01/12/2023
โ๐๐ค๐ต๐ช๐ฆโ
โ๐๐ฆ๐ณ๐ฌ ๐ข๐ข๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ธ๐ช๐ฏ๐ฌ๐ฆ๐ญโ
โ๐๐ฐ๐ญ๐ฅ๐ข๐ข๐ฏโ
Dit waren de uitcheckwoorden van de deelnemers aan het einde van de workshop โLeer glashelder je grenzen stellenโ die ik afgelopen dinsdag gaf.
Ik werk altijd met uitcheckwoorden omdat deze concreet en to the point aangeven hoe de deelnemers de workshop hebben ervaren en in welke staat ze het geleerde willen gaan toepassen in de praktijk.
Elke keer als ik deze workshop geef ben ik weer positief verrast hoe gedreven de deelnemers zijn om met hun grenzen aan de slag te gaan.
Grenzen stellen is een belangrijke vaardigheid als je na je burn-out weer op het punt staat om je werk te hervatten.
Voor velen is dit een onzekere periode waarbij je voor je het weet weer te snel in de waan van de dag meegaat en op zo weer 'op die sneltrein zit die maar door blijft denderen.'
Juist daarom is het belangrijk om je re-integratie proces te starten met het stellen van heldere grenzen.
Voor jezelf.
Zodat jij zelf niet over jouw grenzen heen gaat.
Op tijd gas kunt terugnemen.
Kunt voelen wanneer het genoeg is of wanneer je mag bijsturen wanneer de re-integratie niet zoals gewenst gaat.
Op dinsdag 19 december is de volgende workshop โ๐๐ฆ๐ฆ๐ณ ๐จ๐ญ๐ข๐ด๐ฉ๐ฆ๐ญ๐ฅ๐ฆ๐ณ ๐ซ๐ฆ ๐จ๐ณ๐ฆ๐ฏ๐ป๐ฆ๐ฏ ๐ด๐ต๐ฆ๐ญ๐ญ๐ฆ๐ฏโ voor wanneer je op het punt staat om te re-integreren na je burn-out
Je ontdekt exact:
โ
waar jouw grenzen liggen
โ
hoe je je grenzen tijdens re-integratie ze tijdig herkent
โ
en welke 4 simpele stappen je moet nemen om je grenzen glashelder te
formuleren.
๐๐ฎ๐ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ฎ๐น๐น๐ฒ๐ฒ๐ป....
Je neemt aan het einde van de masterclass ook nog een moedig besluit zodat je de volgende dag al vastberaden en vol vertrouwen jouw grenzen daadwerkelijk gaat bewaken.
๐ฃ๐น๐๐โฆ
Je staat er na de workshop niet alleen voor.
Je krijgt er een gratis 1-op-1 gesprek met mij bij.
Die plannen we binnen 3 weken na de workshop in, zodat jij echt in actie komt en samen kijken we hoe je het geleerde gaat blijven toepassen.
๐ ๐ฒ๐ ๐ฎ๐น๐ ๐ฟ๐ฒ๐๐๐น๐๐ฎ๐ฎ๐:
Met meer energie en plezier je werkzaamheden opbouwen terwijl je focus houdt op jouw verdere herstel en je gezondheid.
Hopelijk zie ik je bij de workshop en ben benieuwd naar ๐ซ๐ฐ๐ถ๐ธ ๐ถ๐ช๐ต๐ค๐ฉ๐ฆ๐ค๐ฌ-๐ธ๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ
Meld je aan via de link in de bio
10/11/2023
'๐๐ผ๐ฑ๐ฒ ๐ข๐ฟ๐ฎ๐ป๐ท๐ฒ! ๐๐ฒ๐ ๐๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ ๐ป๐ผ๐ผ๐ฑ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ.'
Berichten die ik vorige week vanuit verschillende hoeken voor mijn kiezen kreeg.
Allemaal goed bedoeld en met de beste intenties, want het zou immers gaan 'stormen'.
Gelukkig stuurde mijn klant me 's ochtends vroeg een bericht: 'Onze sessie gaat wel door vandaag, ondanks een beetje wind?'
Vervolgens maakten we een fantastische herfstwandeling in een mooi stukje bos (zie foto).
Hoe komt het dat zoveel mensen zich al dagenlang druk maken om een weers๐ท๐ฆ๐ณ๐ธ๐ข๐ค๐ฉ๐ต๐ช๐ฏ๐จ? (het woord zegt het al: 'verwachting' en niet 'garantie')
Omdat we vatbaar(der) zijn (geworden) voor โstemmetjesโ. die je gefocust houden op โgevaarโ.
Hoe dan ook...
Als je vaak genoeg de stemmetjes hoort (en gelooft) belemmeren ze je om datgene te doen wat voor jou belangrijk is of diep van binnen graag wilt.Of 'Nee zeggen' tegen datgene wat je niet wilt.
Voor je het weet, cijfer je jezelf en je eigen behoeften weg.
Omdat โhet niet zo hoortโ, of omdat โje anderen niet tot last mag zijnโ.
๐ฉ๐ถ๐ป๐ฑ ๐ท๐ถ๐ท ๐น๐ฎ๐๐๐ถ๐ด ๐ผ๐บ ๐ท๐ฒ ๐ด๐ฟ๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป ๐ผ๐บ๐ฑ๐ฎ๐ ๐ฒ๐ฟ ๐ฒ๐ถ๐ด๐ฒ๐ป๐น๐ถ๐ท๐ธ '๐๐๐ฒ๐บ๐บ๐ฒ๐๐ท๐ฒ๐' ๐ถ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐ด ๐๐ถ๐๐๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐ท๐ฒ ๐ฒ๐ฟ๐๐ฎ๐ป ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐ต๐ผ๐๐ฑ๐ฒ๐ป ๐ผ๐บ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ท๐ฒ๐๐ฒ๐น๐ณ ๐ฒ๐ป ๐ท๐ฒ ๐ด๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ ๐๐ฒ ๐ธ๐ถ๐ฒ๐๐ฒ๐ป?
Dinsdag 28 november a.s. geef ik de online masterclass "Leer Glashelder Je Grenzen Stellen".
Speciaal ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ณ๐ฐ๐ถ๐ธ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ฏ๐ข ๐ฉ๐ถ๐ฏ ๐ฃ๐ถ๐ณ๐ฏ-๐ฐ๐ถ๐ต ๐ฐ๐ฑ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฑ๐ถ๐ฏ๐ต ๐ด๐ต๐ข๐ข๐ฏ ๐ฐ๐ฎ ๐ต๐ฆ ๐ณ๐ฆ-๐ช๐ฏ๐ต๐ฆ๐จ๐ณ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ.
In deze masterclass ontdek je:
- waar jouw grenzen precies liggen
- hoe je ze tijdig herkent
- en welke 4 simpele stappen je moet nemen om duidelijk jouw grenzen te stellen.
Je neemt aan het einde van de masterclass een moedig besluit (ondanks de โstemmetjesโ) zodat je de volgende dag al 'Vastberaden' en 'Zelfverzekerd' jouw grenzen bewaakt.
En.. we plannen na de masterclass, een 1-op-1 coachgesprek.
Gratis en voor niets.
๐ ๐ฒ๐ ๐ฎ๐น๐ ๐ฟ๐ฒ๐๐๐น๐๐ฎ๐ฎ๐:
Met meer energie en plezier je werkzaamheden opbouwen terwijl je focus houdt op jouw verdere herstel en je gezondheid.
Meld je aan via de link in de bio!
17/10/2022
โHet duurt allemaal zo lang. Ik wil gewoon weer deelnemen aan alles.โ
Met een blik vol frustratie vertelde hij dat hij weer over zijn grenzen was gegaan.
Net nadat het eindelijk een tijdje beter ging en hij eindelijk weer een beetje energie terug had.
Ik zie het dagelijks gebeuren bij mensen die herstellen van stress en burn-out klachten.
Het kleine beetje herstel en energie wordt gelijk overboord gegooid om zo snel mogelijk weer terug te kunnen in de rat-race.
Want ja, het leven is zo kort en dan wil je natuurlijk wel het maximale eruit halen.
Maar deze gedachte wordt een pijnlijke leugen als jij jouw 'maximale' afmeet aan 'druk zijn' of 'veel doen'.
En wanneer je totaal niet stilstaat bij wat รฉcht belangrijk voor je is en of wat je behoeften zijn.
Ja, dan is elk minuutje snel volgepland.
Ik noem dit het โAll You Can Eatโ-Principe:
In een korte tijd zoveel mogelijk van alles naar binnen proppen. Zodat je daarna een โvoldaanโ gevoel hebt.
Dit kun je linea recta copy-pasten naar het dagelijkse leven.
Dus als je de leugen gelooft dat tijd jouw kostbaarste bezit is en dat je 'alles eruit moet halen wat erin zit...'
Dan gaat โzoveel mogelijk in een dag doenโ vanzelf de boventoon voeren in je leven.
En sijpelt je energie langzaam weg.
Als een speldenprikje in een opblaasboot.
Wat is een kostbaarder โbezitโ voor jou:
Voldoende tijd?
Zodat je meer kunt doen en je jouw tijd steeds meer kunt opvullen?
Of voldoende energie?
Om in de tijd die je wรจl hebt, te kunnen genieten van de belangrijkste dingen in je leven?
Wat die ook voor jou mogen zijn.
Ik wens je een fijne energieke week toeโฆ
22/08/2022
๐๐ผ๐ป ๐ท๐ฒ ๐ป๐ผ๐ด ๐บ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ฒ๐๐ฒ๐ป ๐น๐ฎ๐ป๐ด๐ฒ๐ฟ ๐ฑ๐ฎ๐ ๐ด๐ฒ๐๐ผ๐ฒ๐น ๐๐ฎ๐ป ๐๐ถ๐ท๐ฑ๐ฒ๐ป๐ ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฎ๐ธ๐ฎ๐ป๐๐ถ๐ฒ ๐๐ฎ๐๐๐ต๐ผ๐๐ฑ๐ฒ๐ป.
Na 1 dag werken lijkt het alsof je nooit uit die vervloekte โrat-raceโ bent gestapt.
๐๐๐ ๐ ๐ช๐ฅ ๐๐๐ก๐ก!
Vakantiegevoel moet je juist NIET willen vasthouden.
Ondanks dat je de afgelopen weken overal tips voorgeschoteld krijgt over hoe je dit juist wel kunt bereiken, denk ik dat dit onmogelijk is.
'Werkgevoel' kun je ook niet vasthouden. 'Kerstmis-gevoel' ook niet.
Dat heeft te maken met de aard van โgevoelโ.
Vakantie is ontzettend belangrijk en heeft een duidelijk doel.
'๐๐ฐ๐ฆ ๐ฌ๐ถ๐ฏ ๐ซ๐ฆ ๐ซ๐ฆ ๐ท๐ข๐ฌ๐ข๐ฏ๐ต๐ช๐ฆ๐จ๐ฆ๐ท๐ฐ๐ฆ๐ญ ๐ญ๐ข๐ฏ๐จ๐ฆ๐ณ ๐ท๐ข๐ด๐ต๐ฉ๐ฐ๐ถ๐ฅ๐ฆ๐ฏ?โ is niet de vraag die je beantwoord wilt hebben om je te voelen zoals op vakantie.
Welke vragen dat WEL zijn en welke 6 tips veel beter werken, lees je in dit uitgebreide artikel.
Pak je pen en papier erbij want er zitten praktische oefeningen bij die je meteen helpen om meer ontspanning te vinden in je dagelijkse leven.
Klik op de link hieronder om meteen naar het artikel te gaan.
Vakantiegevoel vasthouden? Niet doen! Deze 6 tips werken veel beter - Conciencia Coaching
Vakantiegevoel vasthouden? Dat moet je juist niet willen. In dit artikel lees waarom en 6 tips die veel beter werken voor ontspanning.
19/08/2022
'๐๐ธ ๐๐ถ๐น ๐ฑ๐ฒ๐๐ฒ ๐ฏ๐๐ฟ๐ป-๐ผ๐๐ ๐ธ๐น๐ฎ๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ป ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ต๐ฒ๐ฏ๐ฏ๐ฒ๐ป'
"ik wil er vanaf zijn'
Dit was het antwoord op de vraag die ik mijn client gisteren stelde: ๐๐ข๐ต ๐ป๐ฐ๐ถ ๐ซ๐ฆ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ญ๐ช๐ฆ๐ง๐ด๐ต๐ฆ ๐ธ๐ช๐ญ๐ญ๐ฆ๐ฏ?
Logisch antwoord, zo op het eerste oog.
Want wie staat er nou te juichen om in een oncomfortabele, negatieve of ellendige situatie te zitten?
Niemand toch? Ik niet in ieder geval.
Dus als je je situatie NU kunt veranderen.
Doe jezelf een lol en verander het meteen.
Maar wat als je in een situatie zit die je niet kunt veranderen?
Of althans niet nu, a la minute?
Wat heb je dร n te doen?
De meeste mensen doen (volledig kansloos) precies hetzelfde:
Uit alle macht de situatie proberen te veranderen.
En omdat je niet bij machte bent om het te veranderen, kost het je alleen maar bakken met energie.
Zo voelt de situatie alleen maar nรฒg vervelender, oncomfortabeler en negatiever dan nodig is.
Dus blijf je vechten tegen โhet onveranderbareโ: de realiteit.
Een strijd die:
1. je NOOIT zult winnen
2. gevoed wordt door een gevoel van โfalenโ
Omdat niemand wil falen ga je dus maar weer je uiterste best doen om in control te zijn.
Et voila, de vicieuze cirkel is rond.
Super frusterend toch?
Wanneer we niet in controle kunnen zijn hebben we de neiging om ons niet 'ok' te voelen. En vinden we onszelf niet ok. Als persoon.
Interessant.
Want of je de situatie wel of niet kunt veranderen zegt helemaal niks over jou als persoon.
Door te laten zijn wat er is en daar vrede mee te sluiten, het niet te willen fixen en te merken dat jij als persoon helemaal ok bent zoals je bent, ontstaat er heel veel ruimte en ga je talloze opties zien die je eerst niet zag.
Allemaal opties die je wรจl kunt uitvoeren of doen waardoor je je stap voor stap snel beter, ontspannender (is dit een woord?) kalmer of positiever gaat voelen.
Zodat jij je straks in een situatie bevindt die je wel wilt.
Hoe ga jij om met vervelende situaties, die je niet kunt veranderen?
12/08/2022
'๐๐ ๐๐๐ฃ ๐๐ค๐ค๐๐ค๐ฅ, ๐ข๐๐๐ง ๐๐ ๐ข๐ค๐๐ฉ ๐๐๐ฌ๐ค๐ค๐ฃ ๐๐ค๐ค๐ง. '
'Ziekmelden kan niet want ze hebben me nodig , de andere collegaโs zijn al uitgevallen. Maar ja ik kan eigenlijk niet meerโฆ.โ
Met de wanhoop in zijn ogen keek hij me aan of ik een verlossend antwoord had.
Dat had ik niet. Wel een vraag:
โWat zegt je werkgever ervan wanneer je aangeeft dat het teveel is?โ
โJa, dat ik in het weekend maar rustiger aan moet doen..โ
De tranen rolden toen over zijn wangen en zei โIk snap niet waarom ik zo loyaal ben..โ
โDat ben je ook niet.โ reageerde ik.
โNiet naar de belangrijkste persoon die er maar bestaat in jouw wereld.
Jij zelfโ
โTjaโฆ.โ was de reactie en daarna was het een tijdje stil.
Dit is geen uitzondering. Ik hoor dit verhaal, of een variant hiervan, bijna dagelijks.
โ๐๐ฐ๐บ๐ข๐ข๐ญ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฏ๐ข๐ข๐ณ ๐ฅ๐ฆ ๐ข๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณโ is een prachtige emotionele troefkaart die getrokken wordt om maar te blijven gaan.
Een tandje erbij te doen.
Schoudertjes eronder.
Kiesjes op elkaar.
En voor je het weet ben je je eigen waarde(n) vergeten. En weet je niet eens meer waarom je zo hard aan het bikkelen bent en je alles op het spel zet om maar door te blijven gaan.
Heel eerlijk.. dat heb ik zelf ook jaren gedaan.
โJa dat hoort toch zo, dat is toch normaalโฆโ hoor ik dan vaak.
De onbetaalbare prijs die je hiervoor betaalt?
- Niet doen of kiezen voor wat je zelf wilt of belangrijk vindt
- Je zelf aanpassen en wegcijferen
- Geen grenzen stellen en ze sowieso niet bewaken
Het mooiste van alles is dat je vrijwillig zelf plaats neemt in deze gevangenis van 'ongezonde loyaliteit.' Er is namelijk niemand die jou hierin opsluit!
๐๐ฆ๐ป๐ฐ๐ฏ๐ฅ๐ฆ ๐ญ๐ฐ๐บ๐ข๐ญ๐ช๐ต๐ฆ๐ช๐ต is in mijn ogen dat je eerst trouw bent aan de afspraken die je met jezelf maakt en vandaar uit realistische afspraken met anderen maakt die je kunt nakomen zonder jezelf weg te cijferen.
Zo heeft jouw loyaliteit naar de ander de meeste waarde.
Hoe ga jij dit zomerse weekend loyaal aan jezelf blijven?
29/07/2022
โJa, maar het lukt me wel allemaal steedsโฆโ zei hij.
Terwijl hij net daarvoor aangaf dat hij volledig uitgeput is, geen zin meer heeft in de dingen die hem normaliter gelukkig maken en dat hij angstig is voor alle lichamelijke klachten die hij al tijden ervaart.
โIk ga gewoon altijd door. Al moet ik mezelf wegcijferenโ vertelde hij, bijna trots op deze eigenschap.
โDan lukt het dus niet.โ zei ik.
Na een korte stilte zei hij met een glimlach: โZo heb ik het eigenlijk nooit bekeken. Alles en iedereen komt altijd op de eerste plaats behalve ikzelf.โ
In een wereld waarin alles steeds meer en sneller 'moet', lijkt het leven soms op een
'hoge-snelheids-trein' die non-stop door dendert.
Het is bijna onmogelijk om dan te bepalen:
- hoe het eigenlijk NU met je gaat en wat er van binnen in je leeft
- wat je eigenlijk ZELF wilt en wat er voor jou van waarde is
- of je nog daadwerkelijk het pad bewandelt waar jij gelukkig van wordt
Want er 'moet' altijd nog zoveel.
Net wanneer je bordje minder vol raakt, laat je het toe dat het direct weer wordt gevuld met van alles en nog wat.
En net wanneer er wat minder hooi op je vork zit, neem je weer een paar nieuwe scheppen hooi erbij.
En je lat?
Die plaats je ook uiteraard elke keer weer een stukje hoger.
Maar waarom eigenlijk?
En ten koste van wat?
Pas als je even stil staat bij wat je doet kun je dit beantwoorden.
Dus mocht jij het gevoel hebben dat je op een sneltrein zit die alsmaar doordendert, gun ik het je om even aan de noodrem te trekken zodat je al die โbelangrijkeโ doelen nog eens bekijkt en nagaat hoe belangrijk ze echt voor JOU zijn.
Of het je wel รจcht lukt om ze allemaal te behalen.
Zonder dat het ten koste gaat van je gezondheid..
Alvast een fijn weekend!
17/06/2022
'S**t nu ben ik er zelf in getrapt' zei ik lachend tegen mijzelf.
Een paar maanden geleden blesseerde ik mijn knie.
Het herstel ging snel m.b.v. een sportfysiotherapeut.
Helaas moest ik na een paar weken met flinke pijn en een opgezwollen knie toch richting het ziekenhuis om er een MRI scan van te laten maken. Een operatie bleek nodig te zijn, want intussen was de meniscus gescheurd en het losgescheurde stuk zat nu op een plek waar het niet hoorde.
Die operatie was dus vorige week.
De tweede dag na de operatie kon ik mijn knie al best wel belasten en was ik van alles aan het doen in huis.
โKijk es, dit lukt gewoon zonder krukken en dit en dit ook!โ zei ik trots tegen mijn vriendin.
โPrachtig, maar waarom overdrijf je het meteen zo erg?โ was haar reactie. โTypisch jij! Wat bewijs je hier nou mee?โ
โNou, dat herstel niet onnodig lang hoeft te durenโ zei ik 'slim'.
โMaar wil je nou ๐๐ป๐ฒ๐น herstellen, of wil je ๐ด๐ผ๐ฒ๐ฑ herstellen?โ vroeg mijn vriendin toen.
Bam!
Mijn lichaam vulde zich direct met weerstand. En toen ik dit bij mijzelf bemerkte kwam er een lach op mijn gezicht. Dankbaar dat ik bewust werd dat ik in een oude maar bekende valkuil was getrapt:
'Niet willen accepteren dat ik even gas mag terugnemen.'
En dit is exact waar mensen die last hebben van stress en burn-out klachten ontzettend ontzettend mee worstelen.
Zo snel mogelijk van je klachten af willen.
Niet willen toegeven dat het een tandje minder mag.
Dat je (toch wel) grenzen hebt.
Snap ik als geen ander.
Het is niet gemakkelijk om toe te moeten geven dat je last hebt van stress of burn-out klachten.
Dit is รฉรฉn van de redenen waarom zoveel mensen te lang door blijven gaan en uiteindelijk op branden.
Stress en burn-out accepteren is de belangrijkste eerste stap bij het herstellen of voorkomen van (nรฒg) ergere klachten.
En hoe je dat doet, daar gaat dit artikel over.
Stress en burnout accepteren, belangrijk voor herstel en preventie
Stress en burnout accepteren is moeilijk. Door blijven gaan lijkt het beste. Dit artikel leert je stress te accepteren en alles wat je niet kunt veranderen.
03/06/2022
'๐๐ข ๐ญ๐ฆ๐ฌ๐ฌ๐ฆ๐ณ ๐ป๐ฆ๐จ, ๐ฏ๐ถ ๐ฎ๐ข๐จ ๐ช๐ฌ ๐ธ๐ฆฬ๐ฆฬ๐ณ ๐ฅ๐ฆ๐ข๐ญ๐ฆ๐ฏ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ข๐ญ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ฐ๐ถ๐ฅ๐ฆ ๐ฑ๐ช๐ซ๐ฏ!
๐ก๐ฐ ๐ฃ๐ญ๐ช๐ซ๐ง ๐ช๐ฌ ๐ฃ๐ฆ๐ป๐ช๐จ. ๐๐ฐ๐ฎ๐ต ๐ฆ๐ณ ๐ฐ๐ฐ๐ช๐ต ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ฆ ๐ข๐ข๐ฏ? โ
In een sessie kwamen er bij mijn coachee heftige gevoelens naar boven.
Gevoelens die bij oude gebeurtenissen hoorden.
Waarvan ze dacht daar allang mee gedeald te hebben. Maar blijkbaar heeft er nog iets aandacht nodig.
Ze schrok van wat er los kwam aan emoties tijdens de sessie.
Maar ze snapte ook dat zij in een oud patroon terecht was gekomen: er zo snel mogelijk overheen stappen en weer doorgaan.
Zodat ze het niet hoeft te voelen.
En werd het haar te veel, merkte ze aan alles.
Misschien herken je dit ook wel:
Niet willen voelen en snel door willen rennen.
๐ง๐ถ๐ท๐ฑ ๐ผ๐บ ๐ท๐ฒ ๐ฎ๐ณ๐๐ผ๐ฒ๐ฟ๐ฝ๐๐๐ท๐ฒ ๐ฒ๐ฒ๐ป๐ ๐๐ฐ๐ต๐ผ๐ผ๐ป ๐๐ฒ ๐บ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป.
โPardon?โ denk je misschien.
Ik leg het even uit.
Als er pijnlijke, zware of heftige dingen zijn gebeurd in het verleden en jij hebt ze onvoldoende een plek gegeven dan komt het vroeg of laat toch wel naar boven. Onvrijwillig en meestal niet op een fijne manier.
Je mag er dan nog iets mee doen.
Doe je dit niet en blijf je zo doorgaan, dan kun je jouw situatie vergelijken met een verstopt afvoerputje:
Je kunt de kraan dan wel laten lopen maar het stroomt op een gegeven moment gewoon niet meer door.
En dat geeft heel veel schade.
Wat betekent dit voor jou?
Dat je tijd mag nemen om te rouwen. Of is meer zelfzorg juist wat er in jouw leven nodig is.
Misschien heb je iemand iets te vergeven. Misschien wel jezelf.
Wat het ook is als je de uitnodiging niet wilt aannemen en weer kiest voor โdoorgaanโ, โer overheen stappenโ of โer liever niet naar kijkenโ, dan maak je dus eigenlijk je emotionele afvoerputje niet schoon.
Dan ben je aan het dweilen.
Met de kraan open.
En dat wordt zwaar, frustrerend en werkt voor geen meterโฆ
13/05/2022
โPardon?โ zei mijn klant met een verwarde blik.
Totale kortsluiting zag ik in haar ogen.
Ze vertelde net dat ze van huis uit geleerd had om anderen voor te laten gaan omdat โjezelf op de eerste plaats zettenโ egoรฏstisch is.
โEn werkt het voor je?โ vroeg ik.
โNou nee. Ik heb nooit tijd voor mezelf en iedereen leunt op me. Ook op het werk. Maar ja als ik het niet doe doet niemand het. '
'Nee, OMDAT jij het doet, doet niemand het. Had ik maar een collega zoals jij' zei ik.
En toen sloeg de verwarring bij haar toe.
De meeste mensen die zichzelf wegcijferen โvindenโ dat ze dat doen omwille van de ander.
In werkelijkheid doen ze het omdat het een mechanisme is geworden waardoor ze zich goed over zichzelf voelen.
Is er in mijn ogen dan iets mis met anderen 'helpen'?
Helpen wordt een kwalijke zaak als jij je als รฉรฉn van 'De Reddertjes' opstelt uit de bekende Disney film van waaaay back.
Want:
- Hoe weet jij als Redder(tje) wat de ander echt nodig heeft?
Ik ken niemand die dit feitelijk checkt bij de ander.
- Hoe kom je erbij dat jij de ander beter kan helpen dan dat hij/zij
zichzelf kan helpen?
- Welke lessen of groei ontneem je de ander door telkens te
โreddenโ?
Je lost het probleem niet op in de kern.
Je houdt het probleem juist in stand.
Omdat dรญt is wat er รฉcht gebeurt wanneer jij jezelf telkens wegcijfert voor anderen:
1. Je leert anderen dat het goed is om geen verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen. Waarom zouden ze? Dat doe jij als 'overdreven verantwoordelijke' namelijk al voor ze.
2. Het kost jou ontzettend veel energie omdat je constant over je eigen grenzen heengaat. Dat eindstation is bekend: opgebrand thuis op de bank komen te zitten.
3. Wat gebeurt met de anderen als jij zo doorgaat en straks daadwerkelijk uitvalt? Al eens over nagedacht?
Of gebeurt dat niet bij jou (net zoals de andere 1,3 miljoen gevallen van burn-out jaarlijks die dat ook dachten)?
Ik wens je een egoรฏstisch en zonnig weekend toe!
01/04/2022
๐
๐ ๐๐๐ฃ๐ฉ ๐ฉ๐ค๐๐ ๐๐๐๐ฃ ๐๐๐ฝ ๐จ๐ฉ๐๐๐ ?
โIk dacht dat ik na een tijdje er tussenuit geweest te zijn, kon terugkeren en de draad wel weer kon oppakken. Dat valt vies tegen.โ
Na een herstelperiode was het tijd voor mijn klant om na zijn burn-out het werk weer te hervatten.
โWat had je ervan verwacht?โ vroeg ik.
โDat ik wel weer de oude zou zijn en ik alles weer aankon.โ
Auw, daar zit het โm precies in.
De โoudeโ jij heeft ervoor gezorgd dat je roofbouw hebt gepleegd op je lichaam, je emoties en ook je op het mentale vlak.
Daar zou je niet naar terug moeten willen gaan.
Om echt goed en volledig te herstellen van een burn-out is bijvoorbeeld niet alleen rust en ontspanning nodig. Daar komt veel meer bij kijken.
Zoals bijvoorbeeld bewust zijn van de oorzaken van je burn-out klachten, wat je persoonlijke valkuilen zijn en hoe je daar anders mee omgaat.
En vooral ook hoe je jouw grenzen beter stelt, herkent en bewaakt.
Wat ik zo vaak tegenkom in de praktijk is dat er naast bovenstaande zaken nog รฉรฉn belangrijk โdingโ wordt vergeten.
Om zo snel maar weer het โoudeโ leven op te kunnen pakken.
En dat isโฆ
Onvoldoende stilstaan bij wat er in je omgeving รฉcht anders moet.
Na een herstelperiode van burn-out klachten terugkomen in een omgeving waarin je bent uitgevallen is een heerlijk recept voor een heftige terugval.
Onthoud..
Je bent geen USB stick.
Je kunt jezelf niet โeven uitpluggenโ voor een tijdje.
Om jezelf daarna weer in pluggen, met je ogen dicht en knuistjes gebald hopen dat het dit keer wel goed gaat.
Het is nodig dat je ook keuzes gaat maken om je omgeving aan te passen, wil je niet weer thuis uitgeblust op de bank komen te zitten.
Meestal gaat het om kleine aanpassingen en soms ook wel grote.
De uitdaging is om erachter te komen hoe jouw gelukkigste leven eruit ziet.
En om daar vervolgens voor te kiezen.
Want..
๐๐ข๐ข๐ณ๐ฐ๐ฎ ๐ป๐ฐ๐ถ ๐ซij ๐ซ๐ฆ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต ๐ซ๐ฐ๐ถ๐ธ ๐ฎ๐ฆ๐ฆ๐ด๐ต ๐ช๐ฅ๐ฆ๐ข๐ญ๐ฆ ๐ญ๐ฆ๐ท๐ฆ๐ฏ ๐จ๐ถ๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฏ?
18/02/2022
โIk wil wel dat het werkt hoor.
Niet van die standaard open deuren die iedereen je vertelt bij stressklachten en die toch niet werkenโ.
Zei hij ietwat geรฏrriteerd.
โAha, en wat zou dan de reden zijn dat die open deuren niet voor je werkten?โ vroeg ik hem.
โJa, nou gewoon, die dingen werken niet. Gas terugnemen, vaker nee zeggen. Dat soort dingen. Ik ga echt niet rustiger aan doen. Daar word ik gek van.โ was zijn antwoord.
โHeb je die dingen geprobeerd enige tijd toe te passen?โ vroeg ik weer.
โNee joh. Dat is gewoon niks voor mijโ was zijn duidelijke antwoord.
En zo blijven open deuren, open staan.
Uit angst dat het lastig wordt, tegenvalt of dat je iets moet opofferen.
Dus wacht je liever op de 'magic pill ' die in je mond gedrukt wordt in de hoop dat alles morgen opgelost is.
Of dat die superheld aan komt vliegen en je zal reddenโฆ
Reality-checkโฆ
NO magic pill, NO superhero.
Die open deuren werken wel.
Maar als JIJ er niet aan werkt, dan niet nee. (ook een open deur, ja)
Het heet niet voor niets 'werken' aan jezelf.
En niet 'chillen' aan jezelf.
Is het lastig? Dat kan, maar wat is je alternatief?
Ik heb nog nooit gehoord van een baby die zei:
โLeren staan en lopen? Nee dat is gewoon niks voor mij joh! Dat is mij te lastig. Ik blijf wel gewoon kruipen de rest van leven!โ
Voor babyโs en volwassenen:
Open deuren werken.
Ze staan niet voor niets open.
Vaak zijn ze al bewezen effectief.
Maar werken ze niet snel genoeg voor je of zie je niet snel genoeg resultaat.
Dat kan.
Ligt niet aan de open deur.
Dat ligt aan jou.
Toch liever een โmagic pillโ?
Hier is er eentjeโฆ
โGeduldโ.
Met jezelf.
En het proces.
Leren van wat je tegenkomt en bijsturen.
Dan zul je zien dat het voor je werkt.
Of is dit juist weer een open deur?
Hoe dan ook, neem een stap en ga er eens doorheen.
Het is veel mooier en lichter aan de andere kant.