Amer Business Academy - ABA

Amer Business Academy - ABA

Share

Amer Business Academy | We turn Arab experts & founders into structured business operators 📊 BPMO Diploma

26/04/2026

استنونا ....

26/04/2026

في صاحب بيزنس بنى شركة بإيده على مدار ١٠ سنين

اشتغل ليالي
ضحى بفلوس
ضحى بنوم
ضحى بعيلة
ضحى بصحته

والشركة كبرت

عملاء جم
أرباح ظهرت
فريق اتكوّن
سمعة اتبنت

ويوم وراء يوم كان بيحس إنه قاعد يبني صرح متماسك

لحد ما جه يوم وقعد ياخد قرار واحد بسيط

قرار في توظيف
أو قرار في تسعير
أو قرار في شراكة
أو قرار في توسع

اتاخد القرار في دقايق

وفي شهور قليلة كل اللي اتبنى في ١٠ سنين بدأ يقع قدامه

دلوقتي البيزنس مش بيتهد من المنافسة ولا من السوق ولا من الظروف

البيزنس بيتهد من قرار واحد غلط

علشان الأمانة — كل صاحب شركة في حياته بياخد قرار بيدفع تمنه سنين

والمشكلة الحقيقية مش إنك بتاخد قرار غلط

المشكلة إنك بتاخد القرار وأنت ماشي على إحساسك

من غير بيانات
من غير نظام تقييم
من غير فريق بيراجعك
من غير framework واضح بتبني عليه القرار

ساعتها بتبقى أنت ماسك القرار في إيدك زي ما الواحد ماسك ورقة كوتشينة في برج

ضربة هوا تخرج من غير حساب — البرج كله بيقع

أنجح صحاب الشركات في الدنيا مش الناس اللي بياخدوا أصح القرارات

دول الناس اللي بنوا لنفسهم نظام يحميهم من قرار غلط واحد يوقعهم

عقبال ما تيجي اللحظة اللي تبقى فيها قراراتك مبنية على نظام مش على إحساس وقت بيتاخد فيه القرار

أنت دلوقتي بتاخد قراراتك في الشركة بإحساسك ولا بنظام مكتوب قدامك؟ اكتبهالي في الكومنت.

---

شركة بتتبني في سنين — وبتتهد في قرار.

26/04/2026

أكيد تعرف مرسيدس
أكيد ركبت فيها أو على الأقل وقفت قدامها وأنت بتحلم
أكيد عارف صوت الموتور بتاعها
أكيد عارف شكل النجمة اللي على الكابوت

بس تعرف مين Karl Benz؟
ولا تعرف مين Gottlieb Daimler؟

دول الناس اللي أسسوا الشركة من ١٤٠ سنة

ومحدش بيتكلم عنهم

دلوقتي ده بالظبط الفرق بين البيزنس اللي بيكبر والبيزنس اللي بيموت مع صاحبه

علشان الأمانة — أكبر الشركات في الدنيا الناس بتعرف اسمها أكتر من أصحابها

Apple أكبر من Steve Jobs
Mercedes أكبر من Karl Benz
McDonald's محدش فاكر اسم اللي أسسها
Coca-Cola محدش بيسأل عن مين اخترعها

دول مش شركات قائمة على شخص

دول أنظمة قائمة على نفسها

الفرق إن أصحابها بنوها من الأول علشان تكبر من غيرهم
مش علشان تكبر بيهم

أكتر صحاب الشركات عندنا بيعملوا العكس بالظبط
بيبنوا اسمهم الشخصي على ضهر الشركة
ولما الشخص يتعب أو يكبر أو يسافر
الشركة بتقع معاه

السؤال الحقيقي اللي صاحب البيزنس لازم يسأله لنفسه:

هو أنا بنيت شركة تعيش من غيري؟
ولا بنيت شركة بتاكل من عمري كل يوم؟

عقبال ما تيجي اللحظة اللي شركتك تكون فيها أكبر من اسمك — وأنت قاعد بترجع لقهوتك لأنها بتمشي لوحدها

أنت دلوقتي شركتك أكبر من اسمك ولا اسمك أكبر من شركتك؟ اكتبهالي في الكومنت.

---

الشركات الكبيرة اسمها أكبر من أصحابها — والصغيرة العكس.

26/04/2026

في ناس كتير في البيزنس بيفتخروا إنهم شطار

شاطر يحل المشاكل في ثانية
شاطر يقفل الصفقات
شاطر يدير العملاء
شاطر يطلع من المواقف اللي محدش يطلع منها

كل ما حاجة تقع بيمسكها بإيده
كل ما مشكلة تحصل بيحلها لوحده
كل ما عميل يزعل بيكلمه شخصياً

وبيقول لنفسه: لو مش أنا، الشغل ده ميتعملش

دلوقتي شطارتك دي بالظبط هي اللي بتقتل شركتك

علشان الأمانة — الشطارة سقفها أنت

أنت ساعاتك ٢٤ في اليوم
ودماغك تستحمل لحد قد إيه
وقلبك مش حديد

والشركة اللي ماشية بشطارة شخص واحد
بتقف في الثانية اللي الشخص ده يتعب فيها

صحاب الشركات اللي شفتهم كبروا فعلاً
مش الأشطر
ولا الأذكى
ولا اللي بيشتغلوا أكتر

دول الناس اللي قرروا يقعدوا يبنوا نظام

نظام بيخلي حد تاني يقفل الصفقة بنفس جودتك
نظام بيخلي حد تاني يكلم العميل من غير ما تقلق
نظام بيخلي القرار يتاخد من غير ما يستنوك
نظام بيخلي الشغل يمشي حتى لو سافرت أسبوع

الشركة اللي محتاجة شطارتك في كل قرار
هي شركة بتاخد من عمرك مش بتديك حياة

عقبال ما تيجي اللحظة اللي تكتشف فيها إن أكبر هدية تقدمها لشركتك هي إنك تقعد جنب وتسيب النظام يشتغل

أنت دلوقتي بتدير شركتك بشطارتك ولا بنظام مكتوب؟ اكتبهالي في الكومنت.

---

الشطارة بتبدأ شركة — النظام بيكبّرها.

26/04/2026

في حاجة بتحصل لكل صاحب بيزنس تقريباً
بس مش بيحس بيها

بدأ شركته علشان يبقى حر
علشان يسيب وظيفة كانت بتكسره
علشان يحقق حلم
علشان يكون سيد قراره

ولقى نفسه:

بيصحى الـ 6 الصبح ويرد على واتساب
وفي العربية بيعمل follow-up مع الفريق
وفي الاجتماعات بيشتغل في ٣ مشاكل في نفس الوقت
وبالليل بيرجع البيت والدماغ مش معاه

ولو سافر يومين البيزنس بيقع

ده مش بيزنس

ده سجن بفلوس

دلوقتي شركتك اللي بنيتها بإيدك بقت هي اللي حابساك

علشان الأمانة — أصعب سجن في الدنيا هو السجن اللي أنت بنيته بنفسك

ومش هتعرف تطلع منه إلا لما تقعد مع نفسك وتسأل:

هو أنا عايش علشان البيزنس ولا البيزنس عايش علشاني؟
هو أنا اللي بشغّل الشركة ولا الشركة هي اللي بتشغّلني؟
هو أنا قاعد مع ولادي ولا قاعد مع موبايلي؟

أكتر صحاب الشركات اللي شايفينهم ناجحين قدامك
هم في الحقيقة محبوسين جوه شركاتهم

بس عمرهم ما هيقولوها

عقبال ما تيجي اللحظة اللي تقرر فيها تبني شركة بتشتغل من غيرك بدل ما تكون شركة بتاكلك معاك

أنت دلوقتي حاسس إنك بتشتغل في شركتك ولا بتشتغل عليها؟ اكتبهالي في الكومنت.

---

شركتك المفروض تخدمك مش تبتلعك.

26/04/2026

في لحظة بتيجي على كل صاحب بيزنس وصل لمكان معين

بيبص حواليه ويلاقي كل حاجة موجودة

المكتب موجود
الفلوس موجودة
الفريق موجود
السمعة موجودة

بس هو لوحده

قاعد على المكتب وحاطط دماغه في إيده
وفي دماغه سؤال واحد بس:
"طب وبعدين؟"

دلوقتي لقمة النجاح نفسها هي اللي بقت العقدة

علشان الأمانة — مفيش حد بيعلّمك إزاي تشتغل في القمة

كل اللي اتعلمته في حياتك كان عشان توصل
بس مفيش حد قاللك إزاي تكبر من غير ما تنهار
ولا قاللك إزاي تشتغل أقل وتكسب أكتر
ولا قاللك إزاي تبني نظام بدل ما تكون أنت كل حاجة في البيزنس

والمعضلة الحقيقية إنك:

مش محتاج تتعلم Marketing تاني
ولا محتاج تشتغل ساعات أكتر
ولا محتاج فريق أكبر

أنت محتاج Business Operating System

نظام بيشغّل البيزنس بدلك
عمليات واضحة
SOPs مكتوبة
هيكل تنظيمي ميمشي صح
KPIs بتتقاس كل أسبوع
بيزنس بيكبر وأنت قاعد بتشرب قهوتك

استعن بالله وابدأ تبني خطوتك الجاية صح

Want your school to be the top-listed School/college in Giza?

Click here to claim your Sponsored Listing.

Location

Address

فيلا ١١ شارع الموسيقار على إسماعيل/الدقى/الجيزه
Giza
12611