17/06/2021
Daar gaan we dan. De voorbereidingen voor schooljaar 2021-2022 zijn begonnen. De inschrijvingen zijn open!
Ik had mijzelf als doel gesteld om vanaf volgend jaar met mijn bijles bedrijfje een verschil te maken voor leerlingen. De eerste stap was om een facebookpagina aan te maken en ondertussen hebben al meer dan 100 mensen besloten mij te volgen. De tweede stap was om een inschrijflink te maken zodat ik kan beginnen met het plannen van volgend jaar. Bij deze is de tweede stap gelukt
Het idee achter Bijles By Bart is leren mét elkaar ván elkaar. Daarom streef ik ernaar om leerlingen van hetzelfde niveau en hetzelfde jaarlaar tegelijkertijd les te geven. In groepen van maximaal 5 leerlingen leren we onderdelen van wiskunde. Het maximum van 5 wordt ook aangehouden en het zal nooit meer worden. Dat komt doordat ik ook genoeg vrijheid wil hebben om 1 op 1 te kunnen zitten met mijn bijlesleerlingen.
Mocht een groep van 5 niet lukken, maar zijn er bijvoorbeeld maar 2 leerlingen van VWO 2 dan geef ik natuurlijk gewoon dat tweetal les.
Ik heb er zin in en ben gedreven om volgend jaar het verschil te gaan maken met Bijles By Bart. Via de link hieronder kom je op een enquete waar ik wat informatie over je nodig heb. Heb je nog vragen? Dat kan onderaan de enquete vermeld worden, maar je kan mij natuurlijk ook een bericht sturen.
https://forms.gle/K8xxCYRrWi2WmkBXA
Groetjes,
Bijles By Bart
29/04/2021
Wat wil je nou bereiken met dat Bijles By Bart?
Van de week kreeg ik deze vraag en ik begreep het eigenlijk ook. Ik ben een pagina begonnen waar ik tot zover alleen tips op gegeven heb. Wat ik wil bereiken word niet duidelijk. Vandaar dat ik nu eens een duidelijk bericht plaats.
Vanaf volgend schooljaar (2021-2022) ga ik groepen van 3 tot 5 leerlingen bijles geven. Het doel wordt om leerlingen uit dezelfde jaarlaag en van hetzelfde niveau aan elkaar te koppelen. Een keer per week komen we 70 minuten bij elkaar.
Ik bereid de les voor. Geef een presentatie met extra uitleg over het onderwerp waar ze nu mee bezig zijn. Samen doen we oefen opdrachten en zorgen we dat we het onderwerp goed begrijpen! De presentatie met daarin mijn uitleg en tips gaat daarna mee naar huis.
Wat leren we nog meer? Elkaar vragen stellen en elkaar uitleg geven. Het is belangrijk om elkaar te kunnen helpen, ook wanneer ik er eens niet bij ben. Het uiteindelijke doel is een groep leerlingen bij elkaar te hebben die van elkaar en met elkaar leren met mijn input en uitleg.
We leren dus meer dan een hoofdstuk en meer dan alleen een vak!
Bedankt voor de vragen en blijf ze vooral stellen. Het houdt mij scherp, doet me soms goed nadenken over wat ik wil en het zorgt er voor dat het ook voor de mensen online wat duidelijker is.
Dus mijn vraag aan jou: welke vraag zou jij mij willen stellen?
05/04/2021
Mythe: je moet altijd iets productiefs doen.
Ik weet het. Wat hebben Smarties nou weer met leren te maken. Aan het einde van het bericht weet je waar SMARTI voor staat en hoop ik antwoord te hebben gegeven op de vraag "Wat heb ik er aan?".
Het is een van de grootste mythes die we nu hebben. Als je een dag Netflix hebt gekeken en niet aan school of werk hebt gezeten moet je jezelf zogenaamd schuldig voelen. Je had ook even 50 woordjes kunnen leren, 30 opdrachten kunnen maken of een paar mailtjes kunnen beantwoorden.
Dat is dus niet waar. Het is goed om soms een dag rust te nemen en lekker niks te doen. Je moet alleen voorkomen dat die ene dag veranderd in twee, drie of vier dagen.
Stel daarom altijd doelen voor de volgende dag. "Vandaag doe ik even niets, maar morgen ga ik (....) ".
Zorg dat je die doelen altijd SMARTI stelt. SMARTI staat voor:
S uper duidelijk. Een vaag doel komt nooit af!
M eetbaar. Je moet altijd kunnen kijken of het gelukt is.
A antoonbaar. Het is altijd fijn om te zien wat je gedaan hebt.
R ealistisch. 3 hoofdstukken leren in 1 uur... dat is onbegonnen werk.
T ijdsgebonden.
I nteressant. 10 woordjes leren die je al kent.. daar schiet je niks mee op.
Een voorbeeld van een een niet SMARTI doel: Ik ga morgen hoofdstuk 1 lezen.
Als we dit omschrijven naar een SMARTI doel: Voor morgen 16:00 uur kan ik de opdrachten van paragraaf 1, 2 en 3 foutloos maken.
Het verschil? Als je morgenochtend wakker wordt kan je met een SMARTI doel aan de slag!
Blijf jezelf uitdagen, maar neem ook je rust. Fijne pasen!
29/03/2021
Pauzes zijn goed! Alleen dan moet je ze wel effectief gebruiken.
Voor een bepaald vak moet je een heel hoofdstuk leren. Daar ben je natuurlijk goed mee bezig gegaan. Een uur lang heb je in de boeken gedoken en heb je alle paragrafen gedaan. De volgende dag herhaal je ze nog even. De eerste paragraaf ging geweldig! De tweede paragraaf best goed. De derde paragraaf was je bijna vergeten en de vierde paragraaf…tja daar wist je helemaal niks meer van. Hoe kan dat?
Niet iedereen kan een uur lang effectief leren. Je gedachtes gaan ergens anders heen, je moet zinnen twee keer lezen en soms begrijp je niet wat de connectie is met andere paragrafen. Lang leren kan je soms ook gefrustreerd maken. Waarom snap ik het nou NOG STEEDS niet. Als dit bij je het geval is probeer dan eens pauzes in te lassen.
Belangrijke regels bij pauzes tijdens het leren.
Regel 1: Zet duidelijke (smartie) doelen. Weet wat je af wilt hebben voordat je pauze neemt.
Regel 2: Neem echt alleen je afgesproken tijd pauze. Zet dus een (kook)wekker waar je je aan houdt!
Regel 3: Vermeid ‘eventjes 10 minuten’ Netflix. We weten allebei dat Netflix niet stopt na 10 minuten.
De een houdt van 50 minuten werken en dan 10 minuten pauze. De ander doet dit 25 om 10 minuten. Ga eens uitproberen wat voor jou werkt!
Ik hoop dat dit helpt.
- Bijles Bart
22/03/2021
Hoe kan je leren (deel 1)
Leren voor een toets kan lastig zijn. Dat is vooral zo wanneer je allemaal verschillende termen moet weten. Wat is bijvoorbeeld een tektonische plaat? Hoe noem je de a in een lineaire formule? Wat zijn elektronen? Ga zo maar door. Hoe kan je dat effectief leren is de vraag.
Dit kan je goed leren door flipkaarten te gebruiken. Deze kan je makkelijk zelf maken van een A4’tje. Die snij je in kleine rechthoekjes. Op de voorkant kan je een vraag stellen. Bijvoorbeeld:
- Wat is de eis om de stelling van Pythagoras te gebruiken?
- Wat is een tektonische plaat?
- Wat zijn de kenmerken van een democratie?
Op de achterkant zet je dan het antwoord van deze vraag.
- Er moet een rechte hoek aanwezig zijn in de driehoek
- Dit is een benaming van een stuk aardkorst
- Er is een volksvertegenwoordiger, er zijn vrije en eerlijke en geheime verkiezingen…etc.
Zo kan je snel en effectief de belangrijkste onderdelen van je hoofdstuk leren.
Helpt dit veel bij wiskunde? Nee, want wiskunde moet je doen. Wiskunde leer je door opdrachten.
Helpt dit bij vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis of bij taalvakken? Zeker weten! Je hoeft niet je boeken te zoeken, open te slaan, begrippen en betekenissen erin op te zoeken. Je pakt simpelweg je stapel kaartjes en zet voor jezelf een doel. “Vandaag ga ik 10 kaartjes uit mijn hoofd leren.”
16/03/2021
Een voorbeeldje uit de klas
Tussenstappen bij wiskunde zijn ongelofelijk belangrijk. Daarom blijf ik het telkens herhalen en herhalen.... en herhalen. Bij de een blijft het hangen en bij de ander niet. Daarom ben ik nu meme's gaan gebruiken.
Wat is dat vraagt u zich af? Korte en vaak grappige foto's met teksten er in.
Wat me opviel was dat belangrijke dingen minder snel vergeten werden. Tijdens opdrachten moesten kinderen lachen, omdat ze tussenstappen vergaten en plotseling aan hun 'meme' dachten.
Hieronder is een voorbeeld. Soms moet je creatief denken om leerlingen lesstof te laten onthouden!
- Bijles Bart
16/03/2021
De plek voor bijles in de omgeving Aalsmeer. Ik geloof er in dat we in kleine groepen met elkaar en van elkaar kunnen leren. Je hoeft het niet altijd in je eentje te doen!
Ik ben Bart, 22 jaar en ik ben bijna afgestudeerd als docent wiskunde. In Aalsmeer geef ik al langere tijd bijles. Dat is de reden dat ik, dankzij de creativiteit van wat bijlesleerlingen, ook bekend sta als Bijles Bart. Nog bedankt daarvoor, dat zorgde ervoor dat ik niet lang na hoefde te denken over de naam van mijn bijles bedrijfje!
Ik wil kort mijn plan toelichten. Volgend schooljaar, 2021-2022, wil ik in kleine groepen van 5 leerlingen bijles gaan geven. Het doel is om met elkaar van elkaar te leren.
Ik geloof er in dat we met een goede werkhouding en open mindset elk onderwerp onder de knie kunnen krijgen.
De groepen worden, mits er genoeg aanmeldingen zijn, per niveau en jaarlaag ingedeeld. Dat is ook gelijk de reden dat ik nu al begin met de inschrijvingen. Het zou enorm mooi zijn om meerdere groepen van 5 te kunnen vinden die allemaal hetzelfde niveau doen en in dezelfde jaarlaag zitten.
Zie je het zitten om met mij deze uitdaging volgend schooljaar aan te gaan? Stuur me vooral een berichtje of tag iemand hieronder die dit echt moet lezen.
Groetjes,
Bijles Bart