لا يوجد فشل إنما خبرات و تجارب مستفادة
المقصود بذلك أنه يجب الاستفادة من دروس الماضي ، وإذا لم نحقق الهدف في الوقت الحالي فهذا لايعني الفشل ، وإنما اكتسابنا الخبرة التي تساعدنا على النجاح للمستقبل
فالفشل يكشف لك طريق النجاح ، قد تصل إلى نتيجة خاطئة وهذا ليس فشلا لأنك بذلك تكون قد اكتشفت الطريقة المؤدية للفشل وهذا نجاح....
Pearl of wisdom
Contact information, map and directions, contact form, opening hours, services, ratings, photos, videos and announcements from Pearl of wisdom, Personal coach, Alexandria.
31/03/2020
How are you handling your emotions towards corona virus? Are you able to let go and relax in the moment or you are suffering from sleepless nights?
How are you behaving in front of your kids? Are your transferring your fear or teaching them how to become resilient?
31/03/2020
Did we enter the panic phase? Can you barely sleep at night?
Try your best to take advantage of the quarantine and sit for no longer than 10 minutes for reflections through mindful breathing.
Remember to think positive!
Mother Earth is taking a break...
الف حمد و شكر ليك يا رب 🤲
- هل فى حب بدون ’ شروط ’ ؟ ( بوست طويل حبتين بس هيغير نظرتك للعلاقات للابد )
امك هى الوحيده الى هتحبك بدون شروط , بدون مقابل , بدون ما تتوقع منك اى حاجه غير كدا مفيش , * نخليها ( مامتك ) علشان محدش يزعل .
اعتقد حتى ان ’ ابوك ’ مش كدا , ولو قرفته شويه ممكن يطردك من البيت عادى
* نخليها ( باباك ) برضو علشان نفس الناس الى هتزعل . 😀 😛
بص خدوها قاعده رئيسيه فى اى علاقه ( صحيه ) فى الدنيا ,
( اشباع الاحتياجات لازم يمشى فى اتجاهين , لان العلاقه بتكون بين طرفين ) مش اتجاه واحد .
واشباع ’ الاحتياجات ’ العاطفيه والنفسيه والجسديه هى ’ المقابل ’ الى بتاخده فى اى علاقه
لانه لو علاقه ( حب بدون شروط ) او جو الرومانسيات الى بتخالف المنطق والسيكولوجى بتاعه ’ الحب الحقيقى هو عطاء بلا قيود ولا حدود ’ دا ’ للأسف ’ مش بينجح ابدا
العلاقات الغير صحيه من النوع دى ’ مهلكه ’ ومستنفزه لصاحبها الى بيفضل يعطى بلا حدود او قيود .
والاحتياجات ممكن تكون مختلفه عند كل طرف مش لازم تكون متطابقه * ودا الى 80% من الاستشارات الزوجيه بقابلها علشانه , ان فى طرف عمال يشبع فى احتياج للطرف التانى هو اصلا مش محتاجه , واحتياجات العقل الباطن العاطفيه كتيره
بس اهمها مثلا
( الاحساس بالأمان ) عند الانثى .. ونتخيل زوج عنده احتياج ( النمو ) فى العلاقه .
تقوم الانثى متخيله * لانها مفتقده الامان . ان زوجها بالمقابل مفتقد الامان برضو فتديله امان واحضان وتأكد عليه كل يوم انها بتحبه وهتفضل معاه ( وتجيلى معيطه تقولى برضو مبيحبنيش )
اقولها يا سيدتى الفاضله زوجك عايزك تكونى ’ طموحه ’ ماديا واجتماعيا معاه وتساعديه يلاقى فرص عمل احسن ويطور ’ وينمو ’ معاكى . فهو مش محتاج احضان اد ما محتاج فكر مالى وذكاء ادارى او financial wise يعنى .
انما انتى الى محتاجه ’ الاحضان ’ والامان والمعاكسات والكلام الحلو كل يوم .
مثال تانى .
زوج عنده احتياج ’ للجنون والانطلاق ’ او بيسموه فى السيكولوجى ( عدم الاستقرار ) ودى رغبه مش بتظهر بوضوح احيانا لكنها موجوده برضو فى البشر .
يتجوز واحده عندها احتياج ’ للتواصل ’ .
يجيلى الزوج المسكين يقولى ( دانا بفسحها وبخرجها كل يوم وبجيبلها هدايا ومفاجأت وكل يوم سينما ومدلعها اخر دلع وفوق كل دا طالبه الطلاق )
اقوم اسأله ’ هل بتعاكسها وبتقولها كلام حلو وبتحضنها وكدا ؟
يقولى ’ مانا بخرجها كل يوم , هو فى بنت تطول ربع الى بعملها معاها ؟
اقوله ’ ياعمونا اهدى قولى بس هل بتعبر عن حبك بالتواصل اللفظى زى الكلام الحلو وخلافه او غير اللفظى زى الاحضان والقبلات واللمسات والهمسات ؟
يقولى ’ لأ ’
اقوله بالظبط انت اشبعت احتياج مش موجود اصلا عندها , هى عايزاك تخرجها كل اسبوع يوم واحد بس , بس بقيه الاسبوع تاخدها فى حضنك وتتفرجو على التليفزيون على فيلم رومانسى .
*ملحوظه فى رجاله كتير بتعبر عن حبها بالعلاقه الحميميه , ودا مش خطر طالما الزوجه فاهمه ان دى وسيلته فى التعبير عن الحب
لكن خطر لو اتحولت ’ العلاقه ’ كوسيله للتصالح لان دا هيعمل ازمه سيكوولجيه تانيه اسمها ( العلاقات المشروطه )
بمعنى انه عقله الباطن لا اراديا لما يحب يعمل ’ علاقه رائعه ’ يقوم دابب خناقه - وكل دا لااراديا والاقى الزوج يقولى ’ انا معرفش انا بتخانق على ايه وايه الى بيعصبنى فجأه - لان على المستوى الاادراكى عقله وجهه انه يتخانق لانه عارف انه بعد الخناقه هيتصالح بحاجه يحبها
ودى حاجه بتحفز ( مركز المكافأت فى الدماغ ) rewarding system .
وكذلك الزوجه الى زوجها بيصالحها بهدايا غاليه , فيقوم مخها دابب خناقه علشان يجيبلها هدايه غاليه وخلافه . وكل دا على المستوى ( الاادراكى ) من العقل الباطن .
- طب هل فى علاقه فى الوجود بدون مقابل ؟
ابدا , اى علاقه انسانيه حتى لازم تكون بمقابل .
الموظف فى شغله بياخد مقابل ’ مادى ’ لقاء شغله ,
الشخص الى بيتطوع فى جمعيه خيريه ’ بياخد مقابل الاحساس بمتعه العطاء والراحه النفسيه والثواب ’ من ربنا اى نعم المقابل مجاش من الطرف التانى
لكن حتى الراحه الداخليه تعتبر ( مقابل ) .
علاقتك بجوزك الى بتنامى فى حضنه كل يوم , مهما كانت قويه علشان تبقى صحيه لازم يحصلك اشباع لاحتياجاتك . ولازم هو كمان يحصله اشباع وهو دا صلب العلاقات الصحيه .
- اومال فكره ( عطاء بلاحدود والهرى دا كله جه منين ) ؟
اعتقد من الروايات الرومانسيه الغير منطقيه الى بتوهم الناس ان العلاقات العاطفيه لازم تبقى افلاطونيه والحبيب يرشق سهم نارى فى صدره علشان حبيبته تبصله بصله ’ رضا ’ وفى الاخر تهرب من الراجل الغنى الشرير الوحش وترتبط بالى رشق السهم فى صدره علشانها .
علاقات ’ افلاطونيه ’ غير منطقيه وغير صحيه من الاساس
طب هل بيجيبولك الطرفين دول عاشو كام سنه وحياتهم بقت عامله ازاى ؟
هل السهم فضل ’ مرشوق ’ فى صدره لبقيه حياته ؟
هل الراجل دا اشتغل وعرف يدخل اولاده مدارس محترمه ولا كل يوم بيرشق سهم جديد فى صدره ؟!
- طب انا اعرف الاحتياجات دى منين ياعويس ؟
( فى حاجات تتحس ومتتقالش ) دى جمله هتودى علاقتكم فى داهيه وش ( مع احترامى وحبى للفنانه الجميله Nancy Ajram ) .
لكن الموضوع اخد منى سنين دراسه وخبره علشان اقدر اعرف الاحتياجات دى للشخص الى قدامى ولو وصلت ل70% دقه بدون ما اسأله بعتبر نفسى ’ عبقرى ’ ولازم كل احتياج اساله واتاكد ان دا المطلوب اثباته .
هل بقى الطرف التانى مطلوب منه يدرس سيكولوجى ويعرف انماط الشخصيات ويقراء التعبيرات الدقيقه لوشك وانتى بتتكلمى علشان يفهم احتياجك ؟
لأ طبعا ,
الحل : نقاش منطقى عقلانى صحى كدا بين الطرفين لازم يحصل كل فتره
لازم كل طرف يعبر عن احتياجاته ويطلبها من الطرف التانى , لان دا مش بس صحى
لا كمان بيوضح اد ايه الطرف التانى هيبقى حريص انه يشبع الاحتياجات دى ( لانك وضحتها خلاص ) . فلو مش بيحبك مش هيشبعها . وبكدا احسن واصح قرار انك ’ تنهى ’ العلاقه لانه ( ومهما كانت درجه حبك وتمسكك بالطرف التانى ) علاقه مدمره وهتستهلكك وهتخلى عقلك الباطن فى درجه تخبط وارهاق ذهنى وعاطفى مزمن هتزيد مع الوقت لحد ما تضطر تاخد مهدئات ومثبتات حاله مزاجيه او الاسواء ( انك تحفز امراض نفسيه اخطر ممكن تكون وراثيه جواك بس مش ظاهره ) عليك
زى السكر العصبى بالظبط كدا .
فدايما لازم يحصل اشباع للأحتياجات لكلا الطرفين .
ودايما اعرف انه مفيهاش مشكله انك تعبر عن احتياجك دا ,
* لانه فى الغالب - وبحكم شغلى شوفت دا كتير - بيكون فعلا الطرف التانى حريص على سعادتك وابتسامتك وبجد من قلبه عايز يبسطك بس مش عارف ازاى ولا عارف الطريقه منين ولا احتياج ايه الى عندك . واخر ما بيزهق ممكن يستسلم ونسمع الجمله الشهيره
’ فجأه مبقيناش
Copied
إحساسك بالخوف أقوي ١٠٠ الف مرة من الخوف نفسه..الخوف مجرد شعور طبيعي ،خليك واعي و متصحبهوش ،متديلوش اكبر من حجمه.
الحياه هي اصعب امتحان حتواجه .. معظم الناس بتفشل لأنهم بيحولوا يقلدوا أو ينقلوا من بعض ، للأسف مش مدركين ان كل واحد فينا عنده ورقة أسئلة غير التاني.. حاول تركز في ورقتك بس ملكش دعوة بورقة الي جنبك 🤔
21/07/2017
من الاخر مضيعش عمرك في أمور تافها تشغل تفكيرك و مجهودك و صحتك و تيجي عند عمر معين تقول .. يااااااه انا ضيعت عمري هدر و تتمني الزمن يرجع بيك تاني... مش مهم الي فات بقا ابتدئ من انهاردة. لسة في وقت❤️
21/06/2017
تعتمد الشخصية الوقحه في نجاحها على ردة فعلك ، فطالما انت تتجواب مع إستفزازتها سوف ترى علامات النشوة الهائلة على وجهها ، بل لاتحاول حتى ان تسأل صاحب هذه الشخصية عن السبب الذي يجعله يتصرف معك هكذا ؟ لأنه سوف يسخر من تفكيرك بل قد يجعلك تخجل من أنك فكرت في انه يتعمد ايذاءك نفسياً ، بينما في الحقيقة يكاد يتشقق من الفرح لأنك اخبرته دون ان تعرف انه قد حقق هدفك وقد بدأ يشغل بالك ، اما ان كانت مقابلتك له عابرة فسوف يفسر استفهامك انه انزعاج منك وسوف يحاول حسم الموقف في وقتها لأنك بالنسبه له شخصية عابرة عكس مكان العمل فأمامه الوقت الطويل لإخراجك عن طورك ، وشعاره الإيام بيننا !
إن الكمال لله وحده سبحانه وتعالى وإن حياتنا على أرض الواقع بكل جوانبها من المستحيل أن تتسم بالكمال والمثالية، وعلينا أن نتكيف مع الظروف المحيطة بنا ونستثمر الإيجابيات ونتعامل باعتدال مع قضايانا ومشاكلنا
اطلع بره برواز حياتك و اتفرج علي شريط حياتك كلها شوفت أيه ؟ راضي عن نفسك ؟ فخور بنفسك ؟ لو راضي الحمد لله و شايف انك عملت إنجاز و تحديت كل العواقب الي قابلتها و الظروف الي عندتك يبقي احمد ربنا و اعرف انك بطل و مصارع... لو مش راضي يبقي الحمد لله برده انكً واعي ، واعي لموقفك حاليا . أبدا دلوقتي حتي لو عندك ٨٠ سنة . اتحدي اَي ظروف بتواجهك أبدا من جديد و حدد ذاتك متخفش من المجهول و المستقبل . قاوم الضغوط النفسية انا عرفة انها مؤلمة اتحداها مش يمكن دي خير، مش يمكن الضغوط دي تدفعك لخوض التحديات أو إنجاز الأمور المهمة و اتخاز قرارات مصيرية انت كنت كنت قلقان منها!!!! ...احمد ربنا انك لسة عايش و عندك فرصة... الحياه حلوة والله لو بصنلها من منظور مختلف. اضحك ، خدلك اجازة ، افصل ، ساعد حد محتاج ،عبر عن مشاعرك ،قول لا متتكسفش و متخفش..اسعد نفسك و حبها ..اسمع و افهم رسايل ربنا ليك..
Click here to claim your Sponsored Listing.