17/06/2026
Jeg fik min ADD diagnose sent, dvs. efter jeg fyldte 30 år. (Jeg er 36 i skrivende stund).
Jeg har altid haft svært ved at lære og gøre ting som 'de andre'. I skolen fik jeg det svært, ikke fordi jeg ikke kunne forstå, men fordi rammerne gjorde det svært for mig at være med. Alle skulle ligesom passe ind i den samme boks.. alle skulle lære på samme måde.
Jeg husker engang i 6. klasse at jeg, i min frustration over ikke at kunne "passe min skole" fik formuleret: "jeg kan ikke lære noget i skolen.. alt hvad jeg lærer, lærer jeg ude for skolen".
Det er den kerne oplevelse jeg har.. gang på gang at sande:
Jeg må lære og gøre ting på en anden måde end 'de andre'.
Først som 21 årig kunne jeg tage en HF, og for første gang klarede jeg mig godt i skolen.. jeg var begyndt at forstå mig selv bedre, og jeg var begyndt at kende mit værd, og forstå: jeg er klog, jeg har evner.
Alligevel var det svært. Jeg kunne stadigvæk ikke lave lektier, og jeg havde fravær.. jeg var presset!
Igen skulle jeg passe i en kasse.
Da jeg blev omkring 30 år, opsagde jeg mit faste fuldtidsarbejde (med god løn og pensionsordning), hvor jeg i mange år havde svært ved at få det hele til at hænge sammen.
Jeg var umotiveret, ofte udbrændt, og var i et job hvor jeg i det hele taget ikke kunne bruge mine talenter.
Der skulle gå tre år og en diagnosticering og en masse arbejde med mig selv, før jeg fandt ud af at jeg skulle være træner..
At det var her hvor jeg kunne hjælpe andre,
Være noget for nogen,
Skabe værdi for andre, og hvor mit specifikke talent kunne udfolde sig.
At vælge mig selv til, har været en af de bedste beslutninger i mit liv,
Og det fortsætter jeg med at (prøve på at) gøre.
Jeg er til stadighed ved at indrette mit liv, så det ikke bare flyder med strømmen, og drukner mig undervejs, men forhåbentligt så det tager nogle smukke mæandersving, der netop passer til mig .
Selv som træner er jeg ved at finde det helt rette setup for mig,
Og det aspekt vil jeg i fremtiden meget gerne dele ud af.
I dag ser jeg mere nuanceret på mit sind;
Jeg har både en superkraft, men også en masse udfordringer.
Tak fordi du læste med.
-Rune
15/06/2026
02/06/2026
01/01/2026