Financieel Sterker met Wendy Braeken

Financieel Sterker met Wendy Braeken

Delen

“Being rich is having money;
being wealthy is having time”
Ik help je graag met beide verder ! Cursus en/of coaching bij Wendy Braeken

26/07/2023

Investeren... geld verliezen zal je bedoelen?

Ik doe het daar alvast niet voor. Met mijn investeren ga ik voor winst (en voor socialer impact maar daarover later meer) ... op de lange termijn.

Als ik vroeger de berichten zag op het nieuws met dan weer eens slecht en dan weer eens goed nieuws over de beurzen, ging ik er zelf van uit dat je er beter weg van blijft.
'Je verliest of je wint, maar op termijn zal het wel op hetzelfde neer komen' dacht ik toen.

Ondertussen weet ik beter.
De interesten die je maakt doet je vermogen stelselmatig groeien, zolang je er maar in zit en investeert voor de lange termijn.

Bijgevoegde tabel geeft je kans op verlies weer over een langere periode. De kans dat je verlies maakt is erg klein, zeker als je over langere periodes kijkt.
Ook die 0,2% kans heeft eerder te maken met een slechte timing, maw als je je geld opneemt in een minder goede periode.
In 99,8% van de gevallen maak je dus winst en neemt je vermogen toe.
Niet slecht, niet?

Hoe dit in elkaar zit, leg ik je graag in een volgende post uit.
Aarzel niet om nu al je vragen in de opmerkingen te posten.

23/07/2023

Ik durf dit (nog) niet !

Ken je dat?
Ik hoor het geregeld.
'Ik zou dit of dat ook willen, maar ik durf het niet.'

Weet je, wellicht durfde die andere het ook niet.
Enkel door het te doen en het een aantal keren te herhalen, durf je het wel en komt het nodige vertrouwen. Niet andersom.

Vrouwen en investeren ...
Deze opmerking 'ik durf dat niet' komt steevast terug.
Enkel door het te doen, leer je het.
Bij mij liep het niet anders.

En wees gerust, alles kan in stapjes.
Dit geldt ook voor investeren.
Ga niet dadelijk met je hele vermogen aan de slag.
Met kleine bedragen (het kan dus al van af 25€) starten is zoveel beter.

Alvast veel beter, dan het bekijken vanaf opstand en ... het wellicht nooit te doen.

Deel deze tip gerust met iemand die deze kan gebruiken.

20/07/2023
12/07/2023

Bij deze herneem ik even een oudere post.
Gisteren bij mijn coaching nog maar eens vastgesteld hoe relevant deze 2 tips zijn.

Mijn coachee, een alleenstaande moeder, leeft redelijk krap en wou het nu eens anders aanpakken.
De voorbije 2 maand, keek ze op het einde van de maand, waar haar geld nu echt naar toe ging.
Een aantal dingen vermoedde ze al... toch verschoot ook zij van de resultaten.

Hoe je het draait of keert, iets denken/vermoeden is iets anders dan met de harde feiten geconfronteerd te worden. En die waren iets extremer dan gedacht. Het bracht haar dadelijk ideeën en extra budget op.

Ook de tip rond de lopende abonnementen bracht haar dadelijk geld op.
Vooral de abonnementen die met de kredietkaart worden betaald, vormden een serieuze hap uit haar budget. Bij deze is dit voor haar ook rechtgezet en heeft ze plots wel een extra vakantie-budget.
Moet ik je nog meegeven dat haar vakantie er plots een stuk leuker uitziet en aanvoelt?

Zo simpel kan het dus zijn.
Bewust aankopen en snoeien in je abonnementen... Dit is ook voor jou haalbaar en levert je zeker en vast iets op.

Graag meer info?
Download gratis mijn 3 gouden tips (zie link in bio) en haar verhaal kan ook het jouwe zijn.

10/07/2023

Herken je dit?
'Als ik meer geld zou hebben, dan zou ik ...'

En dit weerhoudt heel wat mensen om datgene te doen wat ze juist leuk vinden.

Mag ik even een deur intrappen? Met deze redenering geraak je er dus nooit.
Je hebt immers het perfecte excuus gecreëerd om geen prioriteiten te stellen en eens kritisch te kijken naar je leven van vandaag.

Draai het eens om.
Ik zou graag dit doen/hebben en wat kan ik vandaag doen om dit te bereiken?
Deze vraag vraagt veel meer creativiteit, niet?
Ze daagt je uit om prioriteiten te stellen en na te gaan wat je echt wil.

06/07/2023

... omdat ik er van groei !

Raar antwoord?
Ik weet het, meestal wordt het belang van investeren gelinkt aan inflatie, geldtoename, slimme vorm van sparen ... en dat klopt ook allemaal.

Alleen, als ik diep bij mezelf stilsta en me afvraag wat me bij investeren nu echt blij maakt dan doe ik het slechts gedeeltelijk om die 'financiële' redenen.
Leuker vind ik nog, dat ik er van groei.

Ik leer immers ook
- keuzes maken,
- stil te staan bij welke accenten ik wil leggen,
- angsten overwinnen,
- Ik word verplicht om oplossingen te zoeken voor problemen,
..

Dit doet me allemaal groeien.
En daar geniet ik eigenlijk nog het meeste van.

Kan jij je hier iets bij voorstellen?
En geldt dit ook voor jou?
Laat het even weten via een like bij deze post.

17/06/2023

Je hoort het vaker en vaker: duurzaam investeren is de toekomst?
Allemaal goed en wel, maar wat is nu juist dat 'beest'?

Bij duurzaam investeren staat naast het rendement, ook het positieve effect op sociaal en milieuvlak voorop. Vroeger betekende dit vaak een lager financieel rendement, ten voordele van het sociale/milieu aspect. Tegenwoordig is dat niet altijd het geval. Door de huidige trend doen duurzame investeringen het vaak beter dan de traditionele.

Hoe doe je dit nu?
Hier zijn heel wat mogelijkheden toe. je kan duurzaam investeren in vastgoed, obligaties, aandelen en ook crypto. En dat kan gaan van fondsen, naar specifieke projecten.

Naast duurzaam investeren, bestaat er vorm van impactinvesteren en die gaat nog een stuk verder. In deze vorm van investeren weegt het sociale en milieu-aspect zwaarder door dan het financieel aspect.

Heb je hier bijkomende hulp bij nodig? Laat het me even weten in de comments.

12/06/2023

Bij het lezen van het boek van Simon Sinek, stootte ik op het volgende citaat.
Iets dat ik je niet wou onthouden.

Heb je vandaag last van stress??
Of van teveel passie die je maar niet doet stoppen??
Of werd passion na verloop van tijd stress?
Voel eens even na ...

07/06/2023

Ik ben altijd blij als ik mensen of planten zie groeien.
Deze plant deed het even niet goed en plots schoot hij door.
Dat deed mij alvast veel deugd.

Het doet me ook aan mijn groeipad van de voorbije maanden denken.
Maanden gaat het traag tot vervelens toe en dan plots gaat het snel.

Naast 'financieel sterker', bouwde ik de voorbije maanden aan 'maakt beter', waarin ik sociale organisaties en ondernemingen begeleid bij sociale impactmetingen.
Iets meer dan een jaar geleden begon ik de opleiding om enkele weken erna om een stageplek te vragen bij een bekend sociaal impactfonds.

Een jaar later ben ik volop in de weer met de afronding van 2 trajecten en word ik beschouwd als hun 'impactexpert'. Samen zoeken we nu naar andere projecten en mogelijke samenwerkingen.

Dit lijkt misschien evident, voor mij was dit alles niet zo.
Aankloppen bij een miljonair op je 48ste om stage te lopen (alleen dat al!), werken als zelfstandige (als voormalige bediende bij overheidsinstanties), uitwerken van mogelijke samenwerkingen en over mijn 'waarde' onderhandelen ... er waren in mijn leven makkelijkere momenten.

En dit allemaal omdat ik de wereld van sociale impactinvesteerders wat beter van binnenuit wou leren kennen, ... .
Ik deed dit uiteraard niet zomaar -:)!
Het maakte me wel erg kwetsbaar en zorgde voor de nodige stress. Want wees gerust, ook ik wist soms niet van welk hout pijlen maken.

Het deed me wel erg groeien en steeds dichter bij mezelf/mijn missie staan. Het gaf me ook een gevoel van 'leven', 'van mijn leven te leven'.
En nu ben ik eigenlijk wel erg trots op waar ik nu sta.

Heb jij ook een doel voor ogen waar je echt voor wil gaan?
Ga ervoor ... je gaat het je niet beklagen!

Houden je financiën je hierbij nog tegen?
Als je wil, zet ik je op dat vlak even op weg.

Op 19/6 kan je bij mij weer terecht voor een korte basiscursus over investeren (het belang, ...) en leer ik je dadelijk een erg toegankelijke en rendabele methodiek.
Meer info? Klik even op de link 'geld dat voor je werkt' in mijn bio.

05/06/2023

Herinner je je nog die leerkracht die in je geloofde, waardoor je meer kon dan je dacht?
Dat geldt voor zovele vlakken... en dus ook voor investeren.

Wil je het je moeilijk en ingewikkeld maken... dan kan dat.
Weet echter ook dat het anders kan en het start bij het geloven in jezelf.
Als anderen -als ik- dit kan, dan kan jij dit ook.
Jij kan meer dan je denkt!

Liever wat extra hulp?
Die nood snap ik en die is er voor handen.
De eerste stap ligt echter bij jezelf ... in het geloof in eigen kunnen.
Start daar alvast mee en de rest komt dan wel.

Tag gerust iemand die dit moet horen.

03/06/2023

Vakantie geboekt?
Nog op zoek naar extra budget?

Daar kan je makkelijker voor zorgen dan je denkt.
Nu we juist een nieuwe maand zijn gestart, is het zelfs het ideale moment om daarmee van start te gaan.

Kijk eens even naar de uitgaven van de voorbije maand?
Heb je zicht waar je juist je geld aan uitgaf?
Of ontbreekt het je aan een overzicht?

Geen probleem.
Neem even je zichtrekening erbij en ga snel met de vraag 'maakte dit me echt blij' in het achterhoofd door je uitgaven.
Sta hier ook bij stil bij de kleine uitgaven... Het is daar dat we ons vaak laten 'vangen.
Tel eens de uitgaven op die achteraf eigenlijk overbodig leven of toch niet dat effect gaven wat je er van verwachtte.
Aan welk bedrag kom je?
Is dit al een mooie basis voor een aanvullend vakantiebudget?

Ideaal dus om hier deze maand bewust bij stil te staan en nog even dat (extra) vakantiebudget voor je te regelen. Jij kan dit!

Wil je deze oefening verder zetten op de langere termijn?
In mijn 'gouden budget' tips geef ik je een makkelijk toepasbare manier mee.
Via de link in bio, heb je er onmiddellijk toegang toe.
Aarzel niet om ze te downloaden.

30/05/2023

Met de kinderen uit huis, heb ik gisteren even mijn 'wealthplan' geactualiseerd.
Heb jij al een dergelijk plan?
Een plan waar je doelen op vermeld staan en je een strategie hebt uitgewerkt om deze te bereiken?

Ik had dat vroeger ook niet, maar zag er geleidelijk aan de noodzaak van in.
Het helpt mij om prioriteiten te stellen en gefocust aan de slag te gaan, en dat leidt tot veel meer resultaat.
Vat het op als een bucketlist, maar dan één waar een concreet stappenplan aan hangt.

Voor mezelf start ik met de bepaling van mijn voornaamste doelen op 5 jaar en vervolgens bekijk ik wat ik daarvan het volgend jaar wil realiseren.
Ik had er één opgemaakt in december.
Ik voelde echter de nood aan een update, omdat er enkele dingen aan het veranderen zijn die invloed hadden op mijn prioriteiten.
Zo'n wealthplan is dus niet in steen gebeiteld, het geeft enkel richting voor zolang het geldt. Veranderingen kunnen steeds.

Klinkt dit als een saaie bezigheid op een vrije dag?
Ik vond dat nogal meevallen: vanuit een hangmat nadenken over waar ik volgend jaar wil staan, had meer iets van 'wat wens ik voor mezelf en hoe maak ik mijn droom waar'. Mij gaf het alvast een goed gevoel.

Ook interesse in een dergelijk wealthplan?
In het gepersonaliseerd traject 'geld voor je doelen', maak ik dit samen met je op.
Stuur gerust een DM voor meer info, of klik even op de link in bio.

Wilt u dat uw scholen hét hoogst genoteerde School in Brussels wordt?

Klik hier om uitgelicht te worden.

Plaats

Adres


Brussels