23/05/2024
Er dit barn madmodigt? 🍋🥟🍍🍲🥦🫚🧀🍣
Madmod er når dit barn…
💛 har mod på at smage på nye ting
💛 har mod til at eksperimentere med mad
💛 har mod til at håndtere nye råvarer
Madmod lærer børn at blive bevidste om deres smagspræferencer 👅
For at være kritisk forbruger og samfundsborger i dag, har vi brug for at kende vores smag 🤨
Børn lærer ikke at træffe egne bevidste og begrundede valg, hvis de voksne styrer og bestemmer smagsidealerne 🤐
Smag er i høj grad både socialt og kulturelt, så vær bevidst om, hvordan du taler om mad, hvis du vil øge dit barns madmod 🫶
Hvad gør I for at øge madmod hos jer?
19/05/2024
Jeg føler lidt, at jeg har vundet i lotteriet her en søndag aften, fordi jeg ikke skal lave madpakker til i morgen – andre der har det på samme måde? 😅🙌
Hvordan har du det med børnenes madpakker?
Hvad synes du er svært? 🤯
👉 Kunne du tænke dig en guide, en e-bog, et minikursus eller lignende, der kan hjælpe dig med at lette madpakke-tjansen? 😍
Så hjælp mig med at hjælpe dig 👇
Del hvad du synes er svært i kommentarfeltet, og hvad der ville være den største hjælp, så jeg kan lave de mest hjælpsomme guides til jer 🫶
16/05/2024
Vi er som regel vores egen største kritiker 🔍 men det er jo ikke alt, vi behøver at “sige højt” til os selv... 🫢
Du kan jo også godt tænke noget om din veninde, partner, mor eller kollega, som du ikke siger højt, fordi du egentlig godt kan lide dem og gerne vil blive ved med at være på god fod med dem – og være et godt menneske og sådan noget 💁♀️💛
Men hvorfor er det så anderledes med dig selv? 🫵💛
Hvis du registrerer en tarvelig kommentar i dit sind, så prøv at stoppe tanken og i stedet tænke “ja ja, det er der måske en del af mig der synes, men jeg behøver ikke tænke den tanke færdig, for i bund og grund er jeg jo et godt menneske” - eller hvad der nu lige er passende ❤️
Giv eventuelt tankerne et navn, fx tarvelige Tina eller kritiker Kurt (jeg håber du kan være mere kreativ end mig 🤦♀️) - det gør det med tiden nemmere at registrere, at nu er det tarvelige Tina, der taler igen 🗣️
Måske kan du endda se et mønster i, hvornår hun titter frem og hvorfor hun er blevet som hun er ❤
Er du god til at stoppe din indre kritiker?🫸
14/05/2024
Nej tak 💁♀️
To ord, der kan være uendelige svære at sige, når det kommer til mad 😮💨
Af flere årsager...
Her i opslaget får du 5 måder at sige nej tak uden at ødelægge den gode stemning🫸
Øv dem og tilføj gerne flere til næste gang…
👉…din kollega serverer fødselsdagskage
👉…din gamle bedstemor har lavet gammeldags æblekage eller…
👉…din svigermor har svedt i køkkenet hele dagen for at servere middag for jer.
…hvis ikke du har lyst vel at mærke ☝️
Andres forventninger bør ikke vægte højere end din respekt for din krops signaler 💛
Medmindre det er et aktivt valg! 🙋♀️
Hvis det for dig er værd at give køb på din mæthed den dag du besøger din gamle bedstemor og klemmer en (ekstra) portion æblekage ned, så slt fred med det og nyd hendes glæde 🥰
Men hvis du i stedet tager en portion mere hos svigermor fordi hun presser med “kan I ikke li’ maden?”, og du svarer “jo, okay så giv mig en ekstra portion” for at undgå det skuffede blik og den dårlige stemning…
👉 Så er det værd at overveje om ikke en af sætningerne i opslaget skal i brug næste gang ❤️
P.s der kan selvfølgelig være en masse andre grunde til, at det er svært at sige nej tak – dem tager vi en anden dag 🫶
08/05/2024
Vi tror det er vigtigt, at børn ved hvad der er sundt og usundt, men dét der i virkeligheden er vigtigt er…
…at de lærer at lytte til deres krop og lærer, at de er noget værd, uanset hvordan de ser ud ❤️
Børn kan ikke bruge den viden til noget, de har ikke kontrol over, hvad der bliver serveret for dem…
👉 det er dig som forælder, der har ansvaret for, at de præsenteres for næringsrig, nydelsesfuld og forskellig mad, som giver dit barn mulighed for at udforske smage, konsistenser, mæthedsfornemmelse mm. og derigennem lære deres krops signaler at kende 🙏🏻
Dét er meget mere værd ✨
Når de bliver ældre, kan I tale om madens næringsindhold, mæthed, smag mm. 🍉🥦🍟🍪🥑🍭
“Sundt” og “usundt” er ikke begreber, man er nødt til at lære at koble til specifikke fødevarer - da ingen madvare uden for kontekst er enten det ene eller det andet ⚖️
05/05/2024
At spise på følelser kan blive et meget fastgroet mønster, der vil følge en resten af livet, hvis ikke man opdager det og arbejder bevidst med at aflære det 🤯
Vi kan hjælpe vores børn med ikke i at danne mønstret i første omgang ved at undgå at koble mad og følelser sammen for dem 🍭
Og panik nu ikke, hvis du ind i mellem er kommet til at give en is efter dit barn har taget den hen af asfalten eller at I ind i mellem hygger jer med søde sager 💛
👉 Men prøv at undersøge..
💛 Hvilke andre måder hygger I jer som familie, der ikke nødvendigvis indeholder mad/søde sager?
💛 Hvad kan jeres barn rigtig godt li’ at lave – kan I fx belønne med en ekstra godnathistorie eller en tur i svømmeren i weekenden, hvis h*n har gjort noget, I gerne vil belønne?
💛 Hvilke aktiviteter kan I hjælpe jeres barn i gang med, når h*n efterspørger mad af kedsomhed?
✨ Hvis du ligger inde med gode ideer til madfri familie-hygge aktiviteter eller sjove belønningssystemer, der kan inspirere andre, så giv Los i kommentarfeltet 👇🫶
23/04/2024
For at få succes med at ændre en vane skal du som det allerførste være sådan ok skarp på hvad det præcis er du gerne vil 🎯
At spise mere grønt eller skælde mindre ud er altså for uspecifikt selvom intentionen bag er god 💛
Og når du så har fundet frem til en helt konkret vane – altså noget man vil kunne give dig en hånd for at have udført 👏 – så skal du liiige være ærlig over for dig selv…
…er det realistisk? Eller skal baren sænkes en my? 🤔
At vide hvilken helt konkret handling, der skal til for at nå dit mål er altså første skridt for bevist at gøre noget andet end de handlinger du normalt kører på autopilot 🫣
Hvis du så ovenikøbet kan komme på, hvad der mon kunne komme til at stå i vejen for dig og skaffe de forhindringer af vejen, så er du ret godt på vej ✨
Men det kræver arbejde og ikke blot en beslutning at ændre sine vaner – det er det, der gør det lidt bøvlet 🫠💛
Hvilken vane ville du allerhelst bryde i dit liv lige nu? 🌼
19/04/2024
Hvis du vil fremme madmod, så drop forældrestyringen omkring middagsbordet… 😱
Alt hvad vi gør som forældre, gør vi jo af bedste mening og måske opfatter vi slet ikke vores adfærd som manipulerende eller pressende, men blot som en almindelig del af opdragelsen – som vi selv har været vant til.
Men vil vi fremme madmod hos vores børn skal vi passe på med at…
🔸 …overvåge
🔸 …begrænse
🔸 …foreslå
🔸 …presse
🔸 …belønne
🔸 …straffe
🔸 …argumentere
..og i det hele taget blande os i, hvad og hvor meget vores børn spiser, når vi først har sat os til bords 🍽️
👉 Det er blandt andet ét af de emner vi berører, når jeg på mandag holder foredrag om, hvordan du hjælper dit barn fra kræsenhed til madmod – eller blot ønsker redskaber til at fremme madmod hos dit barn 💛
Det foregår i kl. 19-20. Tilmelding via Børneloppens app 📱
Kan du genkende et opdragelsesmønster med pres og manipulation ved middagsbordet fra din barndom? 💛
16/04/2024
Kender du det? …du serverer mad, som dit barn har spist flere gange før, men pludselig bliver de meget stålfaste i blikket og siger…
”Det kan jeg ikke li!” 🫷
Og vi kan prøve med…
”Jamen, det plejer du da” eller ”Ej vi fik det også i sidste uge og der kunne du da godt li’ det” 🤯
Og lige meget nytter det.. 😮💨
For vidste du, at bag ”det kan jeg ikke li!”-statementet, kan der ligge et hav af andre årsager til, at dit barn lige i dag ikke vil spise en specifik madvare? 🫢
Men den viden får dem jo ikke til at spise det, tænker du måske… 🤷♀️
Nej det er rigtig nok… men måske kan det give dig noget ro i ikke at skulle føje endnu en madvare til listen over ting dit barn ikke kan li’ 📝
Slå kold vand i blodet og server madvaren igen en anden dag, måske i en anden form eller sammen med noget andet mad.
Og nøjes blot med i første omgang at smile til dit barn og sige…
”Det er helt ok, skat. Du kan spise lige nøjagtigt dét du har lyst til på bordet” 💁♀️💛
Er det nemt? Næ 😅 Men når vi øver bliver vi bedre - lige som vores børn ❤️
P.s. Hvis det er et tiltagende problem, som I føler, I har svært ved at håndtere i jeres familie, kan jeg hjælpe jer gennem 1:1 familievejledning. Send mig blot en besked, hvis du ønsker at høre mere om dine muligheder 🫶
13/04/2024
Er du top-frustreret over at have brugt dyre-ulvetimer i køkkenet på at kreere lækre børnevenlige retter,
som ikke bliver rørt med en ildtang ved middagsbordet? 🤯
..eller som bliver skilt til ukendelighed, fordi barnet kun vil spise pastaen? 🫠
Er du bekymret for om dit barn får nok mad eller den rette næring fordi h*n er kræsen? 😮💨
Så kom med til mit næste foredrag i 🙌❤️
Du vil lære…
💛 Hvordan børn oplever smagsindtryk
💛 Hvad kræsenhed typisk skyldes
💛 Hvordan du kan introducere ny mad med succes
💛 Og simple (men ikke nødvendigvis lette) redskaber du kan indføre til og omkring måltidet, der kan
hjælpe dit barn til mere madmod
Det er næste mandag d. 22. april kl 19 i Børneloppen Valby 🙌
Og tilmelding sker gennem Børneloppens app 📱
Psst det er i øvrigt helt gratis 😍 Ses vi?