30/04/2023
Skolen for Skrift lukker ned.
Jeg, Rasmus Daugbjerg, skolens stifter, har for nogle uger siden besluttet at lukke skolen ned. Jeg kommer til at bruge min tid og energi i nogle andre projekter.
Tak til alle de fantastiske elever som har gået på skolen. Niveauet af læsninger og tekster har været tårnhøjt, jeg glæder mig til at følge jer alle sammen.
Og tak for samarbejdet til LitteraturHaus og alle de fantastiske gæstelærere.
Måske genopstår skole en dag i en ny form. Hvem ved?
Indtal da: Alt det bedste
05/04/2023
Denne vidunderlige forårsmåned har vi besøg af Andreas Vermehren Holm.
I mandags holdt han oplæg om sin egen forfatterpraksis og om at være forlagsredaktør på Forlaget Virkelig.
Vermehren Holm talte om dét at skrive som en social praksis, hvor forfatteren samarbejder med dem, der producerer bogen: dem der formgiver, illustrerer eller trykker. Og hvordan dét at drive eget forlag er en måde at kunne udgive, producere og samarbejde med de forfattere og tekster, man selv elsker.
Vi talte om poetik, om verdenssyn og aktivisme. Om ord, der skjuler mere end de viser - ord som: dyr, menneske, natur. Hvilke konkrete liv gemmer sig bag de ord? Og i den forbindelse opholdt vi os i forholdet mellem natursyn og skrift. Poesien som et modsprog, et sprog der kan synliggøre dét, som ellers er blevet skjult eller glemt.
Vermehren Holm talte om skriveproces; om de sætninger, man kan skrive, som overrasker en selv. Vi talte om bogen som en bygning og om siden i bogen som et konkret rum at udforske: at arbejde med linjebrud, spejlinger, blanksider, mellemrum og med luft på en side.
Til sidst læste vi i fællesskab Ursula K. Le Guins ‘Bæreposeteorien om fiktion’ og Simone Weils ‘Illiaden eller styrkens digt’. Vi talte om genlæsning og genudgivelse af gamle tekster som en måde at læse på tværs af tider.
28/02/2023
Denne måned har vi besøg af Sabitha Söderholm.
I går holdt hun oplæg om processerne med hendes to bøger ‘Chellam’ og ‘Månens Urt’.
Söderholm talte om kroppen som et sted at erinde fra, om lister som litterær form og om Ursula K. Le Guins daglige skriverutine. Om landskaber som noget der er smukt, sanseligt og håbefuldt og samtidig rummer voldelige historier: historier om modstand og kolonisering.
Vi talte om, hvem man skriver til, når man skriver. Om skrift som omsorg: litteraturen som en fremstrakt hånd at holde i. Om gentagelser og røde tråde, navngivning som vold og håb og håbet som noget kollektivt: på tværs af tider, kroppe og arter. Skriften, et sted at synliggøre det usynliggjorte.
Og så lavede vi en botanisk skriveøvelse med udgangspunkt i lægeplanter.
26/01/2023
Denne måned har vi besøg af Asta Olivia Nordenhof.
I tirsdags holdt hun oplæg om sit forfatterskab, om processerne med at skrive sine bøger og om at skrive i det hele taget.
Vi talte om skrift som en besværlighed og en fryd. Og om den indre kritiker og ydre kritiker, som kan låse skriveprocessen. Vi diskuterede konkrete kneb, man kan bruge for at låse skriveprocessen op igen.
Vi talte om form: Hvordan forskellige former kan muliggøre, at man pludselig kan skrive noget, man troede var umuligt at skrive.
Vi berørte research og dét at arbejde med historisk materiale i fiktion. Desuden talte vi om djævle, kærlighed og versefødder.
Til sidste læste Asta Olivia Nordenhof op af sin kommende bog.
16/01/2023
I dag starter forårsholdet 2023.
Det er altid opløftende og vildt at læse alle de mange gode ansøgninger, for så at udvælge, sammensætte og optage et hold. Et fællesskab. Og så - pludselig - kommer dagen, hvor vi alle mødes.
I dag skal vi tale om pædagogikken bag kunstnerisk og skønlitterær undervisning. Vi skal lære hinanden lidt at kende - bl.a. gennem en kollektiv skriveøvelse. Og så skal vi læse digte fra Fie Martens Ljungmanns debut ‘under indflydelse’.
Vi glæder os til de næste måneder!
13/01/2023
Tak til alle som kom i går til afgangsoplæsning.
Det var en magisk aften.
Og tak til efterårsholdet 2022 for de smukke og ømme oplæsninger og for månederne på skolen.
30/11/2022
Vinteren går dejligt hos os.
I denne måned har vi besøg af Sebastian Nathan.
I går fortalte han om arbejdet med sin digtsamling ‘Honey Moon’. Nathan fortalte om at skrive i 2D, om månen, om drenge og om søer, og om hvordan metaforer kan være med at strukturere en digtsamling. Han fortalte om at skrive på en måde, hvor man insisterer på, at alt ikke er symboler: En ræv i mørket er bare en ræv i mørket. Den er ikke et symbol, den er en konkret krop. Vi snakkede om venskaber, om engle og popmusik, om virkelighedsniveauer, og om at det ofte er svært at vide, hvor dét, man skriver, vil hen. Og så læste Nathan meget generøst op af noget nyt, som han arbejder på.
Og i går afholdt vi desuden et oplæg om livet og vilkårene som forfatter. Her snakkede vi om forlag, tidsskrifter, økonomi og forfatterskoler.
En virkelig dejlig aften!
16/11/2022
☼ Ansøg til forårsholdet 2023 ☼
📎 Holdstart i midten januar. Afgangsoplæsning på i slutningen af april.
📎 Ugentlig undervisning hver mandag samt enkelte tirsdage. 20 undervisningsgange. Prisen er 8.500 kr og kan betales i rater.
📎 Send max 3 sider af egen tekst og lidt om dig selv til [email protected]. Frist 15. december 2022.
📎 Vi har fokus på dine tekster og skaber et trygt og konstruktivt rum. Ét hold med 10 elever og altid to undervisere til stede. I løbet af månederne vil du høre oplæg, og du vil få dine tekster læst af alle underviserne.
📎 Skriv altid, hvis du har spørgsmål - store og små. Vi glæder os!
16/11/2022
Rasmus Daugbjerg er skolens stifter og faste underviser.
Han debuterede i 2021 med romanen ‘Rygtet’ som blev shortlistet til Munch-Christensen debutantpris. I år udkom hans anden roman ‘Trold’. Rasmus er uddannet fra den svenske forfatterskole Biskops Arnö og Forfatterskolen i København.
Han har undervist fast i flere år på bl.a. Nyt Forum for Skrift, Testrup Højskole, Borups Højskole og Foreningen for Kunst og Mental Sundhed.
Foto: Lea Meilandt.
15/11/2022
Vi er lykkelig over at kunne præsentere Sabitha Söderholm som gæstelærer til foråret.
Sabitha Söderholm er forfatter og billedkunstner.
Hun debuterede i år med bogen ‘Chellam’, som blev nomineret til BogForums debutantpris. Snart udkommer hendes anden bog ‘Månens urt’. Söderholm har bidraget til tidsskriftet og har desuden skrevet essays. Essayet ‘Hvis jeg kunne skrive om liljekonval’ kan læses på Idoart.dk.
Sabitha Söderholm er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Foto: Eliyah Meseyer.