29/09/2026
Jó reggelt!
Annyira szuper, hogy írtok privátban, hogy mikről szeretnétek olvasni! Nem nekem kell ötletelni, úgyhogy nagyon szépen köszönöm, tényleg!
Mára a FAMILIENBONUS PLUS-t hoztam témának:
Aktuális összegek (2024–2026):
A Familienbonus Plus közvetlenül az Ausztriában fizetendő SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓT csökkenti (vagyis ahhoz, hogy teljes egészében kihasználható legyen, megfelelő összegű osztrák adóbefizetés szükséges).
- 18 év alatti gyermekek után évi max. 2.000 euró (havi 166,68 €).
- 18 év feletti gyermekek után (ha még jár a családi pótlék): évi max. 700 euró (havi 58,34 €).
2026-ban még a korábbi, jól megszokott megosztási szabályok érvényesek: a szülők dönthetnek úgy, hogy a bónuszt 50-50%-ban osztják meg, de ha megegyeznek, az egyik szülő (akár az ingázó) 100%-ban is igénybe veheti.
A nagy változás: Új megosztási szabályok 2027-től
A jogszabály-módosítás értelmében 2027. január 1-től szigorodnak az igénylés feltételei a 4 év feletti gyermekek esetében.
Ha a gyermek betöltötte a 4. életévét, az egyik szülő már NEM igényelheti a Familienbonus Plus 100%-át, hanem"csak" max. a 75%-át. A fennmaradó 25%-ot a másik szülő vehetné igénybe az osztrák adójából.
KIVÉTEL, amikor 2027 után is megmarad a 100%-os egyéni igénylés joga:
1. A gyermek még nem töltötte be a 4. életévét.
2. A gyermek után emelt összegű családi pótlékot (erhöhte Familienbeihilfe) folyósítanak.
3. A közös háztartásban él egy másik, 4 év alatti, vagy emelt összegű pótlékra jogosult gyermek.
4. Az igénylő egyedül neveli a gyermeket.
Kiket érint a legrosszabban a 2027-es módosítás?
A szigorítás a legkeményebben a határon átnyúló ingázókat (például a magyarországi ingázókat) érinti:
Ha egy édesapa Ausztriában dolgozik és adózik, míg az édesanya Magyarországon dolgozik, 2026-ig az édesapa a 4 évnél idősebb gyermekük után is egyedül igényelheti a 100%-os (évi 2000 eurós) adókedvezményt.
2027-től azonban az osztrák béréből már maximum a 75%-ot (1.500 eurót) igényelheti. Mivel a feleségének Magyarországon van jövedelme, neki nincs osztrák adóalapja, amiből a maradék 25%-ot (500 eurót) levonhatná. Így ez az összeg elvész, ami gyermekenként évi 500 eurós veszteséget jelent az ingázó családoknak.
Kérdésed van? Keress minket az [email protected] email címen!
Előre is köszönöm a megosztásokat! Szép napot mindenkinek!