IGCSE Chemistry Mohamed Bazaid

IGCSE Chemistry Mohamed Bazaid

Share

We provide support about IGCSE Chemistry in Khobar and Dammam
and online sessions

21/06/2026

اختيار المواد

في مواد متفق عليها وعلى البورد الخاص بها من خلال تجارب العشرات من الطلاب وفي مواد فيها آراء وتفاصيل أكتر

أولا الماث متفق عليه انه بيتانخد ادكسل والنتايج فيه حلوه

ثانيا : الانجلش متفق عليه انه يتاخد اكسفورد

مواد الساينس مختلف عليها مابين كامبريدج وادكسل ولكل بورد وضعه الخاص كنت عامل عنه مقارنه موضوعيه تفصيلية قبل كده وبناء على الفيديو ولي الامر بيقرر حسب وضع ابنه او بنته

ادكسل ف ينظامها الجديد الموديولار تفوقت على كل البورد ولكن يظل تمسكها باسلوب معين وكلمات معينه في اسئله محدده عائق كبير وتقييد لكثير من الطلاب في المقابل كامبريدج توفر حرية اكبر في الكتابة والتعبير مقارنه ب ادكسل

وعلى أية حال أيا كان البورد فان الفيصل النهائي هو كثرة الحل والتدريب على انماط الاسئلة بصورة حقيقيه وفهم عمييييييق مع متابعه دقيقه للطلاب وهنا بيظهر الفرق بين مدرس وبين مدرس اخر

المتابعه الدقيقه الحقيقيه والتدريب على ال keyword هو اللي بيصنع ستار وليس الشرح وفقط .

20/06/2026

بالنسبة للتسجيل في كورسات الكمستري معايا فالحجز من خلال لينك التسجيل بخليه في اول كومنت

✅العدد محدود

✅ المتابعه مع الطلاب واوليا الأمور بتكون معايا بشكل شخصي مفيش اسستنت

✅ كل أسبوع في موك بصححه بنفسي وتحدد نقاط الضعف عند كل طالب ويتم معالجتها اول ب اول

المتابعه الدقيقه للطالب هي اهم حاجه وبفضل الله طلابي لامسين الفرق أكيد

✅سشن دعم إضافيه فرديه لو الطالب محتاج دعم

وغيرها الكثير من المميزات أثناء الكورس

للتسجيل في اللينك في اول كومنت

20/06/2026

فيما يخص تطبيق قرار احتساب درجات مواد الهوية في المجموع الاعتباري لطلاب الشهادات الدولية بنسبة 10 % للعربي و 10% للتاريخ .

فخلافا ان مينفعش افرض مواد أدبية على طالب هدفه قطاعات علمية سواء طبية او هندسية ولكن لو سلمنا لوجهة النظر المنادية بتطبيق مواد الهوية والثقافه على أبناءنا الطلاب فعلى الأقل يكون في فترة انتقالية للتطبيق لان طلاب المدارس الدولية لهم وضع خاص .
على الاقل تطبيقة على الطلاب اللي لسه هيدخلو جريد 1 ,وبالتالي الناس هتبدأ تستعد وتأسس من بدري لكن ان يتم تطبيق القرار على الطلاب اللي هما حاليا في خصلو G10 وما بعدهم من دفعات أراه قرار كارثي

الواقع بيقول ايه ؟

طلاب كتير مش بيعرفو العربي بشكل كويس ...ولا عمرهم درسو تاريخ ... حتي في البلاد العربية يعني في المملكة مثلا في المدرسة عندي مواد الهوية مقررة من الوزارة ولكن منهج خفيف ومكتوب عليه صراحة منهج خاص بالمدارس العالمية .

أنا شخصيا مش ضد دراسة اللغه العربية كلغة العرب والقرآن الكريم وهي الهوية للأمة العربية ولكن ضد فرض دراسة التاريخ على طالب هدفه قطاع طبي أو هندسي .

ومع ذلك ان يتم تطبيق القرار فجأة على طلاب ليهم 9 سنين بعيدين عن الاهتمام بالعربي او المواد الادبية بشكل مفاجئ هيكون فيه ظلم بين لكثير من الطلاب

كلنا أولياء أمور أو معلمين وعارفين الواقع عامل ازاي ووضعه ايه
أتمنى من كل قلبي أن يراجع السيد الوزير قرار فرض العربي والتاريخ ودخولهم في المجموع الاعتباري للطلاب وعلى الأقل نطبقه على اللي داخل جريد 1 والناس تعمل حسابها وتستعد من بدري .

19/06/2026

الإعلامي عمرو أديب أحرج متحدث الوزاره فيما يخص مواد الهويه على طلاب المدارس الدوليه

وكمان نفس الكلام اللي كل الناس بتقوله لو هتطبق يبقى طبق على طلاب جريد 1 لكن لا تطبق القرار فجأه على طلاب السنوات العليا .

الوزاره شريكه في مستوى الطلاب المتدني في مواد الهويه وفجأه عايزه تطبقه

اللقاء كامل في الفيديو 👇👇👇👇👇

19/06/2026

بعد الرسوب الجماعي لطلاب الشهاده الاعداديه لطلاب المدارس الدوليه اعتقد بقى واضح الكارثه اللي هتحصل على طلاب ال IG من تطبيق مواد الهويه عليهم واشتراط نسبة 10% للعربي و 10% للتاريخ

أتمنى ان تراجع الوزاره القرار وعلى الاقل تطبيقه فقط على الطلاب من grade 1 وصاعداً وعدم تطبيقه على طلاب البورد بهذا الشكل المفاجئ .
طلاب كتير للأسف مش هينجحو أصلا ولو نجحو هيبقي بنسبه بسيطه جداً

19/06/2026

نعتذر عن أي إزعاج أو مشكلة نكون قد تسببنا فيها والآن بعد المراجعة نستطيع التأكيد أن الطالب يستحق درجتين اضافيتين ويتغير الجريد من 7إلى 8

كلمات قصيرة ولكن معناها كبير غير مسار وحياة طالب وتعالو أحكيلكم الحكاية ب اختصار

أسرة أحد الطلاب بعد ظهور انلتيجة الاخيره في كامبريدج كلموني وهم زعلانين أن الدرجة طلعت 7 في الكمستري وده معناه انها مش ستار والحزن يخيم عليهم بعد تعب سشن كامل

بعيدا عن كلام المواساه ولكن طلبت أشوف الاسكريبت وأشوف المصحح في كامبريدج تعامل مع الورقة ازاي وبعد دراسة للورقة والموقف كامل والgrade boundaries كان رأي الشخصي انهم يعملو اعادة تصحيح

معلش هنخسر فلوس ولكن أملنا في الله كبير ... ساعتها كان ناس كتير بتقول محدش هياخد درجات في كامبريج وخلاص بطلو يدو حد درجات وبيطبقو نظام ال Judgment و , Tolerance

ولكن كنت شايف ان الطالب يستحق الدرجة بناء على الاسكريبت اللي شايفه ورغم ان مدرستهم قالت لهم مفيش فايده وخلاص كده الا اني كنت شايف الوضع مختلف والحمد لله اقتنعو وقدمو remark

النتيجة طلعت واستلمو الخطاب الموضح بالصورة وفعلا الطالب خد درجتين زياده وتغير الجريد من 7 الى 8 يعني تحول الى ستار بنسبة 100 %بناء على قوانين التنسيق المصري

لا تتخيلو فرحة الاهل والسعاده في البيت كانت ازاي لاني كلمتهم ابارك ونبرة السعاده في صوتهم لا تصفها كلمات ولا تعبر عنها حروف

والحمدلله على فضلة

17/06/2026

مهم انك تاخد المعلومه الصحيحه من مصدر موثوق
ليه بقول كده ؟؟
لأني شفت كتير من الناس بتجزم ان محاولات الطالب لازم تكون متتاليه وطبعا هذا كلام خاطئ❌❌❌
الطالب يقدر يريح في النص في اي سش يحبه ومش لازم تكون المحاولات كلها ورا بعض ✅

مثال : ان شاء الله طالب هيدخل مايو 2027 هل لازم يدخل نوفمبر 2027 🤔 طبعا لأ مش لازم
وده كلام غلط لان الطالب يقدر ميدخلش نوفمبر2027 لو مش حابب يمتحن فيه

17/06/2026

هل مسموح اننا نعيد الماده بأي عدد من المرات ؟

نعم مسموح تدخل الماده وتعمل ريتيك اكثر من مره لحد ما تجيب درجه ترضيك وتقدمها للجامعه بعدين أثناء التقديم للجامعات .
المهم تكون محاولاتك ضمن المده المسموح بها للقطاع الحكومي والقطاع الاهلى والخاص

17/06/2026

هل ادكسل بورد صعب؟

الاجابة باختصار شديد : ادكسل بورد بيركز انك تكون كاتب كلمات معينه ومنبة انك متكتبش غيرها يعني مثلا لما تتكلم عن ال graphite انه بيوصل كهربا تقول ان عنده delocalised electrons
ولا يقبل انك تقول free electrons

وغيرها كثير من الامثله ... يعني بورد عايز keyword معينه مش عايزك تكتب اللي انت فاهمه وخلاص ولكن عايزك تكتب اللي فاهمه بال keyword المطلوبة ومأكدين عليها في كل تدريباتهم ولقاءاتهم خلال العام الدراسي .

ادرس صح
IGCSE Chemistry Mohamed Bazaid
Your way to star

16/06/2026

مينستريم
هتسمع الكلمه دي كتير أثناء الكلام عن الجامعات وعن الكليات وهي معناها الكليه التابعه للجامعه الحكوميه

يعني مثلا
طب عين شمس فيها مينستريم وهي المسار الطبيعي اللي بيكون داخله الطالب بناء على مجموعه

وفيها كريديت : يعني بتدرس في نفس الكليه ولكن بمصاريف زياده وعدد طلاب اقل
علشان تدخل كليه كريديت لازم يكون مجموعك جايب كليه حكوميه في جامعه تاني وتنقل كريديت للكليه اللي انت عايزها

مثال
طالب نفسه يدخل طب القصر العيني ولكن مجموعه جاب طب اسوان في الحاله دي ممكن يلتحق بالقصر العيني ولكن في مسار الكريديت في الطب في الجامعات الكبرى بيكون ليه تقديم مبكر

Want your school to be the top-listed School/college in Khobar?

Click here to claim your Sponsored Listing.

Location

Category

Website

Address

Khobar