Filipinerne - Ranum Efterskole College

Filipinerne - Ranum Efterskole College

Share

Kulturfaget Filipinerne - Kultur/dyk på Ranum Efterskole College

24/01/2022
22/08/2019
Photos from Filipinerne - Ranum Efterskole College's post 18/01/2016

Båddykning ved Apo island
Vi var ude og dykke fra båden ”Rosefel 2”, hvor vi blandt andet så skildpadder, søslanger og meget mere. Man kunne faktisk komme så tæt på skildpadderne at man kunne røre dem. Det gjorde vi selvfølgelig ikke, selv om vi havde meget lyst. Der var nogle som blev færdige med deres uddannelser til henholdsvis Open Water Diver og Advanced Open Water Diver.
Vi fik alle sammen foredrag om fiskene ude på Apo. Vi lærte meget om de forskellige fisk og havbiologerne viste os en masse nye koraller.
Ombord på båden skulle man passe på ikke at komme for tæt på kanten, ellers blev man skubbet i. For de fleste var det en ny og stor oplevelse at hoppe i fra båden i stedet for at gå ud fra kysten, som vi har gjort de andre dage indtil nu.
Ude på dykkene så vi masser af fisk i alle farver, former og længder, men også koraller så store som huse. Man kunne blive helt jaloux på klovnefiskene, som bor nede i korallerne.
Man skulle have masser af solcreme på, for solen var virkelig skarp. Flere er blevet forbrændt de mest mærkelige steder: på og bag ørerne, i armhulerne, knæhaserne og under fødderne – AV!!

Upassende kommentarer og mærkelige ideer:
Citat fra Kim; ”vandet er så varmt at man ikke kan mærke om det er tis.”
Nogle drenge lavede en serie upassende billeder under deres sidste dyk, hvor de bl.a. lavede: the human centipede, 9/11 twin towers der bliver angrebet, forskellige s*x stillinger. Alt imens små uskyldige fisk og dykkere skulle kigge på.

Tiden på bådene har været rigtig fed. Vi har fået brugt meget tid med hinanden i stedet for at være opdelt som de andre dykkerdage. To dage fyldt med latter, brandsår og ømme ører, men vi gjorde det gerne igen.
(Emma, Lærke, Nynne, Matilde og Nynne)

Photos from Filipinerne - Ranum Efterskole College's post 15/01/2016

I dag skulle der simpelthen tages billeder af maden. Her ser du madpakken som dykkerne i Dauin fik - oven i købet i økologisk indpakning. 🍴
Nogle lokale landede en død delfin (porpoise). Den skulle naturligvis med til MCP. Det kunne selv "havlugten" ikke ændre på, så den blev smidt på ladet sammen med dykkergrej. Tilbage på MCP blev den, efter grundig dokumentation gravet ned, så orme og smådyr i jorden kan spise kød og brusk og dermed blotlægge skelettet. Det skal senere rekonstrueres og udstilles. Eleverne var imidlertid ikke helt så fascinerede af det døde dyr, som biologerne i lejren.

Photos from Filipinerne - Ranum Efterskole College's post 14/01/2016

Endelig kom vi i gang med at dykke. Marinebiologiske undersøgelser og overvældende indtryk for de nye dykkere er overskrifterne. Herudover arbejdede vi lidt med at få bly nok på bælterne, men alt gik godt og alle kom under.
I dag var den varmeste dag hidtil, så selvom der blev arrangeret konkurrence i at smøre solcreme på, har mange få røde hænder, skuldre eller næse.
Faktisk har vi haft så travlt, at de vedhæftede billeder er alt hvad der kunne opdrives.

Photos from Filipinerne - Ranum Efterskole College's post 13/01/2016

D 13-01-2016

I dag startede vi dagen med morgenmad kl. 7, de fleste af os havde været vågnet siden omkring kl. 3 i nat på grund af jetlack…
Til morgenmaden tog folk godt for sig af nutella og penout butter madderne, hvilket måske i det lange løb ikke havde været så klogt for da vi 20 minutter senere kørte ind til et lokalt marked, ramte lugten af rådne fisk og døde dyr os lige i ansigtet. Som vi kom længere ned af markedet fik vi et forfærdeligt syn af folk der smed levende grise ned poser med et lille hul de kunne stikke snuden ud af. Geder og kør blev presset ind på en lille vogn hvor de kunne trampe hinanden ihjel.
Derefter vandrede vi ned til Mangrove hvilket var en rigtig varm fornøjelse!
Da vi så kom tilbage var der frokost, som bestod af de obligatoriske ris med noget andet til. Vi skovlede i os og ca. 20 minutter efter blev vi hentet i en stor vogn, hvor de normalt presser dyr ind.
Vi stormede ned af de ujævne veje vi holdte godt fast om metalstangen der var rundt om vognen. Det var en mega fed oplevelse hvor vi fik sol på kroppen og vind i håret.
Nogle havde taget en højtaler med også spillede vi for fuld drøn hele vejen.

Da vi endelig ankom til skolen blev vi først mødt af en flok skrigende unger som behandlede os som rockstjerner. Da vi kom længere ind på skolen begyndte de at lave et optog for os, de spillede på forskellige instrumenter og havde deres eget tamburkorps.
Vi blev sendt ind i et klasselokale, hvor vi blev sat ned oppe foran imens skolens egne elever måtte stå nede bagved.
Ude foran vinduet stod børn, teenagere og voksne og tog billeder af os sjove skabninger fra Danmark.

De startede en præsentation med en sang og derefter præsenterede de lærende hvor man tydeligt kunne hører hvem der var deres favorit, så kom der 2 små elever op der sang `Just give me a reason` så kom en af ynglingslærerne `Titanium´ de ville også have os op at synge, men det endte med at Kim rejste sig og fortalte om skolen.

Vi blev delt ud i de andre klasse lokaler med ca. 4 af os og 20 af dem. De spurgte os om alting! Om vi havde kærester, om hvordan vores land så ud, hvad vi lavede i vores fritid og hvor høje vi var.
Nogen af os gav os til at synge sammen med dem, imens resten fik taget billeder med dem. Jo højere vi var jo bedre.

Da filippinerne jo havde forberedt det helt store show, valgte vi at improvisere os frem til `giv os lyset tilbage`. Derefter havde vi 20 minutter, hvor vi gik rundt og tog billeder og skrev autografer til dem. Da vi endelig skulle hjem, var Mathias og Teis ikke til at få med da pigerne var blevet helt tossede med dem.
De fik add’ed os på facebook og nogen en enkelte fik en venskabsgave.

Visittet på skolen var en utrolig oplevelse! Det var super sjovt og vi ville alle gerne have været der i meget længere tid. Alle eleverne var super søde og det var virkelig en oplevelse af at være rockstjerne for en dag.
Da vi kom tilbage stod den på ren afslapning. Alle bortset fra Open Water eleverne som skulle tage deres eksamen. Alle bestod!

Mange glade og varme hilsner fra alle os i Filippinerne
Skrevet af Matilde

Photos from Filipinerne - Ranum Efterskole College's post 12/01/2016

Op klokken 4 om morgen filippinsk tid. Drengene vækkede pigerne ved at kaste en højtaler spillende ”Kinky fætter” af SUSPEKT ind til på pigeværelset. Desværre ingen dans, men blot lidt morgensur grynten til respons.

Vi blev hentet i en taxibus der kørte os til lufthavnen. Selvom klokken var 4 om morgen var der stadig meget trafik. Det gjorde stort indtryk at opleve hvordan de færdes i trafikken, det er jo sindsygt. Senere kom vi om bord på flyet til Dumaguete, da vi landede efter en times flyvning, ramte vi jorden med et brag, en hård men sikker landing.
Vi kørte til markedet i Dumaguete på nogle såkaldt ”Pedicabs”. Det var superfedt, men også skræmmende - igen trafikken. Alle steg dog af med kæmpe smil på ansigterne. På Markedet fik vi handlet. Vi fik også handlet masser af drikkevarer. Alle var overraskede over at skulle drikke så meget, fordi her er så varmt – 33 grader.Tak for i dag og god nat. (Anders og Lasse)

Photos 11/01/2016

Hilu vi har det rigtig godt, Viktor kornum fandt en kakerlak på badeværelset, rigtig hyggeligt..
Vi sidder her på vores "hotel" og venter på vores aftensmad, og vi glæder os, fordi vi er rigtig sultne.
Der er alt for varmt, vi sveder helt vildt. Alle glor rigtig meget på os fordi vi er blonde. Kys Nana

Photos from Filipinerne - Ranum Efterskole College's post 11/01/2016

To flotte solnedgange indenfor 24. Det sker ikke så tit.
Nu står vi i bagageudleveringen i Manila og lytter til skøn Filippinsk sing a long. 🌅

09/01/2016

HUSK - vi mødes kl 10:45 i morgen ved Kærhusets pakeringplads - vi kører tidligere fra RE!

07/01/2016

Husk mine kære elever - nu skal vi jo snart afsted "jubi!!!"
Vi mødes kl 11:15 ved Kh pakeringsplads på søndag og disse elever, som kommer direkte til Ålborg møder vi kl 12 - 12:15 der.

HUSK al jeres dykkergrej! :-)

Want your school to be the top-listed School/college?

Telephone

Website