استنونا ....
Amer Business Academy - ABA
Amer Business Academy | We turn Arab experts & founders into structured business operators 📊 BPMO Diploma
26/04/2026
في صاحب بيزنس بنى شركة بإيده على مدار ١٠ سنين
اشتغل ليالي
ضحى بفلوس
ضحى بنوم
ضحى بعيلة
ضحى بصحته
والشركة كبرت
عملاء جم
أرباح ظهرت
فريق اتكوّن
سمعة اتبنت
ويوم وراء يوم كان بيحس إنه قاعد يبني صرح متماسك
لحد ما جه يوم وقعد ياخد قرار واحد بسيط
قرار في توظيف
أو قرار في تسعير
أو قرار في شراكة
أو قرار في توسع
اتاخد القرار في دقايق
وفي شهور قليلة كل اللي اتبنى في ١٠ سنين بدأ يقع قدامه
دلوقتي البيزنس مش بيتهد من المنافسة ولا من السوق ولا من الظروف
البيزنس بيتهد من قرار واحد غلط
علشان الأمانة — كل صاحب شركة في حياته بياخد قرار بيدفع تمنه سنين
والمشكلة الحقيقية مش إنك بتاخد قرار غلط
المشكلة إنك بتاخد القرار وأنت ماشي على إحساسك
من غير بيانات
من غير نظام تقييم
من غير فريق بيراجعك
من غير framework واضح بتبني عليه القرار
ساعتها بتبقى أنت ماسك القرار في إيدك زي ما الواحد ماسك ورقة كوتشينة في برج
ضربة هوا تخرج من غير حساب — البرج كله بيقع
أنجح صحاب الشركات في الدنيا مش الناس اللي بياخدوا أصح القرارات
دول الناس اللي بنوا لنفسهم نظام يحميهم من قرار غلط واحد يوقعهم
عقبال ما تيجي اللحظة اللي تبقى فيها قراراتك مبنية على نظام مش على إحساس وقت بيتاخد فيه القرار
أنت دلوقتي بتاخد قراراتك في الشركة بإحساسك ولا بنظام مكتوب قدامك؟ اكتبهالي في الكومنت.
---
شركة بتتبني في سنين — وبتتهد في قرار.
26/04/2026
أكيد تعرف مرسيدس
أكيد ركبت فيها أو على الأقل وقفت قدامها وأنت بتحلم
أكيد عارف صوت الموتور بتاعها
أكيد عارف شكل النجمة اللي على الكابوت
بس تعرف مين Karl Benz؟
ولا تعرف مين Gottlieb Daimler؟
دول الناس اللي أسسوا الشركة من ١٤٠ سنة
ومحدش بيتكلم عنهم
دلوقتي ده بالظبط الفرق بين البيزنس اللي بيكبر والبيزنس اللي بيموت مع صاحبه
علشان الأمانة — أكبر الشركات في الدنيا الناس بتعرف اسمها أكتر من أصحابها
Apple أكبر من Steve Jobs
Mercedes أكبر من Karl Benz
McDonald's محدش فاكر اسم اللي أسسها
Coca-Cola محدش بيسأل عن مين اخترعها
دول مش شركات قائمة على شخص
دول أنظمة قائمة على نفسها
الفرق إن أصحابها بنوها من الأول علشان تكبر من غيرهم
مش علشان تكبر بيهم
أكتر صحاب الشركات عندنا بيعملوا العكس بالظبط
بيبنوا اسمهم الشخصي على ضهر الشركة
ولما الشخص يتعب أو يكبر أو يسافر
الشركة بتقع معاه
السؤال الحقيقي اللي صاحب البيزنس لازم يسأله لنفسه:
هو أنا بنيت شركة تعيش من غيري؟
ولا بنيت شركة بتاكل من عمري كل يوم؟
عقبال ما تيجي اللحظة اللي شركتك تكون فيها أكبر من اسمك — وأنت قاعد بترجع لقهوتك لأنها بتمشي لوحدها
أنت دلوقتي شركتك أكبر من اسمك ولا اسمك أكبر من شركتك؟ اكتبهالي في الكومنت.
---
الشركات الكبيرة اسمها أكبر من أصحابها — والصغيرة العكس.
26/04/2026
في ناس كتير في البيزنس بيفتخروا إنهم شطار
شاطر يحل المشاكل في ثانية
شاطر يقفل الصفقات
شاطر يدير العملاء
شاطر يطلع من المواقف اللي محدش يطلع منها
كل ما حاجة تقع بيمسكها بإيده
كل ما مشكلة تحصل بيحلها لوحده
كل ما عميل يزعل بيكلمه شخصياً
وبيقول لنفسه: لو مش أنا، الشغل ده ميتعملش
دلوقتي شطارتك دي بالظبط هي اللي بتقتل شركتك
علشان الأمانة — الشطارة سقفها أنت
أنت ساعاتك ٢٤ في اليوم
ودماغك تستحمل لحد قد إيه
وقلبك مش حديد
والشركة اللي ماشية بشطارة شخص واحد
بتقف في الثانية اللي الشخص ده يتعب فيها
صحاب الشركات اللي شفتهم كبروا فعلاً
مش الأشطر
ولا الأذكى
ولا اللي بيشتغلوا أكتر
دول الناس اللي قرروا يقعدوا يبنوا نظام
نظام بيخلي حد تاني يقفل الصفقة بنفس جودتك
نظام بيخلي حد تاني يكلم العميل من غير ما تقلق
نظام بيخلي القرار يتاخد من غير ما يستنوك
نظام بيخلي الشغل يمشي حتى لو سافرت أسبوع
الشركة اللي محتاجة شطارتك في كل قرار
هي شركة بتاخد من عمرك مش بتديك حياة
عقبال ما تيجي اللحظة اللي تكتشف فيها إن أكبر هدية تقدمها لشركتك هي إنك تقعد جنب وتسيب النظام يشتغل
أنت دلوقتي بتدير شركتك بشطارتك ولا بنظام مكتوب؟ اكتبهالي في الكومنت.
---
الشطارة بتبدأ شركة — النظام بيكبّرها.
26/04/2026
في حاجة بتحصل لكل صاحب بيزنس تقريباً
بس مش بيحس بيها
بدأ شركته علشان يبقى حر
علشان يسيب وظيفة كانت بتكسره
علشان يحقق حلم
علشان يكون سيد قراره
ولقى نفسه:
بيصحى الـ 6 الصبح ويرد على واتساب
وفي العربية بيعمل follow-up مع الفريق
وفي الاجتماعات بيشتغل في ٣ مشاكل في نفس الوقت
وبالليل بيرجع البيت والدماغ مش معاه
ولو سافر يومين البيزنس بيقع
ده مش بيزنس
ده سجن بفلوس
دلوقتي شركتك اللي بنيتها بإيدك بقت هي اللي حابساك
علشان الأمانة — أصعب سجن في الدنيا هو السجن اللي أنت بنيته بنفسك
ومش هتعرف تطلع منه إلا لما تقعد مع نفسك وتسأل:
هو أنا عايش علشان البيزنس ولا البيزنس عايش علشاني؟
هو أنا اللي بشغّل الشركة ولا الشركة هي اللي بتشغّلني؟
هو أنا قاعد مع ولادي ولا قاعد مع موبايلي؟
أكتر صحاب الشركات اللي شايفينهم ناجحين قدامك
هم في الحقيقة محبوسين جوه شركاتهم
بس عمرهم ما هيقولوها
عقبال ما تيجي اللحظة اللي تقرر فيها تبني شركة بتشتغل من غيرك بدل ما تكون شركة بتاكلك معاك
أنت دلوقتي حاسس إنك بتشتغل في شركتك ولا بتشتغل عليها؟ اكتبهالي في الكومنت.
---
شركتك المفروض تخدمك مش تبتلعك.
26/04/2026
في لحظة بتيجي على كل صاحب بيزنس وصل لمكان معين
بيبص حواليه ويلاقي كل حاجة موجودة
المكتب موجود
الفلوس موجودة
الفريق موجود
السمعة موجودة
بس هو لوحده
قاعد على المكتب وحاطط دماغه في إيده
وفي دماغه سؤال واحد بس:
"طب وبعدين؟"
دلوقتي لقمة النجاح نفسها هي اللي بقت العقدة
علشان الأمانة — مفيش حد بيعلّمك إزاي تشتغل في القمة
كل اللي اتعلمته في حياتك كان عشان توصل
بس مفيش حد قاللك إزاي تكبر من غير ما تنهار
ولا قاللك إزاي تشتغل أقل وتكسب أكتر
ولا قاللك إزاي تبني نظام بدل ما تكون أنت كل حاجة في البيزنس
والمعضلة الحقيقية إنك:
مش محتاج تتعلم Marketing تاني
ولا محتاج تشتغل ساعات أكتر
ولا محتاج فريق أكبر
أنت محتاج Business Operating System
نظام بيشغّل البيزنس بدلك
عمليات واضحة
SOPs مكتوبة
هيكل تنظيمي ميمشي صح
KPIs بتتقاس كل أسبوع
بيزنس بيكبر وأنت قاعد بتشرب قهوتك
استعن بالله وابدأ تبني خطوتك الجاية صح
Click here to claim your Sponsored Listing.
Location
Category
Address
Giza
12611