30/10/2024
وصل قطار سيجما إلى اخر محطة في رحلتنا 💛
ولأنها اخر محطة فهي من أهم المحطات إن لم تكن الأهم 👀🌚
محطة ال HR 💫✨
أو لجنة الموارد البشرية ✨
معناها اي ال HR دي أول مرة اسمع عنها
تعالوا معايا اشرحلكم اللجنة باختصار ☺️
لجنة الموارد البشرية( لجنة الاشرار) 👀
هي اللجنة المسؤولةعن التيم كله وتنظيمه و دا لأنها بتشرف على باقي اعضاء اللجان وبتقيمهم ، وكمان بتساعدهم على أنهم يطوروا من نفسهم 🌚💛
مش بس كده دا انت كمان في اللجنة هتتعلم مهارات soft skills كتيرة من ضمنها مهارات التواصل ✨
وبكده نكون خلصنا رحلتنا يلا مستني اي تعالى معانا 🫣💛
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdNwbC2neez0N_fkU73N2JVSTLai86noxOmorR9c-9-GeL9kA/viewform
BOOK YOUR TICKET WITH US
28/10/2024
وتوقف قطار سيجما في رابع محطاته وقد قاربت رحلته على الإنتهاء 💛
وكانت محطة ال Public Relationship 💫
أو بمعنى آخر عزيزي لجنة العلاقات العامة 💫
طب بتعمل اي اللجنة دي ؟!
تعالى اقولك ☺️
لجنة العلاقات العامة هي حلقة الوصل بين سيجما والعالم الخارجي🫣
ازاي دا ؟!
اللجنة دي لازم يكون عندك فيها شوية دهاء ومكر لان انت تواصلك بيكون مع ناس من خارج التيم زي الsponsers بتكلمهم يكونوا معانا في الايڤينتات ، وكمان انت في اللجنة دي بتكون مسؤول عن ميزانية التيم ودا طبعا بيكسبك خبرة ومعارف 👀💛
يلا احجز تذكرتك وكون جزء من رحلة سيجما 👀💛
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdNwbC2neez0N_fkU73N2JVSTLai86noxOmorR9c-9-GeL9kA/viewform
BOOK YOUR TICKET WITH US
24/10/2024
ها قد وصلنا إلى ثالث محطات رحلتنا 👀💛
وكان اسم المحطة
(PM)🫣
وما معنى الPM ؟!
أحقا لاتعرفون محطة ال PM 👀
إذا تعالو احدثكم عنها بسرعة وباختصار 🥰
لجنة ال PM هي اختصار ل Project Management ومن اسمها كده هي لجنة إدارة المشروعات 💛✨
طب يعني بتعمل اي اللجنة دي ؟
اللجنة دي نقدر نقول عليها انها لجنة الناس الفنانين و الكرييتف لان هي المسئولة عن تنظيم الايڤينتات وأنهم يطلعوها بصورة مميزة وحلوة 🥰💛
و كمان اللجنة دي تقدر تطلع فيها مواهبك من رسم وقص واشغال يدوية و كمان إعادة تدوير 🌚
ودي كانت لجنة ال PM 🥰💛
فلو انت الشخص المرح الفنان اللي بيحب يبتكر وكمان يخطط وبيحب الاشغال اليدوية فمكانك لجنة ال Project Management 🫵🏻💛
لسه هتستنى كتير 👀
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdNwbC2neez0N_fkU73N2JVSTLai86noxOmorR9c-9-GeL9kA/viewform
BOOK YOUR TICKET WITH US
23/10/2024
توقف قطار سيجما في ثاني محطات رحلته 💛 👀
وكان اسم المحطة
(Social Media)
أو لجنة الميديا 💛🌟
لحظة ما هي لجنة الميديا وما هو دورها 👀
لجنة الميديا هي لجنة الابداع والتميز والكريتڤيتي 😉🤗
هي واجهة التيم والصورة المعبرة عنه 💛🌟
طب احنا لسه معرفناش هي بتعمل اي ؟!
باختصار شديد كده في المحطة دي احنا اللي بنكتب البوستات 🌚
بس كده 🙂
لا طبعا كمان احنا اللي بنصور كل حاجة بتحصل وبنختار مواضيع البوستات والفيديوهات 🌚💛
ومننساش كمان الجزء المسؤول عن الحس الفني في اللجنة واللي بيكون اسمه ال multy media ودا مسئول عن تصميم الديزاينات وعمل المونتاج 🌟💛
فلو انت الشخص اللي بيعرف يكتب ويختار الموضوعات وبيحب السوشيال فمكانك لجنة ال Social media 🫵🏻💛
و لو إنت حد عنده حس وذوق فني وبيعرف يعمل ديزاينات فمكانك لجنة ال multy media 🫵🏻💛
انت لسه بتفكر ؟! 👀يلا مستني اي خش املاء الفورم وكن جزء من رحلتنا 👀💛
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdNwbC2neez0N_fkU73N2JVSTLai86noxOmorR9c-9-GeL9kA/viewform?usp=pp_url
BOOK YOUR TICKET WITH US
20/10/2024
أصدقائي الأعزاء 🌚💛
وفجأة !!!
توقف القطار عند أول محطة ، ومن هنا تبدأ رحلتنا💛 فهل انتم مستعدون لتتعرفوا معنا على أول محطة !!👀
اول محطة معنا هي
(Scientific Committee )
أو اللجنة العلمية 🫡🌟
إذن ماهي اللجنة العلمية وما هو عملها! 👀
تعالى اقولك باختصار شديد....💛
اللجنة العلمية أو لجنة الامتيازات فيها كل ما يخص الجد والاجتهاد يعنى مثلا تبييض محاضرات وسكاشن فيها شرح فيها تلخيصات فيها فديوهات فيها امتحانات سابقه وبنك أسئله يعنى الامتياز هيجيلك كدا كدا 🙊 🫣
فلو انت من الناس اللى بتحضر المحاضرات والسكاشن وبتحب تفيد غيرك يبقى علطول اللجنة دى ليك 💛🫵🏻
📌وكمان اللجنه دى تعتبر من أهم اللجان اللى موجودة لأنها هتوفرلك كل الداتا اللى محتاج تعرفها عن المواد .. 🫣
لو أنت الشخص دا يللا مفيش وقت بسرعه املى الفورم وكمل معانا رحلتنا واعرف اكتر عن اللجنه 🫵🏻
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdNwbC2neez0N_fkU73N2JVSTLai86noxOmorR9c-9-GeL9kA/viewform?usp=pp_url
BOOK YOUR TICKET WITH US
19/10/2024
في محطه القطار:
-احدهم ضل طريقه و لا يدري إلى أين الوجهه..
-والآخر يسعى لاحداث فارقٍ وترك جميل الاثر
-وذاك يريد تغييرا ولكن لا يدري من أين يبدأ ؟!!
ولعلك مثلهم تماما🧑🦯
أصدقائي الأعزاء لا داعي للقلق 🌚💛
سنكون معكم فى رحله شيقه نمر فيها بمحطات عديده
إلا أن محطاتنا مختلفه لكل منها حكايه نأخذ منها الدروس والعبر
وفي النهايه سنصل بكم إلى وجهتكم بأمان وهذا ما نطمح اليه
📌كل ما عليك ان تبادر بحجز تذكرتك معنا:
BOOK YOUR TICKET WITH US
27/09/2024
وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَىٰٓ♡
عارفين قصة الأيه دى كانت أي؟!
-سيدنا موسي كان بيدعي ربنا أنه يشرح له صدروه ويسر له أمره ودعوات كتير أوى بيدعي ربنا أنه يستجيب لدعواته..
تخيل حنية ربنا فى الرد ♡
قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يٰمُوسَىٰ۞ وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَىٰ۞
يالله بجد أد أي أنك كريم♡
يعنى:- يموسي دي مش أول مرة أمُن بيها عليك
وبدأ ربنا بعدها يفكروا بالآيات
(إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَى (38) أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فليلقه الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَّهُ(39)
معناها:-
أنا مَنيت عليك قبل كده دى مش أول مرة..
فاكر يموسى لما كنت رضيع ونجيتك من بطش فرعون
ومش بس كده لا كمل:
(وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي )
يعنى:-
ربنا عز وجل بيقوله أنا بحبك وبخاف عليك و أنت دايما فى عنينا
والكلام دا مش لسيدنا موسي بس..
لعباد ربنا كلهم من أول ما كنت جنين محدش كان معاك غير ربنا ولحد دلوقتى وحتى بعد مماتك محدش باقيلك غير ربنا♡
هو اللى هيسمعك دايما..
وهيحققلك كل اللى بتتمناه..
هو اللى هيغفرلك لما تذنب..
فاكر كام مرة ربنا أنعم عليك فيها وأن ربنا دايما فاتح باب التوبة ليك فى أي وقت..
دا حتى المنع كان فى حد ذاته خوف عليك وأن ربنا شايلك الأحسن، أدعي وأطلب اللى أنت عاوزه كله أنت مش بتطلب من أي حد لا، دا ربنا♡
فاللهم اجعلنا بظلك دائما وتحت عينك يارب العالمين♡
Written by: Nesma Shalan
22/09/2024
هكذا هي الأيام تُخلق لتكون ذكريات، وهكذا نحن لم نكن سوى ذكريات حفرناها داخل أعماقنا وصوراً حفظناها في عيوننا📸💫
There are people who give for free🫶🏻
ومن هذا المنطلق:
حبينا نشارك معاكوا لقطات من يوم التقديمات اللى مكملش غير بيكوا🫶🏻
متع نظرك عزيزي المشاهد🥰
19/09/2024
"عقلك فى راسك ..تعرف خلاصك " 🚶🏻♀
هو فعلا العقل فى الدماغ ؟
واي الفرق بين المخ والدماغ والعقل ؟🧠
ولا كلهم حاجة واحدة !
الحقيقة لا مش كلهم حاجة واحدة ...
📌اولا العقل.. ودة حاجة معنوية مش ملموسة ،كلمة بنعبر بيها عن الإدراك والوعى ، القدرة على التعبير والفهم والتمييز ..ولكنه مش عضو من أعضاء الانسان..
📌 ثانيا الدماغ ودي عبارة عن عضو مادي موجود فى الجمجمة ، وزنها حوالى 1.5 كيلو
📌 نيجى بقى لأهم حاجة وهو المخ ..موجود فى الدماغ ، وهو المسؤول عن كل حاجة بنعملها من أفعال وافكار وقرارات والشعور بإحساس معين وو..الخ، عن طريق أنه بيبعت إشارات عصبية لبقية الاعضاء...
- دة طبعا غير الذاكرة اللى سعتها 2.5 بيتابايت ! هسيبكم تحسبوا كدة كام جيجا ؟ 👀
- العجيب بقى أنه بيمثل 85% من حجم الدماغ بحوالى 1.400 جرام ولكننا مش بنحس بتقله..ليه ؟ لانه موجود فى نخاع شوكى ودى مادة سائلة فبيفقد معظم وزنه 😯
- مخ الانسان بيتكون من 86 مليار خلية عصبية واللى هى أضعاف مضاعفة من عددها فى مخ بقية الكائنات المتطورة ، وهو دة السبب فى تمييز الإنسان عن الحيوانات التى لا تمتلك القدرة على الاختيار
{وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا} 💛
Written by: Amira Selim
17/09/2024
✨الجَمال الكُلي لا يُري بالعين✨
مساء الخير عزيزي القارئ😍♥
حبينا الاسبوع دا نزود المُتعه والتشويق اكتر عند عشاق القراءه
ف جيالك النهارده ب اقتباس من كتاب وعايزاك بقا كدا توريني شطارتك وتقولي من كتاب ايه👀♥
بس هسهلهالك يعم متزعلش وهقولك المرادي اسم الكاتب🙈
كاتبنا هو عُمر آل عوضه♥✨
اعتقد خلاص كدا عرفت اسم الكتاب😍
مستنياك ف الكومنتات تقولنا اسم الكتاب وتشاركنا اكتر اقتباس لمس قلبك✨
Written by: Manar Nouh
15/09/2024
كلنا بيجى علينا فتره بنبقى مخنوقين وحاسين إن احنا مش ماشيين ف الطريق الصح أو مش دا الطريق اللى انا كنت عاوزه الاقى الدنيا متقفله من كل حته وتفضل دماغى تودى وتجيب ومش قادر اصبر ومش فاهم اي اللى بيحصل ف حياتى دا !!!! 😔
واقول لي يااااارب اشمعنا أنا !!!! 😔
طيب تعالى اقولك ازاى تدرك حقيقه الدنيا وهى بطبعها متعبه ولازم نصبر ونمشى ف طريقنا لحد ما ربنا يكرمنا ♡
ربنا سبحانه وتعالى قال ف آياته
"ولقد خلقنا الإنسان في كبد" ، آية جليلة اختصرت حقيقة الحياة التي جبلت على الأكدار والأقذار، وفي هذه إشارة ولفتة من المولى جل في علاه إلى هذا المخلوق الضعيف من أجل أن يدرك ويتبصّر، حتى إذا ما استقر في خلده ذلك صبر على نكباتها وتقلباتها، التي ما كادت تدني الفرد حتى تقصيه..♡
ومن ثمار الصبر كذلك بأن الصابر يكون في معية الله وعونه ورحمته، و نلاحظ ذلك جيداً في قوله تعالى لنبيه محمد حين قال:
" واصبر لحكم ربك فإنك بأعيننا" يالله ما أجملها من مواساة 🥺 يواسي بها الله نبيه محمد ويقول له:
"فإنك بأعيننا" ؛ أي لا تخشَ مع الله أحداً فأنت بأعيننا، فمن الذي يضرك يا محمد!! ، إن كانت نواصيهم جميعاً بين يدي مالك السماوات والأرض، فاصبر لحكم ربك فإن وعد الله قادم لا محالة فما بقي سوى القليل.. ♡
فشوف ربنا ازاى مع الصابرين وازاي بيخفف علينا اوجاعنا وبيطبط ع قلوبنا فاصبر ع الابتلاء ربنا هيعوضنا ويراضينا ويزيح عننا كل ألم قريب اوى والله بس انت خليك معاه وقربله 🤎
Written by: Eman Gamal
Designed by: Mahmoud Ismail