14/03/2026
Lieve allemaal,
De afgelopen 1,5 jaar heb ik mij met veel liefde en toewijding ingezet voor Zoet Leven, waarbij ik zwangere vrouwen met diabetes begeleidde.
Vanuit mijn eigen ervaring met diabetes, mijn achtergrond als verloskundige en mijn werk als coach wilde ik een plek creëren waar vrouwen zich echt begrepen en gesteund konden voelen tijdens hun zwangerschap.
Helaas heb ik moeten besluiten om te stoppen met het begeleiden van zwangere vrouwen binnen Zoet Leven. Ondanks mijn grote motivatie, bleven de aanmeldingen beperkt en is het voor mij niet haalbaar om dit op deze manier voort te zetten.
Dat maakt deze keuze niet makkelijk, maar het voelt wel als de juiste stap.
Ik kijk met trots terug op de vrouwen die ik heb mogen begeleiden en de gesprekken die we hebben gevoerd. Dank jullie wel voor het vertrouwen, de openheid en de mooie ontmoetingen. 💕
De missie van Zoet Leven: “vrouwen met diabetes zich gehoord en gesteund laten voelen”, blijft iets wat dicht bij mijn hart ligt.
In welke vorm dat in de toekomst verdergaat, zal de tijd uitwijzen.
Liefs,
Marijk
20/02/2026
Veel vrouwen met diabetes horen dit al op jonge leeftijd. Soms al in de puberteit.
Niet omdat zwanger zijn met diabetes onmogelijk is, maar omdat er meer risico’s zijn.
En die risico’s krijg je vaak uitgebreid te horen.
Van je internist of diabetesverpleegkundige.
Of misschien zelfs tijdens een prenataal consult bij de gynaecoloog.
Maar wat doet dat met je?
Voor veel vrouwen brengt het onzekerheid. Angst. Twijfel.
Je hoort wat er mogelijk mis kán gaan…
En langzaam kan het vertrouwen dat het ook goed kan gaan verdwijnen.
En precies daar wil ik het verschil maken.
Want een zwangerschap met diabetes is niet alleen een lijst met risico’s.
Het is óók:
✨ vertrouwen leren houden in je lichaam
✨ begrijpen wat er fysiologisch gebeurt tijdens een zwangerschap
✨ weten hoe je jouw diabetes hierin kunt managen
✨ ontspannen toeleven naar je bevalling
Want het kan goed gaan, heel vaak zelfs. Ook met diabetes.
Met de Zoet Zwanger zwangerschapscursus neem ik je daarin mee.
We werken 1-op-1 en kijken naar:
🌿 Wat gebeurt er in je lichaam tijdens de zwangerschap
🌿 Jouw diabetesmanagement
🌿 Voeding & bloedsuikers
🌿 Ontspanning & ademhaling
🌿 Ademhalingstechnieken voor de bevalling
Alles afgestemd op jou, jouw lichaam en jouw situatie.
Met kennis, rust en vertrouwen.
✨ Voel jij dat dit is wat je nodig hebt?
Reageer met “Zoet Zwanger” en ontvang vrijblijvend meer informatie.
06/10/2025
Wil jij alles weten over wat je te wachten staat bij een inleiding van de bevalling?
Wil je weten komen hoe een inleiding gaat? En hoe jullie je hier optimaal op kunnen voorbereiden?
Volg vanavond het gratis webinar over “de inleiding van de bevalling”.
In dit webinar neem ik je mee in:
✨ Hoe een inleiding verloopt
✨ Welke keuzes je zelf kunt maken
✨ Waarom een inleiding nodig kan zijn
✨ De invloed van diabetes op jouw bevalling
👉 Belangrijk: het webinar wordt niet opgenomen. Dit is je kans om live al je vragen te stellen.
Reageer hieronder met: WEBINAR en ontvang de uitnodiging met de link naar het webinar voor vanavond.
Heel graag tot vanavond!
Liefs,
Marijke
30/09/2025
In mijn werk als verloskundige mag ik vaak het mooiste meemaken: een kindje dat gezond ter wereld komt. Dat zijn momenten die ik nooit vanzelfsprekend neem.
Want soms loopt het anders. Soms komt er een dag dat ik het meest hartverscheurende nieuws moet brengen. Dat een kindje in de buik is overleden. Vorig weekend was er zo’n dag. Daarbij zag ik hoe de wereld van deze ouders in één moment stilviel.
Maandenlang hadden ze uitgekeken naar het moment om hun kindje te ontmoeten. Vol verlangen, vol dromen, vol liefde.
En ineens wordt het meest ondenkbare werkelijkheid en kom je te weten dat je kindje is overleden.
En wat volgt is een heleboel informatie waar je nooit eerder over na hebt gedacht. Maar ook, de bevalling. Bevallen van een kindje waarvan je weet dat het nooit adem zou halen. Waarvan je weet dat het nooit zijn eerste huiltje laat horen.
Die stilte is tegelijkertijd zo goed hoorbaar. Voor ouders, maar ook voor mij als verloskundige. Het is een stilte die je voelt in je hele lijf. En toch is er midden in dat verdriet, vaak ook iets anders ontstaan.
Een geboorte van een stilgeboren kindje is óók een geboorte van liefde. Ik zie ouders hun kindje vasthouden met trots, met zachtheid, met een gevoel dat bijna niet in woorden te vatten is. Verdriet en liefde liggen op dat moment zo pijnlijk dicht bij elkaar.
Dit is de kant van mijn werk waar bijna niemand over praat, maar die er wél is. En juist daarom vind ik het belangrijk om er woorden aan te geven. Ook deze ouders verdienen gezien en gedragen te worden.
En aan iedereen die dit verlies ooit heeft meegemaakt: ik gun jullie zoveel liefde 🤍. Jullie kindjes zullen nooit vergeten worden. 💫
20/09/2025
𝗢𝗳 𝘃𝗼𝗲𝗹𝘁 𝗵𝗲𝘁 𝘁𝗼𝗰𝗵 𝗼𝗻𝗴𝗲𝗺𝗮𝗸𝗸𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸?
Ik spreek regelmatig vrouwen die twijfelen over de overstap van sp***en naar een insulinepomp. Niet omdat ze niet weten dat het hun glucosewaarden kan helpen verbeteren. Want daar verlangen ze juist naar. Maar vaak zit er een angst achter die een totaal andere betekenis heeft.
💭 Een pomp is namelijk zichtbaar.
Je kunt hem niet zomaar even wegstoppen. En ineens is je diabetes niet iets wat je voor jezelf kan houden, maar is het ook zichtbaar voor anderen.
Dat kan confronterend zijn. Zeker als je jarenlang hebt geprobeerd om je diabetes in de schaduw te houden. Te sp***en wanneer niemand kijkt. Te doen alsof het er niet is. Omdat je eigenlijk wilt zijn zoals al de rest.
Meestal gaat het niet eens over de techniek zelf. Maar over wat het zichtbaar maken van je diabetes met je doet:
🤔 Wil je liever niet “anders” zijn dan de rest?
🤔 Ben je bang voor opmerkingen of blikken?
🤔 Vraag je je af of je er nog mooi of vrouwelijk uitziet met een pomp?
🤔 Of vind je het lastig om jezelf die extra hulp toe te staan?
Als je hierin iets herkent: weet dat het heel waardevol is om te onderzoeken wát jou precies tegenhoudt. Want pas als je dat helder hebt, kun je een keuze maken die écht bij jou past. Los van wat anderen ervan vinden, denken of ermee doen.
💬 Wil je eens sparren over de mogelijkheden? Of mijn eerlijke ervaring horen met verschillende pompen zoals de Tandem, Medtronic of de Ypsopomp?
Stuur me gerust een berichtje. Ik denk met je mee, vanuit mijn eigen ervaring.
18/09/2025
Ben je zwanger en heb je diabetes type 1? Dan heb je vast al gehoord dat de kans groot is dat je bevalling wordt ingeleid.
Maar waarom is dat eigenlijk zo? Is het écht nodig? En wat staat je precies te wachten als het zover is?
Tijdens dit webinar neem ik je mee in alles wat je moet weten over een inleiding:
✨ Waarom vrouwen met diabetes vaak worden ingeleid
✨ Welke methodes er zijn (ballonkatheter, tabletjes, vliezen breken)
✨ Wat je stap voor stap kunt verwachten
✨ Hoe je je goed kunt voorbereiden, zowel praktisch als mentaal
En misschien wel het allerbelangrijkste: we nemen de tijd om jouw ervaringen, vragen en angsten rondom inleiden en bevallen te bespreken. Want goed voorbereid zijn geeft rust en vertrouwen. 💕
📅 Maandag 6 oktober
🕢 19:30 – 20:30 uur
💻 Online, gratis & live
👉 Schrijf je nu in en ontvang de link direct in je mailbox! Of reageer hieronder met WEBINAR en ontvang de link in DM.
14/09/2025
Veel vrouwen met diabetes type 1 maken zich tijdens de zwangerschap zorgen: “Wat als mijn baby te groot wordt doordat mijn suikers te hoog zijn?”
Elke vrouw met diabetes doet haar best om haar glucose zo stabiel als mogelijk te houden. Maar er zijn ook momenten waarop je glucose nét wat te hoog kan zijn.
Veel vrouwen ervaren dan meteen een angst dat er dan iets met hun kindje gebeurt.
Weet dat deze angsten heel begrijpelijk zijn. Je bent niet de enige die hiermee rondloopt.
Pas wanneer je glucoses voor langere periode te hoog zijn, bestaat het risico dat je kindje te groot wordt.
Ik voelde zelf ook de druk en angst toen ik zwanger was, dat ik niet goed voor mijn kindje zorgde als ik een te hoge waarde had…
Ik deed keihard mijn best, maar af toe had ik toch uitschieters. En dan voel je je meteen verantwoordelijk voor je kindje.
Wat ik heb geleerd en daarom nu ook doorgeef aan de vrouwen die ik begeleid: is dat deze angst er mag zijn, maar dat het niet helpt als het je leven beheerst.
Met de juiste kennis, voorbereiding en ondersteuning kun je:
💡 begrijpen wat er in je lichaam gebeurt,
💡 je waarden beter managen,
💡 en vooral meer vertrouwen krijgen in je eigen kunnen.
Dus: erken je angst, maar laat het je niet beheersen. Jij doet je uiterste best en dat is genoeg. 💕
Welke angst had of heb jij tijdens jouw zwangerschap?
Laat het me weten in de comments of stuur me een DM als je je verhaal liever privé deelt. 💌