17/12/2017
🌲Vi har trukket lod blandt alle deltagende og dagens vindere blev og .april 🌲💕🌲💕🌲Send en DM med jeres adresse så vi kan sende jeres kits afsted.
Dyrk dine egne friske bæredygtige svampe i hjemmet. Dyrk dine egne svampe med SVAMPEFARM
17/12/2017
🌲Vi har trukket lod blandt alle deltagende og dagens vindere blev og .april 🌲💕🌲💕🌲Send en DM med jeres adresse så vi kan sende jeres kits afsted.
10/12/2017
Tusinde tak for jeres gode facts, og for i vil lege med os. 🎄🙏🎄
❤️🍄🎄🤶🎄🎅🍄❤️
Vi er så glade for at kunne annoncere de nye vindere! Ugens vindere blev Send os en DM med jeres adresse, så sender vi jeres svampekits afsted.
Nogle ekstra østershatte facts:
🍄 Ud over kaffegrums, halm og pap... Kan de nedbryde plastik. Forsøg er igang med om de kan i fremtiden vil kunne hjælpe med olieudslip
🍄 De har en god effekt på kolestoroltallet
🍄 Det undersøges om de kan have en positiv effekt på kræft...
🍄 Hatten regnes for den lækreste del
🍄 Stilken mere sej
🍄 Er bedst at plukke inden hatten krænger opad og alle sporene smides
🍄 Finder man et stort træ eller stamme kan de komme igen i mange å
09/12/2017
Så er det næsten anden søndag i advent og vi er så klar til at trække lod imorgen. Vi håber i vil lege med os igen.
❤️🍄🎄🤶🎄🎅🍄❤️
Vi trækker lod om 3 x svampekits. For at være med i vores nisseleg:
📌 Fun facts om Østershatte (fortæl os hvad du ved om østershatte i kommentarfeltet)
📌 Tag de venner du tror der vil lege med
📌 Følg
04/12/2017
Tak til alle der deltog! 🤓❣️
Vi har tromlet og leget og fundet frem til ugens vindere. 🌿(vi kunne ikke holde os til tre, så syntes der skulle være to fra FB og to fra IG) 🌲❣️🌿Tillykke til ❣️
Skriv en DM med jeres adresse så sender vi et kit afsted.
Og til resten, vi går i gang igen imorgen, og glæder os allerede til at trække lod anden søndag i advent. ❣️🌲❣️🌲
02/12/2017
Vores første konkurrence nogensinde er i fuld gang og vi er så glade for der er så mange af jer der vil lege med! Idag kommer den sidste svamp og vi trækker lod imorgen aften.
❤️🍄🎄🤶🎄🎅🍄❤️
Vi trækker lod om 3 x svampekits hver advent. For at være med i vores nisseleg:
📌 Gæt svampen!
📌 Tag de venner du tror der vil lege med
📌 Følg
Dagens svamp:
🌲 Jeg bruges især i kinesisk medicin.
🌲 Nogle mener jeg kan regenerere hjerneceller.
🌲 Jeg har en mild smag og en frugtagtig duft.
🌲 Jeg er sjælden i Europa.
🌲 Mit kød er hvidt.
🌲 Venner kalder mig knold.
🌲 Jeg elsker bøgetræer og vokser især der.
🌲 Jeg er truet i Danmark og ses sjældent herhjemme.
🌲 Jeg træffes bedst i september og oktober.
dyrkbyen
29/11/2017
Vores første konkurrence nogensinde er i fuld gang og vi er så glade for der er så mange af jer der vil lege med!
❤️🍄🎄🤶🎄🎅🍄❤️
Vi trækker lod om 3 x svampekits hver advent. For at være med i vores nisseleg:
📌 Gæt svampen!
📌 Tag de venner du tror der vil lege med
📌 Følg
Dagens svamp:
🌲 Jeg har for nyligt skiftet navn - så jeg må ikke kaldes spiselig længere, nu er jeg bare ægte.
🌲 Jeg elsker nåleskove.
🌲 Jeg holder mig i den rødbrune skala.
🌲 Jeg er dødelig, hvis jeg ikke bliver tilberedt ordentligt. Og selv efter lang tids tørring eller kogning indeholder jeg giftstoffer. Især folk fra Finland og Sverige spiser mig stadig.
🌲 Nogle gange gemmer insekterne sig inde i mig.
🌲 Jeg kan godt lide en næringsfattig bund.
🌲 Min navnebror er en delikatesse.
🌲 Jeg ligner lidt en hjerne.
28/11/2017
Okay, okay! Wow! Wow! I er jo i den bedste nissebande. Vi overvejer kraftigt at holde nisse-svampe skole hele året rundt.
❤️🍄🎄🤶🎄🎅🍄❤️
Men vi starter lige med dag 2 i dag.
Vi trækker stadig lod om 3 x svampekits hver advent. For at være med i vores nisseleg:
📌 Gæt svampen
📌 Tag de venner du tror der vil lege med
📌 Følg
Dagens svamp:
🌲 Jeg har mange navne
🌲 Du kan finde mig fra august til november, helst i nåle- eller løvskove (selv om jeg elsker alle skove)
🌲 Mine absolute yndlings-år er fyldt med efterårsregn efterfulgt af varme
🌲 Min hat kan blive helt op til 25cm! Og er lidt fedtet.
🌲 Jeg bliver lidt gullig og grønlig når jeg bliver ældre.
🌲 Jeg bliver noglegange kaldt for en kegle.
🌲 Jeg har en tyk krop, masser af proteiner i mig!
🌲 Folk der ikke kender mig så godt tror nogle gange jeg er en galderørhat, men de har jo rosa rør og smager ikke lige så godt som mig!
🌲 Jeg er Danmarks mest eftertragtede svamp og jeg kan også spises rå.
🌲 Jeg smager lidt nøddeagtigt.
🌲 Italianere ELSKER mig og på deres sprog kalder de os ‘små grise’ Tyskerne kalder mig ‘sten-svampen’
27/11/2017
Vi starter vores første konkurrence nogensinde og er virkelig spændte på om i vil lege med.
❤️🍄 🎄🤶🎄🎅🍄❤️
Vi trækker lod om 3 x svampekits hver advent.
For at være med i vores nisseleg:
📌 Gæt svampen (kommentarfelt) !
📌 Tag de venner du tror der vil lege med
📌 Følg
Dagens svamp: ⠀⠀⠀⠀
🌲 Min svampesæson i skoven begynder i Juni og er bedst i August, men varer sjældent længe, da folk elsker mig. Jeg prøver at overleve til midt November.
🌲 Jeg fanges bedst 7-14 dage efter regnvejr.
🌲 Jeg har en flot farve, er unik og let genkendelig.
🌲 Jeg elsker fyrreskov i sandjord og bjørnegræs - min bror foretrækker bøgeskove.
🌲 Jeg smager bedst stegt i smør i omkring fem minutter med salt og peber.
🌲 Min hat er omkring 3-7cm høj.
🌲 Der er en svag duft af abrikos i mig.
🌲 Jeg vokser kun under træer helst i sure jordbunde.
🌲 Mit navn stammer fra det græske ord ‘kantharos', der betyder vase
🌲 I kan ikke dyrke mig hjemmefra
🌲 Jeg har ingen lameller, men er glad for mine lister.
22/10/2017
🌞🌞🌞
15/10/2017
Stay Yellow
14/10/2017
Kun få gule svampekits tilbage [se link i bio] 📷
13/10/2017
Hos ønsker vi at hjælpe folk med at komme igang med at dyrke selv, men når naturen tillader det er vi altid på i Vi er helt vilde med disse vi fik af 🙏❣️ skynd jer ud i skoven før svampesæsonen er slt 💥