Røst

Røst

Del

Røst er en talerskole, der arbejder for at give unge mod til at tage ordet. Røst er en talerskole, der arbejder for at give unge modet til at tage ordet.

Vi elsker det mundtlige rum og den kraft, der ligger i at stille sig frem, tage ordet og blive hørt og forstået - uanset om det drejer sig om at brage igennem på talerstolen, til demonstrationen, til bestyrelsesmødet, frivilligarrangementet eller på festivaler og folkemøder. Vi er specialiseret i unge stemmer, men alle er velkomne. Vi er ikke for profit, alt overskud fra vores aktiviteter bliver

20/03/2026

Røst i Operaen er tilbage - og du skal med!

En flok unge talere, sublim ballet og opera i verdensklasse, klassiske musikere fra Det Kongelige Kapel og en hel sal, der synger fællessang fra Højskolesangbogen.
‘Røst i Operaen’ vender tilbage den 22. maj med et brag af en aften, hvor scenekunsten danner en storslået ramme om unge stemmer med noget på hjerte.

Aftenens talere kommer både fra en række højskoler og fra centrale brændpunkter i den nye verdensorden, og gennem deres ord får vi lov at se verden med andre øjne for en stund.

For hvordan er det at vokse op under Ruslands invasion af Ukraine og miste sit hjem til besættelsesmagten? Eller leve som ung kvinde i Grønland med bevidstheden om alle de børn, der aldrig blev født på grund af den såkaldte ‘spiralkampagne’? Eller igen og igen opleve racismen på egen krop som ung i Danmark med iranske rødder?

De unge stemmer folder sig ud i samspil med kunstnere fra Det Kongelige Teater, der sætter krop og toner til de store følelser og vores fælles fortællinger. Publikum ledes sikkert igennem aftenens program af vært Liva Manghezi.

Glæd dig til en storslået aften i to inspirerende akter, hvor det talte ord, unge stemmer, sang, musik, dans og fællessang går op i en højere enhed.

Praktisk info
Røst i Operaen 22. maj kl. 19.00.
Billetterne er gratis og bliver frigivet den 22. april på Det Kongelige Teaters hjemmeside.
Sæt kryds i kalenderen allerede i dag!

Tak til Nordjyllandsfonden og Konsul George Jorck og hustru Emma Jorck’s Fond for støtte til Røst i Operaen.

Photos from Røst's post 10/03/2026

Slå dig ned ved langbordet, når vi sammen med Ungdomsøen byder indenfor til ‘Middag og taler - Grøn utopi’ den 26. marts.
Vi sejler ud i Øresund til en grøn langbordsmiddag med fokus på madglæde, bæredygtighed og sæsonens råvarer. Undervejs gennem måltidet vil unge holde taler med afsæt i et fælles ønske om at skabe gnister og håb, der kan blive til grøn handlekraft.
Arrangementet er gratis og inkluderer sejlads og middag.

Program:
16.50 Klar til afgang i Nyhavn
17.00 Afgang fra Nyhavn 71
17.30 Middag og taler 💚
21.00 Afgang fra Ungdomsøen
21.35 Ankomst til Nyhavn 71.

Book din plads ved bordet via link i bio.

‘Middag og taler - Grøn utopi’ er støttet af

Billeder af fra sidste gang, der var Middag og taler.

17/02/2026

Kom og skål for Røst, når vi holder 10-årsjubilæum den 24. februar 🎉

Efter ti vilde år med talerskole, talerfestivaler i Køge, unge talere på et væld af talerstole og god energi fra højskoler og en lang række andre gode samarbejdspartnere vil vi gerne invitere indenfor til en skål for Røst - og for alle de modige unge, der har taget ordet sammen med os gennem årene.

Fejringen finder sted den 24. februar. Arrangementet starter kl. 14.00 med en faglig halvleg om alt det, vi har lært med og af Røst.
Kl. 15.30 er det tid til den sociale halvleg med fællessang og taler, snacks og en skål.

Den faglige halvleg er allerede fuldt booket, men du er meget velkommen til at kigge forbi til en snack og en skål fra kl. 15.30-17.00. Tilmelding er ikke nødvendig.

Vi ses til fejring hos Røst den 24. februar kl. 15.30 på Gl. Kongevej 11, København V.

Tak til og alle andre, der har bidraget og troet på os undervejs 🙏

28/01/2026

Vi venter i spænding disse dage - Røst er nemlig nomineret til en pris, som bliver uddelt i morgen!

Kommunikationsprisen gives til en indsats, der bidrager til demokratisk sammenhængskraft og styrker tilliden i samfundet, skaber bedre klima og miljø og har gennemslagskraft og demonstrerer reel effekt.
Derfor er vi så stolte over, at juryen har nomineret Røsts indsats for at give unge mod til at tage ordet blandt en række andre kandidater.

Så kryds fingre for os i morgen, når prisen uddeles til nytårstaffel hos der står bag prisen.

Billedet af sekretariatschef er fra en gang stemmeopvarmning i Operaens foyer til vores seneste arrangement med og
Fotograf er .eis

22/08/2025

“Jeg troede lissom, at nu skulle vi bare i gang og ha’ det fedt og byg’.”
Som kvindelig tømrer med anden etnisk baggrund har Xenia Holm måttet søge over 100 steder for at finde en læreplads. Og da hun endelig fandt en, gik det op for hende, hvordan racisme og sexisme desværre var en del af hverdagen.

Men i stedet for at acceptere situationen valgte Xenia at holde en tale om sine oplevelser. På Nationalscenen. Foran 1300 mennesker til arrangementet ‘Røst på Gamle Scene’.
“Jeg er slet ikke typen, der kan lide at være i fokus, men nogle gange er det - sindssygt nervepirrende! - men også rigtig godt, at man udfordrer sig selv og gør nogle ting, som man måske ikke havde tænkt over, at man nogensinde ville komme til,” som hun siger.

Røst og Det Kongelige Teater arbejder sammen for at styrke unge stemmer og skabe taletid og plads på scenerne til unge som Xenia.

Vi glæder os til en ny sæson med en række fælles arrangementer, hvor unge tager ordet og deler scenen med teatrets kunstnere.
Du kan blandt andet møde os på Ungdommens Folkemøde den 4. september, hvor vi indtager hovedscenen med opera og taler.

Video: Kavian Borhani

16/06/2025

Glimt fra en uforglemmelig aften ❤️
Røst på Gamle Scene 23. maj 2025

Photos from Røst's post 05/02/2025

I mandags blev publikum ramt af ti stærke opråb fra scenen i Operaen. Ti unge havde grebet muligheden for at tage ordet og sætte nye dagsordener.
For det er der brug for i et samfund, hvor man stadig bliver diskrimineret på baggrund af sin hudfarve, sit handicap eller sin krop. I et samfund, hvor mødet med myndigheder som psykiatri og politi kan være en voldsom og utryg oplevelse, hvor unge bliver sygemeldt med stress, og hvor de får at vide, at de er for meget, når de prøver at engagere sig - og for lidt og for dovne, hvis de lader være for at passe på sig selv.

Vi har ansvar for at lytte, når andre træder frem, især når næste generation træder frem og tager ordet, så hent en kop kaffe og læs her en sammenvævning af ti stemmer, som vi har al respekt i verden for:

“Jeg synes, det er synd, hvis vi som samfund går glip af unges stemmer og engagement, fordi tonen bliver urimeligt hård og nedladende når man som ung deltager. Jeg blev i hvert fald træt.

Social eksklusion er uden tvivl den del af min diagnose, der gør mig mest handicappet.

Jeg har mærket, hvor dybt vores normer sidder. Det tager tid at ryste dem af. Det skræmmer mig, hvor indsnævret vores virkelighedsforståelse er.

Men jeg taler også om det, fordi det er ensomt at blive ved med at leve som tyk person i den her verden. Vi er ikke epidemier, der skal løses – vi er mennesker, der har brug for at blive elsket.

Jeg kæmper en kamp. Både med og imod systemet. Jeg kæmper for at blive set som menneske og ikke bare som et nummer i systemet. Jeg kæmper for at psykiatrien bliver til for mennesker. Jeg kæmper for at være mig.

For hvad JEG kan gøre, er at bruge min stemme, der hvor jeg er, og sammen med andre.
Og hvad VI kan gøre, er at lytte til andre, når vi bruger vores stemmer.

For mig har det været en kamp at indse, at min plads ikke nødvendigvis er bagerst. Jeg har lært, at jeg også hører til forrest – at vi alle har ret til at sidde dér, hvor vi kan se, høre og blive hørt.

Gør op med frygten for det feminine - og hey, kald dig nu bare selv for feminist!

Fordi der engang var samtykke, så betyder det ikke, at der altid vil være samtykke.

Jeg håber, at I vil gå herfra og give jer selv lov til at stoppe op og mærke efter, hvordan I egentlig har det.”

Tak til jer ti talere for at råbe os op. Og for at blive ved - Amanda Vijayakumar, Cecillia Grankvist, Fatma Khalif Abdi, Freja Milling, Freja Zacho, Frida Holm Eskildsen, Laura Sofie Vedel, Sara Søs Aanæs, Silje Høegmark og Victoria Birk❤️
Tak til Hanan El Mahdaoui og Sakinah-Michelle Ahmed for engageret værtsskab, tak til Det Kongelige Teater for samarbejde og sublime kunstneriske indslag, tak til Tuborgfondet for at gøre det muligt.

Hvis du selv går rundt med et opråb i maven, så husk at du kan søge om en plads på Den Åbne Talerskole.
Læs mere og ansøg på vores hjemmeside.

04/01/2025

Måske du - eller en ung, du kender - skal gå til talerskole i det nye år?
Med støtte fra Tuborgfondet lancerer vi Den Åbne Talerskole for unge mellem 18 og 30 år, der har lyst til at dykke ned i retorikkens redskaber og muligheder sammen med andre unge og dygtige fagfolk.

Uanset om du har en sag, du brænder for, eller synes, at dét med at tale foran andre er en uoverskuelig udfordring, er du mere end velkommen til at søge.
Det vigtige er, at du har lyst til at lære, er klar på at få feedback og sætter tid af til at engagere dig i forløbet sammen med resten af holdet.

Vi skal skrive, argumentere, arbejde med krop og stemme, på ekskursioner og på højskole, blive venner med vores nervøsitet - og selvfølgelig holde taler.

Forløbet foregår primært i København og strækker sig fra marts til juni. Det er gratis at være med.
Vi åbner for ansøgninger den 3. februar og skal nok forklare, hvordan det hele foregår, når vi nærmer os.

Lige nu skal du bare skrive Den Åbne Talerskole bag dit øre og prikke til unge med noget på hjerte, der kunne have lyst til at være med.

Stor tak til Tuborgfondet!

kh og godt nytår
Røst

Vil du plassere din skole på toppen av Skole-listen i Copenhagen?

Klik her for at gøre krav på din sponsorerede post.

Sted

Type

Telefon

Adresse


Gl. Kongevej 11-13, 5. Sal
Copenhagen
1610