på at være en af Danmarks mest overbevisende personer - som vinder af DM i debat. Han har været taleskriver i toppen af fagbevægelsen. Og han er kun 26 år. Lær af denne unge mand hvordan du selv bliver mere overbevisende, mundtligt og skriftligt. Lyt til seneste episode i podcasten Negotiators.
https://www.gottleben.com/podcast/1298-episode-24.html
12/02/2021
En udfordring ved online undervisning er nærværet, en anden er øvelserne. Begge dele er essentielle når man som jeg underviser i færdigheder og værktøjer. Og ofte er det teknikken der sætter grænser. Alene det at man skal kæmpe lidt for at få grupper sat sammen, at lyden svigter eller en pc driller, er jo et filter som undervisningen opleves gennem. Men. Jeg havde i går min hidtil største succesoplevelse med virtuel formidling. Jeg var blevet bedt om 5 timers oplæg om forhandlingsteknik uden brug af virtuelle grupperum eller telefonopkald. Jeg valgte korte øvelser som deltagerne løste individuelt ude ved skærmene, og som jeg så gennemgik i plenum. Samtidig brugte vi chatten flittigt så vi fik samlet op på spørgsmål og kommentarer. Jeg er vild med chatfunktionen i Teams, for den giver faktisk nogle muligheder jeg ikke har været vant til. Der kører en levende "snak" parallelt med undervisningen, og det er en anden måde at deltage aktivt på end vi er vant til. Det er næsten som en skole hvor det er tilladt og endog velkomment at snakke og "larme" mens der bliver undervist. Fedt.
28/01/2021
Nyt fra podcasten Negotiators: Ny debatform gør os klogere i stedet for at optrappe konflikter. Jeg taler med journalist og forfatter Cathrine Gyldensted, som er forfatter til bogen 'Blev du klogere?' Debatformatet hedder F-R-I, der står for fronter, refleksioner og initiativer. Fordelen er i mine øjne at debatten på denne måde bliver både mere psykologisk og mere konstruktiv end vi er vant til med den rent retoriske tilgang. Hør hvordan i vores samtale. https://www.gottleben.com/podcast/1289-episode-23.html
04/12/2020
Live online via Teams. Kursus for 30 tillidsrepræsentanter hos Socialpædagogerne. Emne: Gennemslagskraft og argumentation. Oprindelig tænkt som fysisk kursus. Men jeg besluttede at gå 100% ind for det. Og heldigvis - jeg synes det lykkedes. I samarbejde med Lene Kümpel og Runa Riis Larsen, hhv. politisk resurseperson og facilitator, kørte vi 2 fulde dages kursus. Det er klart at noget gik godt, og noget mindre godt. Jeg SAVNEDE det fysiske samvær og muligheden for at arbejde, korrigere, øve som jeg plejer. Men jeg NØD den måde vi alle arbejdede på. Noget af det virkelig gode er chatfunktionen i Teams. Deltagerne ytrer sig i deres eget spor undervejs, hjælper hinanden, korrigerer og udtrykker tvivl og spørgsmål. Facilitatoren bryder ind og henviser til interessante indspark. Og så var jeg vildt begejstret for at "podcaste" sammen med Lene Kümpel. Hendes indspark var afgørende for at vi kunne holde fokus og se de retoriske værktøjer i et fornuftigt perspektiv. Jeg betragter nu mig selv som pænt kørende inden for digital læring, og der er allerede en stribe spændende udfordringer i det kommende år. Så bare kom an :-)
27/11/2020
Vi har vænnet os til det. Deltagerne sidder ved hver sit bord og med næsen samme vej, og mundbindet kommer på under øvelser eller når man forlader sin plads, hvor man i øvrigt også indtager den portionsanrettede frokost. Næsten som en skoleklassse i gamle dage, men også okay og hyggeligt fordi alle tager det med et smil. Som hvert år i november underviser jeg næsten nonstop, coronatestet og passende maskeret. I denne uge var det et boligselskab, og temaet var service og konflikthåndtering i telefon. I øvrigt på et højt niveau, for kulturen i organisationen er allerede i sig selv konfliktforebyggende. Man har pr. automatik en dyb respekt for medlemmerne, og man håndterer vanskelige situationer klogt og meningsfyldt. Alligevel var interessen for at arbejde med den retorik der ligger i god service, stor, og jeg nød udfordringen og det stærke modspil.
21/11/2020
Den seneste tid har jeg besøgt en del lægeklinikker med 3-4 timers workshops for hele personalet. I går var jeg et dejligt sted på Fyn. Vi indrettede os i venteværelset, brugte min pc som powerpointskærm og sad i rundkreds uden borde. Det fungerer fint. Emnet er professionel samtaleteknik. Jeg gennemgår værktøjerne, og vi sidder og rollespiller i små bidder hen over rundkredsen. Det fungerer godt fordi alle er fuldt involverede hele tiden. I går var hovedtemaet timing: Hvornår bør man tage ordet i en konflikt, og præcis hvad skal man sige for at lede samtalen mod den gode afslutning? Der var 6 deltagere, og vi sad med god afstand og fyldte slikskåle, og det var en super hyggelig måde at arbejde på.
18/11/2020
Praktiske workshops om konflikthåndtering i telefon er i høj kurs p.t. Gottleben har stået for dem i kommuner, fagforeninger og virksomheder, senest Ankestyrelsen, Teknik &Miljø i København, Lowell, og FK Distribution, der sørger for gratisaviser og reklamer til husstande. Det overordnede formål med kurserne er A ) at indlære værktøjer der giver kontrol over samtalen, og B ) docere brugen af disse så klogt at man samtidig er i stand til at yde en fremragende service. I går var det et af Danmarks største boligselskaber. Over de kommende måneder holder vi en kursusrække dels i dette emne, dels i at lede møder med konfliktpotentiale. Efter i går, hvor vi startede i det charmerende kursuscenter Unika på Frederiksberg, glæder jeg mig ekstra meget til det videre forløb.
17/11/2020
Årets sidste åbne kursus i forhandlingsteknik løb af stabelen i sidste uge, og jeg oplevede slet ikke coronareglerne som et problem. Alle har tilsyneladende vænnet sig til at sidde med stor afstand og til at tage den lyseblå maske på når man forlader siddepladsen. De lidt hyppigere pauser med masser af frisk luft er nærmest en velsignelse, som jeg vil holde fast i fremover. De giver rytme og energi til undervisningen og samværet. I denne uge underviser jeg fulde fire dage, og igen masser af dage de kommende uger. Jeg holder også et 2-dages kursus online, og det glæder jeg mig til at fortælle jer om. Vi eksperimenterer med formen. Min geniale kusine, som er rektor, har givet mig nogle tips til at skabe nærvær og intensitet i netsamværet, og hendes metode skal helt sikkert prøves. Som sagt, mere om dét snart.
06/11/2020
Hotel SP34 i centrum af København kan anbefales til mindre konferencer. Her holdt jeg et foredrag i går for en af statens styrelser. Emnet var forhandlingens mere sofistikerede værktøjer. Dem man bruger når man vil skabe compliance og velvilje for en sag på trods af modstand. Jeg talte iført mundbind, og det kurede rund i ansigtet og drillede lidt. Men skidt med det, for publikum tager det pænt, og vi ved alle hvad det handler om. De kommende uger har jeg en række konferencer og foredrag på samme måde, og jeg har simpelthen udviklet en pædagogik der passer til de nye vilkår. Så det går nok 🤗
27/10/2020
Med de rette forholdsregler må vi stadig holde konferencer. Man bærer mundbind når man ikke sidder på sin plads, hvor man i øvrigt også nyder dagens forplejning. Alle sidder med ansigtet samme vej og god plads til alle sider. Oven i det: masser af omtanke, hele tiden! Det var vi gode til i går på Comwell Køge Strand. Jeg underviste 24 tillidsrepræsentanter i overbevisende samtaleteknik: forberedelse, åbninger, argumentation, spørgeteknik, håndtering af modstand. Trods den mere forelæsningsorienterede form og færre øvelser udtrykte deltagerne glæde, og jeg arbejder videre på at udvikle undervisningsformen til de nye forhold. Efter i går er jeg optimistisk 😀